فونیکسریمکسبهتام

محدودیت تردد به اطلاع تورها برسد

پیگیری پلاک اتوبوس‌های توریستی

عصر خودرو- یک راهنمای گردشگری گفت: باید موضوع داشتن پلاک مخصوص برای اتوبوس‌های توریستی پیگیری شود و بهتر است محدودیت تردد از روزهای قبل به اطلاع تورهای گردشگری برسد.

پیگیری پلاک اتوبوس‌های توریستی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، برخی از رانندگان اتوبوس‌های گردشگری در گفتگویی از رفتار راهنمایان گردشگری با آن‌ها گلایه مند بودند و مشکلاتشان را در زمینه نداشتن برنامه سفر، توقعات راهنمایان و بی‌اعتنایی به شغل شان مطرح کردند.

    در این رابطه، جلیل چرخیان از راهنمایان با سابقه گردشگری و عضو جامعه تورگردانان ایران که یکی از مدرسان دوره‌های آموزشی رانندگان اتوبوس‌های مسافرتی نیز هست، با مشکلات این قشر از فعالان صنعت گردشگری آشنا شده و در این باره با خبرنگار مهر گفتگویی انجام داده است. او گفت: آن چیزی که از صحبت‌های هر دو طرف راهنما و راننده مشخص می‌شود تکرار برخی از اعتراضات است. زمانی که چند راهنما از یک راننده ایراداتی می‌گیرند باید کارکرد آن راننده مورد بررسی قرار گیرد. برعکس آن هم درست است و باید راهنما زیرسوال برود. موضوع این است که هیچ سازمانی نیست تا این مشکلات را بررسی کند.

    * چرا هیچ سازمانی برای بررسی این مشکلات نیست؟ آیا آژانس‌ها نباید این نظارت را انجام دهند؟

    فکر می‌کنم شاید آژانس‌ها به خاطر کمبود برخی از راهنماهای مسلط به برخی از زبان‌های خاص از راهنمایان بیشتر در این مواقع طرفداری می‌کنند. حتی اگر راهنما تازه کار باشد و یا دچار مشکل باشد بازهم آژانس نمی‌خواهد او را از دست بدهد آن هم به دلیل تقاضایی که در بازار است. تصور می‌کنم باید دفتر هماهنگی خدمات گردشگری نظرسنجی در این باره انجام دهد و کارکردشان را بررسی کند حتی می‌توانند از راهنما درباره نظم راننده، تمیزی خودرو و... نظرسنجی کنند. یک نظرسنجی‌هایی از سوی آژانس‌ها انجام می‌شود که بخشی از آن به رضایت گردشگران و بخشی به تمیزی راننده و خودروی او، آشنایی با مسیر، ادب و نزاکتش بر می گردد. اما در نهایت این نظرسنجی مستقیم در اختیار آژانس قرار می گیرد شاید باید بخش سومی هم به درد و دل‌های دو طرف گوش بدهد.

    * راننده‌ها در بررسی میزان رضایت مسافران و کیفیت برگزاری تور دیده نمی‌شوند. رضایت مسافر از راننده را تنها در این می‌بینند که مسیر را خوب رفته یا نرفته است.

    همین طور است در حالی که نقش راننده در کیفیت سفر بسیار مهم است. از سوی دیگر راننده‌ها به این موضوع اشاره کرده اند که واقعا باید پلاک این خودروها جدا از پلاک ماشین‌های دیگر باشد و برخی تسهیلات برای آنها قائل شوند.

    * فایده داشتن پلاک مجزا برای اتوبوس‌های توریستی چیست؟

    با داشتن این پلاک و یا تغییر رنگ آن، ایست‌های بازرسی می‌دانند که باید چه کار کنند و چطور برخورد کنند و اگر اتوبوسی را متوقف می‌کنند، به آنها بخش نامه شده باشد که سخت گیری کمتری داشته باشند آنجا که بحث امنیت کشور است ما هیچ مشکلی نداریم و می توانند چمدان مسافران را بگردند اما با نوع محترمانه.

    این موضوعات برای ارتقای صنعت گردشگری ما خوب است. الان وضعیت گردشگری برای ایران خیلی خوب است  چون کشورمان در دنیا امن است. یک گردشگر به ایران آمده بود و می گفت در شهرم ساعت 9 شب بیرون نمی روم اما اینجا امن است. البته ما هنوز زیرساخت نداریم. با این وجود باید موانع کوچک را حداقل از سر راه برداریم. من نمی گویم هتل های ایران خوب نیست بلکه معتقدم استاندارد هتلهای ما جهانی نیستند و ما نتوانسته ایم که برای دو هتل 5 ستاره در یک شهر رقابت ایجاد کنیم.

    * چه مواردی به نظر شما باید به سازمانهای مربوطه منعکس شود؟

    غیر از پلاک های گردشگری می توان این موارد را بیان کرد که بهتر است تغییر قوانین شهری در برخی از شهرهای پر مسافر به اتوبوس ها و تورهای گردشگری اعلام شود. به عنوان مثال ما یک تور گردشگری را به شیراز بردیم و نزدیک مسجد نصیرالملک به ما اعلام کردند که اتوبوس گردشگران نمی تواند جلوتر برود. درحالی که مسیر خیابان تا مسجد زیاد بود و از ما وقتی زیادی بابت پیاده روی گردشگران می گرفت. اگر این موارد زودتر به ما اطلاع داده می شد، می توانستیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. بهتر است چنین مواردی از روز قبل به هتلداران اعلام شود و هتلها نیز این اطلاعات و قوانین را به راهنمای تورهای گردشگری اعلام کند. اما این هماهنگی ها هنوز وجود ندارد.

    * این موضوعات را با مسئولان در میان گذاشته اید؟

    برخی از مواردی که به دوستان در سازمان میراث فرهنگی و یا ارگانهای دیگر می گوییم نتیجه بخش است به عنوان مثال همیشه با این مشکل مواجه بودیم که وقتی برای گردشگران در میدان نقش جهان توضیحاتی می دادیم، موتور سوراران از کنار ما عبور می کردند و فضای نابهنجاری را به وجود می آوردند و یا اینکه همیشه با معضل رفت و آمد و جای پارک اتوبوس مواجه بودیم اما محدودیت برایتردد موتور سواران در میدان نقش جهان ایجاد و مهمتر اینکه نمازجمعه به مصلی انتقال داده شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط