فونیکسریمکسبهتام

به دلیل تناقض در دستورالعمل های دولتی برای واردات خودرو

خواب قیمت خودروهای وارداتی آشفته شد

عصر خودرو- طی دو روز گذشته، سامانه ثبت سفارش خودرو به روی واردکنندگان بسته شد، تا با دستورالعمل های دولتی گره ای در طناب واردات خودرو زده شود، اقدامی که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان تاکنون افزایش ۳درصدی قیمت خودروهای وارداتی را در پی داشته و در صورت ادامه دار بودن، رشد بیشتری هم خواهد داشت.

خواب قیمت خودروهای وارداتی آشفته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فصت امروز ، سامانه ثبت سفارش خودرو در پی ابلاغ  «دستورالعمل ساماندهی بازار ارز» از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، به روی واردکنندگان خودرو بسته شد.

مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور،  «شرط ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش بوده و ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو بدون پیش شرط مذکور، ممنوع شود.» با توجه به بند مذکور، واردکنندگان رسمی و کسانی که شرایط ذکر شده در این بند را دارند، همچنان می توانند به ثبت سفارش خودرو ادامه دهند درحالی که با بسته شدن این سایت، اجازه ثبت سفارش از همه واردکنندگان گرفته شده است.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه می گوید: «بند 6، دستورالعمل ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهور دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو اعلام شده است؛ در این بند گفته شده که فقط نماینده رسمی می تواند ثبت سفارش کند اما مشخص نشده که منظور از نماینده رسمی، همه نمایندگی های رسمی است که در کشور فعالیت می کنند یا فقط نمایندگی هایی که از شرکت مادر مجوز دارند می توانند اقدام به ثبت سفارش کنند.»

او ادامه می دهد: «باید مشخص شود منظور از نماینده رسمی چه کسی است؟ آیا منظور همان تعریف قبلی است که براساس آن تا اسفند ماه به شرکت های واردکننده اجازه دریافت مجوز از شرکت های مادر را داده بود؟ به نظر می رسد تا زمان تفسیر این موضوع سامانه ثبت سفارش همچنان بسته خواهد بود.»

از ابتدای امسال، وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان خودرو مهلت داد با توجه به برداشته شدن برجام برای دریافت مجوز از شرکت های مادر اقدام کنند؛ مهلتی که کافی نبود و تا اسفند ماه تمدید شد. اما واردکنندگان خودرو با توجه به موانع پیش رو و نامشخص بودن سیاست های کشورهای دیگر در قبال بازار ایران، این فرصت را ناکافی می دانسته و معتقد بودند که باید تا مشخص شدن سیاست های دولت جدید آمریکا در قبال ایران صبر کرد و سپس مهلت دیگری را تمدید کرد. حالا دولتی ها زودتر از مهلت تعیین شده دست به کار شده اند؛ اقدامی که بهم ریختن بازار خودروهای وارداتی و انحصاری شدن بازار را در پی خواهد داشت.

احتشام زاد در این باره اظهار می کند: «هر نوع تصمیم گیری در این حوزه که تغییراتی را در بازار به وجود بیاورد، تصمیم گیری اشتباهی است زیرا ما در حال نزدیک شدن به انتهای سال هستیم که نهایت تقاضای بازار است و این تصمیمات منجر به حذف 70درصدی واردکنندگان خودرو خواهد شد که حذف اینها به معنای کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار است. از روز گذشته که سامانه ثبت سفارش بسته شده، قیمت خودروهای وارداتی 3درصد افزایش پیدا کرده است.»

کــوروش مرشدسلوک، نایـب رئیس هیأت مدیره انـجـمـن واردکـنندگان خودرو در این زمینه   می گوید:  «مهلت تعیین شده تا پایان سال برای واردکنندگان مناسب نیست تا همه مشکلات برطرف شود. چون مشکل فرآیند و روند کار نیست بلکه به سیاست های شرکت های مادر برای حضور در ایران برمی گردد. با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا نیز بسیاری از شرکت های خودروساز برای هر نوع حضوری در ایران همچنان بلاتکلیف اند.»

او ادامه می دهد:  «تا زمانی که تکلیف روابط اقتصادی و سیاسی این شرکت ها با ایران مشخص نشود، بعید به نظر می رسد هر نوع قراردادی در این زمینه منعقد شود اما متأسفانه تصور وزارتخانه این است که فرآیند دچار مشکل است و زمان را تمدید می کند. در صورتی که نمی توان زمان مشخصی در شرایط کنونی تعیین کرد.»

تناقض در سیاست های دولت و سیاست های سختگیرانه در حوزه واردات به دو نتیجه منجر خواهد شد، نخست زیان مشتریان خودروهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت و دیگری حرکت در جهت انحصاری تر شدن بازار به نفع خودروسازان داخلی که محصولات آینده شان رقیب خودروهای وارداتی خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو