فونیکسریمکسبهتام

انتقاد شدید مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از تصویب یک مصوبه ضد محیط زیستی در اوج آلودگی هوا

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز ملی هوای پاک از تصویب مصوبه ضد محیط زیستی در ماه جاری در مورد نصب فیلترهای دوده و اجرایی نشدن مصوبه سال ۹۱ مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی با عمر بالای ۲۰ سال انتقاد کرد.

انتقاد شدید مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از تصویب یک مصوبه ضد محیط زیستی در اوج آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، وحید حسینی در نشست بررسی نقش راهکارهای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در کاهش آلودگی هوا که امروز مصادف با روز ملی هوای پاک در دانشگاه تهران با حضور محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. اظهار کرد: بیشترین اطلاعات، آنالیز، شمارش و مدل سازی‌های علمی در مجموعه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی چهار سال اخیر انجام شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز تحقیقاتی عهده دار پروژه‌ها در بحث آلودگی هوا شده‌اند گفت: کلیه اطلاعات ما در بحث آلودگی تهران از طریق پروژه‌های اندازه گیری مختلفی است که دانشگاه‌های کشور انجام داده‌اند. این اطلاعات بسیار دقیق هستند. بر اساس آنالیزهای علمی مشخص شده که در هر فصل چه منابعی در آلودگی دخیل هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه نتایج آنالیز شیمیایی نشان می‌دهد در ماه‌های آبان، آذر و دی منابع آلودگی، انسان‌ساز هستند گفت: روشن است که این آلودگی‌ها در داخل مرزهای 22 گانه تهران تولید شده است. منابع آلودگی در ماه‌های مرداد و تیر با ماه‌های آبان، آذر و دی متفاوت است. اواخر بهار و تابستان طوفان‌های ریزگرد داریم که باعث ایجاد گرد و غبار کوتاه مدت و چند روزه در تهران می‌شود. ذرات آلودگی ناشی از گرد و غبار در تهران از لحاظ سایز درشت‌تر از ذرات ناشی از آلودگی احتراقی هستند، اما این ذرات کم خطرتر از ذراتی هستند که در فصل پاییز و زمستان در اثر فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه آلودگی فصل پاییز و زمستان دارای یک ترکیب فنی بسیار خطرناک است، افزود: عمق نفوذ این آلودگی به ریه بسیار بیشتر است و ترکیب شیمیایی آن بسیار خطرناک‌تر است. 15 درصد جرم ذراتی که در ماه‌های آبان، آذر و دی تنفس می‌کنیم کربن سیاه است. به طور کلی از جرم ذرات معلق 2.5 میکرون 15 درصد آن کربن سیاه، نصف آن کربن آلی، 10 درصد عناصر خاک و مقداری سولفات و نیترات است.

وی با بیان اینکه منابع آلودگی در پاییز و زمستان ناشی از منابع احتراقی است، گفت: باید بین طوفان‌های گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن با آلودگی ناشی از منابع احتراقی در فصل‌های پاییز و زمستان تفاوت قائل شویم. آلودگی ماه‌های آبان، آذر و دی دارای ترکیب سمی بسیار خطرناک برای سلامت مردم است. روشن است که خودروهای فرسوده، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها منابع آلودگی در این دوره از سال هستند.

نمی‌دانم موتورسیکلت‌های کاربراتوری چطور مجوز محیط زیست گرفته بود؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تردد یک میلیون موتورسیکلت در تهران، اظهار کرد: تعداد زیادی از این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که ضمن استفاده از سوخت اضافی آلودگی بسیاری تولید می‌کنند و نمی‌دانم چطور این موتورسیکلت‌ها طی سالیان گذشته مجوز محیط زیست گرفته است؟ و حالا می‌گویند با این وسیله مقابله کنیم.

در کشور ما برگه کاغذ استاندارد را می‌توان خرید

حسینی با تاکید بر اینکه استانداردهای جهانی شناخته شده است گفت: کافیست از این استانداردهای جهانی تبعیت کنیم و استانداردها را در حد کاغذ نبینیم. در کشور ما برگه کاغذ استاندارد را می‌توان خرید.

حسینی تاکید کرد: خودروسازان در هیچ جای دنیا نسبت به مسئولیت اجتماعی ارزشی قائل نیستند. آنها به فکر کسب ماکزیمم سود اقتصادی هستند. بنابراین ارگان‌های دولتی باید از این بخش مراقبت کنند.

وی اظهار کرد: از مهرماه سال جاری پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است اما خدا می‌داند موتورسیکلت انژکتوری که قرار است وارد بازار کشور شود دارای چه کیفیتی است. طبیعی است قیمت واقعی موتورسیکلت انژکتوری بسیار بالاتر از موتور کاربراتوری باشد.

دود دیزل سرطان زاست

حسینی در ادامه با بیان اینکه استاندارد خودروهای سواری که یورو4 است اگر واقعی باشد استاندارد خوبی است، افزود: استاندارد دیزل یورو3 است که اصلا خوب نیست بنابراین استاندارد دیزل در کشور ما کاملا رها شده در حالیکه این دستگاه‌ها آلاینده‌های خام را وارد هوا می‌کنند. دود دیزل سرطان زاست در حالیکه در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: سه سال گذشته قانونی در مورد ضرورت نصب فیلتر دوده روی دیزل‌های نو تصویب شد. اما وزارت صنعت با سردمداری چند دیزل ساز و خودروساز خارجی با این مصوبه مقابله کردند. 19 دی ماه امسال یک مصوبه ضد محیط زیستی تصویب شد، مبنی بر اینکه خودروهای دیزل فیلتردار بشوند و یا در صورت داشتن استاندارد جدید بدون فیلتر هم می‌توانند وارد بازار شوند. با این مصوبه، مصوبه اول ملغی شد. در حقیقت دقیقا در ماهی که با اوج آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنیم چنین مصوبه ضد محیط زیستی تصویب می‌شود.

تردد دیزل‌های با عمر بالای 20 سال در تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در جاده‌ها معاینه فنی می‌شوند و دفترچه می‌گیرند اما بعد از 20 سال فعالیت در جاده‌ها وارد شهر می‌شوند و فعالیت خود را در بخش‌های مختلف شهری آغاز می‌کند. در سال 1391 طبق مصوبه دولت تردد دیزل‌های بالای 20 سال در شهر ممنوع است اما در حال حاضر در شهر تهران شاهد تردد دیزل‌هایی هستیم که سال‌هاست عمرشان به پایان رسیده است. 130 هزار خودروهای سنگین در تهران تردد می‌کنند که حدود 50 هزار تای آنها بالای 20 سال عمر دارند.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو