فونیکسریمکسبهتام

خداحافظی R۱۸ افسانه‌ای از لمان

عصر خودرو- خبر خروج آئودی از مسابقات استقامتی لمان برای طرفداران این تیم متحیر‌کننده بوده است و البته برای رقبا خبر خوشی به حساب می‌آید و ب‌ام‌و که برنامه‌هایی در این باره دارد را خشنود کرده است. این خروج آئودی از مسابقات مهم همتراز با خروج مک لارن از فورمول یک و فورد از ناسکار و گرنسیس از ایندی کار در نظر گرفته می‌شود. سوابق درخشان حضور آئودی در مسابقه لمان در طول یک دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست. آئودی بعد از ۱۸ سال حضور موثر در مسابقات ۲۴ ساعته لمان می‌خواهد از کلاس LMP۱ خارج شود.

خداحافظی R۱۸ افسانه‌ای از لمان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از دلایل رسمی این خروج این بوده است که فناوری دیزل-هیبرید که در R18 مورد استفاده قرار گرفته است مربوط به خودروهای آئودی به حساب نمی‌آمده است. تیم آئودی به نظر می‌رسد به سمت مسابقات فرمول E گرایش پیدا کرده است که شامل خودروهای الکتریکی با عملکرد و سرعت بالا می‌شود. در طول این 18 سال آئودی در 13 مسابقه به مقام قهرمانی رسیده است که کارنامه درخشانی برایش به حساب می‌آید. آئودی R18 خودرویی است که به‌عنوان جایگزن مدل R15 طراحی و ساخته شد. این خودرو از سیستم توربو شارژر دیزل TDI استفاده می‌کند که در مدل قبلی هم استفاده شده است. حجم موتور این خودرو 7/ 3 لیتر است که 6 سیلندر V شکل وظیفه تولید نیرو در آن را بر عهده دارد. قدرت موتور در این خودروی اسپرت به 532 اسب بخار به‌صورت خالص می‌رسد که جعبه دنده‌ای 6‌سرعته با کنترل‌کننده الکتریکی نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

    نیروی موتور در این خودرو نسبت به مدل قبلی کمتر شده است اما مصرف سوخت آن کاهش پیدا کرده است. مصرف سوخت کمتر باعث می‌شود خودرو با یکبار سوخت‌گیری بتواند مسافت بیشتری را طی کند و نیاز به توقف کاهش یابد. به نظر می‌رسد آئودی می‌خواهد از این رقابت‌ها کناره‌گیری کند و به سمت مسابقات پاک برود، شاید از این طریق فشارهای اخیر را که در زمینه رسوایی همتای آلمانی خود؛ فولکس واگن را در کانون توجه قرار داد و به این شرکت هم سرایت کرد ، جبران کند. تیم آئودی متشکل از 300 نفر هم اکنون به آخر خط رسیده‌اند و دیگر نمی‌توان این خودروی افسانه‌ای را در پیست مسابقه لمان در کلاس LMP1 مشاهده کرد.در نسخه هیبرید این خودرو از انرژی ناشی از ترمز خودرو باتری‌های 70 کیلویی اش را شارژ می‌کند که همه چیز در این خودروی فضایی بهینه باشد. در محور جلو خودرو از موتوری برقی استفاده می‌کند تا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد و البته 480 اسب بخار قدرت چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و در مجموع به ازای هر 1000 کیلو 1150 اسب بخار نیرو تولید می‌شود و این مقدار نیرویی است که نیمی از آن از موتور الکتریکی به‌دست می‌آید.

    اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم می‌توانیم با بوگاتی شیرون مقایسه کنیم که به ازای هر تن وزن ماشین 700 اسب بخار نیرو تولید می‌شود. موتورهای الکتریکی با توجه به ابعاد و وزن باتری‌ها می‌توانند در قد و اندازه‌های موتورهای احتراق داخلی انرژی تولید کنند. نکته مهم دیگری که در‌باره این خودرو می‌توان به آن اشاره کرد این است که نسبت به خودروهای گذشته این مدل 46 درصد مصرف سوخت کمتری دارد که موفقیت چشمگیری به حساب می‌آید و موفقیت‌های آئودی را می‌توان در سایه توجه به این موضوع و سایر فناوری‌های پیشرفته خودرو در نظر گرفت.تمام این ویژگی‌ها و نقاط قوت آئودی R18 باید فراموش شود این خودرو برای همیشه به پارکینگ برود و در آنجا دوران بازنشستگی‌اش را طی کند. تمام اینها در حالی انجام می‌شود که در نسخه 2016 این خودرو بهبود‌های زیادی در بخش آیرودینامیک خودرو صورت گرفته است و بالا آمدن دماغه در این خودرو از جمله مواردی است که به آن توجه شده است.

    حجم موتور در نسخه 2016 مانند سایر خودروها به 4 لیتر رسیده و البته نسبت به نسخه‌های اولیه موتور آئودی با افزایش حجم مواجه بوده است. هنوز مشخص نیست که آئودی برای تیم موفق خود که در بخش لمان فعالیت می‌کرده‌اند چه برنامه‌هایی دارد ولی حضور موثر این خودرو‌ساز آلمانی در مسابقات فرمول E قطعی است و آنها در تلاش هستند تا با حضور در این مسابقات پاک، آبروی از دست رفته را مجددا به این تیم برگردانند. با این حال وضعیت در مسابقات فرمول الکتریک با مسابقات لمان از زمین تا آسمان متفاوت است و معلوم نیست ارباب حلقه‌ها بتواند موفقیت لمان را در فرمول الکتریک هم تکرار کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو