فونیکسریمکسبهتام

نکاتی برای انتخاب راحت‌تر خودرو

کیا سراتو بخریم یا تویوتا کرولا؟

عصر خودرو- انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست.

کیا سراتو بخریم یا تویوتا کرولا؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

     

    رنو تندر یا پژو پارس

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    این گوشه بازار خودرو هم از گوشه‌هایی است که انتخاب در آن مشکل است؛ هم به دلیل قابلیت‌های این دو خودرو و هم به دلیل ماهیت قیمتی آنها که باعث می‌شود مخاطبان این گوشه از بازار کسانی باشند که یک خودرو را برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌دهند. پس اینجا مساله اصلی کیفیت است. پژو پارس که اکنون با مدل سال رنگ و لعاب بهتری هم پیدا کرده بهترین فیس‌لیفتی است که روی پژو 405 در سراسر جهان انجام شده است. به همین دلیل از نظر طراحی چه داخلی و خارجی کفه ترازو به سود پارس سنگینی می‌کند. به خصوص در طراحی داخلی که با ارائه داشبوردهای معروف به سوناتایی ظاهر شیک‌تری هم پیدا کرده است. از آن سو در بحث فنی برتری با خودرو فرانسوی است. تندر 90 دارای پلت‌فرمی است که تقریبا 20 سال به روزتر از پژو پارس است. همین به روز بودن باعث می‌شود عواملی مانند مصرف سوخت و استهلاک در تندر وضعیت بهتری داشته باشند. اگر‌چه تندر 90 استهلاک کمتری در مقایسه با پژو پارس دارد، اما در نهایت زمانی که احتیاج به تعویض قطعه باشد، هزینه قطعات یدکی تندر 90 بالاتر است. یکی دیگر از برتری‌های پژو پارس بر تندر این است که این خودرو راحت‌تر با قطعات یدکی غیر اصلی کنار می‌آید.در قطعات بزرگ مانند در یا گلگیر هم قطعه نو و بدون رنگ آن راحت‌تر از تندر پیدا می‌شود. از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی نمایندگی‌ها این دو خودرو برتری خاصی بر هم نداشته و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

     

    کیا سراتو یا تویوتا کرولا

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    دو خودرو کیا سراتو و تویوتا کرولا دو خودرو هم‌کلاس به حساب می‌آیند. در سال‌های قبل قیمت این دو خودرو به یکدیگر نزدیک‌تر بود و همین مساله موضوع قیمت را هنگام انتخاب بین آنها کم‌اثر می‌کرد. اما یکی دو سالی می‌شود که کرولا با جهش قیمت از سراتو فاصله گرفته است. اگر برایتان قیمت چندان مهم نیست به سراغ بقیه ویژگی‌ها برویم. هر دو خودرو موتورهای یکسان 2 لیتری دارند. اما شتاب کیا سراتو آشکارا بیشتر است. از نظر طراحی بدنه نیز باید بگوییم که خودرو سراتو در نسل جدید خود کاملا ماهیت اسپورت پیدا کرده و از حالت یک خودرو با طراحی معمولی بیرون آمده است.این مساله در کیفیت ساخت داخل آن نیز صدق می‌کند.کرولا نیز در مدل 2016 کمری هیجان‌انگیزتر طراحی شده و از این نظر هم قدرت رقابت با اسپورت‌ها را پیدا کرده است. اما در کل کرولا یک سدان خانوادگی اقتصادی است. از نظر استهلاک تویوتا چند سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. بالاتر نه اینکه استهلاکش بیشتر باشد بلکه کاملا کم‌استهلاک بوده و می‌توان گفت یکی از‌ کم‌استهلاک‌ترین خودروها در بازار کنونی ایران است. طراحی داخلی سراتو جوان پسندتربوده و حس داشتن یک خودرو مدرن را بهتر تداعی می‌کند. از آن سو کیفیت مواد استفاده شده در کابین تویوتا بهتر است. از نظر فراگیر بودن نمایندگی‌های مجاز برتری خاصی بر هم ندارند، اما قیمت لوازم یدکی سراتو ارزانتر است.

     

    ام‌وی‌ام X33  یا لیفان X60

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    تا همین دو سال پیش خودروهای بی رقیبی در بازار کراس اوور یا به قول نمایشگاه دارها نیم شاسی بودند، اما اکنون هموطن‌های دیگرشان نیز این بازار را شلوغ کرده‌اند. لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33 خودروهایی هستند که به راحتی می‌توانند خریدار را برسر دوراهی قرار دهند. طراحی و امکاناتی که این دو خودرو به نسبت قیمتشان در اختیار مالک می‌گذارند می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. لیفان X60 خودرویی است که با ظرافت بیشتری طرحی شده، داخل آن از نورپردازی برخوردار است و حس داشتن یک خودرو نیمه لوکس را القا می‌کند. البته دقت کنید که گفتیم حس آن را و البته این برای بسیاری ممکن است راضی‌کننده باشد. همچنین زیربندی نرم تری در مقایسه با رقیبش دارد.در مقابل خودرو ام وی ام X33 از فنی قوی تری برخوردار بوده و موتور و سیستم تعلیق آن قدرتمندتر است. به این ترتیب اگر قصد استفاده شهری و جاده‌ای را دارید می‌توانید X60 را انتخاب کرده و پول کمتری هم بدهید، اما اگر فکر می‌کنید به دفعات به مسیرهای آفرود گذارتان می‌افتد، بهتر است به سراغ X33 بروید. از نظر خدمات پس از فروش هم هر دو خودرو در ردیف خودروهایی با گستره تعمیرگاه‌های خوب به حساب آمده و مشکلی ندارند. در مورد بازار دست دوم هم هر دو خودرو به نسبت خودروهای چینی بازار خوبی دارند هر چند با افت قیمت مواجه می‌شوند.

     

    هیوندای النترا  یا میتسوبیشی لنسر

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    بازهم کره ای‌ها و ژاپنی‌ها رو به روی هم قرار می‌گیرند.از پیش باید گفت که در این رقابت در بازار ایران النترا توانسته حریفانش را مغلوب کند، اما این به معنی این نیست که النترا خودرویی بی نقص است.الانتر و لنسر هر دو از موتوری8/ 1 لیتری برخوردارند با این تفاوت که لنسر از یک گیربکس CVTو النترا هم از یک گیربگس تیپ ترونیک بهره می‌برد. هر دو خودرو چهره‌های زیبایی دارند، اما این النترا است که عامه‌پسند‌تر است، طرحی کابین این خودرونیز زیبا‌تر و مدرن‌تر از لنسر است و این در حالی است که کیفیت سواری لنسر به مراتب بالاتر از النترا است و البته امکانات بالای النترا سبب شده تا این خودرو د ر میان رقبا به یک گزینه قابل تامل تبدیل شود. هر دو خودرو کم‌استهلاکند، اما لنسر در این زمینه سر‌آمد است. خدمات پس از فروش النترا گسترده‌تر از لنسر است، اما سواری لنسر بسیار جذاب‌تر است، به خصوص اینکه پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان این خودرو به شما این قابلیت را می‌دهد که رانندگی اسپورت را تجربه کنید، همچنین هندلینگ بالای این ژاپنی نیز به شما این امکان را می‌دهد که از پس پیچ‌های تند به راحتی بر‌بیایید. موتور النترا اندکی قدرت بیشتر از لنسر تولید می‌کند، اما مصرف بنزین در لنسر کمتر از النتراست. به‌طور کلی اگر به دنبال خودرویی با کیفیت رانندگی بالا هستید لنسر بخرید اما اگر خودرویی با امکانات زیاد مد نظر شماست النترا انتخاب خوبی خواهد بود.

     

    آئودی Q5  یا ب‌ام‌و X4

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    در رده شاسی بلندهای لوکس بازار ایران یکی از ناشناخته‌ترین پدیده‌ها آئودی Q5 است. اگر چه بیش از یک سال است که تعدادی از آن وارد کشور شده اما هنوز به سختی می‌توان آن را در شهر مشاهده کرد و یک خودرو کاملا خاص به حساب می‌آید. از آن سو ب‌ام‌و X4 خودرویی فراگیر شده که در نبود رقیب جدی مشتری زیادی را به خود جلب کرده است. آئودی Q5 با موتور توربو 2 هزار سی‌سی وارد ایران شده اما به مدد تکنولوژی آئودی و توربوشارژرش می‌تواند قدرتی در حد ب‌ام‌و X4 سه لیتری تولید کند. اگر چه آئودی Q5 خصوصیات ظاهری اسپورت ب‌ام‌و X4 را ندارد، اما به جایش خصوصیات آفرود بسیار خوبی دارد که در ب‌ام‌و X4 دیده نمی‌شود. اگر چه این دو خودرو در ایران لوکس طبقه‌بندی می‌شوند اما هر دو طراحی داخلی نیمه لوکس دارند. طراحی آئودی ساده‌تر و اسپورت‌تر انجام شده اما طراحی ب‌ام‌و X4 کمی پیچیدگی بیشتری دارد. اما آنجایی که باید تصمیم خود را بگیرید، جایی است که بحث به تعمیر و تامین قطعات یدکی می‌رسد. در این موضوع دو خودرو 180 درجه با هم تفاوت دارند. ب‌ام‌و نمایندگی رسمی دارد اما آئودی هنوز زنجیره خدمات پس از فروش خود را تکمیل نکرده است. در مورد بازار دست دوم هم ب‌ام‌و X4 از معدود خودروهای گرانقیمتی است که به سرعت فروش می‌رود.

     

    آلفارومئو میتو  یا ولووC30

    نکاتی برای انتخاب راحت تر خودرو

    دو هاچ بک کوچک بازار ایران که هر دو کوپه بوده و به واقع خودرویی‌هایی اسپورت و جذاب برای جوانان هستند. هر دو خودرو مجهز به موتور توربو شارژ بوده و شتاب بالایی دارند با این تفاوت که ولوو از حجم موتور بسیار بالاتر و البته قدرت بیشتر نسبت به میتو برخوردار است. هر دو خودرو از نظر طراحی به واقع زیبا و البته متفاوتند. درون کابین هر دو خودرو هم طراحی خوبی داشته و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین نیز یکسان است. ولوو طراحی متفاوت تری را تجربه می‌کند و از نظر امکانات می‌توان گفت که تفاوت‌های چندانی ندارند اما از نظر ایمنی C30قطعا خودروی ایمن تری نسبت به میتو است. هر دو خودرو در بازار ایران با کم اقبالی همراه بوده‌اند اما میتو باز هم وضعیت بهتری نسبت به C30 دارد و راحت‌تر نیز خریدو فروش می‌شود. خدمات پس از فروش هر دو خودرو ضعیف بوده و تعریفی ندارد از این‌رو خریداران هر دو خودرو که غالبا جوان نیز هستند خدمت مناسب را فراموش کرده و بیشتر جذابیت خودرو برای آنها مهم است.مصرف سوخت میتو کمتر از C30بوده و برای شهر خودروی مناسب‌تری است هرچند که هر دو خودرو ابعاد کوچکی داشته و در رانندگی شهری از آنها لذت خواهید برد.این دو خودرو جذابیت‌های فراوانی دارند که خرید آنها ریسک فراوانی هم دارد چرا که بازار دست دوم آنها چندان پر‌اقبال نیست.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو