فونیکسریمکسبهتام

آپشن‌ها و فناوری های جدیدی که روی مدل جدید دنا و ساینا خواهید دید

یک قدم نزدیک‌تر به رقبای چینی

عصر خودرو- ایران خودرو و سایپا در حالی تا‌کنون نسل‌های مختلف از محصولاتشان را به بازار ارائه کرده‌اند که عمده مردم مهم‌ترین تغییرات این خودرو‌ها را تغییر در طراحی چراغ‌ها و سپر‌ها می‌دانند و تغییر دیگری چشمشان را نمی‌گیرد.این موضوع در حالی است که بر اساس شواهد ایران‌خودرو و سایپا در حال تجهیز محصولات اختصاصی پرچم‌دارشان به آپشن‌ها و تکنولوژی‌هایی هستند که به نوعی تحول در نگرش این شرکت‌ها به محصولات جدید است.

یک قدم نزدیک‌تر به رقبای چینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، استفاده از گیربکس اتوماتیک برای خودرو‌های تولید داخل امری اجتناب‌ناپذیر است و اگر از سوی خودروسازان باز هم مغفول می‌ماند‌، چینی‌ها به سرعت می‌توانستند سهم بازار تولیدکنندگان داخلی را نیز در دست بگیرند. هم‌اکنون ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار مدل H30Cross با قیمت 45 میلیون‌تومان است و پس از آن تندر90 با قیمت 47.3 میلیون‌تومان حضور دارد. این در حالی است که ارزان‌ترین سدان ایران‌خودرو یعنی سمند SE با قیمت 27.5 میلیون‌تومان در صورت نصب گیربکس اتوماتیک می‌تواند با قیمتی کمتر از 40 میلیون‌تومان روانه بازار شود اما ایران‌خودرو لوکس‌ترین محصول بومی‌اش یعنی دنا را برای این موضوع انتخاب کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران‌خودرو دنا ELX را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار می‌کند که البته قرار نیست این گیربکس یک اتوماتیک معمولی باشد بلکه از نوع DCT یا دو‌کلاچه است که موجب افزایش سرعت و دقت در تعویض دنده و همچنین کاهش محسوس مصرف سوخت می‌شود.اطلاعات بیشتری از این گیربکس در دست نیست اما احتمالا این گیربکس از نوع چند‌سرعته خواهد بود و البته با پیشرانه EF7 نیز سازگار شده است. سایپا نیز برای دومین محصول بومی‌اش یعنی ساینا تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است که با توجه به قیمت حدود 28 میلیون‌تومانی ساینا در صورت نصب گیربکس اتوماتیک و چند آپشن دیگر این خودرو با قیمتی کمتر از 40 میلیون‌تومان به ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار ایران تبدیل خواهد شد. سایپا می‌گوید ساینا قرار است با گیربکسی اتوماتیک وارد شود که بر اساس شنیده‌ها CVT است .

    استارت دکمه‌ای
    استارت بدون کلید دکمه‌ای آپشنی معمول در عمده خودرو‌های وارداتی و برخی خودرو‌های چینی بازار ایران است که مورد‌پسند مشتریان قرار گرفته است. بر اساس شنیده‌ها سایپا قرار است روی مدل جدید ساینا از این آپشن استفاده کند که به‌تنهایی می‌تواند موجب افزایش قیمت حدود 500 هزار تا یک میلیون‌تومانی سدان سایپا شود. استارت دکمه‌ای هم‌اکنون توسط برخی برند‌های دزدگیر و ... قابل نصب روی برخی خودرو‌های داخلی مانند پژو 206 است و البته سیستم ایموبیلایزر خودرو را در ازای آن باید از مدار خارج کرد.

    کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)
    نصب ترمز ضد‌قفل ABS و EBD روی محصولات خودروسازان داخلی سال‌ها زمان‌برد و این آپشن هم‌اکنون به بخش استاندارد تمامی خودرو‌ها تبدیل شده است و از الزامات استاندارد و قانون است. کنترل الکترونیکی پایداری تکنولوژی است که سال‌ها‌ از معرفی آن توسط خودروسازان جهانی می‌گذرد و خودروسازان ایرانی حتی در فول‌ترین مدل‌هایشان این تکنولوژی که موجب افزایش قابل توجه ایمنی خودرو می‌شود را ارائه نمی‌کنند. شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که سایپا احتمالا در مدل جدید ساینا به سراغ این تکنولوژی خواهد و رفت و ایران‌خودرو نیز احتمالا در فاز دوم ارتقای دنا این تکنولوژی را روی پرچمدارش نصب خواهد کرد.

    سانروف
    خودرو‌های وارداتی بسیاری بوده‌اند که به دلیل عدم بهره‌گیری از سانروف حتی با قیمت مناسب نیز در بازار ایران شکست خورده‌اند و مشتریان از آنها استقبال نکرده‌اند. این آپشن هنوز هم یک تابو برای خودرو‌های داخلی به شمار می‌رود که متقاضیان بسیاری دارد؛ هر چند چندان هم در طول زمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در زمره آپشن‌های غیرضروری خودرو‌ها به شمار می‌رود. با این حال ایران‌خودرو در دنا ELX بالاخره این تابو را شکسته و قرار است این سدان جدید با سانروف به بازار عرضه شود. سانروف در خودرو‌های خارجی بسته به تکنولوژی و کیفیت ساخت معمولا قیمتی بین 300 تا 2000 دلار به بهای خودرو می‌افزاید لذا پیش‌بینی می‌شود این آپشن جدید در دنا ELX به‌تنهایی موجب افزایش قیمت 1 تا 3 میلیون‌تومانی شود.

    کیسه‌های هوای جانبی
    دنا پیش از معرفی رسمی قرار بود از ESP و کیسه‌های هوای جانبی در کنار 2 کیسه هوای جلو بهره ببرد اما در نسخه اولیه بعد از رونمایی مشخص شد که نه خبری از ESP است و نه کیسه‌های هوای جانبی. کیسه‌های جانبی راننده و سرنشین جلو مجموعا حدود 600 تا 1700 دلار قیمت دارند و نصب این آپشن روی دنا ELX می‌تواند افزایش قیمت 2 تا 6 میلیون‌تومانی را به همراه داشته باشد.

    روکش چرم
    مشاهده روکش چرم در فهرست آپشن خودروهای وارداتی تقریبا به یک عادت تبدیل شده است اما خودروسازان داخلی همچنان میانه خوبی با این آپشن ندارند.روکش چرم هرچند ممکن است هزینه‌های خودروسازان را افزایش دهد اما مطمئنا در حضور عمده آپشن‌ها و تکنولوژی‌های ایمنی و رفاهی، اگر روکش خودروهای تولید داخل حداقل در مدل‌های فول چرم نباشد، مجموعه آپشن‌های این محصولات تکمیل نخواهد شد. تصاویر اولیه از نمای داخل دنا ELX استفاده از چرم روی صندلی‌ها را نشان نمی‌دهد اما پیش‌بینی می‌شود در مدل‌های بعدی این خودرو شاهد استفاده از چرم برای صندلی‌ها باشیم.

    چراغ‌های روشنایی در روز (Daylight)
    چراغ‌های روشنایی در روز بیش از کاربردشان از نظر زیبایی تاثیر قابل توجهی روی انواع خودروهای چینی و وارداتی بازار ایران داشته‌اند و بسیاری از مشتریان در هنگام خرید به آن توجه می‌کنند. ایران‌خودرو برای دنا ELX این آپشن را در نظر گرفته که به صورت نوار LED پایین چراغ‌های جلو قرار می‌گیرد اما سایپا هنوز برنامه‌ای در این زمینه برای ساینا اعلام نکرده است.

    کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
    سایپا در مدل جدید ساینا قرار است برای اولین بار آپشن کنترل فشار باد تایرها را معرفی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو