فونیکسریمکسبهتام

سرنوشت دیزل‌ها در ۲۰۲۰ چه می‌شود؟

عصر خودرو- روزنامه فایننشال تایمز با انتشار تحلیلی نوشت که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای دیزلی در بازار آمریکا ناپدید می‌شوند و این روند در سطح جهان نیز در یک بازه ۱۰ ساله تکرار می‌شود.

سرنوشت دیزل‌ها در ۲۰۲۰ چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، یکی از مهم‌ترین‌ نشانه‌های این اتفاق، کاهش شدید سهم بازار خودروهای دیزلی در بازار آمریکا است. سهم خودروهای دیزلی از بازار آمریکا از 2/ 4 درصد در سال 2006 به کمتر از 2 درصد در سال 2015 رسیده است.
    آمریکایی‌ها خودروهای هیبریدی و الکتریکی را جایگزین گازوئیل‌سوزها کرده‌اند؛ چرا که سه مزیت اصلی آنها یعنی آلایندگی پایین و مصرف کم و شتاب بالا را به‌صورت بسیار بهتری دارند. در اروپا نیز وضعیت بهتر از آمریکا نیست. دولت‌های اروپایی کم کم در حال ایراد گرفتن از دیزل‌ها هستند.
    رسوایی سال گذشته فولکس واگن این روند را تشدید کرده است. طرح‌های جایگزین در حال تهیه است تا مشوق‌هایی را که برای خرید خودرو دیزل داده می‌شد با شرایط بهتری به خودروهای الکتریکی بدهد؛ خودروهایی که اصلی‌ترین دشمن دیزلی‌ها به حساب می‌آیند. با این حال برخی تحلیل‌ها نیز وجود دارد که می‌گویند خودروهای دیزلی ناپدید نمی‌شوند، بلکه از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه کوچ می‌کنند.

    شهرداران پاریس، مکزیکو، مادرید و آتن در جریان نشست دوسالانه رهبران شهرهای عمده گفته‌اند که رفت‌وآمد خودروهای دیزلی یکی از عوامل تشدید آلودگی هوای شهرهای بزرگ است و در نتیجه، ممنوعیت ورود آنها به این شهرها به بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید هرساله، حدود 3 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به امراض مرتبط با تنفس هوای آلوده در خارج از خانه‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

    موتورهای دیزلی به دو صورت باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند. این موتورها تولیدکننده ذرات معلق یا دوده و اکسید نیتروژن هستند. دوده با نفوذ به ریه به بروز عوارض قلبی و عروقی و مرگ‌ومیر ناشی از آن کمک می‌کند و اکسید نیتروژن عاملی در ایجاد اوزون در سطح زمین است که باعث تشدید دشواری تنفسی حتی برای کسانی می‌شود که سابقه امراض تنفسی نداشته‌اند. با افزایش شواهد حاکی از خطرات موتورهای دیزلی برای سلامت ساکنان شهرهای بزرگ، گروه‌های حفاظت از محیط‌زیست درصدد بوده‌اند تا مقررات جدیدی را برای محدود کردن استفاده از این نوع موتورها به تصویب برسانند.

    شهرداران پایتخت‌های اسپانیا، فرانسه، مکزیک و یونان همچنین متعهد شدند که تا سال 2025 میلادی تمامی توان خود را برای استفاده از خودروهای برقی، هیدروژنی و دوگانه‌سوز به کار گیرند. شهردار مکزیکو گفته است این شهر با مشکل مضاعف آلودگی هوا و ترافیک سنگین مواجه است اما با افزایش تسهیلات جدید ترابری شهری در نظر دارد با این وضعیت مقابله کند. شهر پاریس تاکنون اقداماتی را برای کاهش آلودگی ناشی از موتورهای دیزلی به اجرا گذاشته و در حال حاضر، رفت‌وآمد خودروهای دیزل‌سوز با عمر بیش از 20 سال به داخل شهر ممنوع است و قرار است تا سال 2020، هرسال یک سال از این رقم کاسته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو