فونیکسریمکسبهتام

رئیس شورای شهر تهران:

راهکار برون‌رفت از آلودگی هوا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است

عصر خودرو- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهمترین و موثرترین راهکار برای برون‌رفت از آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک، گسترش ظرفیت حمل و نقل عمومی است.

راهکار برون‌رفت از آلودگی هوا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، مهدی چمران  درباره آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کشور و کلان‌شهرها بویژه تهران گفت: این معضل جزو سه آسیب جدی حال حاضر است و ضررها و آسیب های بسیاری را حتی به نسل آینده می رساند. متاسفانه حتی گیاهان و درختان هم از این آسیب دور نیستند.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: برای بهتر کردن وضعیت هوا در گام اول باید آن چیزی که هوا را آلوده می کند شناسایی و از بین ببریم.

وی با بیان اینکه تاکنون راهکارهای بسیاری برای برون رفت از آلودگی هوا ارائه شده است، گفت: مسائلی بسیاری را مطرح می کنند، از ساخت فیلترهای تصفیه هوا گرفته تا... این ها اصل و ریشه مسئله را حل نمی کند.

چمران با بیان این مطلب که اولین و مهمترین عامل آلودگی هوا، خودروها و ترافیک است، گفت: وسایل نقلیه ای که ایجاد آلودگی می کنند باید ساماندهی شوند.

وی با اشاره به تردد کامیون های قدیمی که دیزلی سوز است، گفت: این کامیون ها شب ها در تهران تردد می کنند و شاخص ها نشان می دهد آلودگی 12 شب بسیار بالاست. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: تهران در یک فضای کاسه شکل قرار گرفته که دور تا دور آن کوه قرار دارد، رود هم ندارد؛ این ها درست. اما باز هم می شود به جای اینکه دائم منتظر باد و باران باشیم برای پاکی هوا، خودمان هم از خودمان شروع کنیم؛ مردم با نقش شهروندی و مسئولان با نقش حقوقی.

چمران توضیح داد: ما قبول داریم که کارخانه و معادن شن و ماسه، تخریب های ساختمانی و... ایجاد آلودگی می کند، اما درصد آن ها هرگز به اندازه آلودگی ای که وسایل نقلیه ایجاد می کند نیست. همه مردم و شهروندان در این حوزه مسئول هستند.

وی افزود: ما اعضای شورای شهر هم باید در گام اول در این مسیر حرکت کنیم و شورای شهر و شهرداری در این زمینه البته گام برداشتند و رفتند سمت مترو که با برق کار می کند و آلودگی ایجاد نمی کند.

رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: اگر بتوانیم حداقل نیمی از سفرهای شهری تهران را با مترو انجام دهیم باور کنید شاهد کاهش جدی آلودگی خواهیم بود. الان 1200 واگن داریم که سه میلیون مسافر جا به جا می کنند. اگر این ها دو برابر شود که ظرفیت آن هم داریم و سرفاصله را به 3 دقیقه برسانیم آن وقت می توانیم به مردم بگوییم اتومبیل شخصی نیاورید یا یک روز هیچ کس از وسایل شخصی استفاده نکند.

چمران گفت: پس بهترین کار گسترش خطوط مترو و ازدیاد واگن هاست تا از میزان آلودگی هوا بکاهد. البته ایجاد فضای سبز، پارک ها و... موثر است اما مهمتر از همه حمل و نقل عمومی است.

وی در پاسخ به این سوال که آلودگی هوا چه زمانی حل می شود، گفت: این موضوع بستگی دارد به همکاری و هماهنگی دولت، مجلس، شهرداری و بانک ها در کنار هم. بانک باید فاینانس باز کند که متاسفانه هنوز بانک مرکزی تایید نکرده است تا از شرکت چینی واگن خریداری کنیم.

چمران در خاتمه با اشاره به شعار ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری که «اینجا هوا به میل تو تغییر می کند» گفت: شعار بسیار خوبی است و تاکید بر نقش همه افراد دارد، اما راه بسیاری داریم و زور ما فعلا بدون تصمیم درست مسئولان به هوا و آلودگی نمی رسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو