فونیکسریمکسبهتام

مقایسه دوره کلاسیک نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با نمایشگاه شهرآفتاب

ضیافت تهران از گذشته تا حال

عصر خودرو - نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در مجموعه شهرآفتاب در حالی به کار خود خاتمه داد که از ابتدای مطرح‌شدن برگزاری چنین نمایشگاهی در تهران تا همین امروز، بحث‌ها و حواشی زیادی پیرامون این نمایشگاه مطرح شده است. با اینکه بسیاری سعی دارند تا در مقام مقایسه، نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران را با نمایشگاه‌های مطرح خارجی مقایسه کنند، اما شاید بهتر باشد تا اول از همه این نمایشگاه را با نمونه‌های مشابهی که در دهه‌های ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ شمسی برگزار می‌شد، مقایسه کرد تا روند پیشرفت و یا سیر عدم تغییر و حتی نزولی نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران مشخص شود.

ضیافت تهران از گذشته تا حال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰
  • ضیافت تهران از گذشته تا حال
  • ضیافت تهران از گذشته تا حال
  • ضیافت تهران از گذشته تا حال
  • ضیافت تهران از گذشته تا حال
  • ضیافت تهران از گذشته تا حال

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین دلیل مروری خواهیم داشت بر نقاط قوت و ضعف نمایشگاه‌های قدیمی و مقایسه آنها با نمایشگاه شهرآفتاب. برای تصاویر این مطلب از آرشیو آقایان عرفانی، ذوالفقاری و گرامی‌نژاد استفاده شده است.

شور و نشاط نمایشگاه
تقریبا تمامی کسانی که برای بازدید از نمایشگاه به مجموعه شهرآفتاب رفتند، در مورد یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن‌ هم ازدحام قابل توجه مردم و استقبالی بود که مدت‌ها مشابه آن را در تهران ندیده بودیم. این نوع ازدحام و شلوغی برای نمایشگاهی با مخاطب خاص و موضوعی همانند خودرو نشان‌دهنده شور و نشاطی است که برای هر نمایشگاهی می‌تواند برگ برنده باشد. بنابراین باید به آخرین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در زمینه استقبال مردمی نمره قبولی داد. اما آیا این استقبال بهتر از نمونه‌های مشابهی است که در در دهه‌های قبل برگزار می‌شد؟ یافتن پاسخ به این سوال قطعا نیازمند آمار و ارقامی است که در دسترس نیست و متاسفانه نمی‌توان به صورت علمی این مقایسه را انجام داد. با این حال به گواه کسانی که در نمایشگاه‌های قبلی حضور داشتند و به نمایشگاه شهرآفتاب نیز آمدند، استقبال عمومی خصوصا در میانه دهه 70 بیش از نمایشگاه آخر و حتی نمایشگاه‌های اوایل دهه 80 شمسی بود. عواملی که ممکن است در کاهش نسبی استقبال عمومی از نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران دخیل باشند، عبارتند از واهمه بسیاری از مردم از دوری راه و مشکلات دسترسی مجموعه شهرآفتاب، گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و بسنده‌کردن بسیاری از مردم به تصاویر ارسالی از نمایشگاه، واردات گسترده خودروهای روز و حضور آنها در نمایشگاه‌های متعدد و در نهایت وقفه در برگزاری نمایشگاه؛ مواردی که احتمالا با برگزاری نمایشگاه در سال‌های متمادی به تدریج رفع خواهند شد.

زمانبندی برگزاری
در گذشته، نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در مدت زمانی بیش از 10روز برگزار می‌شد. این به بسیاری از مشتاقان و علاقه‌مندان فرصت می‌داد تا با خیال راحت روزی را انتخاب کرده، بدون دغدغه پایان نمایشگاه به سراغ بازدید از آن بروند. علاوه بر این، نمایشگاه در فصل تابستان برگزار می‌شد که با وجود گرما، به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، زمانی مناسب برای چنین نمایشگاه پویایی بود. نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهرآفتاب اما در مدت زمان 5 روز و فصل زمستان برگزار شد. بدین ترتیب علاوه بر فشار زیادی که روی مخاطبان و شرکت‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه وارد شد، به جهت اقلیم مجموعه شهرآفتاب و همچین عدم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مشکلاتی پدید آمد. علاوه بر این زمان برگزاری نمایشگاه بین ساعت 12 ظهر تا 8 شب بود که از نظر بسیاری، دیرتر از زمانی بود که برای چنین نمایشگاهی مناسب است. خصوصا این زمان با توجه به سرمای هوا و ازدحام در حوالی نمایشگاه مشکل‌زا بود. در نهایت باید دید که آیا در سال‌های آتی در این زمینه خاص مسئولان تدبیری خواهند اندیشید یا خیر.

خلاقیت و نوآوری
یکی از عوامل موفقیت نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو تهران در گذشته، خلاقیت شرکت‌کنندگان بود؛ عاملی که در نمایشگاه شهرآفتاب نیز کمرنگ نبود. با این حال امکانات بهتر مجموعه مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و عدم تکمیل برخی قسمت‌های مجموعه شهرآفتاب سبب شده بود تا دست شرکت‌کنندگان در برخی موارد به اندازه کافی باز نباشد. با این حال وسعت مجموعه شهرآفتاب در کنار پیشرفت‌هایی که در زمینه برگزاری نمایشگاه در کشورمان رخ داده است، سبب شد تا نمایشگاه شهرآفتاب در زمینه خلاقیت و ساختار کلی، به راحتی نمره قبولی را کسب کند.

تنوع و گستره شرکت‌کنندگان
شاید اما مهم‌ترین فاکتور مقایسه بین نمایشگاه شهرآفتاب و دوره‌های قبل، تنوع شرکت‌کنندگان و گستردگی حضور آنها باشد. مدتی پیش از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران بود که زمزمه تحریم نمایشگاه از جانب برخی شرکت‌ها مطرح شد. با این حال تقریبا تمامی خودروسازان داخلی و واردکنندگان مطرح خودروهای خارجی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران حضوری فعال داشتند. گستردگی حضور خودروسازان اما در نمایشگاه شهرآفتاب هنگامی قابل ارزیابی است که با دهه‌های 70 و 80 شمسی مقایسه شود. در آن دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران به نحوی تنها عرصه نمایش و خودنمایی خودروسازان و واردکنندگان بود و آنها از این فرصت سالیانه برای جلب هرچه بیشتر نظرهای مثبت، معرفی محصولات آینده، دادن وعده و وعیدهایی که بعضا عملی نمی‌شدند و حتی معرفی خود استفاده می‌کردند. امروزه اما فضای مجازی، شوروم‌ها و نمایندگی‌های نسبتا بزرگ و نمایشگاه‌هایی که در شهرهای دیگر برگزار می‌شوند.
هر یک فرصت‌هایی جدید در اختیار خودروسازان و واردکنندگان داخلی گذاشته‌اند که تا حدی کفه ترازو را به سمت سایر بخش‌ها سنگین‌تر می‌کنند و از قداست نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران می‌کاهند. بنابراین برخی از خودروسازان و واردکنندگان نیز به طور واضح با تمام قوا در نمایشگاه شهرآفتاب حضور نداشتند که این مسئله را می‌توان از تعداد و تنوع خودروهایی که برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران برگزیده بودند و همچنین بزرگی غرفه و مشتری‌مداری آنها دریافت. با این حال برخی از آنها نیز فرصت نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران را غنیمت شمرده، به طور قابل توجهی در شهرآفتاب حاضر شده بودند. حضور خودروهایی همانند رنو اسپرت RS01 و تویوتا C-HR که باید در حد و اندازه‌های جهانی ارزیابی شوند در کنار معرفی برخی خودروسازان داخلی همانند گروه مارد را باید به فال نیک گرفت و از نقاط قوت نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهرآفتاب دانست.

پیشرفت یا پسرفت؟
حال با بررسی کلی نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در گذشته و حال، این سوال پیش خواهد آمد که آیا نمایشگاه شهرآفتاب از دوره‌های قبل بهتر بوده یا خیر؟ پاسخ دادن به این سوال چندان ساده نیست و با توجه به در دست نبودن آمار و ارقامی دقیق، چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد که از روی کلیات رأی نهایی را صادر کنیم. با این حال چند نکته اساسی در بررسی این نمایشگاه‌ها وجود دارد. اول از همه اینکه بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران و بازگشت آن به شهر تهران پس از مدتی بیش از یک دهه را باید یک امر مثبت و استثنایی دانست که پیشرفتی برای صنعت خودرو کشورمان است.
نکته دوم این است که با توجه به تمامی محدودیت‌ها، مشکلات و نبود امکانات، نمایشگاه‌هایی که در دهه 70 برگزار می‌شدند با استقبال بسیار بیشتری مواجه می‌شدند و حضور مردم در نمایشگاه شهرآفتاب با وجود تمامی تبلیغات، کمرنگ‌تر از گذشته‌های دور بود.
قطعا حضور پررنگ‌تر خودروسازان ایرانی، واردکنندگان داخلی و همچنین حضور مستقل خودروسازان سایر کشورها در سال‌های آتی می‌تواند به اعتبار نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران و حضور مردم افزوده، نمایشگاه شهرآفتاب را به شرایط آرمانی خود برساند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو