فونیکسریمکسبهتام

آیا « نسخه‌های ویژه » واقعا ویژه هستند؟

عصر خودرو- سوالی که همواره در رابطه با خودروهایی که در تعداد محدود تولید می‌شوند یا سفارشی هستند مطرح می‌شود این است که آیا ارزش پولی که بابت آنها خرج می‌شود را دارند یا نه. خودرو‌سازان خاصی وجود دارند که خودروهایی با عملکرد بالا و در تعداد محدود تولید می‌کنند یا مدل‌های خاصی را به‌صورت ویژه طراحی می‌کنند و با قیمت‌های نجومی به‌فروش می‌رسانند.

آیا « نسخه‌های ویژه » واقعا ویژه هستند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، واقعیت این است که افراد بابت چیزی که به‌دست می‌آورند هزینه گزافی را پرداخت می‌کنند و تناسبی بین امکانات خودرو هزینه پرداختی وجود ندارد. یک خودرو‌ساز در نسخه‌ای که به‌صورت محدود آن را تولید کرده است ممکن است تنها 50 هزار دلار هزینه کرده باشد، اما فروش این محصول با قیمت 500 هزار دلار چیزی نیست که بتوان آن را پذیرفت، هر‌چند دنیای پر رقابت امروزی مانع می‌شود که خودرو‌سازان چنین حرکت‌هایی انجام دهند اما آنها روش‌های دیگری را برای افزایش قیمت و حاشیه سود انتخاب می‌کنند، البته منظور از خودروها با تولید محدود محصولاتی مانند بوگاتی ویرون یا استون مارتین one-77 یا مرسدس بنزStirling Moss SLR نیست، چرا‌که این خودروها قابلیت‌های خاصی دارند و همچنین نوآوری‌هایی که در آنها استفاده شده است جدید و خاص است.

    در رابطه با اینکه در نسخه‌های ویژه آیا ارزش خودرو بیشتر می‌شود یا نه موارد زیادی وجود دارد تا بررسی شود. برای مثل برخی خودرو‌سازان ممکن است با ایجاد تغییرات در یک مدل آن را به‌عنوان مدلی متفاوت معرفی کنند که ممکن است درهای متفاوت داشته باشند که در مجموع باعث نمی‌شود که ارزش خودرو تغییر کند. در طرفی برخی خودرو‌ها هم انتخاب‌های هیجان‌انگیز بیشتری دارند که باعث می‌شوند هزینه نهایی بیشتری داشته باشند و در چنین مواردی باز هم باید این سوال را از خود پرسید که آیا این گزینه‌ها باعث می‌شود خودرو ارزشی متفاوت پیدا کند یا خیر؟ در گذشته آنچه که مشخص بوده است این است که خودروهایی با نسخه‌های ویژه واقعا حرف‌های جدیدی برای گفتن داشتند، اما این روزها برخی خودرو‌سازها صرفا با ایجاد تغییراتی جزیی در خودرو تلاش می‌کنند آن مدل را به‌عنوان نسخه‌ای خاص و ویژه معرفی کنند تا با قیمت بیشتری به‌فروش برسانند. یک خودرو‌ساز با ایجاد تغییر در چراغ یا بخش‌هایی از خودرو نمی‌تواند ادعا کند که نسخه خاصی را معرفی کرده است و بابت آن افزایش قیمت داشته باشد. چیزی که در خودروها ارزش به حساب می‌آید تغییر در عملکرد خودرو است. برای مثال یک خودرو می‌تواند به موتوری با مصرف سوخت کمتر و عملکردی بالا‌تر مجهز شود و در مجموع تغییر در ارزش خود قابل مشاهده باشد در چنین حالتی می‌توان انتظار داشت خودرو‌ساز قیمت بیشتری را برای این دستاورد مطالبه کند. مثال‌های زیادی در دنیای ماشین‌ها وجود دارد که خودرو‌سازها با اعمال تغییراتی در خودرو باعث افزایش ارزش خودرو شده است و افزایش قیمت در این حالت منطقی به نظر می‌رسد.

    در رابطه با بوگاتی ویرون که این شرکت نسخه Super Sport را معرفی کرد همین اتفاق رخ داده و در مدل سوپر است خودرو تغییرات موثری را به خود دیده است که افزایش قیمت در آن منطقی به نظر می‌رسد. این موارد در رابطه با خودروهای معروف مرسدس بنز، فورد، هوندا و نیسان هم اتفاق افتاده است و این شرکت‌ها در نسخه‌های ویژه به ایجاد تغییرات موثر در ارزش خودرو دست زده‌اند. در واقع این خودروها آثاری هنری روی چرخ هستند که ارزش فوق‌العاده زیادی حتی از جنبه هنر طراحی دارند، اما آنچه اهمیت دارد عملکرد این غول‌ها است. یک خودرو‌ساز بزرگ هیچ گاه با ایجاد تغییرات جزئی در محصولات مطرح خود آن را به‌عنوان نسخه ویژه معرفی نمی‌کنند و معمولا تمام عناصر این خودروها در یک رابطه منطقی با هم قرار دارند و نمی‌توان به راحتی تغییری در آنها ایجاد کرد. در خودروهایی که نسخه‌های ویژه واقعی دارند معمولا عملکرد در بخش سرعت و شتاب تغییر می‌کند و خودروهایی به‌صورت اسپرت ممکن است معرفی شوند. یکی از مثال‌های معروف در رابطه با خودروی فولکس واگن گلف است که در نسخه‌های عادی قدرت موتور زیر 200 اسب بخار است، اما در نسخه‌های ویژه قدرت موتور تا بیش از 600 اسب بخار هم افزایش پیدا کرده است یا با دریافت ویژگی‌های خودروهای مسابقه‌ای عملکردی در حد خودروهای سوپر اسپرت پیدا کرده است که می‌توان در این حالت مدعی شد خودروساز خودرویی ویژه را معرفی کرده و به همان نسبت قیمت بیشتری را مطالبه می‌کند.به‌طور کلی به نظر می‌رسد خودروهایی که با نسخه ویژه تولید می‌شوند، بستگی به مدل پایه نیز دارند. یعنی اگر مدل پایه یک خودرو کامل و لوکس باشد، نسخه‌های ویژه آن بیشتر یک کارکرد تجملاتی و اعتباری برای مالک دارند و از نظر فنی چندان تفاوتی با نسخه پایه ندارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم