فونیکسریمکسبهتام

بررسی مهم ترین تغییرات ساینا در برابر تیبا

رقابت خانــوادگـی

عصر خودرو: تنوع کم بازار خودرو در رنج قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان، موجب شده تا خودروسازان سعی کنند با ارائه نسخه‌های مختلف از محصولات خود، به نوعی این کمبود تنوع را پوشش دهند. در میان انواع مدل‌های تولید شده از پراید، سمند و پژو ۴۰۵، این‌بار قرعه به نام تیبا افتاده تا برای نخستین بار تغییر چهره را تجربه کند. در این نوشتار، ساینا را در مقابل تیبا قرار دادیم تا ببینیم چه تغییراتی در این خودرو رخ داده و آیا این تغییرات موجب بهبود بوده است یا خیر.

رقابت خانــوادگـی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی
  • رقابت خانــوادگـی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آنچه که امروزه با نام ساینا عرضه شده، حاصل برنامه‌ای است که ابتدا به هدف بهبود مشکلات پایه‌ای تیبا شکل گرفته بود. با آغاز عرضه تیبا در بازار توسط سایپا، به مرور یک سری مشکلات این خودرو مشخص شد که شامل موارد کیفی، مونتاژی و البته طراحی بودند. در خصوص مشکلات مونتاژی و کیفی در گام اول سعی شد که این موارد روی تیبا رفع شود اما برخی مشکلات طراحی نظیر چهره ظاهری نه‌چندان جذاب و فضای کابین بی روح همچنان باقی بود. بنابراین کار روی مشکلات طراحی تیبا به صورت جدی‌تری پیگیری شد تا حاصل ساینای امروز باشد.
از منظر طراحی، ساینا نسبت به تیبا دچار یک فیس‌لیفت عمده در نمای جلو و عقب شده اما پیکره کلی خودرو همانند اکثر فیس‌لیفت‌های وطنی حفظ شده است. اگر به تیبا دقیق نگاه کنیم، آن‌را خودرویی ساده و محافظه‌کار می‌یابیم که خودروهای ارزان‌قیمت ژاپنی و کره‌ای دهه‌های پیشین را در ذهن تداعی می‌کند و این مسئله ناشی از شکل‌گیری فرم آن به دست‌ هارادای ژاپنی در سال 1999 بر اساس تفکرات آن دوره است. اگرچه نسبت به زمان طراحی و هدف تعریف شده تیبا تناسبات قابل قبولی دارد اما این زبان طراحی و تناسبات حداقل برای زمان حال قدیمی به نظر می‌رسد. نسخه رشدیافته تیبا با نام ساینا با حفظ فرم پایه، سعی در به‌روز‌رسانی مجموعه قدیمی تیبا داشته که توسط طراحان وطنی شکل‌دهی شده است.

استفاده از خطوط تیز و شکسته در فرم‌دهی مجموعه جدید و تاکید بیشتر بر کشیدگی دماغه، موجب شده که ساینا به‌روزتر از تیبا به نظر برسد اما این در شرایطی است که بخواهید تنها از نمای رو‌به‌رو ساینا را مشاهده کنید چرا که در نمای سه‌رخ ترکیب خطوط خشک و شکسته‌ روی کلاف بدنه تیبا که از احجام نرم تشکیل شده، چندان دلنشین نیست. این مسئله در خصوص نمای عقب ساینا نیز صدق می‌کند و مجموعه نمای عقب طراحی شده نسبت به فرم قدیمی تیبا جذاب‌تر و مدرن‌تر است اما باز هم با نگاهی به نمای سه‌رخ، ادغام این طرح با پیکر خسته تیبا چندان متناسب به نظر نمی‌رسد. به عنوان یک نکته مثبت، طراحی جدید جلوپنجره تناسب بیشتری با ابعاد عرضی بدنه داشته و کاهش ابعاد درب موتور و ادغام‌شدن سپر و جلوپنجره، نمای بهتری در مقایسه با تیبا به ارمغان آورده است. گفته می‌شود که این طراحی جدید موجب بهبود آیرودینامیک و نتایج تست برخورد با عابر پیاده ‌شده و رادیاتورها نیز شرایط بهتری از نظر هوارسانی دارند. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید با طراحی جذاب‌تر نیز به بهبود شرایط ظاهری ساینا کمک کرده‌اند هرچند در این میان فرم نه‌چندان هماهنگ پوسته رکاب جدید با مانورهای جانبی بدنه و دو‌تکه‌بودن آن کمی به نمای جانبی ساینا لطمه زده است؛ موردی که به نظر می‌رسد با کمی توجه و صرف هزینه ناچیز به سادگی مرتفع می‌شود. از جمله دیگر مواردی که در طول آزمایش جالب توجه بود، بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ و کیفیت رنگ بدنه هر دو خودرو نسبت به گذشته است که در مقایسه با سری‌های اولیه تولید تیبا جلب توجه می‌کند.

  فضای کابین
تقریبا می‌توان گفت که بیشترین بهبودها در فضای کابین صورت گرفته؛ جایی که تقریبا ساینا با حفظ موارد مثبت تیبا نظیر ارگونومی مناسب، عمده نقاط ضعف آن را ندارد. از همان لحظه ابتدایی با سوار‌شدن بر ساینا این موارد جلب توجه می‌کنند. مجموعه داشبورد جدید با استفاده از پلاستیک خشک با رنگ مشکی کیفیت بالاتری از تیبا دارد، چینش ادوات ‌روی آن اصولی‌تر بوده و نصب امکانات جدید و استفاده از افکت‌های کروم آن‌را کاملا مدرن‌تر از تیبا نشان می‌دهد. طرح جدید رودری‌ها و اضافه شدن دستگیره‌ جدید، موجب بهبود شیوه بسته‌شدن در نسبت به تیبا ‌شده و ارگونومیک‌تر است هرچند کمی فرم آن آشفته به نظر می‌رسد. در کنار این بهبودها، از نظر تجهیزاتی نیز ساینا مجهز‌تر از تیبا شده، در بالای داشبورد نمایشگر جدیدی نصب شده که طرحی مشابه نمایشگر تایپ A پژو 206 دارد و دمای هوا، ساعت و اطلاعات سیستم صوتی را نمایش می‌دهد. این امر موجب شده که نمایشگر هدیونیت پخش جدید ساینا حذف شود. کنترلرهای سلکتوری تهویه نیز حذف شده‌اند و جای خود را به پنل جدیدی داده‌اند که تهویه نیمه‌اتوماتیک آن‌را کنترل می‌کند و کار با آن ساده و راحت است و از جمله موارد مثبت فضای کابین محسوب می‌شود. کلیدهای تعبیه‌شده ‌روی داشبورد نیز شامل فلاشر، قفل شیشه بالابر عقب، مه‌شکن‌ها و گرمکن است که فرم بهتری نسبت به کلید‌های داشبورد تیبا داشته و حس فشردن آنها خوشایندتر است هرچند جای خالی کلید قفل مرکزی در میان آنها حس می‌شود. برقی شدن آینه‌ها و شیشه‌های عقب و وجود سنسور دنده عقب نیز از موارد قابل ذکر هستند. از نظر مونتاژی، یک سری مشکلات در برخی قسمت‌ها وجود داشت که آنها را به حساب عدم طی شدن مراحل نهایی رفع ایراد خط تولید گذاشتیم.

  تجربه حرکت
وجود قوای محرکه، انتقال قدرت و اتاق و تعلیق یکسان نشان‌دهنده این است که نباید انتظار تجربه رانندگی متفاوتی را داشت. تیبا و ساینا در حین رانندگی کاملا رفتاری یکسان دارند. ‌حین رانندگی با ساینا سنگینی نسبی آن در برابر تیبا جلب توجه می‌کند ضمن آنکه طراحی جدید آینه‌های جانبی آن دید محدودتری نسبت به آینه‌های جانبی بزرگ و مناسب تیبا دارند.
با توجه به صفر کیلومتر بودن خودروها، نمی‌شد درباره شرایط عملکرد واقعی آنها اظهار نظر کرد اما نکته عجیبی که به چشم می‌خورد، مشکل جا رفتن دنده‌ها در هر 4 خودرویی بود که در اختیار داشتیم؛ مشکلی که به نظر می‌رسید ناشی از برودت هوا و تنظیم نبودن رگلاژ کلاچ خودروها بود. پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری87اسب بخاری تیبا و ساینا در کنار گیربکس خود عملکردی قابل قبول نسبت به کلاس خودرو دارد اما به صورت کلی سبک رانندگی هر دو آنها معمولی است.
عملکرد سیستم تعلیق تیبا و ساینا از جمله موارد مثبت هر دو آنهاست که کیفیت سواری مطلوبی نسبت به انواع پراید ارائه می‌دهد. ترمزها نیز اگر انتظار معجزه از آنها را نداشته باشید خوب عمل می‌کنند و کاملا قدرتمندتر از پراید هستند.
ساینا EX هم اکنون با قیمت نقدی 27.776 میلیون تومان توسط سایپا به فروش می رسد و در بازار با قیمت حدود 28 میلیون تومان خرید و فروش می شود.این در حالی است که تیبا SX در طرح فروش روز سایپا 24.856 میلیون تومان قیمت دارد.

جمع‌بندی نهایی
ساینا به عنوان تلاش سازنده وطنی جهت بهبود مشکلات طراحی محصول خود، قابل تقدیر است و نتیجه کار خصوصا در فضای کابین نسبت به تیبا بهبود را نشان می‌دهد، اما خالی از ایراد نیست و همچنان جای بهبود دارد که شایسته است این روند اصلاح محصولات توسط سازنده ادامه‌دار باشد. ساینا در مقایسه با تیبا به‌روزتر و مجهزتر به نظر می‌رسد اما در هماهنگی جزئیات با کلیات همچنان نیازمند اصلاح است. گفته می‌شود که قرار است به زودی مدل اتوماتیک ساینا با گیربکس CVT ساخت Punch powertrain بلژیک و امکانات جدیدی همچون استارت بدون کلید، نمایشگر فشار باد تایر و سیستم کنترل پایداری تولید ‌شود که در صورت عرضه، می‌تواند گزینه‌ای مناسب نسبت به رقم پرداختی باشد و لقب ارزان‌ترین اتوماتیک بازار را یدک بکشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
پربازدیدترین های هفته
    دکه مطبوعات
    • خودرو امروز ۶۶۹
    • خودرو امروز ۶۶۸
    • خودرو امروز ۶۶۷
    • خودرو امروز ۶۶۶
    • خودرو امروز ۶۶۵
    • خودرو امروز ۶۶۴
    • خودرو امروز ۶۶۳
    • خودرو امروز ۶۶۲
    • خودرو امروز ۶۶۱
    آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
    آرشیو