فونیکسریمکسبهتام

این ۲۵ نکته حیاتی را رعایت کنید

حالا بزن بریم برف بازی !

عصر خودرو- شاید این ذوق تعطیل‌شدن مدارس بود که هر روز زمستان ما را از خواب ناز به پای پنجره می‌کشاند و شاید هم شور و حال ساختن آدم‌برفی با دوستان. هرچه که بود و هست، هنوز با قرمز شدن آسمان چشم به ابرها می‌دوزم و منتظر برف هستم؛ برفی که شاید دیدنش از پشت پنجره و در نهایت راه رفتن در فضای رمانتیک محله‌مان جذاب باشد.

حالا بزن بریم برف بازی !
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،اما اوضاع در کوچه و خیابان‌های شهر به کل متفاوت است. ترافیک، تاخیر‌های صبحگاهی، تصادف و هرج و مرج.  اما به راستی می‌توان با رعایت نکاتی بسیار ساده خود و دیگران را از بسیاری از مشکلات دور نگه داشت.

    به ماشینت حال بده قبل اینکه زمستون حالشو بگیره ...
    در این مطلب سعی ندارم از جمله‌بندی‌های پیچیده و طولانی استفاده کنم. خیلی سریع نکات و مواردی را گوشزد می‌کنم که یا خودتان یا تعمیرکار خودرویتان آنها را چک کنید.

    1  سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو را بازبینی کنید. درست خواندید؛ سیستم سرمایشی. برای از بین بردن بخار شیشه‌ها هیچ عملی بهتر از روشن‌کردن کولر خودرو برای مدت کوتاه نیست.
    2 بررسی آب سیستم خنک‌کننده که توضیح واضحات است. لطفا حتما از ضد‌یخ‌های مورد تایید کمپانی سازنده خودرو استفاده کنید.

    3  از آنجایی‌که ترموستات وظیفه قطع و وصل جریان آب برای ورود به سیستم خنک‌کننده (رادیاتور) را دارد‌، لذا استفاده از ترموستات با درجه‌های بالاتر برای فصول سرد توصیه می‌شود. این امر به بالا نگه داشتن دمای موتور برای کارکرد بهتر آن و استفاده از باد گرم بخاری در مواقع لازم کمک می‌کند.
    4  تمامی چراغ‌های خودرو را با وسواس زیاد چک کنید. در این فصل به علت آلودگی هوا و شرایط جوی عمق دید به شدت کاهش پیدا کرده و هر چراغی هر چند ضعیف، کورسوی امیدی است.
    5  لطفا خساست به خرج نداده و از مایع‌های شیشه‌شور استاندارد خودرو استفاده کنید. آب جوب در فصل زمستان کار‌ساز نیست. به من اطمینان کنید.
    6  این نکته هم کمی هزینه در پی داشته اما از آن گریزی نیست؛ لاستیک‌های خودرو. برخی مشاهده شده دوستان از لاستیک‌هایی  صاف‌تر از سر فابین بارتز استفاده می‌کنند. لطفا جان خود و همراهان را به خطر نیندازید.
    7  دفترچه راهنمای خودرو خود را بخوانید و درصورتی که گیربکس از قابلیت‌های ویژه‌ای برای مسیر‌های برفی برخوردار است، نحوه استفاده از آن را فراگیرید.
    8  حتما یک شارژر فندکی و یا هرگونه منبع شارژ اضافی در خودرو به همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری امکان تماس داشته باشید.

    برف به شوماخر هم رحم نکرد؛ شما که جای خود داری، لطفا کمی آروم‌تر !
    بارها در مطالب مختلف به این نکته تاکید کرده‌ایم که با وجود رعایت تمام نکات امنیتی، این راننده است که حرف اول و آخر را در سرنوشت خود و خودرو می‌زند (‌البته تا ظهور کامل خودروهای تمام خود‌ران‌)‌. همان طور که در جریان هستید شوماخر راننده افسانه‌ای فرمول یک  نیز در برف سلامتی خود را از دست داد. پس دست از شیطنت بردارید و به فکر سلامتی خود و دیگران باشید. قبل از ذکر نکاتی در این خصوص باید به این مطلب توجه کنید که طول مسیر ترمزگیری در برف و یخ به‌صورت میانگین 10 برابر حالت نرمال است؛ یعنی تمام اعداد نمودار قرمز را 10 برابر کنید. اعداد کمی نگران کننده است. اینطور نیست؟

    1  در صورت عدم نیاز ضروری به خودرو شخصی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
    2  از حرکت‌های انفجاری بپرهیزید. حرکت‌هایی از قبیل شتابگیری مثبت و یا منفی پرفشار، فرمان‌دهی ناگهانی و در کل توزیع وزن پر تلاطم خودرو
    3 در مسیر‌های مستقیم، از کروز کنترل استفاده نکنید تا هر لحظه به وضعیت خودرو آگاه باشید.
    4  هنگامی  که خودرو شروع به سر خوردن می‌کند، ترمزگیری از بدترین تصمیم‌هاست.
    5  آهسته برانید. تمامی حرکت‌های شما در برف و سطوح لغزنده با تاخیر انجام می‌شود. پیچیدن، گاز دادن، ترمز کردن و … پس آهسته تر برانید.
    6  اگر خودرو شما مجهز به ترمز ABS است، در سطوح لغزنده امکان احساس ضربه‌هایی در پدال خواهید داشت. نگران نباشد این عکس‌العمل طبیعی این سیستم ضد‌قفل است.اما اگر خودرویتان مجهز به این فناوری نیست، از ترمز threshold استفاده کنید. برای این کار پاشنه پا را بر کف خودرو محکم کرده و با پنجه پا آرام فشار داده تا مانع قفل‌شدن لاستیک‌ها شوید.
    7  تا جایی که می‌توانید توقف نکنید، شروع حرکت در مسیر‌های برفی بسیار سخت‌تر از ادامه مسیر است. پس با رعایت فاصله و سرعت مناسب به تناوب حرکت خود ادمه دهید.
    8  در مسیر‌های مارپیچ حتما قبل از پیچ سرعت خودرو خود را کم کرده و از گاز دادن و یا ترمزگیری در طول پیچ اکیدا خودداری کنید.
    9  در سر بالایی‌ها از گاز دادن بی‌جهت اکیدا خود‌داری کنید. گاز بیهوده فقط باعث هرزگردی تایرهای شما و در نتیجه از دست رفتن چسبندگی بین لاستیک‌ها و سطح حرکتی می‌شود.
    10  اگر در سرازیری خودرو شروع به لیز خوردن کرد، در خودرو‌های اتوماتیک،  دنده را در حالت N  و در خودرو‌های گیربکس دستی  پا را روی کلاچ گذاشته و جهت فرمان را در مسیر لیز خوردن قرار دهید. شاید که چسبندگی به تایر‌ها بازگردد.

    در سفر چه باید کرد؟

    1  همیشه سطح بنزین خود را از نصف به بالا نگاه دارید.

    2  خودرو هر آن امکان خرابی دارد. در فصل سرما حتما لباس گرم به همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری خود را بپوشانید.
    3  در زمان بارندگی امکان ریزش بهمن در جاده‌های کوهستانی ایران بیش از پیش می‌شود. در مواجهه با این اتفاق طبیعی از فرار کردن کورکورانه دست بردارید و در نزدیک‌ترین فاصله از کوه خودرو را متوقف کنید.
    4  در برف‌های سنگین هیچ تایر و گیربکسی جایگزین زنجیر چرخ نمی‌شود. به خودرو‌های چند صد میلیونی خود بیش از حد اطمینان نکنید.
    5  از پر باد بودن لاستیک‌های خودرو مطمئن شده و هرگز باد آنها را کم نکنید. این کار هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.
    6  قبل از شروع حرکت برف‌های روی سقف  و چراغ‌ها را حتما تمیز کنید. این برف‌ها در هنگام ترمزگیری‌های شدید روی شیشه جلو سر خورده و دید شما را به کلی از بین خواهد برد.
    7  در مسیر‌هایی که با نمک و شن یخ‌زدایی نشده‌اند، رد تایر‌های خودرو‌های عبوری قبلی، برف را به شدت فشرده و لغزنده‌تر کرده‌اند. پس ترجیحا از برف‌های نکوبیده مسیر خود را انتخاب کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو