فونیکسریمکسبهتام

کدام تیپ از ۲۰۶ بهتر است ؟

عصر خودرو- اکنون که حدود ۱۵ سال از ورود پژو ۲۰۶ به بازار ایران می گذرد، تعداد مدل های عرضه شده این خودرو به حدی رسیده که بسیاری از مشتریان هنوز نمی دانند که بالاخره کدام پژو ۲۰۶ را برای خرید انتخاب کنند؟

کدام تیپ از ۲۰۶ بهتر است ؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، برای این دسته از افراد، باید بگوییم که کلاً 12 مدل پژوی 206 در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن، مربوط به گروه هاچ بک ها، چهار مدل آن مربوط به گروه صندوقدارها و دو مدل دیگر نیز مربوط به خانواده 207 می‌باشد. صرف نظر از اینکه تیپ های یک، سه ، چهار و شش از گروه هاچ بک‌ها دیگر تولید نمی‌شود و باید نمونه های دست دوم آنها را در بازار بیابیم، بد نیست بدانید که تعمیرکاران و نمایشگاهداران در مورد بهترین ها از میان اعضای خانواده پژو 206، نظرات جالبی دارند.

    آنها معتقدند: کلاً کیفیت پژو 206های SD یا صندوقدار از گروه پژو 206های هاچ‌بک بهتر است و مدل‌های 207 نیز با توجه به اینکه فقط ظاهر و داشبوردشان با مدل های دیگر فرق می‌کند ارزش خرید ندارند.

    بنابر این آنها در یک رأی کلی معتقدند: در میان گروه هاچ بک‌ها، تیپ پنج و تیپ دو انتخاب مناسبی است زیرا از شتاب خوب و سادگی در تعمیرات برخوردارند. همچنین آنها از میان گروه صندوقدارها، مدل V8 را انتخاب می کنند چون هم آپشنال‌تر است و هم کیفیت مونتاژ آن نسبت به بقیه مناسب‌تر.

    صاحب نظران همچنین می گویند: اگر قرار شد از میان 207ها انتخابی داشته باشیم بهتر است به سراغ گیربکس دستی آن برویم زیرا گیربکس اتومات پژو 207 همان گیربکس تیپ شش هاچ‌بک است که در دنده دو ضربه می‌زند و صدا می‌دهد.

    در ادامه شما را با ویژگی های دیگر اعضای 12 نفره خانواده پژو 206 آشنا می کنیم:

    بی شک ورود و تولید پژو 206 به صنعت خودروی ایران را باید یکی از بهترین اتفاقات تاریخ این صنعت بدانیم. پژو 206 به دلیل برخورداری از تکنولوژی روز دنیا (در زمان تولید) باعث شد خودروسازان و قطعه سازان کشور با تکنولوژی جهانی آشنا شوند. این خودرو در اواخر سال 1998 میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل 205 وارد بازار شد. پژو 206 به دلیل برخورداری از طرحی مدرن و جلوتر از زمانش بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهری این خودرو نبود که فاکتور برتری‌اش نسبت به رقبا بود. این خودرو از دینامیک حرکتی خوب، ارگونومی کابین جذاب و مناسب، مصرف سوخت پایین و انبوهی از موتورها و گیربکس ها به صورت آپشن برخوردار بود. مجموع آنچه که ذکر شد و بهره جستن این خودرو از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق کاملاً مدرن مالتی پلکس باعث شد فروش این خودرو تا آخر سال 2008 به بیش از پنج میلیون دستگاه در دنیا برسد. تولید پژو 206 در سال 2010 از سوی کمپانی مادر متوقف شد ولی تولیدش در چند نقطه از دنیا از جمله ایران کماکان ادامه دارد.

    این هفته سعی کرده ایم نظر متخصصین و اهل فن را نسبت به این خودرو منعکس کنیم.

    پژو206 هاچ‌بک :

    تیپ یک
    ایرانی‌ها پژو 206 را برای اولین‌بار از نزدیک در اوایل سال 1380 در خیابان ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه ای معروف شد در زمان خودش به روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل خرید بود. بسیاری از ما پژو 206 را با نام تیپ 2 و تیپ 5 می‌شناسیم اما باید بدانید که اولین مدل های پژو 206 تیپ یک بودند که 12217 دستگاه از این تیپ ساخته شد. می توانید تیپ یک ها را از روی فرمان دوشاخه و یا ساعت دیجیتالی که در داشبورد قرار دارد بشناسید. البته سیستم صوتی این مدل ها نیز فقط از نوار کاست استفاده می‌کنند (یافتن همچین مدلی در بازار بسیار سخت است).

    اما تیپ 2
    در واقع تیپ دو را باید یک تیپ یک ارتقا یافته نامید. این مدل در ابتدا همان تیپ یک بود که فقط سیستم برق مالتی پلکس را به آن اضافه کردند ولی تیپ دو واقعی تجهیزاتش با تیپ 3 یکسان بود و فقط آینه های جانبی و شیشه بالابر عقبش برقی نبود. ترمز ABS هم در لیست تجهیزات این مدل قرار نداشت که از سال 1390 به آن اضافه شده است. اما از نظر فنی همان موتور TU3 تیپ یک که 75 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد با گیربکس 5 سرعته دستی درون سینه‌اش قرار داشت. این مدل تا سال 1390 پرفروش ترین محصول از خانواده 206 بود که از آن سال به بعد این مقام را به تیپ 5 واگذار کرد.

    تیپ 3
    درباره این تیپ باید گفت که این خودرو در واقع یک تیپ پنج است که موتور و گیربکسش را با یک تیپ 2 تعویض کرده‌اند! این مدل بیشتر تجهیزاتی که در تیپ 5 نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه 75 اسبی TU3 بود که 1.4 لیتر حجم دارد. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال‌ترین خودروهای بازار بود چرا که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های گرمکن‌دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، سیستم صوتی کلاریون و ... از جمله آپشن های این تیپ بودند که البته با قیمتی مناسب عرضه می‌شدند.

    تیپ 4
    موتور 1.6 لیتری TU5 روی این مدل نصب شد. این موتور با انجین TU3 که قبلاً از سوی پژو بر روی مدل 205 بکارگیری شده بود تفاوت هایی داشت. موتور TU3 در واقع فقط سرسیلندرش برای نصب سیستم انژکتور تغییر کرد ولی موتور TU5 را باید یک موتور جدید به حساب آورد. این موتور حجم بیشتر و قدرت 110 اسب بخار را به خریداران هدیه می کرد. گیربکس مورد استفاده هم دیگر منوال 5 سرعته نبود و جایش را به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک داد به نام Al4.

    کمتر از 200 دستگاه تیپ چهار مخصوص جانبازان به بازار آمد که امکاناتی مثل حسگر باران، فضایی مخفی در زیر صندلی شاگرد، و توری نگه دارنده اشیاء داخل صندوق عقب را به همراه داشتند. این مدل ها مستقیماً به کشور وارد شدند و به دلیل تنظیمات سیستم تعلیقشان که مخصوص جاده‌های اروپا بود، ارتفاع کمتری نسبت به محصولات مونتاژ داخل دارند. ترمزها نیز در این مدل در هر چهار چرخ دیسکی هستند. (این مدل نیز در بازار بسیار نایاب است)

    تیپ 5
    این مدل از آن دسته خودروهایی است که طیف خریدارانش گسترده است. ممکن است شما در پارکینگ منزلتان یک هیوندای آزرا داشته باشید ولی برای خرید یک تیپ 5 اقدام کنید. این خودرو به دلیل امکانات مناسب و قیمت مناسبش (البته نه برای امروز) بود که طرفداران خاص خودش را داشت. این فلفل تند و تیز با گیربکس دستی 5 سرعته، ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهم تر موتور TU5 با 110 اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان‌ها جولان می‌دهد. این مدل هم اکنون پرفروش ترین مدل 206 در بازار ایران به حساب می‌آید.

    تیپ 6
    این مدل را در ابتدای عرضه باید برگرفته از دو تیپ چهار و پنج برشمرد چرا که موتور 1.6 این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ چهار و آپشن‌های تیپ پنج وارد بازار شد. اما چندی بعد ایران خودرو تیپ شش را به گیربکس پیشرفته تیپ ترونیک مجهز کرد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقیبانش مثل فولکس گل بود. متاسفانه این مدل به دلیل ضربه‌هایی که هنگام تعویض دنده به اتاق وارد میکرد چندان برای مشتریان جذاب نبود.

    پژو 206 صندوقدار :

    پژو 206 به رغم همه جذابیت هایش یک ضعف بزرگ داشت. این خودرو نمی توانست یک خودروی ایده آل برای یک خانواده باشد زیرا فضای صندوق عقب آن کوچک است. به همین دلیل محصولی با استفاده از پلت فرم پژو 206 هاچ‌بک با همکاری ایران خودرو و پژوی فرانسه ساخته شد که در ابتدا نام آریان را یدک می کشید، اما بعدها این نام به پژو 206 SD تغییر کرد. این خودرو در خلال نمایشگاه سال 2005 فرانکفورت به جهان معرفی شد. ایران خودرو این خودرو را به دو موتور TU5 و TU3 مجهز کرده است که با تغییراتی که در آن ها اعمال شده است حتی می توانند با بنزین بدون سرب نیز کار کنند و در ضمن امکان استفاده از گاز طبیعی نیز در آن ها ایجاد شده است. برخی از نمونه‌های این خودرو به صورت دوگانه‌سوز نیز در بازار قابل رویت هستند.

    پژو206 صندوقدار

    سیستم تعلیق عقب این خودرو مورد بازنگری قرار گرفته است تا تحمل وزن بیشتر این قسمت را در مواجه با ناهمواری ها داشته باشد. از جمله محاسن این خودرو می توان به هندلینگ بهتر و سواری نرم تر آن در مقابل پژو 206 هاچ‌بک نام برد به طوری که فضای صندوق عقب آن در حدود 325 متر مکعب است که برای خودرویی در این کلاس بسیار عالی است. بسیاری عقیده دارند حتی کیفیت مونتاژ مدل SD از نمونه هاچ‌بک بهتر است. همان طور که می‌دانید این خودرو در 8 تیپ به تولید رسیده که در مدل V20 تجهیزات و مشخصات فنی در سطحی پایین‌تری قرار داشت و مدل V9 کامل‌ترین نمونه در بین صندوق‌دارها است.

    پژو 207i
    این خودرو را باید فرزند تازه متولد شده خانواده پژو در ایران دانست. البته 207 از نظر فنی و پلت فرم با پژو 206 تیپ پنج و شش تفاوتی ندارد ولی نمای ظاهری این خودرو با توجه به سن و سال پژو 206 به روزتر است و یک سر و گردن بالاتر از مدل های پژو 206 قرار می گیرد. البته فضای داخلی این خودرو هم زیباتر از پژو 206 است و به همین دلیل جوانپسندتر هم هست.

    در این بخش سعی کردیم نظرات متخصصین و تعمیرکاران را در خصوص همه اعضای خانواده پژو 206 در بازار ایران جمع آوری کنیم و در نهایت با استفاده از چکیده این نظرات اعضای این خانواده را رده بندی کنیم.

    ناصر خادم حسینی که از تعمیرکاران زبده پژو 206 است می گوید: یکی از نکات منفی ما ایرانی‌ها توجه نکردن به دفترچه راهنمای خودرو است که البته در تولیدات دو سال گذشته خودروسازان زیاد هم کامل نیست. بسیاری از خطاهای ECU و سنسورها را می توان با مطالعه دقیق دفترچه راهنما فهمید و از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کرد. نکته منفی دیگر تولید این خودرو از اواخر سال 85 به بعد استفاده از قطعاتی است که کیفیت قطعات فرانسوی را ندارد و این در موتورهای TU3 بیشتر است. به خصوص در 4 سال گذشته که قطعات مورد استفاده گاهاً چینی و هندی هستند. حتی تودوزی‌ها و صندلی‌ها هم در بعضی موارد کیفیت مونتاژ پایینی دارند که بیشتر در تیپ 2 دیده می شود. او می گوید: ما خودرو 206 صندوقدار داشتیم که به علت وجود صدا از عقب خودرو کمک ها را تعویض کرده بودیم ولی اصلاً صدا مربوط به صندلی عقب بود.

    البته مشتری هم باید دقت کند که نباید خودرو را به تعمیرگاه غیر مجاز ببرد چون حتی ممکن است قطعه اصلی خودرو را با نوع نامرغوب عوض کنند. خطاهای سنسور منیفولد و دریچه گاز در تولیدات اخیر موتور TU3 کمی بیشتر شده است که با استفاده از دیاگ و ریست کردن برطرف می شود. مثلاً یکی از مشکلاتی که در موتور TU3 داشتیم مربوط بود به مدل های 89 و 90 که گاهی آب روغن قاطی می‌کردند. این مشکل ناشی از مرغوب نبودن واشر سرسیلندر بود که توسط خود کمپانی برطرف شد. در تولیدات 85 به بعد در همه پژو 206ها و در سال های اخیر در SD هم مشکل ضعف در جلوبندی را داریم ولی در اکسل عقب به خصوص در مدل SD کمتر مشکل ایجاد می‌شود.

    محمدصادق قاسمی از دیگر تعمیرکاران زبردست این خودرو درباره SD می گوید: کیفیت کلی مونتاژ نسبت به سال های قبل ضعیف تر شده است اما هنوز هم فکر می کنم کیفیت مونتاژ SD بهتر از مدل‌های هاچ بک است. یکی از ضعف‌های این خودرو مربوط به دسته موتور انجین TU5 است که البته در مدل های 90 و 89 بیشتر دیده می شود. به نظر من مدل 207 جدید هم کمی تازه وارد است و هنوز امتحانش را در بازار پس نداده ولی تا امروز حتی در مدل‌های قدیمی هم کمتر دچار مشکل شده‌اند. فقط چند مورد ما داشتیم که از نوع اتوماتیک بودند و در حدود 50 هزار کیلومتر کارکرد کمی با مشکل صدا روبه رو بودند. یکی دیگر از معایبی که مدل های فرانسوی کمتر دچار آن می شوند خرابی بوش‌های زیربندی است که در مدل های جدید این مشکل بیشتر دیده می‌شود.

    پژو 206 ایران جیب

    نمایشگاهداران چه می گویند :
    نمایشگاهداران اما در مورد این خودروها نظرات خاصی دارند. یکی از نمایشگاهداران به ما می‌گوید: برای ما زیاد فرقی نمی‌کند کدام مدل را در نمایشگاه داشته باشیم چون این خودرو جزو خودروهای گران قیمت نیست و همیشه از فروش خوبی برخوردار بوده است اما مثلاً یک تیپ 5 سالم را حتی من شخصاً قبل از اینکه بخرم مشتری اش را پیدا کرده ام. اما فروش پژو 206 هاچ‌بک تیپ 2 آن هم با رنگ‌های نقره‌ای، سفید و قرمز در تهران بسیار خوب است. ما 207 را کمتر معامله می‌کنیم چون این ماشین فقط در ظاهر و داشبورد با پژو 206 تیپ پنج و شش فرق دارد ولی از نظر قیمت فاصله زیادی با هم دارند به همین دلیل مشتری کمتری دارد. در سدان‌ها ما تیپ V8 را بهتر می فروشیم و مردم هم بیشتر دنبال این مدل هستند به خصوص رنگ سفیدش.

    اما سید محمدطاهر علوی که از نمایشگاهداران با سابقه است می گوید: تیپ سه و تیپ یک زیاد هم طرفدار ندارد به خصوص تیپ یک که هم تولیدش کم بود و هم سیستم برقش مالتی پلکس نیست. اما تیپ دو ، پنج و شش هاچ‌بک همیشه بازار خودشان را دارند. البته با آمدن 207 تیپ شش کمی بازارش کساد شده است.

    * * *
    نتیجه

    در نهایت با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد به این نتیجه رسیدیم که صنف نمایشگاهداران به ترتیب پژو 206 هاچ بک تیپ پنج، تیپ 2 و در نهایت پژو 206 SDV8 را گزینه های بهتری برای فروش می‌دانند. اما تعمیرکاران کمی نظراتشان متفاوت است. آن ها عقیده دارند بهترین های این خانواده از نظر فنی تیپ های V8 و 207 و پژو 206 تیپ پنج هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو