فونیکسریمکسبهتام

آن‌سوی فناوری

چالش عقب افتادن باتری سازها از خودروسازها!

عصر خودرو- واقعیت غیر‌قابل انکار در خودرو‌سازی این است که خودروهای برقی در حال ورود جدی به دنیای ماشین‌ها هستند و این ورود البته همراه با رقابت در قیمت هم بوده است و در آینده این رقابت بر سر قیمت و عملکرد بیشتر هم خواهد شد. یکی از ملزومات مهم ماشین‌های برقی داشتن پک باتری‌های قدرتمند است و خودروسازان و شرکت‌های مختلفی در این حوزه اقداماتی انجام خواهند داد یا انجام داده‌اند که گاه در تضاد با هم بوده است.

چالش عقب افتادن باتری سازها از خودروسازها!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، برای مثال شرکت دایملر به دلیل نبود تقاضا نسبت به تولید سرمایه‌گذاری در بخش تولید باتری‌های خودروهای برقی را کاهش داد و از طرف دیگر فولکس واگن در این بخش هیجان زده تر عمل کرده است و به دنبال افزایش ظرفیت خرید و سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش خواهد بود و حتی گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین‌ قراردادهای اخیر این شرکت خواهد بود. در حال حاضر 6 تامین‌کننده بزرگ باتری‌های خودرو‌های برقی وجود دارند که هیچ گاه توان مورد نیاز فولکس واگن را در اختیار ندارند. خودرو سازان در حال حاضر تحت فشار استانداردهای آلایندگی هستند و برای بسیاری از این شرکت‌ها رسیدن به حد استاندارد کار راحتی به نظر نمی‌رسد و آنها ترجیح می‌دهند به سمت برقی کردن پیشرانه‌های خود بروند. خودروهای پر‌قدرت و پر‌شتاب امروزی پیشرفت‌های زیادی را در بخش موتورهای احتراق درونی خود تجربه کرده‌اند اما قوانین و مقرراتی که برای سال‌های آینده تدوین شده است آنها را به چالش خواهد کشید و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در یک دهه آینده باتری به اندازه کافی برای خودروهایی که تولید می‌شوند وجود خواهد داشت یا خیر؟ خودرو سازانی مانند فولکس واگن، ب‌ام‌و، دایملر، مرسدس بنز، فورد و سایر خودرو سازانی که به این حوزه وارد خواهند شد به حجم عظیمی از باتری‌ها نیاز خواهند داشت. در این خودرو سازان اما فولکس واگن به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان اشتهای بیشتری برای باتری خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 این شرکت سالانه 2 تا 3 میلیون دستگاه خودروی برقی تولید کند. در میان خودرو سازان دنیا تنها فولکس واگن نیست که طرح‌های زیادی برای ساخت خودروهای برقی دارد و تسلا موتورز هم اعلام کرده است که قصد دارد بیش از یک میلیون خودرو در سال تا سال 2020 تولید کند که رقم قابل توجهی خواهد بود. شرکت نیسان هم اعلام کرده است که در آینده نزدیک 20 درصد از خودروهایش برقی خواهند بود که این خودروها در اروپا به‌فروش خواهند رسید. شرکت فورد هم در نظر دارد تا 15 تا 20 درصد از بازار چین را تبدیل به خودروهای برقی کند. از طرفی مرسدس بنز هم به دنبال رساندن 15 تا 25 درصد از محصولاتش به شکل خودروهای برقی است. شرکت بی ام و ام و اما در کنار خودروهای برقی به تولید خودروهای هیبرید هم خواهد پرداخت که این خودروها هم نیاز به باتری دارند.

در سال 2016 خودرو سازانی مانند جنرال موتورز و رنو همراه با شرکت باتری سازشان ال‌جی Chem به دنبال افزایش دامنه حرکتی خودروهای برقی بودند تا این مانع بزرگ از پیش پای خودروهای سبز برداشته شود. جنرال موتورز به دنبال رساندن دامنه حرکتی شورولت بولت به 500 کیلومتر است و رنو هم به دنبال رسیدن به دامنه حرکتی 400 کیلومتر با یکبار شارژ باتری هایش است که شامل خودروی Zoe می‌شود. در باتری‌های لیتیوم یونی جدیدی که خودرو Zoe رنو استفاده شده است توان این باتری به میزان دو برابر رسیده که پیش از این 22 کیلووات بوده است. کارشناسان معتقدند که افزایش ظرفیت باتری‌ها در سال 2019 جهشی قابل توجه خواهد داشت و می‌توان در این سال شاهد حضور خودروهای برقی با دامنه حرکتی قابل توجه بود. یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود تمایل به ساخت خودروهای برقی کاهش پیدا کند هزینه هر کیلووات برقی است که در باتری‌ها ذخیره می‌شود. بر اساس گزارش‌های موجود در آینده قیمت هر کیلووات باتری کاهش پیدا خواهد کرد و از 215 دلار به ازای هر کیلووات به 140 دلار خواهد رسید و حتی برخی نیز 104 دلار را پیش‌بینی کرده‌اند که بسیار خوش بینانه به نظر می‌رسد البته برخی کارشناسان معتقدند که با ورود فناوری جدید و افزایش ظرفیت قیمت باتری به ازای هر کیلووات به 400 دلار می‌رسد و سپس با کاهش روبه‌رو‌ می‌شود که شک و شبهه‌های زیادی در این رابطه وجود دارد. آنچه مسلم است این است که قیمت باتری‌ها در آینده قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. موضوع توانایی تامین باتری‌های لیتیوم یونی از جمله مباحثی است که بعد از مشخص شدن برنامه خودرو‌سازان بزرگ در رابطه با ساخت خودروهای برقی مطرح شده است. در حال حاضر برخی شرکت‌هایی که در زمینه ساخت تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی فعال هستند در زمینه تولید این باتری‌ها فعالیت دارند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو