فونیکسریمکسبهتام

تاثیر دلار ۴۰۰۰ تومانی بر بازار خودرو

گرانی دلار در کوتاه مدت، خودروهای خارجی را گران نمی‌کند

عصر خودرو- ارزش دلار در چهار هفته اخیر روند صعودی به خود گرفته و پیش بینی می‌شود این افزایش قیمت بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد، حال جای سوال دارد که افزایش قیمت دلار دقیقا بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی چه تاثیری دارد؟

گرانی دلار در کوتاه مدت، خودروهای خارجی را گران نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  میزان، ارزش دلار از حدود چهار هفته پیش روند صعودی به خود گرفته و در پی تصمیمات اخیر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره آمریکا، ارزش دلار در بازار آزاد به بیش از 4000 تومان رسیده است.

    با توجه به تجارب گذشته به نظر می‌رسد این افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش کالاهای مصرفی به ویژه وارداتی را در ماه‌های آینده با روند صعودی مواجه کند که در این بین بازار‌ خودروهای وارداتی در زمینه گرانی مستعد است.

    برخی از کارشناسان بر این باورند که خودروهای وارداتی با افزایش نرخ دلار در میان مدت افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار می‌دهند و در کنار آن به دلیل آنکه قیمت خودروهای داخلی در یک سازوکار مشخص تعیین می‌شود به لحظه با نوسان قیمت دلار، افزایش قیمت لحاظ نمی‌شود و پیش بینی می‌شود برای جبران نوسانات قیمت دلار از کیفیت تولید خودرو داخلی کاسته ‌شود.

    در این رابطه فربد زاوه کارشناس بازار خودرو، به میزان، اظهار کرد: افزایش نرخ دلار در یک ماهه اخیر عاملی شده تا اندکی ارزش خودروهای وارداتی روند صعودی به خود بگیرد و این افزایش قیمت تا حدودی در پی بار روانی ایجاد شده در بازار است، در پی این افزایش قیمت میزان تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافته و یخ زمستان بازار خودرو آب شده است.

    وی در واکنش به این گفته، که با توجه به سازوکارهای تعیین قیمت  خودروهای داخلی برخی از کارشناسان بر این باورند که با افزایش قیمت دلار، از کیفیت خودروهای داخلی کاسته می‌شود،  خاطرنشان کرد: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر یکباره ندارد.

    زاوه تصریح کرد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی در پایین‌ترین سطح کیفیت است و امکان کاهش کیفیت بیش از میزان فعلی وجود ندارد، از این رو افزایش قیمت دلار، تاثیری بر کیفیت تولید خودروهای داخلی ندارد.

    این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها برخی از نمایشگاه داران و معدود شرکت‌های واردکننده قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده‌اند و عمده واردکنندگان به دلیل قوانین نظارتی تا به امروز قیمت محصولات خود را افزایش نداده‌اند.

    وی دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی را تنها، رشد قیمت دلار ندانست و گفت: در صورتی که دولت برنامه مناسبی برای کنترل نوسان نرخ دلار داشته باشد، افزایش اخیر دلار خطرناک نیست و خودروهای وارداتی به میزان رشد دلار، گران نشده‌‌اند.

    زاوه یادآور شد: به دلیل آنکه حجم قابل توجهی خودرو وارداتی در کشور وجود دارد با نوسانات نرخ دلار، ارزش خودروهای وارداتی به لحظه تغییر نمی‌کند  و زمانی قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا می‌کند که نرخ دلار در محدوده بالاتری نسبت به گذشته قرار بگیرد. این گفته به معنای آن است که در زمانی که ارزش دلار برای مدت زمان مشخصی در محدوده 4000 تا 4100 تومان نوسان داشته باشد، ارزش گذاری خودروهای وارداتی با توجه به این محدوده قیمتی به روز خواهد شد.

    وی در انتها تاکید کرد: تاثیر نوسانات نرخ دلار در بازار خودروهای داخلی به مراتب کمتر از نرخ تورم اقتصاد ایران است و خودروهای داخلی عمدتا با توجه به نرخ تورم ارزش گذاری می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو