فونیکسریمکسبهتام

جزییات طرح تازه معاینه فنی برتر خودروهای تهران که از امروز آغاز شد

عصر خودرو- اجرای طرح معاینه فنی برتر به عنوان الزام دریافت مجوز طرح ترافیک سال ۹۶ شهر تهران، براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور از امروز (شنبه) در پایتخت آغاز می شود، طرحی که پیش بینی می شود با سختگیرانه تر کردن استانداردهای مجاز آلایندگی به افزایش ۳۰ درصدی خودروهای مردودی خواهان مجوز معاینه فنی منجر شود.

جزییات طرح تازه معاینه فنی برتر خودروهای تهران که از امروز آغاز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، دیروز(جمعه) در رسانه ها اعلام شد که براساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، خودروها برای کسب مجوز ورود به طرح ترافیک سال 96 پایتخت علاوه بر معاینه فنی معتبر (نوع دو) باید با مراجعه به مراکز زیرپوشش شهرداری تهران، معاینه فنی برتر (نوع یک) نیز دریافت کنند.
معاینه فنی معتبر که در سال های گذشته یکی از شروط اصلی کسب مجوز ورود به طرح ترافیک شهر تهران محسوب می شد در دو بخش کنترل عیوب ظاهری و آزمون های فنی به بررسی استاندارد بودن ظاهری و کیفی خودروها می پردازد.
اما در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها که همان افزایش کیفیت گازهای خروجی از اگزوز خودروها و در پی آن کاهش آلودگی هوای پایتخت است، محقق شود.

* چرا معاینه فنی معتبر پاسخگو نبود و بازنگری شد؟
سال 94 بود که سازمان حفاظت محیط زیست با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها، ابلاغیه ای برای استانداری ها سراسر کشور ارسال و تمامی مراکز معاینه فنی را به رعایت حدود مجاز جدید مصوب شورای عالی محیط زیست موظف کرد.
به گزارش ایرنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ماه گذشته در این خصوص گفت که حدود مجاز قبلی پاسخگو نبودند و به همین دلیل بازنگری و اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها در سال 94 توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.
وی ضمن یادآوری نقش معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، تاکید کرد: راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) که براساس مصوبه اردیبهشت ماه سال 93 هیات دولت در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری اجرایی شد را باید در این راستا ارزیابی کرد.
بنابراین اقدام شهرداری تهران در اجرایی شدن طرح معاینه فنی برتر را باید در راستای تحقق دستور شورای عالی حفاظت محیط زیست ارزیابی کرد که هدف اصلی آن رفع مشکل این روزهای پایتخت یعنی همان آلودگی هوا است.

* طرح معاینه فنی برتر چیست و از چه زمانی اجرایی می شود؟
سیدنواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اجرای طرح معاینه فنی برتر در تمامی مراکز زیرپوشش شهرداری تهران از امروز (شنبه) آغاز شده است، اظهار کرد: این طرح، ترتیبات سختگیرانه تری را به منظور افزایش استاندارد گازهای خروجی از خودروهای بنزینی از جمله درصد حجمی مونواکسید کربن (CO) و نیز میزان آلایندگی خودروها در دورهای بالای موتور(بیش از 2500RPM) را اعمال می کند.
وی تصریح کرد: براساس این طرح، حد مجاز درصد حجمی آلایندگی مونواکسیدکربن منتشرشده از خودروها از 2.5 کنونی به 0.7 کاهش می یابد ضمن اینکه کیفیت گازهای خروجی از اگزوز و عملکرد موتور در دورهای بالا (بیش از 2500RPM) براساس حدود مجاز آلایندگی جدید بررسی می شود.
حسینی منش خاطرنشان کرد: با تامین منابع مالی لازم، تمامی مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران به دستگاه های لازم برای انجام آزمایش های معاینه فنی برتر تجهیز شده اند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران یادآور شد که براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، مقرر شده شهرداری تهران در فاز نخست اجرای این طرح، دادن مجوز طرح ترافیک سال 96 پایتخت به خودروها را به داشتن معاینه فنی برتر منوط کند تا تنها خودروهایی با آلایندگی پاک بتوانند به محدوده مرکزی شهر تهران وارد شوند.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها برای تمامی کلانشهرهای کشور لازم الاجراست تصریح کرد: سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها (سیمفا) برای معاینه فنی برتر نیز برقرار است و کسب این مجوز از مراکز معاینه فنی سایر کلانشهرهای کشور مورد قبول است.
حسینی منش، لزوم داشتن معاینه فنی برتر برای خودروهای خواهان مجوز طرح ترافیک سال 96 را مرحله نخست اجرای این طرح عنوان و تاکید کرد که در فازهای بعدی، اعمال این طرح به سایر خودروها گسترش خواهد یافت.

* هزینه کسب مجوز معاینه فنی برتر برای خودروها
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه انجام معاینه فنی برتر برای هر خودرو را 22 هزار تومان عنوان کرد و گفت: هزینه انجام معاینه فنی معتبر و برتر (نوع یک و دو) برابر است.
وی با بیان اینکه هزینه انجام معاینه فنی برتر برای خودروهایی که پیش از این معاینه فنی معتبر دریافت کرده اند 11 هزار تومان (نصف هزینه انجام معاینه فنی کامل) است یادآور شد: دارندگان خودروهایی که معاینه فنی معتبر ندارند باید برای کسب معاینه فنی برتر هزینه 22 هزار تومانی را به طور کامل پرداخت کنند.

* تاثیر اجرای طرح معاینه فنی برتر در کاهش آلودگی هوای تهران
حسینی منش با اشاره به اینکه تاکنون و با انجام معاینه فنی معتبر (نوع دو)، حدود 10 درصد از خودروهای خواهان کسب این مجوز در آزمایش های انجام شده مردود می شدند، پیش بینی کرد که با انجام معاینه فنی برتر (نوع یک) این آمار تا 30 درصد افزایش یابد.
وی تاکید کرد که خودروهای مردود شده در تست معاینه فنی برتر برای بازگشت به حالت استاندارد باید کاتالیست های خود را عوض کنند که براساس مطالعات انجام شده، تاثیر بسیاری زیادی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، کاتالیست ها را از جمله ملزومات خودروهای دارای استاندارد یورو عنوان کرد و گفت: کاتالیست ها براساس میزان پیمایش خودرو منقضی می شوند برای مثال کاتالیست یک خودرو استفاده کننده از سوخت یورو چهار در حدود پیمایش 60 تا 80 هزار کیلومتر، کارکرد خود را از دست می دهد و این میزان برای خودروهای استفاده کننده از سوخت با کیفیت پایین تر به مراتب کمتر است.
حسینی منش خاطرنشان کرد: وقتی کاتالیست یک خودرو کارکرد خود را از دست می دهد و منقضی می شود آلودگی ایجاد شده از سوی خودرو بیشتر می شود.
وی تاکید کرد که براساس حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی برتر، تعویض کاتالیست ها برای خودروهای آلاینده اجباری می شود که همین امر تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک از جمله خودروها و موتورسیکلت های بنزینی و خودروهای گازوئیلی مربوط است.
حسینی منش به ذکر مثالی در این باره پرداخت و افزود: در مهرماه گذشته همزمان با اجرای طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) شاهد افزایش 400 درصدی خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران بودیم و براین اساس شمار خودروهای مردودشده در این تست از هفت درصد به 15 درصد افزایش داشت، در واقع حدود 300 هزار خودرو برای کسب مجوز معاینه فنی معتبر به حدود مجاز آلایندگی بازگشتند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه تعویض کاتالیست برای خودرو پراید را 150 هزار تومان ذکر کرد و گفت: این هزینه برای خودروهای پژو و سمند حدود 300 تا 350 هزار تومان است.
به گفته حسینی منش، حدود 70 درصد خودروهای تردد کننده در شهر تهران پراید، پژو و سمند هستند.

* موتورسیلکت ها نیازی به انجام معاینه فنی برتر ندارند
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به وجود 10 خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت های بنزینی در مراکز زیر پوشش شهرداری تهران گفت: در صورت تصویب طرح الزام موتورسیکلت ها به کسب مجوز ورود به طرح ترافیک در صحن شورای اسلامی شهر تهران، انجام معاینه فنی معتبر (نوع دو) برای آن ها نیز اجباری می شود.
وی البته یادآور شد که حدود 70 درصد ناوگان موتورسیکلت های بنزینی شهر تهران، بالای هفت سال عمر دارند و باید اسقاط شوند.
حسینی منش خاطرنشان کرد: موتورسیکلت های بنزینی نیازی به انجام معاینه فنی برتر به منظور کسب مجوز ورود به طرح ترافیک سال 96 را نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، 13 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و پنج مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر تهران فعالیت دارند.
در حال حاضر دو طرح محدودیت تردد خودرو شامل طرح های ترافیک و زوج و فرد در سطح شهر تهران اجرا می شود که کسب مجوز برای تردد در دو محدوده، مستلزم داشتن معاینه فنی است که با اجرای این طرح جدید، ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک نیازمند انجام معاینه فنی برتر می شود.
طرح ترافیک همه روزه(غیر از روزهای تعطیل) از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 17 و طرح زوج و فرد از ساعت 6 و 30 تا 19 در شهر تهران اعمال می شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو