فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

در روزهای آلودگی هوا ۳۰ نفر بیشتر فوت می‌کنند

عصر خودرو- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در روزهای آلایندگی هوا ۳۰ نفر به فوت شدگان اضافه می‌شود بنابراین حتی برای کمک به خانواده خود باید نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام شود.

در روزهای آلودگی هوا ۳۰ نفر بیشتر فوت می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، رحمت‌اله حافظی در جمع خبرنگاران درباره عملکرد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهارداشت: سلامت اداری و مالی نیز از ابعاد سلامت محسوب می‌شود. ریشه بسیاری از نارسایی‌هایی که شاهد آن هستیم در ساختار ترکیب بودجه شکل می‌گیرد.

    وی افزود: یکی از مشکلات اصلی که با آن مواجه هستیم بحث افسارگسیخته بودجه است. عده‌ای اصرار دارند این سقف را هر سال افزایش دهند و در سنوات گذشته نسبت به کاهش بودجه اقدام شده است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهر تهران 6 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار دارد که 50 درصد آن از محل ارزش افزوده است.

    حافظی به بودجه 17 هزار و 800 میلیارد تومانی شهر تهران در سال 95 اشاره کرد و گفت: از این بودجه تصویب شده 6 هزار میلیارد تومان آن پایدار است.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: شهر تهران در حوزه نگهداشت و مصرف نیز معادل 6 هزار میلیارد تومان در طول سال هزینه دارد ولی در تبصره‌های بودجه هرسال عدد و ارقام نجومی فراتر از سقف بودجه به تصویب می‌رسد.

    حافظی خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری 17 هزار و 800 میلیارد تومان به تصویب رسیده است که در تبصره‌هایی 20 هزار میلیارد تومان تصویب کرده‌اند. بنابراین بودجه سرجمع تهران در سال جاری 37 هزار و 800 میلیارد تومان است و این در شرایطی است که شهر 6 هزار میلیارد تومانی را با بودجه 37 هزار میلیارد تومانی می‌مکند.

    حافظی گفت: سال 93 بودجه مصوب شهر تهران 15 هزار و 745 میلیارد تومان بود که 4 هزار و 351 میلیارد تومان حاصل تغییر کاربری و فروش تراکم بوده است. در سال 94 نیز از 17 هزار و 219 میلیارد تومان بودجه مصوب 7 هزار و 245 میلیارد تومان تغییر کاربری و فروش تراکم بوده است.

    وی گفت: در سال 95 نیز از بودجه 17 هزار و 800 میلیارد تومان معادل 7 هزار و 900 میلیارد تومان تغییر کاربری و فروش تراکم بوده است.

    حافظی افزود: در 4 سال گذشته سهم عمده درآمدها به اتوبان‌سازی اختصاص یافته است در صورتی که بخشی از مشکلات عمده شهر هنوز باقی مانده است.

    وی درباره گزارش‌های حسابرسی نیز اظهارداشت: در ابتدا گزارشات حسابرسی در 400 صفحه تنظیم شد که پس از اظهارات شهرداری به 160 صفحه تقلیل پیدا کرد و نهایتاً با دیگر توضیحات به 69 صفحه رسید.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره موضوع تغییر فرمانده پلیس راهور شهر تهران اظهارداشت: براساس قانون الحاق نیروی انتظامی هنگامی که منابع شهر تهران را مصوب می‌کنیم و سهم راهنمایی و رانندگی پرداخت می‌شود بنابراین اجازه نظارت بر عملکرد راهنمایی و رانندگی را نیز خواهیم داشت.

    وی افزود: براساس تبصره 3 این قانون عزل و نصب رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مطابق با قوانین و آئین‌نامه‌های خاص خود است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به اختصاص بودجه از سوی شهرداری تهران، شهرداری می‌تواند ذی‌حسابان خود را در راهنمایی و رانندگی معرفی کند.

    حافظی خاطرنشان کرد: براساس ماده 10 این قانون انتصاب و عزل رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با هماهنگی شهرداری صورت می‌گیرد و اگر اختلاف نظری وجود داشت تصمیم نهایی را وزیر کشور و خواهند گرفت بنابراین تغییر پلیس راهور تهران توسط نیروی انتظامی و با هماهنگی شهرداری اتفاق می‌افتد ولی با توجه به حاشیه سازی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است دوستان یا فرصت مرور قانون را نداشته‌اند یا اینکه نسبت به قانون حضور ذهن نداشته‌اند.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعلام شده بود فشاری برای تغییر پلیس راهور تهران بوده است، گفت: موضع‌گیری‌های ناجا از تعاریف قانون خارج بود. باز هم بر این اعتقاد هستم که با فشار شهرداری تهران این جابجایی صورت گرفته است. حتماً حجت و دلیلی نیز وجود داشته است که این موضوع را عنوان می‌کنند و اگر نیاز باشد در مراجع قضایی پاسخگو خواهم بود.

    حافظی درباره آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز اظهارداشت: اساسنامه مالی و معاملاتی شرکت‌ها باید به تصویب و تائید وزارت کشور برسد.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: حدود 6 تا 7 سازمان و شرکت ازجمله مدیریت بحران و املاک و مستغلات است که براساس قوانین نیست و دارای مشکل است.

    در ادامه این نشست خبری رحمت‌اله حافظی درباره ورود موتورهای کاربراتوری به شهر تهران اظهارداشت: آخرین محموله‌ از موتورهای کاربراتوری 430 هزار دستگاه است که فعلاً متوقف و پلاک‌گزاری نشده است و ما اصرار داریم که با توجه به آلودگی هوا موتورهای کاربراتوری در سطح شهر توزیع نشود چرا که هر موتور سیکلت کاربراتوری معادل 8 دستگاه خودروی سواری یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند.

    وی دستگاه‌های ذیربط در این خصوص ورود پیدا کنند و نسبت به خروج موتورسیکلت‌های کاربراتوری از پلاک‌گذاری اقدام کنند و فضای لازم را برای تولید موتورسیکلت‌های برقی ایجاد کنند.

    حافظی افزود: براساس مصوبه هیأت وزیران تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است و امسال نیز 10 میلیارد تومان برای تولید موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یافته است.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره پرداختی شهرداری به پلیس راهور اظهارداشت: شهرداری اجازه پرداخت پول بدون مصوبه شورا را ندارد و برای سال جاری حدود 99 میلیارد و 400 میلیون تومان برای کمک به پلیس راهور پیش‌بینی کرده است.

    حافظی درباره اظهارات و انتقادهایی که در سطح صحن شورا دارد، اظهارداشت: در اینکه بنده اصولگرا هستم شکی نکنید و تا این لحظه هیچکس با بنده مذاکره‌ای مبنی بر اینکه در لیستی قرار بگیرم نداشته است و اگر در لیستی هم باشم عنوان کرده‌ام که به صورت مستقل تصمیم می‌گیرم.

    وی افزود: شاخصه اصولگرا بودن را اصولگراهای تندرو تائید نمی‌کنند و اعتقاد دارم تندروی‌های جناح سیاسی باعث آسیب به مردم می‌شود و انتظار داریم دوستان با تدبیر و عقل تصمیم‌گیری کنند.

    حافظی گفت: بنده 3 خط قرمز اصل نظام، مقام معظم رهبری و منافع مردم را دارم و موضع‌گیری‌هایم نیز بر این اساس است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه عملکرد عده‌ای از مدیران را به نظام و آبروی نظام گره می‌زنند، گفت: کسانی که چنین نگرشی دارند اشتباه می‌کنند و نظام ما مبتنی بر مبانی دینی است و با این چیزها مخدوش نمی‌شود. اینکه با عینک سیاسی برخورد کنند درست نیست.

    حافظی افزود: رفتارها و موضع‌گیری‌های بنده در چهارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان بوده است. عده‌ای که شائبه سیاسی را ایجاد می‌کنند فرار به جلو است.

    وی افزود: هنگامی که واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر مطرح می‌شود اعلام می‌کنیم که تخلف است و نباید چنین اقدامی انجام شود ولی پس از تصویب، بانک مرکزی واکنش نشان می‌دهد.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یادآور شد: وقتی که می‌گوئیم این کار تخلف است، بپذیرند. بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک‌ها نمی‌توانند از یک سهمی بیشتر تملک داشته باشند و موضع قانونی بانک‌ها را مشخص کرده است ولی با مصوبه اخیر واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر در این خصوص خلاف قانون اتفاق افتاده است.

    وی یادآور شد: برداشت از بیرون شورا به دو بخش اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است ولی در داخل شورا عده‌ای دارند در راستای جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم تلاش می‌کنند ولی عده‌ای دیگر اصلاً متوجه نمی‌شوند.

    وی تأکید کرد: حافظی از اصولگرایی خارج نمی‌شود.

    حافظی درباره هشتگی که برای یک زندانی که دست به اعتصاب غذا زده است، گفت: بنده نه روحانی، ورزشکار، هنرمند و یا متخصص معماری هستم بلکه بنده یک پزشک هستم که مصونیت سیاسی ندارم و جان افراد برایم مهم است.

    وی یادآور شد: نجات جان یک انسان برای بنده در مقابل تائید صلاحیتم اولویت دارد و با دادستانی نیز درخواست جلسه درباره اعتصاب غذای این زندانی کرده‌ام ولی هنوز به نتیجه نرسیدم. می‌توان با صحبت اعتصاب غذای این زندانی را منتفی کرد چرا که محکومیت آن 15 سال است نه مرگ.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر نتانیاهو که از منفورترین انسان‌هایی نیز است قلبش بگیرد بنده بنابر وظیفه پزشکی که دارم نسبت به جان آن انسان اقدام خواهم کرد. بنابراین بهتر است این اعتصاب غذا شکسته شود.

    در ادامه این جلسه حافظی درباره معضلات زیست محیطی از جمله مصرف آب آشامیدنی و استفاده از محصولات تراریخته اظهارداشت: در سال 93 نیترات آب بیش از حد مجاز بود که گزارش آن در 8 منطقه جنوب شهر تهران به دستگاه‌های ذیربط ارسال شد که خوشبختانه با تصمیمات اتخاذ شده این دغدغه در سال 94 مرتفع شد و کیفیت آب آشامیدنی بهتر شد.

    وی افزود: در سال 95 تاکنون نیترات آب مورد آزمایش قرار نگرفته است ولی در این خصوص نگرانی خاصی به نظر نمی‌رسد.

    حافظی درباره استفاده از محصولات تراریخته نیز اظهارداشت: کشورهایی همچون روسیه به هیچ عنوان اجازه دستکاری ژنتیکی به محصولات را نمی‌دهند ولی بعضی از کشورها نیز تا حد 5 درصد این اجازه را می‌دهند ولی باید بر روی محصولات دستکاری ژنتیکی آن قید شود.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه نیز واردات محصولات تراریخته که اطمینانی از سلامت آنها نداریم وجود داشت که با درایت و هوشیاری نمایندگان این بند از پیش‌نویس حذف شد.

    وی با اشاره به اینکه استفاده از محصولات تراریخته می‌تواند تهدیدی برای سلامت مردم باشد، گفت: در حال حاضر بخشی از روغن‌های ذرت که تولید آن تراریخته است ولی با اندازه بسیار کوچک بر روی محصول تراریخته بودن آن را نوشته‌اند که زیاد قابل مشاهده نیست.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

    وی درباره راه‌اندازی مجدد معادن شن و ماسه در منطقه 18 نیز اظهارداشت: در ابتدا از سر گیری فعالیت‌های شن و ماسه نگران بودیم ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است.

    حافظی افزود: دادستانی، فرمانداری تهران و مدیریت شهری برای جلوگیری از فعالیت معادن شن و ماسه اقدامات بسزایی را انجام داده‌اند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر گرایش‌های سیاسی اظهارداشت: اصولگرایی که کورکورانه از یک فرد خاص و با موضع خاصی حمایت کند را اصولگرایی نمی‌دانم و این کار به اعتماد عمومی آسیب می‌رساند.

    حافظی افزود: اصولگرایی را در این می‌دانم که مدعیانش به منافع مردم اهمیت دهند نه به منافع سیاسی خودشان.

    وی گفت: در شورای شهر از هیچ جناح سیاسی خط نمی‌گیرم، اصولگرا هستم ولی مستقلم و با توجه به مطالعات و کارشناسی که انجام داده‌ام رأی خواهم داد.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: تندروهای افراطی باعث آسیب می‌شوند و بنا بر اظهارات مقام معظم رهبری بهترین روش مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است. پس به جای موضع‌گیری‌های کورکورانه سیاسی خدمت به مردم کنیم.

    وی درباره ترافیک موجود در شهر تهران نیز اظهارداشت: هیچ‌کجا نگفته‌ام که آقای شهردار ترافیک را ایجاد کرده است. در یک ماه و نیم گذشته می‌بینیم که ترافیک افزایش یافته است و دلایل کارشناسی خاص خود را نیز دارد.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیاسی کردن ترافیک و آلودگی هوا ظلم به مردم است. در روزهای آتی 160 نفر در تهران فوت می‌شوند که در روزهای آلایندگی هوا 30 نفر به این جمعیت اضافه می‌شود. بنابراین حتی برای کمک به خانواده خود باید نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام شود.

    حافظی یادآور شد: اگر ما نسبت به زیرساخت‌های لازم در حمل و نقل عمومی اقدام کنیم قطعاً مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمی‌کنند و روی به حمل و نقل عمومی می‌آورند.

    حافظی گفت: هنگامی که مردم در ساعت‌های پیک در اتوبوس و مترو به شأنشان توهین می‌شود قطعاً از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند.

    وی افزود: در اقداماتی که شهرداری تهران به مناسبت اربعین حسینی انجام داده است نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره گرمخانه‌های تهران نیز اظهارداشت: توانایی شهرداری تهران در گرمخانه‌ها بسیار زیاد است ولی از آن استفاده نشده است.

    وی افزود: ما در مجموع 15 هزار نفر کارتن‌خواب داریم که تعداد آنها بیشتر از گرمخانه‌های موجود شهر تهران است با توجه به اینکه بیش از 80 درصد کارتن خواب‌ها و معتادین در تهران از سایر شهرستان‌ها می‌آیند بنابراین باید اقدامات گسترده‌تری در این خصوص انجام شود.

    حافظی در پاسخ به پرسشی مجدد درباره ترافیک نیز اظهارداشت: علت افزایش ترافیک قطعاً انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب نیست و هنوز زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب کامل نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو