فونیکسریمکسبهتام

بیمه عمر تایر خودرو با تزریق ضدپنچری

عصر خودرو- پژوهشگر ایرانی موفق به تولید ماده پلیمری بسیار مقاوم شده که با تزریق به تایر انواع خودرو، آن را تا پایان عمر مفید تایر از پنچری مصون نگه می دارد.

بیمه عمر تایر خودرو با تزریق ضدپنچری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، مجید مهدی جبار  اظهار داشت: محیط داخل تایر با چندین نوع فشار و تنش روبه رو است و از آنجا که تایر همانند یک سانتریفیوژ می چرخد، با یک نیروی گریز از مرکز بسیار قوی همراه است و علاوه بر این، به دلیل اصطکاک با سطح جاده، گرمای زیادی هم درون تایر ایجاد می شود.
وی افزود: با توجه به همه این عوامل، ماده ای که قرار است برای ضدپنچری تایر استفاده شود، باید بسیار مقاوم باشد و بتواند در برابر فشار و گرما و دیگر عوامل محیطی در طولانی مدت دوام بیاورد.
مهدی جبار درباره دو اختراع خود که به نام های 'متریال ضد پنچری' و 'نازل تزریق گر' به ثبت رسیده است، گفت: پس از پنج سال کار تحقیقاتی و ساخت 140 نمونه از کامپاندهای پلیمری مختلف، نهایتا به یک ماده بسیار مقاوم در برابر پنچری تایر دست یافتیم که تست های علمی و آزمایشگاهی و همچنین عملیات میدانی را با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: در جریان انجام فعالیت های چند ساله خود، علاوه بر تجهیز یک آزمایشگاه مخصوص، ابزارها و وسایل مورد نیاز را طراحی و تولید کردیم تا بتوانیم این ماده مقاوم و نازل تزریق گر آن را بسازیم.
این پژوهشگر درباره نحوه استفاده از این ماده پلیمری نیز توضیح داد: برای استفاده از این محصول، نیاز به باز کردن چرخ ها و تایر نیست بلکه هنگامی که وسیله نقیله به صورت درجا و تایرها پر باد است، در کمتر از 30 ثانیه از طریق یک نازل خاص (تزریق گر) مقدار کمی از این ماده پلیمری ضدپنچری به داخل تایرها تزریق می شود.
وی ادامه داد: این متریال در واقع هنگام بروز پنچری در کسری از ثانیه، عمل ترمیم تایر را انجام می دهد و حتی اگر دهها سوراخ همزمان در تایر ایجاد شود شاهد پنچری نخواهیم بود.
مهدی جبار تصریح کرد: طبق نتایج تست های انجام شده، پس از تزریق ماده ضدپنچری، حتی اگر خودرو چندین بار از روی تخته میخ عبور کند، بازهم تایر پنچر نخواهد شد و دوام تاثیر آن تا پایان عمر مفید لاستیک و تا زمان صاف شدن سطح آن باقی خواهد ماند.
وی کاربری آسان و سریع و صرفه اقتصادی را از جمله مزایای این ماده پلیمری برشمرد و گفت: از آنجا که در فرآیند تولید ماده ضدپنچری سعی کردیم از مواد اولیه تولید داخل استفاده کنیم، قیمت تمام شده محصول ما بسیار اقتصادی و ارزان است.
این مخترع ایرانی یادآور شد: به عنوان مثال در صورت استفاده از این ماده پلیمری برای مقاوم شدن تایر یک موتورسیکلت 125 سی سی در برابر پنچری، حدود 20 هزار تومان هزینه می شود و در عوض، تایرهای موتورسیکلت را برای همیشه در برابر پنچری، ایمن می کند.
به گفته وی، این فناوری پیشرفته برای مقاوم سازی تایر انواع وسایل نقلیه همچون دوچرخه، موتورسیکلت، اتومبیل، ماشین آلات کشاورزی و راهسازی، خودروهای نظامی و هواناو قابل استفاده است.
این محقق که برای اختراع خود، علامت تجاری Tireon (تایرون) را انتخاب و ثبت کرده و طراحی خط تولید آن را به اتمام رسانده است، گفت: در صورت حمایت، قادر به تولید تایرهای مقاوم ضد گلوله یا شناورهای مقاوم در برابر سوراخ و آسیب دیدگی در بدنه هم خواهیم بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط