فونیکسریمکسبهتام

قیمت‌ها کاهش یافت

بازگشت تعادل به بازار خودرو

عصر خودرو- بازار خودرو ایران در شرایطی هفته گذشته را به‌دلیل عرضه مدل‌های پلاک جدید، با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشت که طی این هفته، قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده و آرامشی هر چند نسبی در بازار حکمفرما شد.

بازگشت تعادل به بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته گذشته به‌دلیل ورود محصولات پلاک 96 به بازار، قیمت‌ها بالا رفت و هرچند پلاک جدیدها متعلق به ایران خودرو بودند، با این حال عرضه آنها بر قیمت برخی دیگر از خودروها نیز اثر گذاشت. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، برخی خودروهای پلاک 95 به‌دلیل عرضه مدل‌های 96، با افت قیمت مواجه شدند، هرچند افزایش قیمت‌ها به‌دلیل گستردگی، بیشتر به چشم آمد. این در حالی است که طی این هفته، قیمت‌ها پایین آمده و تعادلی نسبی در بازار برقرار شد. فعالان بازار بر این باورند که عرضه مناسب پلاک 96‌ها سبب بازگشت تعادل به بازار و پایین آمدن قیمت‌ها بوده است. اما ازآنجاکه هنوز محصولات پلاک 96 سایپا روانه بازار نشده‌اند، فعلا افزایش قیمتی در آنها به چشم نمی‌آید و حتی در برخی موارد شاهد پایین آمدن قیمت شان در بازار طی یکی دو هفته گذشته بودیم. این در حالی است که با عرضه محصولات پلاک 96 سایپا به بازار طی هفته آینده، احتمالا قیمت آنها نیز افزایش خواهد یافت.

کاهش قیمت پلاک 96‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی هفته جاری چه تغییراتی به خود دیده است. ابتدا از بازار خودروهای داخلی شروع کنیم، بازاری که افزایش قیمت‌ها در آن طی هفته جاری متوقف شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. قیمت 206 تیپ 5 در هفته گذشته تا بالای 39 میلیون تومان نیز صعود کرده بود که البته این جهش به پلاک 96 این خودرو مربوط می‌شد.

همچنین مدل صندوقدار این محصول یعنی پژو 206 مدلV8 نیز که هفته گذشته متاثر از عرضه مدل 96، افزایش قیمت را تجربه کرده بود این هفته کاهش قیمت را به خود دید. این خودرو در حال حاضر 38 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از دنده عقب 300 هزار تومانی آن در مقایسه با هفته گذشته دارد. از بازار پژو 405 اما خبر می‌رسد این محصول طی هفته جاری کاهشی 200 هزار تومانی را به خود دیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز این هفته را در آرامش سپری کرد؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون 31 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، دنا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 45 میلیون و 200 هزار تومان دارد و این یعنی دنا هم هفته‌ای با ثبات را به انتها رسانده است. نگاهی اما به بازار خودروهای سایپا بیندازیم که اگرچه هنوز مدل‌های 96 شان به بازار عرضه نشده، با این حال برخی از آنها متاثر از ورود پلاک جدیدهای ایران خودرو با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. در این بین، رنو ساندرو طی این هفته کاهشی 500 هزار تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر 52 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول به نوعی مدل‌هاچ بک تندر-90 به‌شمار می‌رود و از جمله خودروهایی است که اختلاف فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید.

به اعتقاد فعالان بازار، با عرضه پلاک 96 ساندرو طی چند روز آینده، قیمت این محصول بالا خواهد رفت. اما علاوه‌بر ساندرو، پرایدها نیز این هفته را با کاهش قیمت به انتها رساندند، کاهشی البته محدود. بر این اساس، پراید مدل 111 در حال حاضر 21 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد که نشان دهنده کاهش 100 هزار تومانی آن در هفته جاری است. همچنین مدل 131 پراید نیز 100 هزار تومان کاهش قیمت داشته؛ بنابراین برای خرید آن باید 21 میلیون تومان هزینه کرد. کاهش قیمت این خودروها در شرایطی است که تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته نیز 25 میلیون تومان به فروش رفت تا این محصول همچنان ثبات خود را در بازار حفظ کرده باشد.

اما سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 با تغییر قیمت طی هفته جاری مواجه شد. بر این اساس، مدل E2 تندر-90 پارس خودرو این هفته را با کاهش قیمت سپری کرد. بنا به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 قیمتی برابر با 40 میلیون تومان دارد که این قیمت از کاهش 200 هزار تومانی آن حکایت می‌کند. همچنین پارس تندر نیز که 200 هزار تومان کاهش قیمت در هفته جاری داشته، در حال حاضر 41 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که تندر اتومات (محصول تولیدی در ایران خودرو) بدون تغییر قیمت در هفته جاری، هم‌اکنون 48 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

افزایش قیمت چند خودرو وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که برخی محصولات آن طی این هفته، با افزایش قیمت مواجه شدند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، حواشی اخیر در مورد واردات خودرو سبب افزایش قیمت برخی محصولات خارجی شده است. طی چند هفته گذشته همزمان با نوسان نرخ ارز و همچنین مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها و صد البته ممنوعیت واردات متفرقه، برخی خودروها با افزایش قیمت مواجه شده و این روند در هفته جاری نیز ادامه داشته است.

بر این اساس، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 235 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول 3 میلیون تومان دیگر در ادامه روند افزایش قیمت خود، گران شده است. این در حالی است که تویوتا در مدل RAW4 تثبیت قیمت را طی هفته جاری تجربه و در حال حاضر برای خرید آن باید همان 248 میلیون تومان را هزینه کرد. همچنین قیمت تویوتا پریوس هیبریدی تغییر خاصی در هفته جاری نکرده و در حال حاضر 147 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. مدل معمولی (غیرهیبریدی) تویوتا پریوس نیز 115 میلیون تومان قیمت دارد.

در بین دیگر خودروهای وارداتی اما کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، خودروهای موردنظر طی هفته جاری نوسان قیمت را تجربه نکرده‌اند. از سوی دیگر اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در شرایطی است که هیوندایی النترا یک میلیون تومان در این هفته گران شد. با این حساب، النترا در حال حاضر قیمتی برابر با 135 میلیون تومان دارد. در بین دیگر محصولات هیوندایی اما مدل سانتافه طی هفته جاری با افزایش قیمتی یک میلیون تومانی مواجه شد؛ بنابراین در حال حاضر 228 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو