فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۹۸۴»

کیفیت هوای ارومیه به مرز هشدار رسید

عصر خودرو- امروز دوشنبه آلودگی هوای ارومیه در حالی وارد سومین روز خود می‌شود که بر اساس اعلام حفاظت محیط زیست تا آخر هفته همچنان تداوم داشته و روز چهارشنبه بر شدت آلودگی افزوده خواهد شد.

کیفیت هوای ارومیه به مرز هشدار رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، وجود ناوگان عمومی و تردد خودروهای فرسوده، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در کنار مشکل ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به همراه پایداری هوا و وارونگی دمایی این روزها مردم و شهروندان ارومیه را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به خصوص مرکز آن هستیم موضوعی که به مرز هشدار نیز رسیده است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی کارشناسان محیط زیست استان، امسال تا پایان آذرماه سالجاری مردم آذربایجان غربی 28 روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند، آلودگی که در ماه جاری نیز تا مرز تعطیلی مدارس نیز پیش رفته است.

بی توجهی به این موضوع از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط با توجه به تهدید جدی سلامت مردم در سال‌های اخیر به علامت سؤال بزرگی در ذهن‌ها تبدیل شده، علامت سوالی که تا کنون پاسخ درخوری نداشته است.

تداوم آلودگی هوا در ارومیه تا آخر هفته جاری

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص کیفیت هوای ارومیه گفت: آلودگی هوا در ارومیه از اوایل هفته جاری به دلیل پایداری هوا و وارونگی دما آغاز شده و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان تا آخر هفته نیز تداوم خواهد داشت.

سعید موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از روز چهارشنبه آلودگی هوا در ارومیه تشدید می‌شود عنوان کرد: در سالهای اخیر وجود و تردد خودروها و ناوگان عمومی فرسوده در کنار فعالیت برخی واحدهای صنعتی دودزا بر شدت میزان آلودگی هوا در این شهرستان افزوده است.

موسوی با بیان اینکه امروز با تعطیلی مدارس ارومیه شاهد کاهش بارآلودگی هوا شدیم گفت: این امر نشان می‌دهد مردم اگر بجای تردد با خودروهای تک سرنشین از ناوگان عمومی استفاده کنیم می‌توان در کاهش بارآلودگی مؤثر بود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تعطیلی موقت صنایع دودزا از جمله واحد صنعتی تولید آسفالت، شن و ماسه در ارومیه، تعطیلی موقت مدارس و گسترش محدوده طرح ترافیکی در ارومیه می‌تواند در کاهش بارآلودگی هوا مؤثر باشد.

شهروندان از تردد در سطح شهر خودداری کنند/لزوم رعایت نکات ایمنی

موسوی با بیان اینکه امروز دوشنبه وضعیت کیفی هوای ارومیه بر اساس شاخص AQI برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است افزود: منشأ ذرات داخلی بوده و پایداری و سردی هوا آن را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه از میزان آلودگی هوا در سایر شهرستان‌های استان گزارشی ارسال نشده است ادامه داد: هم اکنون میزان ذرات معلق کمتراز 10 میکرون 131 میکروگرم بوده که برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است.

موسوی می‌زات ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برای گروههای حساس را 149 میکروگرم عنوان کرد و اظهارداشت: توصیه می‌شود ساکنان شهر به ویژه بیماران قلبی و عروقی، کودکان، کهنسالان و بیماران خاص در مواقع آلودگی هوا از تردد در سطح خیابان‌های شهر پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از مایعات، آبمیوه به شهروندان در روزهای بالا بودن بارآلودگی هوا توصیه می‌شود گفت: تا حد امکان مردم از تردد در سطح شهر به خصوص مرکز شهر ارومیه خودداری کنند و در صورت اجبار برای حضور در بیرون از ماسک به خصوص ماسک‌های استاندارد حتماً استفاده کنند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است بیان داشت: دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در جنوب، دو ایستگاه در شمال و چهار ایستگاه نیز در مرکز استان ارومیه قرار دارند.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای ارومیه در دست مطالعه است

موسوی در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ارومیه ادامه داد: براساس نتایج بدست آمده از سامانه‌های پایش هوا در مرکز استان، شهر ارومیه به جرگه شهرهای آلوده کشور ملحق شده که برای جلوگیری از ادامه وضعیت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دست مطالعه و تدوین است.

موسوی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح عوامل آلودگی هوای استان به خصوص ارومیه مشخص و با تفکیک منشأ آلودگی هوا راهکارهای اساسی اتخاذ می‌شود عنوان کرد: محیط زیست استان تنها متولی این امر نبوده بلکه رفع این معضل نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط است.

وی در خصوص سایر علل آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی پاسخ داد: متاسفانه در کنار معضل ریزگردهای خارجی و داخلی بحث خودروهای فرسوده و آلودگی ناشی از آن در حال تبدیل شدن به معضل جدی زیست محیطی در ارومیه است.

موسوی اضافه کرد: تردد خودروهای فرسوده عمومی هم اکنون از معضل‌های جدی زیست محیطی در شهر ارومیه محسوب می‌شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی از سوی نهادهای متولی و ذیربط است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: متاسفانه در حال حاضر بخشی از آلودگی هوای ارومیه ناشی از تردد خودروهای فرسوده عمومی به ویژه تاکسی و اتوبوس در سطح شهر است.

وی با بیان اینکه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل منبع اصلی نشر آلاینده در محیط است اظهار داشت: خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند به طوری که هر خودروی کاربراتوری می‌تواند 60 برابر خودروهای انژکتوری آلودگی تولید و به هوا انتقال دهد.

موسوی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و آموزش از مسائل مهمی است که در زمینه کاهش آلودگی هوا نباید از آن غفلت شود، استفاده از بنزین یورو چهار، تولید خودروهای استاندارد یورو چهار، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری، صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، افزایش فضای سبز را راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو