فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با X۲۲ ؛ محصول جدید مدیران‌خودرو

جــوان شیک‌پــوش MVM

عصر خودرو: مینی‌کراس جدید ام‌وی‌ام X۲۲ با معرفی همزمان در ایران و چین به عنوان به‌روز‌ترین محصولی که تا‌کنون به صورت مشترک توسط مدیران‌خودرو و چری چین عرضه شده، شناخته می‌شود.

جــوان شیک‌پــوش MVM
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو که در پایان آبان‌ماه در چین رونمایی شد، قرار است به‌زودی در دو مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به مشتریان ایرانی عرضه شود. ام‌وی‌ام X22 از نظر ابعاد یک کلاس پایین‌تر از X33 قرار می‌گیرد و در سبد محصولات چری چین با نام تیگو 3X شناخته می‌شود. این خودرو در ایران با پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر توان 105 اسب بخار عرضه خواهد شد و نخستین محصول اتوماتیک مدیران‌خودرو است که به جای گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT از گیربکس اتوماتیک چند‌سرعته بهره می‌برد.کیفیت X22 در نخستین تجربه رانندگی تایید‌کننده تلاش مدیران‌خودرو و چری برای ارتقای کیفیت رانندگی و متریال فنی و آپشن‌ها در محصولات این برند است به گونه‌ای که در فهرست تامین‌کنندگان قطعات فنی و الکتریکی محصول جدید X22 نام قطعه‌سازان مطرحی همچون کانتیننتال‌، ولئو‌، ZF‌، بوش و ... به چشم می‌خورد.

چه نکاتی X22 را متمایز می‌کنند‌؟
X22 ضمن بهره‌گیری از زبان طراحی جدید چری به عنوان کوچک‌ترین عضو از چهارمین نسل شاسی‌بلند‌های چری چین شناخته می‌شود که پس از بلوغ طی 10 سال از 2006 تا‌کنون به جایگاه فعلی رسیده‌اند. تغییرات اساسی در طراحی ظاهری این مدل نسبت به تولیدات گذشته چری و ام‌وی‌ام در کنار آپشن‌های قابل توجه ظاهری مانند رینگ آلومینیومی 16 اینچ‌، بدنه دو رنگ با سقف و ستون‌های مشکی‌، چراغ‌های LED عمودی روشنایی در روز(DAYLIGHT) و ارتفاع قابل توجه این مینی‌کراس جدید در مقایسه با مینی‌کراس‌هایی که بیشتر به سمت خودرو‌های هاچ‌بک متمایل بوده‌اند‌، X22 را به خودرویی ایده‌آل برای نسل جوان بازار ایران تبدیل می‌کند که در عین حال با بهره‌گیری از امکانات قابل توجه در کابین که نسبتا مشابه تیگو5 و X33 s است و همچنین فضای بار 420 لیتری در کنار فضای قابل توجه سرنشینان‌، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای خانواده‌ها نیز باشد. در کابین X22 تریم دو‌رنگ و استفاده هوشمندانه از رنگ قهوه‌ای در کنار طراحی جدید صندلی‌های پوشیده شده از چرم و پارچه حس متفاوتی را برای سواری با برند ام‌وی‌ام القا می‌کند که بیانگر ارتقای قابل توجه کیفیت این مدل است.X22 را می‌توان سفیر جوان کیفیت و آغازگر فصلی جدید از محصولات ام‌وی‌ام در ایران دانست که در عین حال سبد محصولات مدیران‌خودرو را نیز در زمینه خودروهای سواری تکمیل کرده است.

کم‌مصرف و متفاوت
X22 با پیشرانه 1.5 لیتری 105 اسب بخاری و در دو مدل با گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک قابل عرضه به مشتریان است. پیشرانه این خودرو با بهره‌گیری از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها(DVVT نسل 3) مصرف سوخت ترکیبی این مینی‌کراس 1.2 تنی را برای مدل دستی و اتوماتیک به ترتیب به 5.9 و 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رساند. پیشرانه 16 سوپاپ این خودرو از سری پیشرانه‌های توسعه‌یافته با همکاری موسسه AVL اتریش تحت عنوان ACTECO است که در برهه‌ای از زمان در محصولات فیات نیز مورد استفاده قرار گرفته و تا‌کنون در محصولات چری و مدیران‌خودرو عملکرد خوبی را نشان داده است. X22 در مدل اتوماتیک امکان انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا ECO (اقتصادی) را برای راننده فراهم می‌کند که در حالت ECO تعویض دنده‌ها در دور‌های متوسط انجام می‌شود تا مصرف سوخت به حداقل کاهش پیدا کند اما در حالت اسپرت دور موتور تا محدوده 6500 ادامه پیدا می‌کند تا بیشترین شتاب ارائه شود.
بالاتر از رقبا
X22 با ارتفاع 1570 میلی‌متری‌، قدی مشابه پژو 2008 دارد و از هاچ‌بک‌های تبدیل شده به کراس‌اوور چینی حدود 3 تا 5 سانتی‌متر بالاتر قرار می‌گیرد. نقطه قوت دیگر X22 در جلوه ظاهری و همچنین افزایش ایمنی در مسیر‌های خارج از جاده ارتفاع 18.6 سانتی‌متری از سطح زمین است که در مقایسه با ارتفاع 16.6 سانتی‌متری مینی‌کراس‌های هموطنش موجب بالاتر ایستادن کف این خودرو از سطح زمین می‌شود. در نمای ظاهری بر‌خلاف عمده خودرو‌های چینی تایر‌های 205/55R16 با رینگ‌های اسپرت برای بدنه خودرو کوچک به نظر نمی‌رسد و ایده استفاده از چراغ‌های Daylight عمودی نیز نمایی متفاوت به دماغه این خودرو بخشیده است. در اطراف خودرو استفاده از ضربه‌گیر‌های مشکی رنگ پلاستیکی و همچنین نصب پایه‌های باربند روی سقف در کنار ارتفاع 18‌سانتی‌متری از سطح زمین المان‌های مورد نیاز برای قرار‌گیری این خودرو در کلاس کراس‌اوور‌ها را فراهم کرده است.

کابین چشم‌نواز
در نمای داخلی X22 تریم دو‌رنگ مشکی و قهوه‌ای در کنار طرح فیبر‌کربن روی داشبورد مشابه مدل جدید X33 s چشم‌نواز است هر چند نوار نارنجی رنگ دور دریچه‌های هوا و مجموعه دنده می‌توانست هماهنگی بیشتری با این ترکیب داشته باشد اما در کنار این ترکیب دو‌رنگ حس اسپرت داخل کابین را افزایش داده است. نمایشگر‌های پشت فرمان نخستین سنت‌شکنی را پیش روی شما قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که دورسنج موتور و سرعت‌سنج به صورت نیم‌دایره وضعیت را به شما نشان می‌دهد و سرعت‌سنج به صورت ساعت‌گرد در سمت چپ قرار دارد و دورسنج موتور به صورت پادساعت‌گرد در سمت راست. کامپیوتر سفری نیز در بین این دو نمایشگر‌سنت‌شکن‌، میزان مصرف سوخت‌، وضعیت سوخت و مسافت طی شده و دیگر اطلاعات را در اختیار راننده قرار می‌دهد.در کل عادت‌کردن به این ترکیب جدید و حرکت خاص عقربه‌ها کمی طول می‌کشد. نمایشگر 8 اینچ لمسی با ورودی USB و قابلیت اتصال با بلوتوث بخش مولتی‌مدیا و اتصالات X22 را تشکیل می‌دهد و از روی فرمان قابل کنترل است. کروز کنترل آپشنی است که به صورت استاندارد روی هر دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو به مشتریان عرضه می‌شود و همانند سیستم صوتی از روی فرمان امکان تنظیم آن وجود دارد. سنسور پارک‌، دوربین عقب با خطوط نمایشگر فاصله‌، اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث‌، قابلیت اشتراک‌گذاری محتویات تلفن همراه روی نمایشگر و 4‌بلندگو نیز از دیگر امکانات جانبی نمایشگر بزرگ نصب شده در مرکز داشبورد X22 هستند. X22 همچنین در کنار این مزایا از سانروف برقی‌، سیستم تهویه الکتریکی‌، تنظیم برقی آینه‌های جانبی‌، تنظیم برقی چراغ‌های جلو‌، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت‌، صندلی‌های جمع‌شونده عقب به صورت 60/40 و برف‌پاک‌کن و گرم‌کن شیشه عقب نیز بهره می‌برد.
X22 برای هر 4 چرخ از ترمز‌های دیسکی بهره می‌برد و به صورت استاندارد به ترمز ضد‌قفل ASB و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD مجهز شده است.2کیسه هوا برای سرنشینان جلو نیز مکمل مجموعه استاندارد ایمنی این خودرو هستند.


پشت فرمان ام‌وی‌ام جوان‌
پس از رسیدن به محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برای بررسی دقیق X22 این خودرو را در بزرگراه‌های تهران مورد بررسی قرار دادیم. بیدار‌شدن پیشرانه 1.5 لیتری X22 با عایق‌بندی مناسب کابین بدون لرزش و صدای اضافی است و نمایشگر‌های خاص در زمینه تیره پشت فرمان شما را برای حسی متفاوت آماده می‌کنند. یکی از مشخصه‌های مهم در خودرو‌های کراس‌اوور
H-Point یا ارتفاع سرنشینان از سطح زمین است که در X22 کاملا حس سواری با یک کراس‌اوور شهری را القا می‌کند در حالی که X22 نقشی مابین زمین و هوا دارد. عرض صندلی‌ها و کیفیت ساخت آن برای رانندگی ایده‌آل است و در بلند‌مدت موجب خستگی نمی‌شود.فرمان خوش‌دست و با‌کیفیت‌تر از مدل‌های پیشین برند چری است و داشبورد با طراحی جدید که پیش‌تر در مدل X33 S نیز دیده بودیم ارگونومی مناسبی برای دسترسی راننده و سرنشین جلو دارد. کلید‌های نمایشگر در طرفین آن قرار دارند و برای کنترل سیستم صوتی نیاز به تمرکز روی نمایشگر مسطح این خودرو نیست. دسته‌دنده ارتفاع خوبی دارد و سردنده مشکل رنگ آن نیز حس یک گیربکس اتوماتیک را حتی در نسخه دستی القا می‌کند. خودرو مورد آزمایش ما از نوع گیربکس دستی بود. پدال گاز در آغاز حرکت و تمامی مراحل تعویض دنده واکنش خوبی نشان می‌دهد و کورس کوتاه بین دنده‌ها، تعویض دنده را در حد یک خودرو نیمه‌اتوماتیک ساده می‌کند.‌ هنگام تعویض دنده‌ها خبری از تاخیر واکنش پدال یا ضربه نیست و شتاب‌گیری خودرو در تمامی دنده‌ها قابل توجه است. ضرایب در نظر گرفته شده برای دنده‌های یک و 2 به طور قابل توجهی سنگین هستند و در سربالایی‌ها حس استفاده از تمام قدرت را القا می‌کنند اما با ورود به دنده 3 و سبک‌تر شدن روند حرکت خودرو این کشش کمی افت می‌کند اما شتاب‌گیری خودرو همچنان در مقایسه با رقبا قابل توجه است. سیستم تعلیق در جلو عملکرد نرم و دقیقی دارد و در پیچ‌ها و مانور‌ها حس خروج از مسیر و یا ناپایداری سرنشینان روی صندلی چندان القا نمی‌شود اما برای سرنشینان عقب دست‌انداز‌ها کمی می‌توانند آزاردهنده باشند. آرامش کلی حاکم بر کابین تا دور موتور 5000 قابل توجه است و صدای خاصی به کابین وارد نمی‌شود و در مواجهه با پستی و بلندی‌ها نیز صدای اضافی از صندلی‌ها یا اتصالات داشبورد به گوش نمی‌رسد که نشان‌دهنده رشد قابل توجه کیفیت محصولات ام‌وی‌ام در این مدل است.X22 همانند ظاهرش حسی اسپرت به خصوص در سیستم تعلیق دارد و برای تنظیم دقیق ضرایب گیربکس و هماهنگی خوب آن با موتور خودرو شما را به رانندگی بیشتر با این خودرو دعوت می‌کند. مجموعه آپشن‌هایی که در دل نمایشگر 8 اینچی در نظر گرفته شده‌اند به خوبی سرنشینان و راننده را سرگرم می‌کند و در مانور‌ها روحیه جوانش را به رخ می‌کشد.
شرکت مدیران‌خودرو هنوز به صورت رسمی زمان عرضه این مدل و همچنین قیمت آن را اعلام نکرده است اما با این حال X22 هم‌اکنون در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو سراسر کشور برای بازدید عموم قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود قیمتی حدود 55 تا 65 میلیون‌تومان برای مدل دستی و اتوماتیک این خودرو در نظر گرفته شود که مانند تمامی خودرو‌های کنونی با برند ام‌وی‌ام و چری احتمالا با شرایط فروش منعطف اقساطی و پیش‌پرداخت ایده‌آل عرضه خواهد شد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط