فونیکسریمکسبهتام

بررسی هاچ‌بک‌های بازار ایران که نمونه سدان آنها به ایران وارد نشده است

وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!

عصر خودرو: در میانه دهه ۸۰ شمسی بود که خبر تولید نمونه سدان پژو ۲۰۶ با نام آریان به سرخط خبرهای خودرویی ایران بدل شد. بسیاری نسبت به پروژه ساخت نمونه صندوق‌دار این خودرو واکنش‌های مثبتی نشان ندادند و برخی نیز به موفقیت آن با دیده تردید نگاه کردند.

وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰
  • وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!
  • وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!
  • وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!
  • وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!
  • وقتی هاچ‌بک‌ها صندوق‌دار می‎شوند!

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در نهایت اما این خودرو با پسوند SD عرضه شد و توانست بخشی از بازار را به خود اختصاص دهد. به جز این خودرو نیز، در سال‌های اخیر و حتی دهه 70 شمسی، در بسیاری از موارد نمونه‌های هاچ‌بک و سدان یک خودرو به بازار ایران عرضه شده‌اند. در این میان می‌توان به مزدا 3، تویوتا یاریس، دوو سیلو، ام‌وی‌ام 315 و حتی تندر 90 (ساندرو و تندر) اشاره کرد. علاوه بر این در برخی موارد همانند رنو مگان نیز، تنها نمونه سدان به بازار کشورمان راه یافته است. بدین ترتیب افزودن یک صندوق برای پدید آمدن نمونه سدان، امری مرسوم در سراسر جهان است و تنها به بازار ایران محدود نیست. به بهانه رونمایی از پژو 207 سدان، در این مطلب نگاهی گذرا به خودروهایی داریم که نمونه سدان آن‌ها هرگز به طور رسمی به ایران راه نیافت و به همین دلیل، برای بسیاری از مردم کشورمان ناشناخته باقی مانده است.

پژو 207i (+206)
پژو 206 پس از یک فیس‌لیفت کلی در برزیل، ظاهری شبیه به 207 پیدا کرد و در بازار این کشور و حتی اروپا با نام 206+ عرضه شد. در بازار ایران نیز این خودرو با کد  207i‌  توسط ایران خودرو و در برخی کشورها نیز با نام 207 Compact تولید شد. اما پس از مدتی نمونه سدان این خودرو نیز با استفاده از تجارب 206 SD و با ظاهری جدید معرفی شد و به بازار کشورهایی همانند چین، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی راه یافت. نمونه سدان 207i تفاوت چندانی با نمونه هاچ‌بک آن ندارد و همانند برادر هاچ‌بک خود، مزین به زبان طراحی دهه قبل و اغراق‌آمیز پژو است. به لطف اشتراکات فراوان این خودرو با 206 و 207i، این گفته‌ها تحقق یافتند و به زودی تولید این خودرو در کشورمان آغاز خواهد شد.

مزدا 2
پس از موفقیت نسل‌های اول و دوم مزدا 3 در بازار ایران، نسل سوم مزدا 2 با کد DE نیز به عنوان برادر کوچک این خودرو وارد کشور شد. برخلاف مزدا 3 اما، گروه بهمن هیچ‌گاه نمونه سدان مزدا 2 را عرضه نکرد و فقط نمونه هاچ‌بک پنج‌در را برای ایران در نظر گرفت. نمونه سدان مزدا 2 که برای حضور در بازار چین و در سال 2007 طراحی شده بود، به لطف فروش مناسب در این بازار، به کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی، تایلند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز راه یافت. با آنکه مزدا 2 سدان از نظر فنی تفاوت چندانی با نمونه هاچ‌بک ندارد، اما طراحی بخش عقب آن به شدت تغییر یافته‌ و تا حدودی به مزدا 3 شباهت دارد.

رنو 5
رنو 5 را باید اولین سوپرمینی مدرن جهان دانست که توانست به پرفروش‌ترین خودرو اروپا بدل شود. در سال 1974، نمونه سدان این خودرو توسط زیرمجموعه فرانسوی رنو (FASA) و با نام رنو 7 عرضه شد. با وجود اینکه رنو 5 و رنو 7 از نظر فنی تفاوت چندانی نداشتند (پیشرانه 1.1 لیتری 50 اسب بخاری)، اما از نظر ظاهری دارای تفاوت‌هایی بسیار اساسی بودند. افزودن زه‌ها، چهاردر بودن خودرو، دستگیره‌های در کرومی، سپرهای نازک کرومی با گل سپر به جای سپرهای پلاستیکی، جلوپنجره و کابین متفاوت، راهنماهای متفاوت و عقب کاملا متفاوت (افزودن صندوق عقب) از جمله تغییراتی بودند  که در رنو 5 لحاظ شد  تا رنو 7 متولد شود. رنو 7 در سال 1984 از خط تولید خارج شد و نمونه سدان نسل دوم رنو 5 نیز هرگز ساخته نشد. با این حال فرم چهاردر رنو 7 برای ساخت گونه 5 در رنو 5 استفاده شد.

مینی
گروه برتیش لیلاند، برندهای متعددی را در اختیار داشت و بدین ترتیب، برای عرضه گونه‌های متفاوت یک خودرو می‌توانست از اسامی و برندهای گوناگونی بهره ببرد. مینی به عنوان پرفروش‌ترین محصول این کمپانی هم از این سیاست در امان نبود و در سال 1961، نمونه سدان آن با نام‌های رایلی Elf و ولزلی Hornet معرفی شدند. از نظر فنی، این دو خودرو با مینی (آستین 7) تفاوتی نداشتند، اما ظاهر آنها بسیار متفاوت بود. افزودن صندوق عقب شاید اصلی‌ترین دگرگونی این دو نسبت به مینی تلقی شود؛ با این حال کابین متفاوت، جلوپنجره‌های کوچک‌تر با فرم عمودی، سپرهای بزرگ‌تر متمایل به پایین و راهنماهای تغییر یافته از جمله دیگر موارد بودند. برای ایجاد یک حس لوکس در این دو خودرو، چوبکاری کابین، افزودن تزئینات کرومی و دو رنگ بودن بدنه نیز مد نظر قرار گرفتند. در نهایت اما به لطف ظاهر زشت‌تر و قیمت بالاتر، این دو هرگز موفقیت چندانی کسب نکردند و به طور رسمی نیز هرگز به ایران وارد نشدند.

پروتون Gen2
پروتون در سال 2004 محصولی انقلابی و جوان‌پسند را با نام جنتو عرضه کرد که در دستور کار زاگرس خودرو نیز قرار گرفت و به ایران نیز راه یافت. با وجود آنکه فرم بدنه جنتو چیزی میان یک هاچ‌بک 5 در و یک سدان لیفت‌بک بود، اما امکان ساخت نمونه سدان صندوق‌دار آن نیز وجود داشت و این موضوع با عرضه خودرو Persona در سال 2007 محقق شد. پرسونا از نظر فنی با جنتو یکسان بود، اما با افزوده شدن صندوق عقب، کشیده‌تر بود و از نظر ظاهری نیز سعی شده بود تا با افزودن تزئیناتی، ظاهری شکیل‌تر و آرام‌تر بگیرد و از جوان‌پسندی جنتو فاصله بگیرد. با آنکه خبر‌هایی مبنی بر بازگشت پروتون به بازار ایران با پرسونا برای مدتی طولانی شنیده می‌شد، اما نه‌تنها پرسونا که سایر محصولات پروتون نیز هرگز به ایران نیامدند.

فولکس واگن گلف
گلف به عنوان پرفروش‌ترین محصول فولکس واگن، توانایی بدل شدن به یک پلت‌فرم جهانی و مادر را داشت. اولین نمونه از این گسترش محصولات براساس پلت‌فرم گلف اما در سال 1979 و با عرضه جتا به عنوان نمونه سدان گلف تحقق یافت. نسل اول جتا که بیشتر برای حضور در بازارهای جهانی طراحی شده بود، به یک محصول موفق در بازار آمریکا و کشورهای در حال توسعه بدل شد. به همین دلیل، فرمول جتا به نسل دوم این خودرو نیز ارث رسید. با آنکه پلت‌فرم گلف و جتا دقیقا یکسان است، اما تفاوت‌های ظاهری متعددی همانند چراغ‌های جلو مشابه آپشن رالی گلف، افزودن صندوق و عقب کاملا متفاوت دو خودرو را از هم متمایز می‌کرد. با آنکه برخلاف نسل اول و  دوم گلف که به ایران راه یافتند، نمونه سدان گلف یا همان جتا هرگز به طور رسمی وارد کشورمان نشد، اما قرار بود تا نسل چهارم جتا توسط کرمان خودرو در کشورمان تولید شود که این امر هرگز محقق نشد.

اپل کورسا
نسل دوم اپل کورسا در سال 1993 معرفی شد و توانست نام کورسا را جهانی کند. نمونه‌ها سه در و پنج در این خودرو در ابتدای دهه 70 به ایران نیز راه یافتند، با این حال در بازار آمریکای جنوبی یک نمونه سدان نیز عرضه شد که تولید آن تا چند سال قبل نیز ادامه داشت. در این بازار، اپل کورسا با نام شورولت کورسا عرضه می‌شد. بعدها این نسل از کورسا دچار تغییراتی اساسی شد و نام آن نیز ابتدا به C2 و سپس Chevy تغییر یافت. این پلت‌فرم کورسا به لطف همین نمونه سدان بود که به پرفروش‌ترین خودرو بازار مکزیک و یکی از محبوب‌ترین محصولات در کل بازار آمریکای لاتین بدل شد. در نهایت در سال 2010 بود که تولید آن قطع شد و محصولاتی جدیدتر جای آن را گرفتند. علاوه بر این، نمونه سدان کورسا با نام Sail و تحت برندهای شورولت و بیوایک نیز در چین و بین سال‌های 2001 تا 2005 عرضه شد.

میتسوبیشی میراژ
میراژ برای مدت‌ها ارتباطی تنگاتنگ با لنسر داشت، اما در نسل ششم میراژ بود که میتسوبیشی تصمیم گرفت تا این نام را روی کوچک‌ترین محصول اقتصادی خود قرار دهد. این خودرو که در سال 2012 عرضه شد، به بازار ایران نیز راه یافت و به تازگی نیز نمونه فیس‌لیفت شده آن به ایران رسیده است. با اینکه در ایران تنها نمونه هاچ‌بک پنج در نسل ششم میراژ عرضه می‌شود، اما نمونه سدانی نیز از این خودرو وجود دارد. این خودرو که در برخی بازارها با پسوند G4 و در برخی دیگر نیز با پسوند Attrage شناخته می‌شود، در تایلند و از سال 2013 تولید می‌شود. از نظر فنی، میراژ سدان و هاچ‌بک تفاوت چندانی ندارند، اما طراحان میتسوبیشی سعی کرده‌اند تا با ایجاد تغییراتی در ظاهر ساده و جذاب میراژ، نمونه سدان آن را اندکی لوکس‌تر و خانوادگی جلوه دهند. علاوه بر بازار چین، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا، میراژ سدان در مکزیک با نام داج Attitude عرضه می‌شود. میتسوبیشی اعلام کرده است که نمونه سدان میراژ به بازار آمریکا نیز راه خواهد یافت. بنابراین ممکن است در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور میراژ سدان در ایران هم باشیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو