فونیکسریمکسبهتام

ابتکار در جمع خبرنگاران:

بالا نرفتن شاخص آلودگی هوا از عدد ۱۶۰ نتیجه اقدامات دولت است!

عصر خودرو- رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوای امروز نتیجه سال‌های زیاد بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی بوده است گفت: شاخص‌های ما در روزهای بسیار آلوده از عدد ۱۵۰ و ۱۶۰ بالاتر نرفته است و این نشان‌دهنده اقدامات دولت است.

بالا نرفتن شاخص آلودگی هوا از عدد ۱۶۰ نتیجه اقدامات دولت است!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه همایش بانکداری و محیط زیست با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها گفت: در خصوص آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام شده است و همین راهکارها باعث شده امسال شاخص آلودگی در پاییز و زمستان از آن حدی که انتظار می‌رفت پایین‌تر باشد و شاخص‌ها از عددهای 150 و 160 بالاتر نرفته است و این نشاندهنده اقداماتی است که انجام شده است. این شاخص‌ها از بسیاری از شهرهای آسیایی و حتی اروپایی که شاخص‌های بسیار بالایی در این روزها داشته‌اند، پایین‌تر است.

وی ادامه داد: روند کلی تعداد روزهای سالم در کلانشهرهای ما از جمله تهران رو به افزایش است و این روند تدریجی است و اینگونه نیست که اعلام کنیم یک دفعه مشکل آلودگی هوا حل می‌شود. آلودگی هوا مشکلی است که طی سال‌های زیاد و از بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی ایجاد شده است.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: هم اکنون با تعداد بسیار زیاد خودروهای فرسوده در کلانشهرها مواجه هستیم و بر اساس آخرین آمارها حدود 6 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در تهران وجود دارد که از این تعداد بالای یک میلیون دستگاه فرسوده است که تعدادی از آنها نیز کاربراتوری هستند.

ابتکار ادامه داد:‌خودروهای کاربراتوری فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری آلودگی زیادی را ایجاد می‌کنند این وسایط نقلیه وقتی در شهر تردد می‌کنند مسائلی را به وجود می‌آورند و مشکلاتی مانند سکون هوا نیز آلودگی را تشدید می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: دولت برای این موضوعات برنامه دارد و تاکنون نیز گام به گام پیشرفت کرده‌ایم. بهبود تدریجی و افزایش تعداد روزهای هوای سالم نشاندهنده پیشرفت برنامه‌های ماست. یکی از این برنامه‌ها از رده خارج کردن خودروهای عمومی فرسوده است که در زمینه تاکسی‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و خروج 37 هزار تاکسی فرسوده و جایگزینی آنها با تاکسی نو، از رده خارج شدن 600 مینی‌بوس و جایگزین شدن مینی‌بوس‌های نو با آنها از جمله این اقدامات بوده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: امیدواریم شهرداری‌ها نیز همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند. شهرداری‌ها در نصب فیلتر ذرات دوده مسئولیت دارند و باید برای اتوبوس‌های گازوئیلی حتما فیلتر دوده را نصب کنند و این جزو مصوباتی است که در برنامه کاهش آلودگی هوا مورد توجه بوده است و سال قبل قطعی شد و باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین در کنترل حمل و نقل کامیون‌هایی که وارد شهرها می‌شوند دولت نیز مصوباتی را دارد که باید با همکاری شهرداری‌ها و وزارت راه تحت یک برنامه مشخص ساماندهی شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه شهرداری در این زمینه مسئولیت قانونی دارد، گفت:‌راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی در تهران کار مناسبی بود و امیدواریم معاینه فنی خودروهای سنگین نیز عملیاتی شود. این ساماندهی امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات از طریق دوربین‌ها به درستی منتقل شود. اینها اتفاقات خوبی است که در حال رخ دادن است و تا رسیدن به نتیجه زمان می‌برد تا آن موقع برخی اقدامات کوتاه مدت مانند محدودیت‌های ترافیکی را اعمال می‌کنیم تا از میزان آلایندگی شهرها کاسته شود.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص طرح تعطیلی پاییزه و زمستانه مدارس گفت: در این زمینه با آموزش و پرورش مذاکراتی را انجام داده‌ایم و پیشنهاد ما این بوده است که بخشی از تعطیلات تابستانی منتقل شود اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و اجرایی شدن یان موضوع به تصمیم نهایی وزارت آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی آموزشی آنها وابسته است.

ابتکار ادامه داد: از اول مهر سال جاری تمام موتورسیکلت‌ها به صورت انژکتوری تولید و شماره‌گذاری می‌شود و ما موتورسیکلت کاربراتوری در ایران تولید نداریم. اقدامات خوبی نیز برای تولید موتورسیکلت‌های برقی و خودروهای برقی در حال انجام است و در حال حاضر دو خودروساز داریم که خودروهای برقی تولید می‌کنند. اینها گام‌هایی است که دولت برداشته است اما اینکه خودروهای فرسوده و کاربراتوری از رده خارج شوند به تسهیلات و حمایت‌های بانکی نیاز دارد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها باید همکاری کنند تا خودروها و موتورهای فرسوده از رده خارج شوند. همچنین برای تولید خودروهای برقی نیز باید زیرساخت‌ها فراهم شود که اولین زیرساخت تولید باطری لیتیومی بود که سال 93 با همکاری وزارت دفاع این کار انجام شد و هم اکنون این باطری‌ها تولید می‌شوند. زیرساخت‌های دیگر نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود به زودی ناوگانی از خودروها و موتورهای برقی در شهرها داشته باشیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو