فونیکسریمکسبهتام

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

پوشش ۷۰ درصدی کشور با بنزین یورو۴ در سال ۹۶

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روز هوای پاک گفت: امسال چهارمین سالی است که روز هوای پاک را در کشور گرامی می‌داریم.

پوشش ۷۰ درصدی کشور با بنزین یورو۴ در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید همگان مشارکت داشته باشند گفت: شعار امسال با هم به سوی هوای پاک است که از مهمترین جنبه‌های این شعار با هم بودن و تلاش برای یک هدف مشترک است.

وی ادامه داد: از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال که سال هوای پاک بوده است فعالیت‌های مهمی را انجام داده‌ایم. به طور مثال چالش زیادی با صنعت موتورسیکلت داشته‌و توانسته‌ایم موتورسیکلت‌های کاربراتوری را از صنعت موتورسیکلت حذف کنیم. حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری با همکاری وزارت صنعت، معدن، تجارت از  اول مهر ماه امسال صورت گرفته است که منتقدان و موافقان زیادی داشت؛ حتی در برهه‌ای از زمان تلاش کردند که این موفقیت کشور در حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری را با بحث‌های حاشیه‌ای همراه کنند.

از مهر امسال هیچ مجوزی برای تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری صادرنشده است

متصدی ادامه داد: امروز با جرأت می‌توان گفت سازمان حفاظت محیط زیست از اول مهرماه 95 هیچ گونه مجوزی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری صادر نکرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 11 میلیون موتورسیکلت در کشور و در شهر تهران 3.5 میلیون موتورسیکلت وجود دارد گفت: موتورسیکلت‌ها معادل 55 میلیون برابر خودروهای شخصی تولید آلودگی می‌کنند و این در حالیست که در کشور تنها 18 میلیون خودرو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی موتورسیکلت‌ها از مسائلی بود که در سال گذشته اتفاق افتاد اظهار کرد: تا امروز دو مصوبه بسیار راهبردی برای کاهش آلودگی هوا اجرا شده است. یکی در سال 93 که راهکارهای کاهش آلودگی هوا در کل کشور ارائه شد و دیگری تیرماه 95 که اقدامات کوتاه مدت برای کلانشهرها دنبال شد.

متصدی با اشاره به اینکه 19 فعالیت اثرگذار در قالب این مصوبات انجام شد گفت: دولت در این زمینه همکاری‌های بسیار زیادی را با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته است و بسیاری از این مصوبات به اجرا درآمده‌اند.

کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروهادر صورت تصویب مجلس

وی در خصوص مسئله معاینه فنی خودروها اظهار کرد: در سال گذشته بهبود عملکرد خودروهای در حال کار اتفاق افتاد و در حال حاضر 440 مرکز معاینه فنی به سیستم سیمفا متصل هستند. همچنین در سال 94 حدود مجاز معاینه فنی در کشور را تغییر دادیم و اجرای آن به کنترل خودروهایی که در حال کار هستند کمک می‌کند. ما در حال حاضر منتظر مصوبه مجلس در خصوص کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها از پنج سال هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره خروج تاکسی‌های فرسوده در کشور گفت: 38 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کل کشور تحویل شده و در تهران 15 هزار تاکسی فرسوده داریم که 12 هزار و 500 عدد آن تا کنون تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: بحث از رده خارج کردن اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در کلانشهرها با استفاده از تسهیلات اعطایی و سود پایین در حال اجراست و امیدواریم که شاهد فعالیت اتوبوس‌های بهتری در کشور باشیم.

پلمب 36 واحد صنعتی در نیمه نخست امسال

به گزارش ایسنا، متصدی ادامه داد: در بحث کنترل منابع صنعتی بحث پایش‌های ضربتی در استان تهران را داشتیم که تعداد بسیار زیادی از صنایع مورد پایش قرار گرفت و در این طرح پایش ضربتی در شش ماه اول سال 95 حدود 6000 واحد پایش شد که 2300 واحد اخطاریه گرفته و 831 واحد خوداظهاری کردند، 145 واحد به دادگاه معرفی شد و 36 واحد پلمب شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح پایش ضربتی صنایع آلاینده استان تهران، استانداری تهران و دستگاه‌های اجرایی کمک بسیاری به سازمان حفاظت محیط زیست کردند گفت: پایش مضاعف صنایع آلاینده را در بقیه شهرهای کشور ابلاغ و بخشنامه کرده‌ایم.

4000 واحد صنعتی در لیست پرداخت عوارض آلایندگی

متصدی در خصوص بحث عوارض آلایندگی اظهار کرد: بیش از 4000 واحد صنعتی در لیست سازمان حفاظت از محیط زیست هستند که پرداخت‌های مربوط به یک درصد عوارض آلایندگی را باید انجام دهند. این مبلغ منبع بسیار خوب درآمد برای شهرداری‌هاست و انتظار داریم شهرداری‌ها فعالیت مناسبی در جهت اولویت‌های زیست محیطی انجام دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه شهرداری‌ها فعالیت مناسبی در جهت اولویت‌های زیست محیطی با مبلغ عوارض آلایندگی انجام نمی‌دهند گفت: باید در شهری مانند تهران که اولویت آلودگی هوا را داریم هزینه کرد عوارض آلایندگی برای فضای سبز مناسب باشد و به سمت کاهش منابع تولید آلودگی هوا حرکت کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عوارض آلایندگی را باید برای ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی هزینه کنیم نه اینکه برای ساخت بزرگراه‌ها و معابر هزینه شود.

متصدی اظهار کرد: پیش بینی‌ ما در مورد هزینه عوارض آلایندگی 4000 صنعت آلاینده بین سه تا 5000 میلیارد تومان است که در سال گذشته 700 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عمر مستغلات به دلیل افزایش میزان قیمت زمین کاهش پیدا کرده است گفت: عمر واحدها در شهر تهران به زیر 20 سال رسیده است که این خود موجب آلودگی هوا می‌شود چرا که هنگام تخریب این مستغلات و همچنین زمان ساخت و ساز آنها آلودگی تولید می‌شود. همچنین انتقال نخاله به خارج و ورود مصالح در اکثر شهرهای کشور به خصوص کلانشهرها توسط کامیون‌های فرسوده و قدیمی و آلودگی بسیار فراوان انجام می‌شود.

تردد شبانه 100 هزار کامیون در شهر تهران

وی با اشاره به اینکه تردد این کامیون‌ها از 10 شب تا پنج صبح انجام می‌شود گفت: میزان Pm2.5 در شب بسیار بیشتر از روز است. همچنین در شهر تهران تعداد کامیون‌ها در شب به 100 هزار می‌رسد از این رو از نیروی انتظامی انتظار داریم که در شب کنترل بیشتری بر روی تردد کامیون‌ها داشته باشد. همچنین شهرداری‌ها مسئولیت ساماندهی کامیون‌ها را بر عهده دارند و باید در یک قالب مدیریت شده این اقدام صورت بگیرد.

متصدی با بیان اینکه قالب مدیریت مشخصی از سوی شهرداری‌ها برای ساماندهی کامیون‌ها وجود ندارد ادامه داد: این کامیون‌های فرسوده نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را نیز به خطر می‌اندازند.

پوشش 70 درصد کشور با بنزین یورو4 تا اواسط سال 96

وی در خصوص ساماندهی خودروهای دیزلی و فرسوده اظهار کرد: قانون جدیدی که به ازای هر 24 ساعت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها 50 هزار تومان جریمه می‌شوند از مصوبات خوب دولت بوده است. در حال حاضر تکمیل توزیع سوخت یورو4 را در کل کشور پیگیری می‌کنیم و علاوه بر کلانشهرها در برخی شهرهای کوچک نیز سوخت یورو4 توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع بنزین یورو4 در استان مرکزی تمام شده است گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم که مسیر تهران مشهد را با توزیع بنزین یورو4 پوشش دهیم و تا اواسط سال آتی 60 تا 70 درصد کشور با بنزین یورو4 پوشش داده خواهد شد.

متصدی ادامه داد: برنامه دیگری که امسال در حال پیگیری آن هستیم، کنترل آلودگی از منابع خانگی است مانند آلودگی ناشی از واحدهای مسکونی و معاینه فنی موتورخانه‌ها و کاهش مصرف انرژی واحدهای مسکونی و تجاری تا جایی که نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.

تامین گاز نیروگاه‌ها با کاهش یک تا 2 درجه‌ای حرارت خانه‌ها

متصدی با اشاره به اینکه حدود 10 درصد از نیروگاه‌ها در کشور مصرف مازوت دارند خاطر نشان کرد: در مورد قطع گاز ترکمنستان تمهیدات خوبی اندیشیده شده است و اگر مردم همکاری کنند در نیروگاه‌ها مشکل نخواهیم داشت. 500 میلیون متر مکعب مصرف گاز در بخش خانگی و 160 میلیون متر مکعب مصرف گاز در نیروگاه‌ها داریم و اگر مردم حرارت خانه‌ها را یک تا دو درجه پایین آورند گاز نیروگاه‌ها تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام تلاش‌های حفاظت محیط زیست در جهت کاهش آلاینده‌های هوا را تایید می‌کنند گفت: تعداد روزهای ناسالم در سال 92 در شهر تهران 160 روز و امسال تا 18 دی ماه 63 روز بوده است. همچنین در اصفهان در سال 92، 257 روز ناسالم داشته‌ایم ولی امسال تا 18 دی ماه تنها 52 روز ناسالم داشته‌ایم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو