فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید هیوندای الانترا در بازار ایران

الانتـــرا نامه

عصر خودرو: بازار خودروی کشور ما این موضوع را اثبات کرده که خودروهای کامپکت (اعم از سدان و کراس‌اوور) با برچسب قیمت مناسب، ظاهر خوب و در نهایت گستره امکانات کاربردی، فروش موفقی را تجربه می کنند. یکی از سدان های کامپکت‌ موفق بازار ایران، هیوندای الانتراست که از حدود ۳ سال پیش تاکنون در ۲ نسل مختلف به بازار کشور ما عرضه شده و در بازه‌های زمانی متفاوت، عنوان دومین یا سومین خودرو پرفروش وارداتی کشور را به خود اختصاص داده است.

الانتـــرا نامه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، البته لازم به ذکر است که هیوندای آوانته‌ای که تا چند سال پیش توسط کرمان خودرو به بازار عرضه می‌شد نیز به عنوان نسل سوم الانترا شناخته می شود که در برخی بازارها تحت این عنوان عرضه می شود. اما اگر آوانته را فاکتور بگیریم، الانترا خودرویی نسبتا گران قیمت و نیمه لوکس در بازار ایران و البته اقتصادی در بازار جهانی به شمار می‌رود که برای استفاده روزمره بی‌دردسر به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران، مناسب خواهد بود. در مطلب پیش رو، انواع الانتراهای موجود در ایران را بررسی خواهیم کرد.

نسل به نسل با الانترا
همانطور که گفته شد، بیش از یک دهه پیش، نسل دوم الانترا را تحت عنوان آوانته و به صورت مونتاژ داخل در بازار کشورمان داشتیم اما پس از مدتی غیبت، الانترای نسل پنجم در سال 2014 توسط شرکت «آسان موتور» به عنوان نماینده محصولات هیوندای به بازار کشور ما عرضه شد. الانترای نسل پنجم از نظر ظاهر بسیار شبیه به هیوندای سوناتا YF طراحی شده است و از آنجا که سوناتا YF یک خودروی محبوب در بازار کشور ما محسوب می‌شد، الانترا هم توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا کند. در واقع الانترا گزینه‌ای مناسب برای افرادی بود که به سوناتا علاقه داشتند اما با برچسب قیمتی یا ابعاد نسبتا بزرگ آن نمی‌توانستند کنار بیایند. تقریبا یک سال بعد از عرضه الانترا، نسخه فیس‌لیفت این خودرو با گرافیک مدرن‌تر چراغ‌ها و البته تغییرات ظاهری جزئی دیگر به بازار راه پیدا کرد و البته برخی از نسخه‌های 2016 این خودرو نیز با کیت بدنه اسپرت به کشور وارد شدند. امسال نیز شاهد عرضه نسل ششم این خودرو با ظاهری بسیار جذاب‌تر از قبل هستیم‌ که طبق عادت به نسل جدید برادر بزرگ‌ترش یعنی سوناتا LF شبیه‌تر شده است. همچنین نسل جدید این خودرو در بازار آزاد چیزی در حدود 140 میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که نسخه‌های دست دوم (در حد صفر) الانترای نسل 5 را می‌توان تا قیمت 100 میلیون تومان نیز خریداری کرد.

شمایل نسل پنجم
همانطور که گفته شد، الانترا برای نخستین بار در سال 2014 به بازار ایران رسید و این در حالی بود که نسل پنجم این خودرو از سال 2010 روی خط تولید هیوندای قرار گرفت. الانترای نسل پنجم در نسخه پیش از فیس‌لیفت نیز شباهت بسیار زیادی به سوناتا YF داشت و خط‌مشی طراحی پیشین هیوندای را پیروی می‌کرد. اما با توجه به بهره‌گیری از طول 4.5 متری، گزینه مناسب‌تری از برادر بزرگ‌تر خود برای استفاده‌های درون‌شهری به شمار می‌رود. الانترا در نسخه‌های مختلف اعم از فول و نیمه‌فول، با رینگ‌های 15 یا 16 اینچی در بازار حضور دارد ولی نسخه‌های فیس‌لیفت آن عمدتا از رینگ 17 اینچ بهره می‌برد. الانترا نسل پنجم چه در نسخه پیش از فیس‌لیفت و چه در نمونه بعد از فیس‌لیفت چراغ جلوهای‌ هالوژنی و چراغ خطرهای لامپی بهره می‌برد. همچنین برخی از نمونه‌های 2016 این خودرو با کیت بدنه اسپرت شامل بال عقب و فلاپ‌های سپر جلو و عقب در بازار حضور دارند که حدودا 5 میلیون تومان گران‌تر از نمونه‌های ساده است. البته در برخی ‌موارد سفارش امارات نیز شاهد بال عقب بدون فلاپ سپر هستیم که تفاوت چندان زیادی در قیمت خودرو ندارد چرا که نمونه افترمارکت این اسپویلر را می‌توانید در بازار آزاد خریداری کنید.

LF در ابعادی کوچک‌تر
نسل ششم الانترا نیز همانطور که بالاتر گفته شد، بسیار شبیه به واپسین نسل از هیوندای سوناتا طراحی شده است با این تفاوت که در این خودرو شاهد دماغه‌ای آیرودینامیک و پوزه‌ای کشیده‌تر از سوناتا هستیم. الانترای نسل ششم نسبت به نسل پنجم این خودرو از ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد که البته این اختلاف ابعاد به معنای تغییر کلاس خودرو نیست و تفاوت‌ها در حد چند میلی‌متر است. الانترای نسل ششم یا همان AD از گرافیک بسیار زیبای چراغ‌های جلو به همراه تکنولوژی روشنایی LED بهره می‌برد و همچنین هیوندای برای این خودرو از LEDهای دید روز مشهور به DRL بهره گرفته است. مه‌شکن‌های‌ هالوژنی داخل سپر‌ها، چراغ‌های راهنمای آینه‌های جانبی و چراغ خطرهای LED عقب همراه با گرافیک تازه نیز از جمله دیگر مواردی است که‌ روی الانترا AD می‌بینیم. همچنین با توجه به اینکه عمده الانتراهای نسل ششم موجود در بازار از نوع فول آپشن هستند، رینگ‌های اسپرت 17 اینچی دارند.

سفارشِ کجا؟!
از آنجا که عمده خودروهای وارداتی به ویژه در نسخه‌های کُره‌ای از کشورهای اطراف به داخل ایران وارد می‌شوند، در هنگام خرید محصولی مثل الانترا شاهد الفاظی مثل سفارش اروپا، سفارش عمان، سفارش آذربایجان و... هستیم. اما هرچند که این موضوع در خودرویی مثل هیوندای سانتافه تاثیر چشم‌گیری در رنج امکانات دارد، تمامی الانتراهای عرضه شده به کشور در نسخه‌های فول آپشنشان تقریبا از یک گستره آپشن بهره می‌برند و تفاوت‌های جزئی دارند. برای مثال الانتراهای نسل پنجم سفارش اروپا دارای مه‌شکن‌های متفاوتی هستند و برخی نمونه‌های سفارش آذربایجان فاقد دکمه ESP هستند. اما این در حالی است که عمده نمونه‌های نسل ششم‌های موجود در بازار ایران از کشورهای حاشیه خلیج فارس تهیه شده‌اند و به زودی نیز یک پارت از اروپا به کشور راه خواهد یافت.

امکانات به سبک الانترا
الانترا نیز همچون بسیاری از خودروهای کامپکت از رنج امکانات متوسطی بهره می‌برد و شما نباید از آن انتظاری در حد یک خودروی لوکس فول سایز را داشته باشید. برای مثال این خودرو در فول‌ترین حالت نسخه پیش از فیس‌لیفت (نسل پنجم) مواردی مثل بالابرهای برقی شیشه‌های هر چهار درب، تنظیم برقی آینه‌ها همراه با گرمکن و تاشوی برقی،  سیستم Eco Driving (که تنظیمات جعبه دنده را برای پایین نگه‌داشتن دور موتور و کاهش مصرف سوخت تغییر می‌دهد)، سیستم مدیریت پیمایش (Trip Computer)، سیستم راهنمای پارک همراه با سنسورهای جلو و عقب، 6 ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سانروف برقی دو‌حالته همراه با سیستم ایمنی، کروز کنترل، سوئیچ هوشمند (استارت و ورود بدون کلید)، سنسور باران، سنسور نور (اتولایت)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه سامانه کنترل کیفیت هوا، قابلیت تنظیم دستی فرمان، خروجی برق 12 ولت جدای از فندک، سیستم صوتی ساده هیوندای با قابلیت پشتیبانی از AUX ،‌USB و اتصال بلوتوثی به موبایل، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب (سردکن در نمونه‌های فیس‌لیفت سفارشی) و... بهره می‌برد که در مجموع لیست قابل قبولی است. اما در نمونه نسل ششم که تحت عنوان الانترا AD شناخته می‌شود و با مدل 2017 به بازار ایران وارد شده، سنسور نقطه کور آینه‌های جانبی‌(که تحت عنوان رادار جانبی نیز شناخته می‌شود)، آینه میانی الکتروکرومیک، سردکن صندلی‌های جلو به صورت استاندارد، سیستم صوتی سفارشی اینفینیتی با 8 بلندگو و نمایشگر 7 اینچی، کول باکس و مواردی از این قبیل نیز به این امکانات اضافه شده است تا الانترای جدید یک قدم به تکنولوژی روز نزدیک‌تر شده باشد. این امکانات همانطور که در بالاتر اشاره شد تقریبا در تمامی نمونه‌هایی که از کشورهای مختلف به بازار ایران عرضه می‌شوند یکسان است ولی توجه داشته باشید که آسان موتور گارانتی 5 ساله را برای این خودرو در نظر گرفته و این در حالی است که نمونه‌های عرضه شده توسط شرکت‌های بازرگانی متفرقه از گارانتی 3 ساله شرکت آسان موتور بهره می‌برند.

پیشرانه
الانترای نسل پنجم با پیشرانه‌های مختلفی اعم از نمونه‌های 1.5، 1.8 و 2 لیتری در بازار جهانی حضور داشت اما شرکت واردکننده به نسخه میانی یعنی 1800 سی‌سی این خودرو بسنده کرده بود. این پیشرانه که در واقع از سری موتورهای NU گروه هیوندای=کیا به شمار می‌رود، با بهره‌گیری از سیستم سوخت‌رسانی ساده MPI، قادر به تولید نهایت قدرت 148 اسب بخار و بیشینه گشتاور 178 نیوتن‌متر است که در روزهای عرضه عملکردی ضعیف‌تر از برادرش کیا سراتو داشت. اما مسئله اینجاست که این پیشرانه برای جثه 1.3 تنی الانترا کافی به نظر می‌رسید و در مقابل مصرف سوخت ترکیبی حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر را برای راننده فراهم می‌ساخت. از این رو اگر به دنبال خودرویی بهینه برای استفاده روزمره با کمترین هزینه‌های جاری هستید، الانترا را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک قرار گرفته ‌روی این خودرو از سری گیربکس‌های جدید هیوندایکیا به شمار می‌رود و نسبت به نمونه‌هایی که پیش از دهه فعلی میلادی تولید شده بودند، عملکرد بسیار بهتری دارد. اما نسل ششم این خودرو یا همان الانترا AD با پیشرانه‌ای متفاوت به بازار کشور ما عرضه شده است. در واقع ‌یکی از سیاست‌های جدید آسان موتور این است که محصولات کامپکتش را با موتوری میان رده یعنی نمونه 4 سیلندر خطی 2 لیتری به بازار عرضه کند و از همین رو در حال حاضر توسان و الانترای جدید از این پیشرانه سری Nu، مشترک با کیا سراتو بهره می‌برد. این موتور نیز همچون نمونه 1.8 استهلاک کمی دارد و جعبه دنده‌ای مشابه نسل قبلش‌ روی آن قرار گرفته. هرچند که هیوندای برای این خودرو جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه را نیز در نظر گرفته و برخی وارد‌کنندگان اشتباها باور دارند که جعبه دنده دوکلاچه ‌روی الانترای جدید سوار است. پیشرانه این خودرو 4 اسب بخار بیشتر از سراتو یعنی 154 واحد قدرت را به تولید می‌رساند و با این وجود الانترای جدید تنها حدود 50 کیلوگرم سنگین‌تر از الانترای نسل پنجم است. به همین خاطر این خودرو شتاب صفر تا 100 بهتری نسبت به الانترای نسل پنجم یا حتی سراتو دارد و البته با توجه به تغییرات جزئی، مصرف سوخت آن تنها 0.1 لیتر در 100 کیلومتر بیشتر از الانترا 1800 است.

تعلیق و ترمز
الانترا با وجود فاصله بین دو محور 2.7 متری (که تقریبا در 3نسل گذشته‌اش عدد مشابهی را ارائه کرده است)، فضای کابین و سواری نسبتا خوبی را به شما ارائه می‌کند. همچنین سیستم تعلیق چهار فنر لول به همراه مک فرسون در جلو و ضربه‌گیرهای گازی نیز تاثیر بسزایی در سواری این خودرو گذاشته است. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ به همراه سیستم‌های توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌ها، ضد قفل، کنترل پایداری و امثال آنها نیز خیال راننده را از بابت متوقف کردن خودرو در کمترین زمان ممکن راحت خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که در نسل جدید این خودرو از سیستم ترمز اضطراری AEB نیز استفاده شده تا مکمل ایمنی این خودرو باشد.‍

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو