فونیکسریمکسبهتام

از سوی مدیر بازاریابی ایرتویا بیان شد

سهم ۷۵ درصدی ایرتویا از بازار تویوتا و لکسوس در ایران

عصر خودرو- بازار خودروهای وارداتی در ایران هرچند طی سال‌های اخیر فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرده است اما بازیگران اصلی آن تقریبا ثابت بوده‌اند و در این میان تویوتا از نام‌هایی است که همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان بازار خودروهای وارداتی ایران مطرح می‌شده.

سهم ۷۵ درصدی ایرتویا از بازار تویوتا و لکسوس در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، در زمینه وضعیت بازار خودروهای وارداتی و برنامه‌های ایرتویا برای برندهای تویوتا و لکسوس با فرزاد صالحی، مدیر بازاریابی ایرتویا به گفتگو نشستیم، گفت و گویی که شاید اصلی‌ترین خبر آن افزایش چشمگیر سهم ایرتویا به عنوان وارد کننده رسمی تویوتا و لکسوس از بازار این دو محصول باشد. نسخه کامل این گزارش را در هفته‌نامه "خودرو امروز" بخوانید.
    ***
    * برای شروع بحث به سراغ بازار خودروهای وارداتی برویم. واردات خودرو در سال جاری تاکنون رشدی بیش از 60درصد را تجربه کرده است. علت این افزایش واردات را در چه می‌دانید؟
    برای دلیل افزایش حجم واردات می‌توان موارد مختلفی را بررسی کرد اما بررسی کلی بازار خودرو در ایران شامل خودروهای تولید شده در کشور و خودروهای وارداتی نشان می‌دهد اگر شرایط بازار به‌طور طبیعی باشد و محدودیت در زمینه واردات خودرو به وجود نیاید، پتانسیل بازار خودروهای وارداتی ایران در بهترین حالت رقمی بین 7 تا 8 درصد از کل بازار خودرو است. در حال حاضر بازار خودروهای تولید شده در کشور هم شاهد رشد است و افزایش حدود 40درصدی تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد حجم بازار بزرگ‌تر از سال پیش است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت حجم بازار خودروهای وارداتی هم بزرگ‌تر از سال پیش باشد. اگر مواردی مثل عرضه خودروهای جدید در سال جاری را به عنوان یکی از دلایل افزایش میزان واردات کنار بگذاریم، باید به این نکته اشاره‌ کنم که سال گذشته هرچند چالش‌های سال جاری در زمینه واردات وجود نداشت، اما بازار شاهد افت بود که اصلی‌ترین آن به موضوع برجام باز می‌گردد.
    * در ماه‌های آغازین سال پیش‌بینی می‌شد با توجه به ضریب رشد واردات، در انتهای سال به عددی در حدود 70هزار دستگاه خودرو وارداتی برسیم اما در ماه‌های اخیر تغییراتی در بازار روی داده است. آیا هنوز هم می‌توان به این عدد دست یافت یا پیش‌بینی‌ها باید تغییر کند؟
    همان‌طور که گفتید در آغاز سال پیش‌بینی می‌شد واردات در سال 1395 به حدود 70هزار دستگاه برسد اما با توجه به تغییراتی که در ماه‌های اخیر رخ داده است روند صعودی واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال پیش اندکی کند شده و به این ترتیب پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد واردات خودرو در پایان سال رقمی بین 60 تا 65 هزار دستگاه باشد که هرچند نسبت به سال پیش همچنان بالاتر است اما فاصله محسوسی از دوران طلایی واردات دارد.
    * در میان بحث، به کاهش سهم واردکنندگان متفرقه و افزایش سهم واردکنندگان رسمی با تغییرات قوانین اشاره کردید. در حال حاضر در مورد ایرتویا سهم از بازار تویوتا و لکسس چقدر است؟
    در ابتدا اجازه بدهید به این مسئله تاکید کنم که ما به عنوان نماینده تویوتا ژاپن در ایران به هیچ عنوان به دنبال حذف واردکنندگان غیررسمی نیستیم و این مسئله بارها از جانب مدیرعامل ایرتویا نیز تاکید شده است. وجود واردکنندگان غیررسمی موجب ایجاد رقابت در بازار می‌شود که درنهایت به سود مصرف‌کنندگان خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که با وجود رقابت در بازار بتوانیم سهم خود را افزایش دهیم و در این مدت هم توانسته‌ایم سهم خود را بالا ببریم به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 75 درصد از بازار تویوتا و لکسوس در ایران در اختیار ایرتویا است. برای این منظور اصلی‌ترین کار ما تمرکز بر خدمات پس از فروش و ایجاد ارزش برای مشتریان ایرتویا در این زمینه بود ضمن آنکه نباید فراموش کنید گارانتی محصولات تویوتا که از ایرتویا خریداری می‌شود 5 سال یا 150 هزار کیلومتر است و در مورد محصولات لکسوس این گارانتی به 5 سال یا 200 هزار کیلومتر افزایش پیدا می کند در حالی که واردکنندگان غیررسمی گارانتی 2 ساله یا 40 هزار کیلومتری ارائه می‌کنند.
    * کمری هیبرید هم مدتی از سوی ایرتویا به بازار عرضه شد و استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد. برنامه ایرتویا برای کمری هیبرید چیست؟
    عرضه این خودرو در برنامه‌های شرکت هست. بخش عمده‌ای از تولیدات کمری هیبرید در آمریکا انجام می‌شود که در حال حاضر عرضه آن‌ها در ایران ممنوع است اما مدل‌های بنزین‌سوز در بازارهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. در مورد کمری هیبرید تولید ژاپن مسایلی در زمینه تطبیق استانداردهای ژاپن با استانداردهای مورد تایید ایران وجود دارد که به‌محض حل شدن آن‌ها شاهد بازگشت کمری هیبرید به بازار خواهیم بود. البته برای مدل‌های دیگر هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در صورت مساعد بودن شرایط بازار آن‌ها را هم به بازار عرضه می‌کنیم.
    * اجازه بدهید کمی به لکسس بپردازیم. در حال حاضر لکسوس NX پیشرو بازار در کلاس خود است و حتی در ابتدای سال رتبه دوم خودروهای وارداتی را از آن خود کرد. علت این موفقیت را چه می‌دانید؟
    اگر دو سال اخیر را بررسی کنیم می‌بینیم بیش از 50 درصد از خریداران به سمت خرید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور رفته‌اند و این یک علاقه عمومی در جامعه است تا جایی که خودروسازان داخلی هم به سمت تولید این خودروها رفته‌اند. خریداران خودرو در ایران به‌طور عرف خرید خودروهایی با ابعاد بزرگ را دوست دارند و این مسئله در مورد خودروهای لوکس بیشتر هم هست. این یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌شود گفت درست است یا غلط ضمن اینکه در همه بازارهای جهانی علاقه عمومی به سمت کراس‌اوور‌ها زیاد شده است. لکسوس NX هم با همین ذهنیت به بازارهای جهانی عرضه شده و از ورودش به بازار ایران در سال گذشته توانسته خودروی بسیار موفقی باشد تا جایی که در 8 ماهه سال 1395، 60درصد از بازار خودروهای لوکس را در اختیار داشت. البته در این زمینه بحث خدمات پس از فروش ایرتویا به این خودرو هم اهمیت زیادی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو