فونیکسریمکسبهتام

در جلسه شورای اسلامی شهر قم تصویب شد؛

افزایش ۱۰ درصدی کرایه اتوبوس شهری

عصر خودرو- اعضای شورای اسلامی شهر قم به افزایش میانگین ۱۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس شهری طی سال آینده در قم رأی دادند.

افزایش ۱۰ درصدی کرایه اتوبوس شهری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ب نقل از مهر، لایحه افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس در سال آینده از موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در جلسه شامگاه شنبه مطرح کرد.

    عباس ذاکریان با اشاره به اینکه در سازمان تاکسیرانی آنالیز هزینه‌ها و قیمت تمام شده جا به جایی یک مسافر محاسبه شده اظهار داشت: به ازای انواع اتوبوس‌ها میزان هزینه سالیانه اتوبوس از 57 میلیون تومان تا 60 میلیون تومان متغیر است.

    وی گفت: هر اتوبوس به اندازه دو نفر حقوق و مزایا در سال یعنی سالی 62 میلیون تومان هم هزینه نیروی انسانی دارد. هزینه اولیه یا استهلاک خودرو هم از 15 تا 25 میلیون متفاوت است.

    رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم افزود: با این محاسبات قیمت تمام شده جابه‌جایی یک نفر مسافر با 28 روز کارکرد ماهیانه و جابه‌جایی 620 مسافر در روز، بدون اعمال افزایش نرخ گازوئیل برای هر مسافر 730 تومان محاسبه شده است.

    وی با اشاره به درآمدهای مختلفی که به ازای خطوط اتوبوسرانی وجود دارد، گفت: در این درآمدها از 5.5 میلیون تومان تا 9 میلیون تومان متفاوت است.

    به گفته ذاکریان، بیشترین درآمد مربوط به مسیر میدان نبوت به جمکران در خط 6 که با سرانه 720 مسافر 9 میلیون و 400 هزار تومان درآمد دارد.

    وی افزود: در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت بین کرایه نقدی و کارتی حدود 60 درصد از مسافران از کارت استفاده می‌کنند که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

    این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بالای 90 درصد اتوبوس‌های شهر قم مربوط به بخش خصوصی است که تمام هزینه‌ها را باید خودش تأمین کند، ادامه داد: ما مجبوریم افزایش نرخ داشته باشیم مگر اینکه برای رانندگان جبران کنیم.

    تأکید بر پرداخت کارتی کرایه

    حسین مؤمنی موحد، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای استحصال نرخ کرایه تمام هزینه‌های یک دستگاه اتوبوس در پنج برند مختلف آنالیز شده است، ابراز داشت: بیمه شخص ثالث، لاستیک، باتری، سوخت، فیلتر، روغن موتور، گریس، تعمیر کولر، حق شارژ ماهیانه، دستمزد تعمیرکار و... و. از جمله موارد هزینه‌های یک اتوبوس در طول سال هستند.

    وی با اشاره به اینکه امسال درخواست 20 درصد افزایش کرایه نقدی و کارتی داشته باشیم، گفت: در زمینه تفاوت کرایه نقدی و کارتی به هدف خود در استفاده بیشتر مردم از کارت رسیده‌ایم و حالا رانندگان ترجیح می‌دهند که کرایه کارتی بیشتر اضافه شود تا مشتریان خود را از دست ندهند.

    مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه افزایش نرخ کرایه نقدی اثرات روانی بر جامعه دارد و موجب کاهش سهم اتوبوس در حمل و نقل می‌شود، گفت: در حال حاضر سهم اتوبوس 20 درصد است اما باید به 30 درصد برسد.

    محسن عابدینی‌پور، در ادامه جلسه با اشاره به اینکه مشکلات آلودگی هوا در کلان شهرها یک از معضلات اساسی کشور است و قم هم از این موضوع استثنا نیست ابراز داشت: ما باید توجه به سرویس‌های عمومی بیشتر کنیم.

    دولت و شهرداری توان کمک به اتوبوسرانی را ندارند

    حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم با اشاره به اینکه دولت و شهرداری توان کمک به اتوبوسرانی را ندارند افزود: اگر ما توان داشتیم حتی قیمت بلیت را کاهش می‌دادیم بهتر بود اما این توان را نداریم.

    عباس محمدی، عضو کمیسیون خدمات شهری هم معتقد بود سازمان باید خطوط اتوبوس را گردشی کند تا خط‌های پردرآمد در اختیار همه رانندگان قرار بگیرد.

    محمد رضا ملکی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس را به تاکسی را می‌رساند که موجب کاهش استفاده از اتوبوس خواهد شد اضافه کرد: در هر شکل در بودجه دو هزار میلیارد تومانی باید عددی برای رونق اتوبوسرانی در نظر بگیریم.

    وی با طرح این پرسش که چرا سازمان اتوبوسرانی باید چهار میلیارد تومان هزینه داشته باشد؟ گفت: وقتی 90 درصد اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده چرا باید این هزینه را داشته باشیم؟

    شهردار قم هم به فرسوده بودن ناواگان اتوبوسرانی شهر قم اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم نرخ کرایه را بالا نبریم مجبوریم تمام هزینه‌های نوسازی را خودمان پرداخت کنیم.

    در نهایت نرخ 400 تومان برای کرایه با کارت و 650 تومان کرایه نقدی در این جلسه تصویب شد که کرایه نقدی 9 درصد و نرخ کارتی 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو