فونیکسریمکسبهتام

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خبر داد

کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها در انتظار تصویب مجلس

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها از ۵ سال به ۲ سال در انتظار تصویب مجلس است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تردد شبانه کامیون‌های فرسوده که نخاله‌های ساختمانی و مصالح را جابه‌جا می‌کنند باعث تشدید غلظت آلاینده‌ها می‌شود.

کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها در انتظار تصویب مجلس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سعید متصدی در نشست خبری که امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت روز هوای پاک در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد سازمان محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا با اشاره به توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر سال جاری گفت: از بهمن ماه سال گذشته پیگیر این موضوع بودیم و این موضوع منتقدان و موافقان زیادی داشت. حتی در برهه‌ای تلاش کردند این موفقیت کشور در ارتقای تکنولوژی موتورسیکلت‌ها را با بحث‌‌های حاشیه‌ای زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: اما با تمام موضوعات پیش آمده مصوبه دولت از دوم تیر ماه سال جاری هیچ تغییری نکرد و مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا از اول مهر سال 95 هیچ مجوزی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سوی سازمان محیط زیست صادر نشد. حتی پیش از آن نیز محدودیت‌های زیادی را برای موتورهای کاربراتوری در دستور کار قرار داده بودیم که آنها نیز عملیاتی شد.

تردد 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران/ هر موتورسیکلت 5 برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه هر موتور سیکلت 5 برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند گفت: 11 میلیون موتور سیکلت در کشور تردد دارند که حدود 3.5 میلیون موتور سیکلت در تهران هستند اگر میزان تولید آلودگی هوا را که توسط این موتور سیکلت‌ها تولید می‌شود محاسبه می‌کنیم معادل 44 یا 45 میلیون دستگاه خودرو تولید آلودگی می‌کنند و این در حالی است که در کشور 18 میلیون خودرو وجود دارد.

متصدی اظهار داشت: اولویت‌گذاشتن موضوع موتور سیکلت‌ها از سال گذشته اتفاق افتاد و باعث ایجاد برش یکساله کاهش آلودگی هوا و مصوبه‌ای که به تصویب دولت رسید از مهمترین برنامه‌های کاهش آلودگی هوا بود. به گونه‌‌ای که می‌توان گفت دولت تدبیر و امید بیشترین مصوبه را درمورد محیط زیست و آلودگی هوا داشته است که به طور مستقیم دو مصوبه بسیار راهبردی یکی در سال 93 با عنوان راهکارهای کاهش آلودگی هوا داشت و دیگری در تیر ماه 95 بود که شامل اقدامات کوتاه مدت برای کلانشهرها می‌شد و 19 فعالیت عمده و اثرگذار در قالب این مصوبات اجرا شد.

وی ادامه داد: ما در سال‌های اخیر بیشترین میزان عملکرد را در اجرای مصوبات آلودگی هوا داشتیم که نتایج آن نیز هم اکنون قابل مشاهده است. مساله معاینه فنی، کنترل کاتالیز و  بهبود کیفیت خودروهای در حال تردد مساله کمی نیست. امروز شاهد بهره‌برداری از سیستم سیمفا هستیم و 44 مرکز به این سیستم وصل هستند. این ساختار ایجاد شده است اما عملکرد نیز باید مطابق با ساختار اصلاح شود. حدود مجازی که در گذشته برای معاینه فنی تصویب شده بود عملکرد درستی نداشت و کاتالیز خودروها در آن سیستم چک نمی‌شد. در سال 94 حدود مجاز معاینه فنی کشور را تغییر دادیم که اجرای آن کمک زیادی به بهبود کیفیت و کنترل خودروهای در حال تردد می‌کند.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون منتظر مصوبه مجلس هستیم که مدت زمان معاینه فنی خودروها را از 5 سال کاهش دهیم گفت: پیشنهاد ما این است که مدت معاینه فنی خودروها برای خودروهای عمومی یکسال و برای خودروهای شخصی نیز از 5 سال به 2 سال کاهش پیدا کند که در صورت تصویب مجلس این موضوع نیز نهایی خواهد شد.

12 هزار و 500 تاکسی فرسوده در تهران جایگزین شدند

متصدی درخصوص بحث خروج تاکسی‌های فرسوده گفت: از 20 دی سال گذشته بحث خروج تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا مهر ماه امسال 90 هزار تاکسی جابجا شود که تا امروز 38 هزار تاکسی فرسوده تحویل شده است در تهران 15 هزار تاکسی فرسوده داشتیم که 12500 تاکسی تاکنون جایگزین شده است و برای 2500 دستگاه نیز مشکلاتی وجود داشت که به دنبال گرفتن مصوبه برای تعویض آنها هستیم.

وی ادامه داد: از رده خارج کردن اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی نیز موضوعی است که با  استفاده از تسهیلات اعطایی با سود پایین و تخفیفاتی که به خودروسازان داده می‌شود قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت امیدواریم این موضوع نیز حل و فصل شود و شاهد اتوبوس‌های بهتری در سیستم حمل و نقل عمومی کشور باشیم.

معرفی 145 واحد صنعتی آلاینده به دادگاه/ پلمب 36 واحد صنعتی آلاینده هوا

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه منابع صنعتی نیز از جمله منابع آلاینده هوای تهران محسوب می‌شوند گفت: تاکنون دو اقدام خوب در زمینه کنترل منابع صنعتی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات بحث پایش ضربتی و شدیدی است که در استان  و شهر تهران آغاز کرده‌ایم و تعداد زیادی از صنایع را مورد پایش قرار دادیم که این پایش‌ها شامل پایش‌های شبانه نیز می‌شود. طی 6 ماهه ابتدایی سال جاری و در طرح ضربتی پایش صنایع 5 هزار و 251 واحد پایش شده‌اند که از این میان 2300 واحد اخطار دریافت کردند ، 831 واحد خود اظهاری داشتند، 145 واحد صنعتی آلاینده به دادگاه معرفی شدند و 36 واحد صنعتی آلاینده نیز پلمب شدند.

متصدی خاطرنشان کرد: به دنبال این فعالیت‌ها پایش مضاعف منابع آلاینده را در بقیه شهرهای کشور و به کلیه استان‌ها ابلاغ کردیم که نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد.

شهرداری‌ها عوارض آلایندگی را در مسیر اولویت‌های زیست محیطی هزینه کنند/ تحقق 700 میلیارد تومان عوارض آلایندگی در سال گذشته

وی با اشاره به بحث پرداخت عوارض آلایندگی از سوی صنایع آلاینده کشور گفت: بیش از 4 هزار واحد صنعتی در لیست ما قرار دارند که دریافت عوارض آلایندگی‌از آنها منبع خوب درآمدی را برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند و امیدوار هستیم شهرداری‌ها اقدامات خوبی را با در نظر گرفتن اولویت‌های محیط زیستی انجام دهند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. هزینه کرد آلایندگی برای فضای سبز مناسب نیست و باید به سمت کاهش منابع آلودگی حرکت کنند. هزینه کرد عوارض آلایندگی هوا باید در جهت توسعه مترو و حمل و نقل عمومی هزینه شود نه ساخت بزرگراه‌ها و معابر، اولویت‌های زیست محیطی در شهرهای آلوده توسط شهرداری‌ها باید مشخص شود و شهرداری‌ها خود را موظف کنند که در قالب آن اولویت‌ها فعالیت کنند.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سالانه بین 3 هزار تا 5 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت شود گفت: پیش‌بینی ما سالانه 5 هزار میلیارد تومان بوده است اما بحثی که تاکنون محقق شده در سال گذشته 700 میلیارد تومان بوده است.

متصدی افزود:‌در این موضوع وظیفه سازمان پیگیری نیست بلکه سازمان محیط زیست وظیفه تشخیص منابع آلاینده و اعلام آنها به سازمان امور مالیاتی را برعهده دارد و محیط زیست در لیست‌هایی که تهیه می‌کند نوع صنعت را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهد و این صنایع موظف هستند یک درصد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه و درخصوص پرداخت عوارض آلایندگی ضعف و خلاء قانونی وجود دارد چرا که برای محیط زیست نقش نظارتی در نظر گرفته نشده است که تلاش کردیم در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده و در برنامه ششم توسعه این موضوع را بگنجانیم و اصلاحاتی را انجام دهیم تا این عوارض در جهت اصلاح زیرساخت‌های زیست محیطی مصرف شود.

تراکم فروشی انگیزه‌ای برای تخریب زودهنگام واحدها

معاون سازمان محیط زیست افزود: موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها نقش ایفا می‌کند بحث ساخت و سازها و موارد مرتبط با آنها است. متاسفانه عمر مستحدثات ما اعم از مسکونی و غیره به دلیل افزایش قیمت زمین و بحث‌هایی مانند تراکم فروشی کاهش پیدا کرده است و انگیزه‌هایی ایجاد شده است که زودتر یک واحد را تخریب کنند.

وی ادامه داد: عمر واحدها در شهر تهران به زیر 20 سال و حتی 15 سال رسیده است که دو مشکل عمده را ایجاد می‌کند یکی در زمان تخریب و دیگری در زمان ساخت و ساز، انتقال نخاله به خارج از شهر و ورود مصالح جدید از جمله موضوعاتی است که معمولا توسط کامیون‌های بسیار فرسوده و با عمر بالای 40 سال انجام می‌شود که آلودگی فراوانی را وارد شهرها می‌کند و معمولا فعالیت این کامیون‌ها از ساعت 10 شب تا 6 صبح است.

تردد کامیون‌های فرسوده در ساعت 23 و 24 باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود/ تردد شبانه 100 هزار کامیون در تهران/شهرداری کامیون‌های فرسوده را ساماندهی کند

متصدی خاطرنشان کرد: بنده در مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه شدم میزان غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از 2.5 میکرون در شب روند افزایشی پیدا می‌کند و اوج این میزان در ساعت‌های 23 و 24 است که در شهر تهران تعداد این کامیون‌ها در  این ساعت به صد هزار دستگاه می‌رسد.

معاون سازمان محیط زیست افزود: این یکی از موضوعات بسیار مهم است که انتظار داریم نیروی انتظامی نیز در این زمینه کنترل شبانه خود را موظف کند. شهرداری‌ها هم موظف هستند که این کامیون‌ها را ساماندهی کنند به گونه‌ای که فعالیت آنها در قالب موسسات مدیریت شده انجام شود در حالی که متاسفانه این کامیون‌ها قالب مدیریتی مشخصی ندارند و نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کنند.

تا اواسط سال آینده 70 درصد کشور تحت پوشش بنزین یورو4 قرار می‌گیرد

وی درخصوص ساماندهی خودروهای دیزلی گفت: در این زمینه دولت امسال مصوبه خوبی داشته است و مصوب شده است که در صورت تردد خودروهای فرسوده 50 هزار تومان جریمه برای آنها در نظر گرفته شود تکمیل توزیع سوخت مناسب و یورو 4 در کشور از دیگر اقداماتی بوده است که در زمینه مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها صورت گرفته است و این روند ادامه داشته به گونه‌ای که امروز در بسیاری از شهرهای کوچک نیز بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و تلاش می‌کنیم تا اواسط سال آینده 70 درصد کشور را تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار دهیم.

متصدی ادامه داد: موضوع دیگر بحث کنترل آلودگی هوا و آلودگی است که از منابع خانگی تولید می‌شود و معاینه فنی موتورخانه‌ها نقش زیادی را در این زمینه دارد. بحث دیگر توزیع صددرصدی گاز طبیعی در نیروگاه‌ها است در دو سال گذشته 34 درصد مصرف گاز در نیروگاه‌ها بیشتر شده است و درصد کمی از نیروگاه‌ها در فصول سرد سال مازوت مصرف می‌کنند که آمار آنها به زیر 10 درصد رسیده است.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان گفت: با توجه به مصرف زیادی که در مصرف خانگی گاز داریم قطع گاز از سوی ترکمنستان ما را با مشکلاتی مواجه کرد لذا نیروگاه‌هایی داریم که در حال حاضر به دلیل ساختاری که دارند حدود 10 درصد مصرف مازوت دارند. از جمله اولویت‌ها این است که شهرهای شمالی گازشان تامین شود که این کار به خوبی صورت گرفت و خوشبختانه دچار مشکل آنچنانی نشدیم، نیروگاه‌های منتظر قائم اصفهان،‌ توس مشهد، تبریز، شهید رجایی و قزوین از جمله نیروگاه‌هایی هستند که به صورت اختلاطی یا صددرصد گاز استفاده می‌کنند. نیروگاه بعثت نیز هم اکنون صددرصد گازسوز شده است و دو نیروگاه کوچک یکی در ایرانشهر و دیگری در زرند وجود دارند که مازوت سوز هستند و درخواست تعطیلی آنها را داده‌ایم.

وی درخصوص تعداد روزهای هوای سالم در تهران گفت: تعداد روزهایی که در سال 92 شاخص آلودگی هوا بالای 100 بود 160 روز محاسبه شده‌اند که امروز این آمار به 63 روز رسیده است و این نشان می‌دهد که در شهر تهران بالغ بر سه ماه وضعیت بهتر شده است. یکی دیگر از این شهرها اصفهان است که در سال 92  در 257 روز شاخص بالای 100 داشته‌اند و هم اکنون این آمار به 52 روز رسیده است.

در روز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز ما به دنبال تامین گاز برای نیروگاه شهید رجایی بودیم

متصدی افزود: در تاریخ این کشور تاکنون کسی نیروگاهی را تعطیل نکرده بود و ما نیروگاه تبریز را تعطیل کردیم و 4 ساعت خاموشی داشتیم اما در عوض سوخت آن تغییر پیدا کرد. در هفته گذشته علی‌رغم مشکل گاز ترکمنستان ما نیروگاه شهید رجایی قزوین را صددرصد گازسوز کردیم و به همین دلیل است که اگر اینورژنی که در سال جاری اتفاق افتاد را در سال 92 داشتیم شاخص‌ها به بالای 200 می‌رسید حتی در روز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز ما به دنبال تامین گاز برای نیروگاه شهید رجایی بودیم. امسال بالاترین شاخص آلودگی هوا 160 بود.

معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: در مورد اعداد و ارقامی که اعلام می‌کنیم مطمئن باشید که عدد درست اعلام می‌کنیم و اگر شاخص بر روی عدد 200 باشد ترس و ابایی نداریم عدد را به مردم اعلام می‌کنیم تا حداقل خودشان، خودشان را کنترل کنند.

وی درخصوص تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کشور گفت: امروز 188 ایستگاه در کل کشور مشغول فعالیت هستند در حالی که در سال 91 با تعداد کمی ایستگاه‌ گزارش‌ها تهیه می‌شد تمام ایستگاه‌ها را به صورت مرتبط کالیبره می‌کنیم و هر ایستگاهی سالانه بیش از 40 میلیون تومان هزینه دارد همچنین علاوه بر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا 44 ایستگاه رودخانه‌ای نیز ایجاد کردیم تا آلودگی آب‌ها نیز مورد سنجش قرار گیرد.

متصدی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است گفت: سیاست‌های سازمان به بهبود اجرای سیاست‌های دیگر کمک می‌کند به عنوان مثال اگر شهرداری هر ماشین هیبریدی را وارد سیستم حمل و نقل کشور می‌کند دلیل آن سیاست‌های درستی است که دولت قرار داده است. ایران تنها کشوری است که در آن قیمت خودروی هیبریدی و بنزینی یکی است که البته تولید هیبریدی در کشور نداریم. درخصوص موتورسیکلت‌ها نیز کاربراتور را ممنوع کردیم و آن چیزی که مورد قبول محیط زیست است تکنولوژی انژکتور است که هم اکنون خوشبختانه 30 مدل آن در کشور تولید می‌شود و به واردکنندگان اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند شماره‌گذاری شود موتوری که از مبدا وارد می‌کنند باید انژکتوری باشد ممکن است عده‌ای فکر کنند با گذاشتن یک کیت می‌توانند موتور را انژکتوری کنند که این موضوع مورد قبول سازمان نیست.

معاون سازمان محیط زیست افزود: بحث دیگر موضوع موتورسیکلت‌های برقی است که باید با ارائه تسهیلات قیمت‌ را منطقی کنند تولید باطری لیتیومی نیز توسط وزارت دفاع آغاز شده است و امروز شاهد تولید آن هستیم.

وی اظهار داشت: هم اکنون مشکل مینی‌بوس‌ها را داریم که شهرداری‌ها به عنوان دستگاه‌هایی که از مینی‌بوس‌ها به عنوان خدمت‌رسانی به مردم استفاده می‌کنند باید وسیله‌ای را در اختیار آنها قرار دهند که در شان آنها باشد و سیستم حمل و نقل مینی‌بوسی ما نیز نیازمند بازبینی است.

متصدی با بیان اینکه اگر حرارت خانه‌ها را یک تا دو درجه پایین بیاوریم گاز نیروگاه‌ها تامین می‌شود گفت: هم اکنون 360 تا 400 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود که 100 میلیون مترمکعب از آن به هدر می‌رود.

جایگاه چهارم محیط زیست در کارنامه سبز دستگاه‌های دولتی

معاون سازمان محیط زیست درخصوص مصرف گاز در ساختمان‌های دولتی تصریح کرد: کل ساختمان‌های دولتی معاینه فنی می‌شوند و از تاریخ دوم تیر ماه سال جاری هیات وزیران استاندارد 16 هزار را برای ساختمان‌های دولتی اجباری کرد و باید تا سال آینده 20 درصد از مصرف سوخت خود را کاهش دهند و در بحث مدیریت سبز باید مصرف انرژی،‌ آب‌ و کاغذ دستگاه‌های دولتی کاهش یابد.

وی با اشاره به تدوین کارنامه سبز دستگاه‌های دولتی گفت: در دو سال گذشته محیط زیست رتبه اول را در میان دستگاه‌ها داشت اما امسال رتبه چهار را داریم. بنیاد شهید به همراه 8 دستگاه دولتی دیگر رتبه اول را به خود اختصاص دادند و محیط زیست با کسب عدد 18 از 20 در رتبه چهارم قرار گرفت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو