فونیکسریمکسبهتام

یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد

توسعه حمل و نقل ریلی، راه‌حل معضل ترافیک است

عصر خودرو- یک عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران با تاکید بر نقش توسعه حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک گفت: باید ابتدا معضلات مترو را پیش از رسیدگی به هر معضل دیگری مرتفع کنیم تا بتوانیم بر معضل ترافیک و آلودگی هوا که شهروندان را رنج می‌دهد غلبه کنیم.

توسعه حمل و نقل ریلی، راه‌حل معضل ترافیک است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، عباس جدیدی در سیصدوبیست‌ویکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه شهرهای بزرگ و پر جمعیت دنیا با استفاده از قطارهای زیرزمینی و روزمینی توانسته‌اند نیاز به استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری را برطرف کنند، افزود: این اتفاق در حالی رخ داده است که ساکنان این شهرها نیازی به استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون شهری احساس نمی‌کنند و مشکل آزاردهنده‌ای به نام ترافیک ندارند. مردم از آلودگی هوا رنج نمی‌برند و به انواع بیماری‌های شناخته و ناشناخته مبتلا نمی‌شوند.

وی افزود: برای حل آلودگی هوا در تهران دو موضوع گسترش مترو و توسعه فضای سبز مطرح است. همچنین معاینه فنی خودروها تا حد زیادی باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

این عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران ادامه داد: استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، عدم وجود خوردوهای فرسوده، بی‌توجهی به نصب و تعویض کاتالیز از جمله مواردی است که توجه به هر کدام از آنها در کنترل آلودگی هوا تاثیر بسیاری زیادی دارد. در واقع بیش از 80 درصد سهم آلودگی، ناشی از سوخت خودروها است. جایگزینی خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای کاربراتوری اعم از تاکسی و خودروهای شخصی که بنا بر آمار رسمی حداقل 40 درصد آلودگی ذرات معلق آلاینده ناشی از این نوع خودروها می‌باشد و از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های دیزلی و فرسوده نیز در بهبود کیفیت هوا نقش موثری خواهد داشت.

جدیدی تاکید کرد: حذف موتورسیکلت نیز از موارد مهم برای رفع آلودگی هواست که به علت تردد بیشتر و استاندارد نبودن، سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش است.

وی با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در حل معضل ترافیک گفت: استفاده از حمل و نقل ریلی بیشترین کارآیی و بهره‌وری را نسبت به سایر حمل ونقل دارد و همینطور کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای تهران مانند خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر یک گزینه اجتناب‌ناپذیر است.

این عضو شورای شهر اسلامی تهران افزود: بی‌تردید با استفاده از مترو می‌توان روزانه چندین میلیون مسافر را در زمان مشخص و بدون مواجهه با ترافیک به مقصد رساند. با توسعه متروهای شهرهای اقماری و جلوگیری از ورود سه تا پنج میلیون خودرو از 13 ورودی شهر تهران، می‌توان گام مهمی در کاهش آلودگی هوا و روان‌شدن ترافیک این شهر برداشت. به طوری که براساس آمار به دست آمده مبدا حدود 68 درصد از سفرهایی که با انواع وسایل نقلیه صورت می‌گیرد، خارج از این شهر است که در صورت توسعه حمل و نقل ریلی، بار عظیمی از ترافیک جاده‌ای و به تبع آن از آلودگی برداشته خواهد شد.

جدیدی ادامه داد: براساس نسبت ضریب سرنشین می‌توان گفت هر قطار برابر 11 اتوبوس بی‌آرتی یا 37 اتوبوس درون شهری یا 562 تاکسی و 1125 خودروی شخصی مسافر در خود جای می‌دهد که با مقایسه این اعداد می‌توانیم هرچه بیشتر به اهمیت قطار شهری در کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا پی ببریم.  توسعه حمل و نقل عمومی در بازگشت سرمایه نیز نقش بسزایی دارد به طوری که در آمریکا به ازای هر یک دلاری که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌شود، 6 دلار بازگشت سرمایه وجود دارد.

این عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش سرعت تردد، کاهش تصادفات، کاهش قیمت تردد و کاهش ترافیک به عنوان نتایج استفاده از حمل و نقل ریلی اشاره کرد و افزود: کاهش آلودگی هوا خود می‌تواند بهترین دلیل برای سرمایه‌گذاری در این بخش باشد. از ابتدای بهره‌برداری مترو تاکنون 7 میلیارد سفر با مترو انجام شده است و 14 هزار تن گازهای آلاینده ناشی از صرفه‌جویی 4.4 میلیارد لیتر سوخت کمتر تولید شده است که حدود 34 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته است.

این عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از سال 1384 تاکنون تعداد واگن‌های مترو 4 برابر افزایش یافته و به 1200 واگن رسیده است. طول خطوط مترو نیز در این مدت 2 برابر شده و از 89 کیلومتر به 188 کیلومتر رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1395 به 237 کیلومتر افزایش پیدا کند.

جدیدی تاکید کرد: در راستای توسعه حمل و نقل ریلی طبق قانون باید دولت و شهرداری هرکدام نیمی از بودجه از ساخت و توسعه مترو را پرداخت کنند اما طی 11 سال اخیر شهرداری همواره سهم قابل توجهی از ساخت مترو را پرداخت کرده است. برای نمونه در سال گذشته دولت تنها 10 درصد از ساخت هزینه مترو را پرداخت و 90 درصد مابقی توسط شهرداری تهران پرداخت شد. انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص حداقل 2430 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو تهران در سال 94 بود که متاسفانه 10 درصد از آن در قانون بودجه 94 آمد و بخش کمتری از قانون بودجه یعنی 109 میلیارد تومان به تهران پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم تصویب برنامه 5 ساله دوم شهرداری که در سال سوم اجرای آن قرار داریم، سهم مترو در حمل و نقل شهر فقط 13 درصد می‌باشد و اهداف برنامه تاکنون پرداخت نشده است و این امر به علت عدم پرداخت سهم دولت از یک سو و عدم تخصیص بودجه مصوب توسط شهرداری تهران بوده است. لذا به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته، پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران، در هنگام ارائه لایحه بودجه سال 96 یک اقدام جهادی انجام دهد. قطع و حذف سرفصل‌های غیرضروری، توسعه مترو به عنوان اولویت و جهت‌گیری اصلی بودجه شهرداری انتخاب شود و شورای اسلامی شهر تهران نیز این امر را مدنظر قرار دهد.

این عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران اهم نیازهای مترو را ایجاد فضاهای تبادل مسافر در کنار ایستگاه‌های مترو در راستای یکپارچه‌سازی حمل و نقل درون‌شهری، ایجاد و نگهداری فضای سبز، زیباسازی و فضاسازی ایستگاه‌ها و گویاسازی ایستگاه‌های مترو با تکمیل نمودن تابلوها در مناطق مختلف شهرداری تهران عنوان کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو