فونیکسریمکسبهتام

همه چیز درباره‌ی سایپا کوییک؛

هاچ‌بکی پر امکانات با برند ایرانی

عصر خودرو:سایپا از محصول جدیدی به نام کوئیک رونمایی کرد. خودرویی که شباهت زیادی با ساینا دارد و در کلاس خودروهای هاچ‌بک شهری جای می‌گیرد. البته ناگفته نماند که طبق معمول بر سر واژه‌ی کراس‌اور کوچک و هاچ‌بک شهری اختلاف نظر وجود دارد. اما از آن‌جا که کوئیک، پلت‌فرم ساینا را به امانت گرفته و مبنای طراحی آن یک خودروی هاچ‌بک است، شاید بهتر باشد که کوئیک را در کلاس هاچ‌بک شهری نسبتا بزرگ بشناسیم.

هاچ‌بکی پر امکانات با برند ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ،  کوئیک می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌ها در کلاس و قیمت خودروهایی مثل تیبا 2 و پژو 206 قرار بگیرد. اولین چیزی که خیلی از مشتریان برای اولویت‌بندی انتخا‌ب‌هایشان در نظر می‌گیرند، قیمت این اتومبیل است. پیش‌بینی شده که کوئیک اتوماتیک حدود 35 تا 40 میلیون تومان قیمت دارد. شاید همین خبر، کمی ناامیدکننده به نظر برسد و برای خودروی داخلی جدید، این قیمت کمی زیاد باشد، اما اگر دقت کرده باشید به اتومات بودن این خودرو اشاره کردیم.

احتمالا این خبر خوبی برای خانواده‌های ایرانی است که می‌توانند محصول جدید ایرانی را که در مدل دنده اتومات هم عرضه می‌شود، در گستره‌ی قیمتی بین 35 تا 40 میلیون تومانی تهیه کنند. پس از ساینا، کوئیک دومین خودروی اتومات سایپا است. نکته‌ی دیگر آپشن‌های متنوع این خودرو است. زمانی‌ که به امکانات و تجهیزات رفاهی این هاچ‌بک ایرانی نگاهی می‌اندازیم، خرید کوئیک شاید کمی وسوسه‌انگیز باشد. پس اگر دوست دارید با کوئیک بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

یک خودروی پر امکانات

کوئیک قرار است در 4 مدل ST، SE، SE-A و SE-A LUX عرضه شود. در تمام مدل‌های کوئیک، همانند ساینا و تیبا، از یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر با حجم دقیق 1503 سی‌سی (1٫5 لیتر) استفاده شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل 87 اسب‌بخار در  5300 دور بر دقیقه و گشتاور 128 نیوتون‌متر را در 4000 دور بر دقیقه تولید کند. پیشرانه‌ی کوئیک حدود 200 سی‌سی از پراید بیشتر بوده و توان تولیدی آن هم حدود 17 اسب‌بخار بیشتر است.

پس احتمالا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کوئیک عملکرد نسبتا خوبی به نمایش بگذارد. خودرویی که برای مصارف شهری و خانواده‌ی متوسط ایرانی مناسب به نظر می‌رسد. نکته‌ی اصلی نوع گیربکس‌های این خودرو است. کوئیک در دو مدل اتومات CVT و دستی 5 سرعته عرضه می‌شود. تفاوت 4 مدل نام برده در نوع جعبه‌دنده، مصرف سوخت و نوع فرمان است؛ مدل‌های ST و SE دارای فرمان هیدرولیک و مصرف سوخت 7 لیتر در 100 کیلومتر هستند و به یک جعبه‌دنده‌ی دستی 5 سرعته مجهز شده‌اند. مدل‌های SE-A و SE-A LUX هم دارای فرمان برقی و مصرف سوخت 7٫4 لیتر در 100 کیلومتر هستند و از یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT سود می‌برند. بنابراین اگر در نوع پیشرانه تنوعی به چشم نمی‌خورد اما مشتریان علاقمند به دنده‌ اتومات، می‌توانند کوئیک اتوماتیک را تهیه کنند. البته باید منتظر ماند و دید که عملکرد جعبه دنده‌ی خودکار CVT کوئیک در چه حد است.

نوبت به امکانات رفاهی این خودرو می‌رسد. شاید شنیدن سیستم استارت دکمه‌ای و سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ برای یک خودروی ایرانی، چیزی شبیه یک رویا باشد! حالا این رویا به حقیقت پیوسته و سایپا در کاتالوگ کوئیک اعلام کرده که این خودرو دارای دو سیستم نام برده شده است. شاید فناوری این سامانه‌ها چیز خارق‌العاده‌ای نباشد ولی برای یک خودروی ایرانی با قیمت زیر 40 میلیون تومان، قطعا جزو امکانات جذاب برای مشتریان داخلی است.

قرار است در این خودرو شاهد نمایشگر لمسی 7 اینچی، مسیریاب، دوربین دید عقب و کروز کنترل باشیم. خب، تا همین جا برای خانواده‌ی ایرانی که با خودروهای نسبتا ارزان قیمت کم امکانات آشنایی داشتند، ویژگی‌های گفته شده هیجان انگیز باشد! در کوئیک برای مسیریابی، یک نمایشگر لمسی 7 اینچی در اختیار دارید. هم‌چنین برای پارک کردن اتومبیل، دوربین دید عقب در اختیارتان قرار گرفته تا با مانع یا خودروی پشتی تصادف نکنید. به هنگام رانندگی هم از کروز کنترل برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو استفاده کنید. اگر هم مدل اتومات را خریداری کرده باشید که احتمالا رانندگی کم‌دردسری را در شلوغی‌ و ترافیک شهر تجربه می‌کنید. صندلی‌های راننده کوئیک از نوع برقی با تنظیم چند حالته بوده و دارای آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی است.

کوئیک به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکته‌ی جالب در مورد کوئیک، سامانه‌های ایمنی متنوع به کار رفته در آن است. کوئیک همانند بسیاری از خودروهای داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سیستم ترمز EBD از کاربردی‌ترین سامانه‌های ترمزی یک خودرو است. کوئیک هم به EBD مجهز شده است. این سیستم نیروی ترمز را به طور الکترونیکی میان چرخ‌ها با مقدار مختلف توزیع می‌کند تا به هنگام ترمزگیری شدید پایدارتر باشد. ترمزگیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستم‌های به کار رفته در این خودرو است.

این سامانه در شرایط اضطراری و ترمزگیری ناگهانی و شدید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال می‌کند. کوئیک به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز شده است. این سامانه وقتی بر اثر لیز خوردن کنترل خودرو درحال خارج شدن از دست راننده است سعی می‌کند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. کوئیک به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) بهره‌مند شده است. این سامانه ، میزان باد لاستیک‌ها را به راننده اعلام می‌کند. سامانه‌ی TPMS کنار نمایش اطلاعات لازم، در صورت کم‌بودن باد لاستیک‌ها، به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم ضد سرقت (ایمبولایزر)، قفل مرکزی و قفل شدن خودکار درها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت از سامانه‌های دیگر کوئیک است. احتمالا سایپا با شناخت سلیقه و خواسته مردم، تلاش کرده که از سیاست‌های خودروسازان چینی تبعیت کند؛ سیاستی که بیشتر بر حول محور امکانات و یا به قول معروف، آپشن‌ها می‌چرخد. بنابراین همین ویژگی‌های کوئیک می‌تواند مشتریان زیادی را به سمت آن جذب کند.

شبیه به BMW؟

نگاهی به طراحی خودرو می‌اندازیم. کوئیک، در حقیقت همان ساینا هاچ‌بک است. هاچ‌بک بزرگی که شاید از دید عده‌ای به عنوان کراس‌اور کوچک هم شناخته شود. X200 پلت‌فرم استفاده شده در کوئیک است؛ پلت‌فرمی که پیش از این در تیبا و ساینا به کار رفته است. در تصاویر مربوط به کوئیک، تشخیص چهره‌ی ساینا با کوئیک کار آسانی نیست! البته وقتی که تصویر این دو خودرو را کنار هم می‌گذاریم، شباهت و تفاوت‌های ظاهری دو خودرو بهتر مشخص می‌شود.
جلوپنجره‌، فرم دریچه‌ هوای سپر و فضای چراغ‌های مه شکن از جمله تفاوت‌های ریز ساینا و کوئیک است. در ساینا شاهد یک جلوپنجره‌ی سه نواره بودیم که لوگوی سایپا را در دل خود جای داده بود؛ درحالی که جلوپنجره‌ی اصلی کوئیک تنها یک نوار دارد و از محفظه‌ی مشبک در پشت آن استفاده شده است. نکته‌ی دیگر، فرم دریچه‌ی هوای کوئیک است که برعکس ساینا، یکپارچه بوده و سایپا بجای نوار، از دریچه‌ی زنبوری شکل بهره گرفته است. همین امر در مورد طراحی چراغ‌های مه‌شکن کوئیک هم صادق است. در حالت عادی بدون دانستن جزییات طراحی ذکر شده، تشخیص چهره‌ی جلو این دو خودرو کمی گیج‌کننده است. چراغ‌های نسبتا کشیده کوئیک، در تهاجمی‌ جلوه دادن ظاهر این خودرو نقش مهمی بازی کرده است.

در نمای عقب هم شباهت طراحی کوئیک با اتاق‌های ب‌ام‌و دیده می‌شود؛ شاید اگر کسی لوگوی ب‌ام‌و را در پشت این خودرو بچسباند، شما را به اشتباه بیندازد! هم‌چنین شباهت کمی هم با تیبا 2 دیده می‌شود. اگرچه کوئیک، استایل بدنه‌ی مشابهی با تیبا 2 دارد اما از عناصر طراحی متفاوتی بهره می‌برد. همین عناصر طراحی در جدید کردن زبان طراحی نمای عقب کوئیک نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. چراغ‌های دو تکه‌ی عقب، فرم سپر و در صندوق کوئیک از بخش‌های اصلی طراحی کوئیک است که باعث تفاوت ظاهری عمده با تیبا 2 شده است. روی هم رفته، زبان طراحی کوئیک نسبت به تیبا و ساینا، پخته‌تر ارزیابی‌ شده که شاید خبر خوشحال کننده‌ای برای طراحان داخلی باشد. اما باید تا عرضه شدن این خودرو در خیابان‌ها و دیدن واکنش مردم به چهره‌ی کوئیک از نزدیک، کمی منتظر بمانیم.
اصلا چرا کوییک؟

انتخاب نام کوئیک هم بی‌حکمت نبوده؛ سایپا برای این نام‌گذاری دلایلی آورده که عمدتا به مناطق مختلف و ایل‌های ایران اشاره دارد. هم‌چنین از آن‌جا که کوئیک (Quick) واژه‌ی انگلیسی است، معنای تند، سریع و چابک هم می‌دهد. نکته‌ی جالب، شباهت تلفظ کوئیک و کوئید است. رنو کوئید خودرویی است که زمزمه‌هایی از جایگزینی آن با محصول پراید شنیده شده بود.
با توجه به شناختی که نسبت به پیشینه، طراحی، مشخصات فنی و آپشن‌های این خودرو پیدا کردیم، کوئیک می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌های خانواده‌های ایرانی و نسل جوان قرار بگیرد. نکته‌ای که بازهم مطرح است، نبود رقابتی پویا برای سنجش و ارزیابی خودروهای داخلی است. زمانی‌که حق انتخاب‌ها محدود باشد، مشتریان مجبور به انتخاب یکی از چند مورد موجود هستند. این دلیلی می‌شود که توانایی‌های یک خودرو در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی در گستره‌ی قیمتی مشخص سنجیده نشود.


شنیده شده که قیمت حدودی این خودرو بین 30 تا 40 میلیون تومان است. این مقدار مبلغ کمی نیست و می‌توان با کمی تحقیق، خودروهای دست دوم قدرتمند و زیباتری را تهیه کرد. حتی اگر به دنبال خودروی نو هستید، گزینه‌های زیادی از محصولات ایران‌خودرو برایتان فراهم می‌شود؛ خودروهایی مثل خانواده‌ی پژو (206، 405، پارس)، سورن، رانا، سمند، رنو تندر دنده دستی. برلیانس H220 دنده‌ای و MVM 110s هم از انتخاب‌های چینی موجود است که می‌توان در محدوده قیمتی ذکر شده تهیه کرد. چیزی که بیشتر از همه مشتریان را برای خرید کوئیک تحریک می‌کند، جدید بودن محصول، دنده‌ی اتوماتیک و آپشن‌های زیاد این اتومبیل است. در مورد کیفیت و عملکرد این خودرو تا زمان عرضه‌ی محصول به بازار نمی‌توان اظهار نظر کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو