فونیکسریمکسبهتام

در روز‌های زمستانی، هنگام استارت زدن پیشرانه، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

خطری کوچک با اثری بزرگ

عصر خودرو- این روز‌ها، روز‌های سرما و سرمازدگی بخش‌های مختلف خودرو است. تنها راه دوری از این وضعیت، داشتن ضدیخ به مقدار کافی درون سیستم خنک‌کننده پیشرانه است. اما گاهی مواقع و خصوصا با ورود ناگهانی توده هوای بسیار سردی که وارد کشورمان شد، دیده می‌شود که حتی وجود ضدیخ نیز مانع از یخ‌زدگی سیستم خنک‌کاری نشده است. خصوصا که دیده می‌شود گاهی مواقع انگار ضد‌یخ مورد استفاده نیز کارایی و کیفیت لازم را نداشته است.

خطری کوچک با اثری بزرگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، امروزه بسیار مشاهده می‌شود که خودرویی بعد از طی چند کیلومتر از مسیر راه، دچار مشکل شده و راننده در سرمای زمستان با خودرویی مواجه شده‌ که جوش آورده است. بعضی اوقات با روشن‌شدن خودرو مشاهده می‌کنیم که دمای موتور به ناگهان و با سرعتی بالاتر از حد همیشگی‌اش، در حال صعود و رسیدن به نقطه اخطار و حتی گذر از آن است؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به جوش آوردن موتور خودرو شود. اما از دیگر اتفاقات دیده‌شده، یخ‌زدگی رادیاتور بخاری است که آن هم نشانه‌ها و اثرات خاص خود را دارد. اما در زمان استارت زدن پیشرانه چه نکاتی را باید توجه کنیم تا از آسیب رسیدن به آن در صورت یخ‌زدگی جلوگیری کنیم‌؟!

    قدم اول
    در هنگام روشن‌کردن پیشرانه‌ای که مشکوک به سرما‌زدگی است، ابتدا باید شیلنگ‌ها و مجاری آب را معاینه کنیم تا میزان یخ‌زدگی آن را بسنجیم. پیشرانه‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که تا حدی با وجود یخ‌زدگی، به بلوک آنها آسیبی وارد نشود و نهایتا با پریدن پولکی‌های موتور، این افزایش حجم آب در زمان یخ‌زدگی جبران شود. اگر یخ‌زدگی تا حدی بود که لوله‌ها و مجاری آب نیز یخ زده بودند که باید به وضعیت واتر پمپ نیز بپردازیم. در زمان استارت زدن باید به دقت مراقب بود که اگر صدایی شبیه حرکت پروانه واتر پمپ درون یخ شنیده شد، به سرعت از استارت زدن خودداری کنیم.  در این موارد باید ضمن دقت و رعایت کلیه نکات ایمنی،  با روشن‌کردن یک وسیله گرمایشی در زیر واتر پمپ و موتور خودرو مثل لامپ‌های رشته‌ای، بخاری برقی و... و انداختن همزمان یک پتو روی موتور، اقدام به گرم‌کردن پیشرانه برای حداقل دو ساعت کنیم تا یخ‌های اطراف واتر پمپ و دیگر قسمت‌های موتور، آب شوند. بعد از این مرحله حتی اگر لوله‌ها هنوز یخ دارند، باز هم می‌توان اقدام به روشن‌کردن پیشرانه کرد. با رعایت این نکته که باید روشن‌کردن موتور به صورت مقطعی و هر چند دقیقه به چند دقیقه صورت بگیرد تا از ایجاد فشار ناگهانی درون پیشرانه و در نهایت ترکیدن مجاری آبرسانی و لوله‌ها جلوگیری شود.


    قدم دوم
    بعد از اطمینان از باز‌شدن یخ‌های اطراف واتر پمپ، موتور خودرو را روشن می‌کنیم. منتظر می‌مانیم تا دمای آب کمی بالا آید و به دقت رفتار آمپر آب را زیر نظر می‌گیریم. با بالا آمدن آمپر آب، بخاری خودرو را روشن می‌کنیم. اگر باد خروجی از آن رو به گرمی بود، نشان از حرکت آب درون سیستم خنک‌کاری دارد. در غیر این صورت احتمال یخ‌زدگی رادیاتور بخاری و دیگر قسمت‌ها، بسیار بالاست. روشن‌کردن پیشرانه برای چند دقیقه و سپس خاموش‌کردن آن را تکرار می‌کنیم تا زمانی که نه یخ درون مجاری خنک‌کاری دیده شود و نه باد بخاری هنوز سرد باشد. مقطعی روشن‌کردن پیشرانه باعث می‌شود تا آب گرم شده در اطراف آن و گرمای کاری خود پیشرانه، کم‌کم منجر به ذوب‌شدن یخ‌های داخل مجاری آبرسانی شود. اگر این کار به صورت مقطعی صورت نگیرد، آب گرم شده درون پیشرانه که لحظه به لحظه در حال گرم‌تر‌شدن و در نتیجه افزایش حجم است، با رسیدن به یخ‌های باقیمانده درون مجاری آبرسانی که با یخ زدن و افزایش حجمی که از منجمد شدن ایجاد شده است،  منجر به بروز فشار مضاعف درون بخش خنک‌کاری می‌شود و در نهایت با ترکیدن یکی از لوله‌ها یا حتی آسیب به سرسیلندر موتور، این فشار دوچندان به وجود آمده، از یک نقطه آزاد می‌شود.

    قدم سوم
    با استفاده از بخاری، می‌توان فهمید که سیستم خنک‌کاری در چه وضعیتی قرار دارد. در هنگام روشن‌کردن پیشرانه و انجام تمام مراحل لازم برای باز‌کردن یخ‌ها، باید به دقت مراقب بالا رفتن دمای آب و کارکرد فن‌ها نیز باشیم. با مشاهده گرمای بخاری می‌توان تا حدود زیادی مطمئن شد که وضعیت سیستم خنک‌کاری به حالت نرمال برگشته است و بعد از این باید به بررسی خرابی‌های احتمالی پیش آمده ناشی از یخ‌زدگی پیشرانه و آب آن پرداخت. ضمن اینکه بهتر است در اولین فرصت نسبت به تکمیل و یا تعویض ضدیخ موجود در سیستم خنک‌کاری با یک نمونه شناخته شده و استاندارد، اقدام کنیم. فراموش نکنیم که یخ‌زدگی هر قسمت از پیشرانه می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی به دیگر بخش‌ها شود که نحوه عملکرد بخاری خودرو و معاینه ظاهری مجاری آبرسانی اطراف موتور، یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت وضعیت پیشرانه است.
    در پایان لازم است که بدانیم در هیچ حالتی از آب جوش برای باز‌کردن یخ‌ها نباید استفاده کرد‌ چرا‌که این کار نه‌تنها می‌تواند منجر به بروز تَرک و شکست در قطعات شود، بلکه با این کار منجر به ضخیم‌تر شدن قطر یخ‌ها خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو