فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با ولوو FMX به بهانه رونمایی از آن در ایران

کُری‌خوانی ولوو با FMX

عصر خودرو - یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های اثر‌گذار در افزایش و یا کاهش هزینه‌های عملیاتی پروژه‌های راهسازی و عمرانی که در کشورمان معمولا به خاطر مشکلات موجود در تامین وسایل نقلیه مدرن و ماشین‌آلات به‌روز، نادیده گرفته می‌شود، هزینه‌های ناشی از استفاده ماشین‌آلات کهنه و یا ناکارآمد نسبت به یک پروژه خاص به جای استفاده از مناسب‌ترین ماشین‌آلات است.

کُری‌خوانی ولوو با FMX
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰
  • کُری‌خوانی ولوو با FMX
  • کُری‌خوانی ولوو با FMX
  • کُری‌خوانی ولوو با FMX
  • کُری‌خوانی ولوو با FMX
  • کُری‌خوانی ولوو با FMX

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کشور‌های پیشرفته، برای انتخاب ماشین‌آلات مناسب برای یک پروژه بزرگ، اقدام به تست و بررسی چندین نمونه از تولیدات کمپانی‌های مختلف می‌کنند تا برآورد اولیه‌ای نسبت به هزینه‌های هر کدام از این خودرو‌ها به دست آورند. این ضرورت امروزه باعث شده است تا بسیاری از کمپانی‌های معروف خودرو‌سازی اقدام به معرفی و طراحی کامیون‌هایی مناسب برای کار‌های عمرانی کنند که از این میان باید به نسخه‌های خاص مرسدس بنز آروکس، تاترا فونیکس، مان TGS ،‌DAF CF، ماک گرانیت و... و همچنین ولوو FMX اشاره کرد.
ولوو FMX در ایران
ولوو همیشه در کشورمان با عرضه یک کامیون پرقدرت، توانسته است هم نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و هم منجر به افزایش سطح کیفی و کمی در قدرت دیگر رقبای موجود در بازار شود. زمانی این شرکت با تولید سری NH12 با موتور 420 اسب بخاری که به خاطر سرعت و قدرت مانور بالایش به ولوو موشکی معروف شد، عنوان قوی‌ترین کمپرسی بازار کشورمان را داشت که البته بعد‌ها با عرضه محدود‌تر کمپرسی‌های رنو کراکس، این نام به این محصول فرانسوی با 440 اسب بخار رسید. البته در این زمان باز هم ولوو با عرضه کمپرسی‌های سری FM خود با موتور 12.8 لیتری و با قدرت 440 اسب بخاری، باز هم دوباره به صدر جدول قدرت کمپرسی‌های کشورمان رسید اما فروش کم تعداد این سری از کمپرسی‌های FM نتوانست‌ طعم شیرین خاطرات ولوو موشکی را دوباره به کام ولوو‌دوستان باز‌گرداند. حال این شرکت بعد از چند سال از توقف عرضه محصولاتش در کشورمان، دوباره با عرضه نسل اول FMX با موتور 460 اسب بخاری و البته گیربکس اتوماتیک، عنوان قوی‌ترین کمپرسی موجود در کشورمان و همچنین اولین کمپرسی با گیربکس خودکار را به دست آورده است که البته این عنوان در صورت عرضه سیسو پلار که اساسا یک مرسدس بنز آکتروس تغییر داده شده است، با قدرت 480 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک می‌تواند از ولوو گرفته شود.
ولوو FMX در نظر گرفته شده برای بازار کشورمان، دارای پیشرانه‌ای 6 سیلندر خطی از سری D13 ولوو به حجم 12.8 لیتر است که این پیشرانه قبل از این ‌روی کشنده سه‌محوره ولوو FH نسل جدید نیز نصب شده است. این موتور پرقدرت دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده و بالاترین قدرت و گشتاور تولیدی آن نیز به ترتیب برابر است با 460 اسب بخار در دور موتور‌های 1400 تا 1900 دور در دقیقه و 2300 نیوتن متر در دور 1000 تا 1400 دور در دقیقه است. این خروجی بالا در کنار گیربکس اتوماتیک 4+2+12 دنده آن، توانایی حمل بار تا 40 تن را به صورت ناخالص مجموع به این کمپرسی می‌دهد.‌‌ ضمن اینکه وزن خالص خود کامیون نیز در حدود 10 تُن است که خبر از حمل حدود 30 تن بار به صورت خالص می‌دهد. ارائه قدرت بالای تولیدی در دور موتور نسبتا پایین به همراه گشتاوری که در دور پایین موتور به بیشترین میزان خود می‌رسد، خبر از توانایی‌های بالای این پیشرانه در کنار عدم نیاز به افزایش دور موتور می‌دهد که این اتفاق به معنی کاهش استهلاک و مصرف سوخت موتور خواهد بود. ضمن اینکه بازه 1000 تا 1400 دور در دقیقه‌ای بیشترین گشتاور تولیدی، نشان می‌دهد که این کمپرسی نیاز کمی به دنده‌کشی برای داشتن بیشترین میزان گشتاور در عبور از مسیر‌های مختلف را دارد. 

رقبای احتمالی
می‌توان امیدوار بود که با بازگشت روز‌های خوب امور ساختمانی در کشورمان و افزایش جاده‌سازی‌ها، بتوان حضور هرچه پررنگ‌تر این کامیون را حس کرد و باز هم با حذف کامیون‌های فرسوده این بخش از صنعت، یک پله به استاندارد‌های روز جهانی نزدیک شویم. باید با ورود کامیون‌های تاترا فونیکس با پیشرانه ساخت گروه paccar  با قدرت 460 اسب بخار و گیربکس دستی، سیسو پلار با موتور و گیربکس ساخت مرسدس بنز با قدرت 480 اسب بخار و جعبه دنده 16 سرعته خودکار، در برابر ولوو FMX که از توانایی‌های بالایی برخوردار است، در کنار برخی از نام‌های حاضر در بازار، منتظر یک رقابت جنجالی بین آنها باشیم.

تولد ولوو FMX
باید شروع به حرکت شرکت‌های مختلف اروپایی به سمت ارائه نسخه‌هایی خاص برای راه‌های غیر هموار و همچنین پروژه‌های معدنی و عمرانی را از شرکت MAN بدانیم که برای اولین بار، نسخه‌هایی از کامیون‌ها و کشنده‌های خود را با سپر‌های بلندتر و با اسم Offroad Bumper به بازار فرستاد تا این رویه در بقیه شرکت‌های اروپایی با عرضه نسخه‌هایی خاص ادامه پیدا کند. اما از طرفی، ولوو با معرفی FMX کاملا محصولات عمرانی خود را از دیگر تولیداتش جدا کرد و از این نظر حرکت نوینی را آغاز کرد که بعد‌ها منجر به تولید محصولاتی چون مرسدس بنز آروکس در شرکت رقیب شد.
همان طور که گفته شد، تا قبل از معرفی و طراحی و تولید ولوو FMX، محصولاتی از سری FH و FM برای کاربری‌های خاص عمرانی و راهسازی در نظر گرفته می‌شدند.
نام FMX مخفف عبارت Forward control Medium Xtreme است که اشاره به توانایی‌های بالای یک خودرو بی‌دماغ با اندازه اتاق متوسط دارد که البته ریشه این نام، در نوع نامگذاری‌های ولوو نیز قرار می‌گیرد. این کامیون چند‌منظوره که در سال 2010 رونمایی و معرفی شده است، در واقع بر اساس سری FM شکل گرفته و اشتراکات زیادی با آن نیز دارد و هر دو سری آن هم در دو نوع اتاق با قسمت خواب و بدون آن ساخته شده و به دست مشتریان می‌رسند.
نسخه سری اول این کامیون که با عنوان original شناخته می‌شود و مشابه با مدلی است که برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است، در سال 2010 روی کار آمد و از ابتدا با موتور‌های 11 لیتری سری D11 و 13 لیتری سری D13 قدرت گرفت.  اما در سال 2013 و همزمان با معرفی نسل جدید FH، سری جدید FMX نیز معرفی شد که در واقع دچار یک سری بهینه‌سازی‌ها شده بود و در موارد فنی، باز هم اشتراکات زیادی با نسل قبلی داشت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط