فونیکسریمکسبهتام

مروری بر آخرین تغییرات در بازار خودروهای منطقه آزاد اروند

بازارگردی در ارونــد

عصر خودرو- پس از ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور، به دلیل نبود قوانین گمرکی و سهولت در امر واردات و صادرات، خودروهای خارجی با کمترین عوارض وارد کشور شده‌اند. راه‌یافتن این خودروها که در محدوده کوچکی از کشور اجازه تردد دارند، بازاری را در کنار خودروهای پلاک ملی برای آنها ایجاد کرده است. در بسیاری موارد خودرو از کالای سرمایه‌ای خارج و به یک کالای مصرفی تبدیل شده است؛ تغییر استانداردی که بیشتر در قیمت خودرو نمود پیدا کرده است.

بازارگردی در ارونــد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این نوشتار به بررسی این تغییرات خواهیم پرداخت و جدید‌ترین اتومبیل‌هایی که به منطقه آزاد اروند راه‌یافته‌اند را معرفی خواهیم کرد. همچنین از آقای شینتی که در تهیه این مطلب با ما همکاری کردند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

بررسی اجمالی بازار خودروهای مناطق آزاد
خودروسازان خارجی طبق روال همه‌ساله خود، 3 ماه مانده به آغاز سال میلادی جدید محصولات خود را با مدل سال بعد و ایجاد کمی تغییر در طراحی ظاهری مانند تغییر در گرافیک چراغ‌ها یا تغییر در طراحی جلو پنجره‌ عرضه می‌کنند. برای مثال، خودروهای مدل 2017 هم‌اکنون وارد بازار داخلی چه از نوع پلاک ملی و چه از نوع پلاک مناطق آزاد شده‌اند. طبق قوانین گمرکی مناطق آزاد خودروهای مدل سال و یک مدل پایین‌تر امکان ورودشان فراهم است. برای مثال، در سال 2016، فقط خودروهای مدل سال 2016 و 2015 را می‌توان وارد کرد. حال در بازه زمانی  مهر ماه تا 30‌ا‌م آذر ماه که مدل 2017 از سوی شرکت‌ها عرضه می‌شود، می‌توان خودروهای مدل 2015، 2016 و 2017 را به کشور وارد کرد. پس از پایان‌یافتن آذر ماه دیگر خودروهای مدل 2015 امکان ورود به مناطق آزاد را از دست می‌دهند‌ و تنها مدل‌های 2016 و 2017 امکان ورود به منطقه آزاد‌ دارند. در صورت تغییر نسل یک خودرو، در ابتدا به دلیل جدید و مدل سال بودن با قیمتی بالاتر از حد معمول وارد می‌شوند؛ یعنی خودروهای با سطح آپشن‌های کمتر قیمت اتومبیل فول آپشن نسل قبل را گرفته و مدل‌های فول آپشن به علت قیمت بالاتر و نبود تقاضا کمتر وارد می‌شوند. مدتی که از تب خرید کاسته شد و همان خودروها با کارکردهای پایین برای مثال زیر 5 هزار کیلومتر برای فروش در سطح نمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد، قیمت مناسبی دارند. پس از طی چند ماه یا نزدیک‌شدن به ورود خودروهای سال میلادی آینده، این افت قیمت به اندازه‌ای می‌رسد‌ که قیمت خودرو حتی در نمونه صفر‌کیلومتر کاهش یافته و به رقم واقعی خود نزدیک شود. البته این اتفاق در بازار خودروهای پلاک ملی کمتر رخ می‌دهد. معمولا‌ با ورود خودروهای مدل سال بعد، افزایش قیمتی صورت می‌گیرد؛ دقیقا عکس اتفاقی که در بازار خودروهای پلاک مناطق آزاد  می‌افتد. برای مثال هیوندای سانتافه صفرکیلومتر فول آپشن مدل 2015 در مرداد ماه 94، 
104 میلیون تومان قیمت داشت، این در حالی است که هم‌اکنون  قیمت نمونه صفر کیلومتر آن، 90 میلیون تومان است. همین خودرو با کارکرد 4 هزار کیلومتر را می‌توان 84 میلیون تومان تهیه کرد.
معرفی هزینه‌ها و شرایط ترخیص خودرو به منطقه آزاد اروند
خودروهایی که در صف ورود به منطقه آزاد هستند، باید مراحل زیر را بگذرانند. پس از  خرید خودرو در کشور مبدأ و انتقال به گمرک خرمشهر و طی مراحل اداری و ارزیابی خودرو و محل اسکان مالک خودرو با دریافت پلاک از گمرک خارج می‌شوند.

تازه‌واردها به منطقه آزاد اروند
پس از ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی به کشور، خودروهای اسپرت ژاپنی جای آنها را تا حدی گرفته‌اند. بیشتر خودروهای آمریکایی وارد شده به مناطق آزاد در سگمنت خودروهای اسپرت دو نفره بودند، در حال حاضر مدل‌های نام‌آشنایی همچون نیسان 370Z و تویوتا GT86 در تعداد قابل توجهی وارد مناطق آزاد کشور شده‌اند.

لندروور دیسکاوری
لندروور دیسکاوری اسپرت در سال 2015 مورد تغییر نسل و باز‌طراحی قرار گرفت. این خودرو در مدل‌های 5 و یا 7 نفره قابل سفارش است. در بخش قوای محرکه از یک پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ بهره گرفته که به یک گیربکس 9‌دنده متصل شده است.  استفاده از سامانه چهار چرخ متحرک دائمی به همراه دیفرانسیل مرکزی که گشتاور موتور را بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند، سامانه کنترل پایداری، تریم داخلی چرم، سامانه کمکی پارک، تهویه مطبوع دومنطقه گوشه‌ای از امکانات رفاهی است که در این خودرو قرار دارد. لندروور دیسکاوری 2016 در نمونه فول آپشن 240 میلیون تومان در منطقه آزاد اروند قیمت دارد.

ب‌ام‌و M5
ب‌ام‌و سری 5 تقویت شده از سوی بخش M POWER که با نام M5 شناخته می‌شود، از سدان‌های  اسپرتی است که به منطقه آزاد اروند وارد شده‌. M5 در بخش فنی، از یک پیشرانه V8، 4.4 لیتری بهره می‌گیرد که قادر است 560 اسب بخار نیرو و 680 نیوتن متر گشتاور تولید کند‌ و به یک گیربکس دوکلاچه 7 سرعته متصل شده است. این خودرو می‌تواند در 4.3 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. در بخش امکانات رفاهی M5 از سامانه هدآپ، سیستم تهویه مطبوع چهار‌منطقه‌ای، سامانه کمکی پارک، سامانه تشخیص خطوط، سامانه جلوگیری از برخورد با عابر  و سامانه IDrive انحصاری ب‌ام‌و بهره‌مند است. M5 در منطقه آزاد اروند 600 میلیون تومان قیمت دارد.

نیسان مورانو 2017
نیسان مورانو از سال 2002 تاکنون در 3 نسل به بازار آمده است. نسل اول که در سال 2005 تا 2008 تولید می‌شد و نسل دوم که از سال 2008 تا 2014 عرضه می‌شد، هر دو به صورت پلاک ملی به کشور راه یافتند که به دلایلی نتوانستند آنچنان موفقیتی کسب کنند. در سال 2014 نسل سوم مورانو در نمایشگاه اتومبیل نیویورک به نمایش در آمد. موارنو نسل سوم از طراحی ظاهری اغراق‌آمیزی بهره‌مند شده است. چراغ‌های بومرنگ مانند جلو و عقب،  استفاده از خطوط سیال ظاهری کاملا متفاوت با دیگر رقبای همکلاس خود دارد. موارنو در حال حاضر در خاورمیانه عرضه نشده است. مورانو نسل سوم از همان پیشرانه مشهور سری VQ استفاده می‌کند که 3.5 لیتر حجم دارد و قادر است 260 اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو در منطقه آزاد اروند بین 130 تا 160 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو