فونیکسریمکسبهتام

آزمون های سخت در سه اقلیم برای رنو کولئوس تازه وارد فرانسوی بازار ایران؛

روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو

عصر خودرو- از زمانی که نگین خودرو، رنو کولئوس جدید را در نمایشگاه خودرو تهران معرفی کرد می شد حدس زد این خودرو با استقبال مواجه شود و هم اکنون هم استقبال بالا از پیش فروش آن نشان دهنده درستی حدس های اولیه است.

روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو
  • روز داوری برای جان سخت بلندقامت رنو

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  این خودرو به تازگی در بازارهای جهانی معرفی شده اما به لطف همکاری تنگاتنگ رنو و نگین خودرو، ایران در میان نخستین بازارهای کولئوس در جهان قرار دارد. نگین خودرو شرایطی را فراهم کرد تا جمعی از روزنامه نگاران حوزه خودرو فرصت ملاقات با کولئوس را پیش از عرضه رسمی آن به بازار داشته باشند که حاصل آن آزمون هایی در محیط شهری، جاده های برفی کوهستانی و کویر مرکزی ایران بود و آنچه می خوانید ماحصل این آزمون ها است.

رنو کولئوس را می توان پدیده این روزهای بازار خودرو ایران دانست، خودرویی در کلاس شاسی بلندها که به نوعی رنسانس رنو در این کلاس است. این خودرو در نسل پیشین خود تجربه چندان موفقی در بازار ایران نداشت و باوجود توانایی های فنی، بیش از هر چیز به دلیل ظاهر ساده اش نتوانست موفقیت بزرگی برای رنو به دنبال داشته باشد. در نسل جدید اما رنو همه چیز را تغییر داده است که مهمترین آن طراحی خودرو است که با بهره گیری از زبان طراحی جدید رنو، خودرویی زیبا و کاملا چشم نواز حاصل شده است.

به علاوه نسل جدید کولئوس از نظر توان فنی هم خودروی قابلی است. خودروی شاسی بلندی در ابعاد کولئوس، قطعا نیاز به موتوری دارد که بتواند از پس جابجایی آن برآید. این موتور باید علاوه بر قدرت، گشتاور بالایی هم داشته باشد، عاملی که باعث می شود یک خودروی شاسی بلند بتواند در سخت ترین شیب ها نیز باقدرت به پیش برود. برای این خودرو رنو از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بهره برده است که می تواند 170 اسب بخار قدرت و 233 نیوتون متر گشتاور تولید کند تا به این ترتیب کولئوس خودرویی در حد و اندازه رقبای خود در این کلاس باشد. در زمینه گیربکس، رنو بار دیگر از تجربیات و دانش گذشته خود در زمینه تولید گیربکس بهره گرفته و بر روی کولئوس شاهد عرضه گیربکس CVT بانام اختصاصی X-Tronic هستیم.

کولئوس از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند بهره می برد و راننده میتواند متناسب با شرایط جاده و نیاز خود آن را بر روی وضعیت دوچرخ متحرک (برای جاده های معمولی و تردد در شهر)، چهارچرخ متحرک هوشمند (برای تردد در مسیرهای لغزنده) و قفل دیفرانسیل (برای شرایط آفرود و زمین های گلی) قرار دهد.

پیش از این به طور مفصل به مرور بخش های فنی، امکانات، ابعاد، ایمنی و سایر خصوصیات رنو کولئوس پرداخته ایم اما در اسفندماه و با هماهنگی های انجام گرفته از سوی نگین خودرو به عنوان نماینده رنو در ایران، پیش از عرضه کولئوس به بازار فرصت آزمون آن در شرایط مختلف از سوی اصحاب رسانه فراهم شد و آنچه می خوانید ماحصل این آزمون ها است.

کولئوس در شهر
رنو کولئوس و به طورکلی خودروهایی در این کلاس هرچند به عنوان خودروهای شاسی بلند و البته AWD یا 4WD فروخته می شوند اما واقعیت آن است که بخش عمدهای از خریداران این خودرو، آن را نه به دلیل توانایی خارج از جاده، که به عنوان یک خودروی خانوادگی خریداری می کنند و به همین دلیل شاید یکی از مهمترین فاکتورها برای چنین خریدارانی، راحتی و قابلیت های خودرو در رانندگی روزانه شهری باشد. مدلی که در اختیار تیم آزمایش کننده قرار گرفت نمونه اولیه وارد شده به ایران بود و به همین دلیل در زمان انجام این آزمون هنوز پلاک لازم برای تردد در محیط های شهری را نداشت.

با در نظر گرفتن این شرایط و برای نزدیکتر شدن این آزمون به یک رانندگی واقعی شهری، نگین خودرو در نمایشگاه خودرو تهران فضای بزرگی را به صورت محصور در اختیارمان قرار داد تا به این ترتیب بتوانیم کولئوس را در محیطی شبیه سازی شده و بر روی آسفالت مورد ارزیابی قرار دهیم. خوشبختانه فضای موردنظر علاوه بر امکان انجام آزمون های سنگین در زمینه هندلینگ، دارای پستی و بلندی هایی هم بود که باعث میشد شرایط راندن این خودرو، به رانندگی با آن در خیابان های شهری های کشور (که گاهی به پیست های آفرود هم تنه میزنند!) نزدیک باشد.

در نگاه اول قطعا کولئوس را خودروی زیبایی خواهید یافت به ویژه اگر آن را با طرح ساده نسل پیشین مقایسه کنید میتوانید پیشرفت محسوس رنو در زمینه طراحی را ببینید. طرح ظاهری کولئوس با توجه به آنکه چند ماهی از حضور تلیسمان در خیابان ها میگذرد شاید در نگاه اول شگفت زده تان نکند اما قطعا موردپسند قرار میگیرد. طراحی ظاهری این خودرو پیرو خط و زبان طراحی محصولات رنو است که با تلیسمان آغاز شد و پس از آن به مرور در دیگر محصولات این شرکت از جمله نسل جدید مگان و کولئوس هم آن را دیدیم. به این ترتیب کولئوس ظاهری جذاب دارد که در عین حال همچنان میتوان خطوط منظم و یکنواخت را در آن دید. مزیت بزرگ این سبک طراحی آن است که خیلی دیرتر از طرح های پر زرق و برق خسته کننده می شود و تا مدت ها در خیابان جلب توجه می کند و قطعا مالک خودرو هم به این زودی از آن خسته نمی شود.

در نگاه اول کولئوس را به وضوح بزرگتر از نسل پیش و البته بزرگتر از عکس هایش خواهید دید. بخشی از این مسئله به رشد کولئوس در ابعاد بدنه باز می گردد اما بخش مهمی از آن به تغییر طراحی مربوط است چراکه اکنون کولئوس خودرویی چهارشانه و قدرتمندتر از نسل پیشین خودرو به نظر می رسد هرچند افزایش بیش از 15 سانتیمتری در طول خودرو هم در این میان بی تاثیر نیست. دماغه کولئوس برخلاف نسل پیشین آن به صورت مستقیم رو به جلو آمده و گرافیک چراغ ها و به ویژه چراغ هایLED با طراحی C شکل باعث می شود خودرو عریض تر از آنچه هست به نظر برسد و باوجود آنکه خودرویی تقریبا در قد و قامت سانتافه است، بزرگتر از آن به نظر می رسد.
با در اختیار گرفتن ریموت زیبای کولئوس (که میتوان آن را نمونه بهروز شده ریموتهای کارتی مشهور رنو دانست) وارد خودرو میشویم تا در اینجا کولئوس جلوهای دیگر از طراحی خود را نشان دهد. رنو معمولا در زمینه طراحی داخلی

خودرو عملکرد متعادلی دارد و تلاش میکند فضای داخلی خودرو و به ویژه داشبورد را تا حد امکان ساده و کاربردی طراحی کند تا به این ترتیب بهره گیری از آن برای کاربران راحت تر باشد. این روند در کولئوس هم تکرار شده است و با بهره گیری از یک صفحه نمایش بزرگ در بخش میانی داشبورد، عملا بخش عمدهای از دگمه ها و کنترل ها از خودرو حذف شده تا به این ترتیب فضای داخلی یکدستی در این بخش به وجود آید. خودرویی که جهت آزمون در اختیار ما بود در بخش داخلی از پوشش چرم دورنگ بهره میبرد و ترکیب رنگ قهوه ای در صندلی ها و داشبورد و رودری ها با رنگ سیاه در سایر بخشها، طراحی باوقار به خودرو داده بود. فرانسوی ها استاد فضاسازی داخلی خودرو هستند و این مسئله را میتوان در کولئوس هم دید، جایی که فضا برای پنج سرنشین بزرگسال به طور کامل فراهم شده است.

صندلی ها راحت هستند و به ویژه راننده و سرنشین فضای کافی در اختیار دارند. تنظیم صندلی های جلو برقی است و در ردیف جلو شاهد نصب گرمکن و سردکن صندلی ها برای رفاه بیشتر هستیم ضمن آنکه فضای کافی در اختیار سرنشینان عقب هم قرار گرفته است تا در یک مسافرت خانوادگی مشکلی نداشته باشید ضمن آنکه وجود سقف پانوراما باعث می شود فضای داخلی خودرو باوجود نور بیرونی بزرگتر و دلبازتر دیده شود.

دید اطراف در کولئوس مناسب است ضمن آنکه راننده به خوبی میتواند گوشه های جلویی خودرو را ببیند تا در رانندگی در ترافیک های شهری مشکلی وجود نداشته باشد. صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و از این نظر حتی رانندگانی با قامت کوتاه هم میتوانند به گونه ای صندلی ها را تنظیم کنند که تسلط خوبی بر محیط اطراف داشته باشند هرچند در نهایت وجود سنسورها در هر چهارگوشه خودرو، نزدیک شدن به موانع را به راننده اطلاع میدهد و در زمان پارک هم دوربین عقب فضای کاملی را پوشش میدهد.

مانیتور بزرگ نصب شده در میانه داشبورد عملا باعث شده بخش عمدهای از دگمه های میانی داشبورد حذف شود هرچند هنوز هم دگمه های پرکاربرد در سر جای خود باقی مانده اند تا راننده برای کنترل آنها نیازی به ورود به تنظیمات نداشته باشد. در این بخش میتوانید بخشی از تنظیمات سیستم تهویه مستقل خودرو، تنظیمات سیستم صوتی، تنظیمات مربوط به خودرو و ... را انجام دهید.

این صفحه نمایش لمسی منوهای ساده ای دارد و برای استفاده از آن دچار مشکلی نخواهید شد ضمن آنکه منوهای اصلی بزرگ طراحی شده اند تا در زمان حرکت هم بتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

بخش عمده ای از سیستم های کنترلی خودرو از روی فرمان هم در دسترس است و به این ترتیب برای تنظیم کروز کنترل، لیمیتر، سیستم صوتی و حتی پاسخ به تلفن نیازی به برداشتن دست از روی فرمان نخواهید داشت. وقتی به عنوان راننده در کولئوس می نشینید چیزهای بیشتری هم برای لذت بردن خواهید دید چراکه بخشی از نشان دهنده های این خودرو به صورت دیجیتال طراحی شده و نمای جذابی دارد و قطعا تا مدتها برایتان عادی نخواهد شد.

نوبت به راندن کولئوس میرسد، جایی که این فرانسوی تازه وارد تا حد زیادی ما را غافلگیر کرد چراکه توانایی های حرکتی مناسبی دارد که در این بازه قیمتی به سختی در رقبا دیده میشود. فرمان کولئوس متناسب با سرعت خودرو تنظیم میشود و به این ترتیب در رانندگی شهری فرمانی بسیار نرم در اختیار دارید که راننده را خسته نمی کند اما در زمان حرکت در سرعت های بالا فرمان سفتتر می شود تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشید.

در شروع حرکت با کولئوس می توانید به خوبی توان پیشرانه 170 اسب بخاری آن را حس کنید. این پیشرانه به صورت تنفس طبیعی عمل میکند و طبیعی است نباید انتظار واکنش ناگهانی از آن را داشته باشید اما به دلیل هماهنگی مناسب با گیربکس خودرو، شتاب گیری مناسبی دارد به گونه ای که در آزمون شتاب غیررسمی انجام گرفته در حاشیه این آزمون توانست در مسیری 400 متری، به اندازه حدود 2 متر از سانتافه پیش بیافتد. واکنش موتور به پدال گاز مناسب است و گیربکس CVT از سری X-Tronic رنو نیز به خوبی با موتور هماهنگ است تا در زمان لازم با کاهش ضریب دنده ها، روند شتاب گیری را تسریع کند. با گشتاور 233 نیوتون متری، خودرو کشش مطلوبی دارد و این مسئله حتی در زمان حضور کامل سرنشینان هم همچنان خود را نشان می دهد.

با توجه به فضای مناسبی که در اختیارمان بود تصمیم به آزمون توانایی های کولئوس در زمینه هندلینگ گرفتیم. خودروهای شاسی بلند خانوادگی معمولا خودروهای نرمی هستند اما به دلیل فنربندی نرم و البته ارتفاع بالایی که دارند در زمینه هندلینگ و فرمان پذیری نمی توان حساب زیادی بر روی آنها باز کرد اما کولئوس در این زمینه تمام پیش فرض های ذهنی تان را بر هم میزند. سیستم تعلیق این خودرو همچنان به خوبی میتواند ضربات مسیر را جذب کند و این مسئله را در بخش هایی از مسیر که دست اندازهای زیادی داشت به خوبی نشان داد چراکه عملا ضربات تقریبا در اتاق خودرو احساس نمی شد. سیستم تعلیق و شاسی این خودرو اما به گونه ای تنظیم شده است که کولئوس همچنان فرمان پذیری مناسبی دارد تا جایی که گاهی فراموش می کنید سوار بر یک خودرو شاسی بلند هستید و میتوانید همچون یک خودروی سدان مانور دهید ضمن آنکه از حرکات گهوارهای در شاسی خودرو خبری نیست و به این ترتیب سرنشینان آرامش کاملی خواهند داشت.

روند مانور با کولئوس را تا حدی ادامه دادیم که سیستم ESP خودرو وارد مدار شد و کمی فشار بر موتور را تعدیل کرد تا خودرو از کنترل خارج نشود اما میتوان با اطمینان گفت حتی در غیاب این سیستم هم کولئوس هندلینگ مناسبی در کلاس خود دارد و از این نظر از بسیاری رقبایش جلوتر است. به علاوه توان ترمزها هم مناسب هستند و در مواقع ضروری میتوانید به خوبی از توان آنها برای متوقف کردن این خودرو استفاده کنید.

درمجموع کولئوس در کاربردهای روزمره میتواند نمره بالایی بگیرد. کابین این خودرو جادار و بیصدا است و فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. توان خودرو مناسب است و قطعا کمتر با مشکلی در این زمینه مواجه میشوید و حتی میتوانید در شهرها و جاده ها با خودروهای گرانقیمت تر هم مقابله کنید ضمن آنکه راننده کنترل مناسبی بر خودرو دارد و این مسئله اعتماد به نفس راننده را افزایش میدهد تا کولئوس از اصلیترین آزمون خود سربلند بیرون بیاید.

کولئوس در برف

هرچند کولئوس یک شاسی بلند شهری است و طبیعتا بیشتر عمر خود را در جاده ها و خیابان های آسفالته میگذراند اما خریداران این کلاس میخواهند از خودروی خود برای طبیعت گردی هم استفاده کنند و اینجا است که کولئوس باید بتواند بخشی دیگر از آزمون های سخت ما را پشت سر بگذارد. در این آزمون هدف آن بود که کولئوس را به مسیرهای خارج از جاده ببریم تا مشخص شود آیا این شاسی بلند تازه وارد میتواند در چنین مسیرهایی نیز خریدارانش را همراهی کند یا تنها باید از آن در مسیرهای شهری استفاده کرد؟

برای این منظور ارتفاعات برف گرفته شرق تهران انتخاب شد چراکه میتوانست تنوع مناسبی از مسیرها را در اختیار ما بگذارد. در این بخش عملا توانایی کولئوس در عبور از مسیرهای خاکی، برف، یخ و زمین های گل آلود و البته شیب های تند مورد آزمون قرار گرفت.

در آغاز مسیر و به طول حدود دو کیلومتر، با جاده ای خاکی مواجه شدیم که به طور معمول از سوی خودروهای راه سازی و کامیون ها مورد استفاده قرار م یگیرد و به دلیل بارندگی های اخیر، پستی و بلندی های زیادی در آن به وجود آمده. همانطور که پیش از این عنوان شد، سیستم انتقال قدرت کولئوس را میتوان در سه وضعیت تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل هوشمند و چهارچرخ متحرک با قفل دیفرانسیل تنظیم کرد که هر یک از این وضعیت ها باید با توجه به شرایط جاده انتخاب شوند. در مسیر موردنظر و با توجه به آنچه در مقابلمان بود در ابتدا از وضعیت تک دیفرانسیل استفاده کردیم. این حالت بیشتر برای کاهش استهلاک سیستم انتقال قدرت و در مسیرهای شهری به کار میرود اما شرایط مسیر به گونه ای بود که کولئوس بدون مشکل و با همین وضعیت انتقال قدرت توانست مسیر را طی کند. در ادامه به مرور با افزایش ارتفاع، رطوبت ناشی از آب شدن برفها در اثر تابش خورشید بر روی زمین افزایش پیدا کرد و در چند نوبت شاهد هرزگردی چرخ ها بودیم و به همین دلیل وضعیت سیستم به چهارچرخ متحرک هوشمند تغییر کرد. در این حالت خودرو به طور خودکار و با توجه به وضعیت چسبندگی هر محور، نیرو را بین دو محور تقسیم میکند. در این حالت به طور پیش فرض نیرو به چرخهای جلو میرسد اما با توجه به شرایط مسیر و لغزندگی چرخها، خودرو میتواند هرزگردی یک چرخ را تشخیص دهد، میزان انتقال گشتاور به آن محور را محدود کرده و گشتاور بیشتر را به محور دیگر میفرستد تا خودرو در وضعیت واماندگی قرار نگیرد. بخش مدیریت این سیستم در هر ثانیه چندین بار وضعیت چرخ ها را کنترل میکند و تمام آنچه عنوان شد بدون دخالت راننده و حتی بدون آنکه راننده متوجه آن شود روی میدهد تا به این ترتیب در این شرایط هم کولئوس باوقار به پیش برود.

آنچه در این بخش جلب توجه میکرد آرامش کابین کولئوس بود، امری که با توجه به شرایط نامساعد زمین میتوان آن را یکی از امتیازات بزرگ این خودرو دانست. صدای تایرها در زمین خاکی به ندرت وارد اتاق میشود و موتور در دورهای آرام و حتی دورهای میانی تقریبا بیصدا است ضمن آنکه در تکان های شدید هم صدایی از داخل کابین به گوش نمیرسد. به علاوه سیستم تعلیق خودرو به خوبی ضربات مسیر را جذب میکند و کمتر پیش می آید که از این نظر ضربه ای در اتاق حس کنید. در کنار اینها سیستم هوشمند کولئوس به خوبی میتواند نیروی موتور را بین دو محور تقسیم کند و عملا بدون آنکه راننده متوجه آن شود، خودرو را در واماندگی نجات میدهد و به این ترتیب در چنین مسیری خودرو به راحتی می تواند به پیش برود.

در ادامه مسیر و با افزایش ارتفاع، به مسیرهای برفی و گل آلود رسیدیم، مسیرهایی که در حالت عادی امکان عبور هرچند دشوار از آنها با استفاده از خودروهای سواری مقدور نیست و اینجا است که کولئوس کاربرد خود را به عنوان یک خودروی شاسی بلند نشان میدهد. مسیر موردنظر دارای برف سنگینی بود و طی روزهای متعدد و درنتیجه آب شدن برفها و یخ زدن دوباره آنها در جایجای مسیر شاهد وجود قطعات یخ بزرگ بودیم. به علاوه در بعضی بخشهای مسیر گل و لای سنگینی وجود داشت که باعث میشد خودرو تا حد زیادی درون گل ها فرو برود. برای راندن در چنین مسیری و به ویژه با توجه به باریک بودن جاده و وجود برف سنگین در بخش هایی که دید کناره جاده را محدود میکرد، یک دستگاه خودرو نیسان پیکاپ که راننده آن تجربه آفرود در این مسیر را داشت و با راه آشنا بود در جلوی کولئوس حرکت میکرد. پیکاپ موردنظر دارای تایرهای مناسب برای چنین مسیرهایی بود ضمن آنکه تغییرات اندکی در آن برای عبور از این مسیر ایجاد شده بود و به نوعی توان آفرود بالاتری نسبت به کولئوس داشت. به این ترتیب این خودرو به همراه یک دستگاه تویوتا پرادو به عنوان مرجع توانایی های کولئوس در نظر گرفته شدند. در چنین مسیری به طور معمول میتوان از سیستم چهارچرخ هوشمند کولئوس بهره گرفت اما بر اساس تجربه، از سیستم چهارچرخ متحرک دائم در طول این بخش از مسیر بهره گرفتیم. در این شرایط گشتاور موتور به طور مساوی میان دو محور تقسیم میشود و عملا در صورتی که یکی از چرخها دچار واماندگی شود، محور دیگر میتواند با بهره گیری از گشتاور، خودرو را نجات دهد. این بخش از مسیر دشواری های زیادی داشت اما کولئوس به خوبی توانست مسیر را طی کند. توان موتور برای عبور از شیب های سنگین مناسب است و در صورت عدم توقف در میانه مسیر، خودرو کشش لازم برای عبور از شیبهای تند و برفی را دارد. البته در این زمینه باید همواره در نظر داشته باشید کولئوس یک خودرو خانوادگی است که همراه شما به آفرود آمده است و نباید همچون یک آفرودر از آن انتظار داشته باشید.

یکی از مسایل مهم به ویژه در زمین های برفی، تایرهای کولئوس است؛ تایرهای این خودرو هرچند در بخشهای عمده مسیر چسبندگی لازم را داشتند اما در زمانی که در شیب های تند برفی توقف میکردیم، درگیر کردن تایرها نیاز به چند لحظه زمان داشت اما به محض آنکه بخشی از تایر به بخشهای سفتتر برف تماس میگرفت خودرو به خوبی میتوانست شیب را طی کند. ارتفاع کف کولئوس برای گذر از چنین مسیرهایی مناسب است و در طول مسیر شاهد گیر کردن کف خودرو یا آسیب به آن نبودیم ضمن آنکه تعلیق مناسب خودرو بار دیگر و در جریان این آزمون نیز خود را نشان داد. به طورکلی میتوان عملکرد کولئوس در زمین های ناهموار برفی و گل آلود را مثبت ارزیابی کرد و عملا تمام مسیر را پا به پای تویوتا پرادو طی کرد و از این نظر میتوان توان آفرود آن را در حد خوب ارزیابی کرد.

کولئوس در بیابان

در راستای تکمیل آزمون سواری کولئوس برنامه دیگری از سوی نگین خودرو در کویر ابوزید آباد ترتیب داده شد تا بتوانیم توانایی های کولئوس را در مسیری دشوارتر از آنچه کولئوس برایش ساخته شده است محک بزنند. با آگاهی از آنکه مسیر پیش رو رمل نرم و عمیقی است که بسیاری از خودروهای دو دیفرانسیل رایج نیز در عبور از آن ناتوان می مانند، کولئوس را روانه جنگ شنها کردیم. عبور در مسیر مستقیم بدون استفاده از سیستم دو دیفرانسیل تقریبا غیرممکن بود به همین دلیل از همان ابتدا با ورود به حالت دو دیفرانسیل و دور گرفتن به رمل وارد شدیم. یکی از نکات موردتوجه در کولئوس فاصله کف خودرو تا زمین به ویژه در بخش سپر جلو است که در آن حجم از شن و تپه ماهورها با برخورد به خارهایی که از زمین روییده بودن به راننده متذکر میشد که باید در خصوص زوایای آفرود این خودرو با آگاهی عمل کند و به ویژه در زمان ورود به شیب های تند رمل ها، با چرخاندن فرمان مانع از درگیر شدن بخش جلویی خودرو با رمل ها شود. عمق رمل و نشستن خودرو در آن موجب افت ناگهانی دور پیشرانه میشد اما پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی کولئوس به هیچ وجه وا نداد و دور مناسب برای بهپیش راندن خودرو و فرار از مهلکه را فراهم می آورد. تنفس طبیعی بودن پیشرانه باعث میشد که خودرو در همه دورها کشش مشخص و یکنواختی را به همراه داشته باشد و از این رو به صورت یکپارچه و حفظ قدرت در رمل حرکت کند. این حالت در خودروهای مجهز به پیشرانه های توربو به دلیل ورود توربو به مدار از دور موتوری مشخص و افت شدید توان تولیدی پیشرانه با خاموش شدن توربو، به هیچ وجه یکپارچه نیست و خاموش شدن توربو یا به معنای افت ناگهانی توان و گیر کردن در رمل است و یا فشار آوردن به پیشرانه برای روشن نگهداشتن سیستم توربو به معنای تحت فشار گذاشتن شدید پیشرانه در حداکثر توان کاری است که به سرعت از عمر مفید پیشرانه می کاهد. در روز آزمون خودروهای دیگری چون نیسان پیکاپ و آفرودر حقیقی چون لندکروزر FJ100 نیز حضور داشتند. گیرکردن چندین باره نیسان پیکاپ و دشواری عبور از مسیرهای شنی و شیبدار محل آزمون خود گواه بر دشواری مسیر آزمون رانندگی بود. توانایی سیستم دو دیفرانسیل کولئوس در این آزمون به مراتب فراتر از آنچه که تصور میشد تحت فشار قرار گرفته و از آن سربلند بیرون آمد. باید به یاد داشته باشید که کولئوس خودرویی با خواص آفرودهای معقول و درخور کلاس است و به هیچوجه مناسب این آزمون سنگین در چنین محیط پیچیده و دشواری طراحی نشده است اما توانست از این آزمون سخت هم سربلند بیرون بیاید.

آنچه در آزمون کویر با کولئوس انجام شد با راهنمایی های آفرود سواران باتجربه و اسکورت دو خودرو آفرودر دیگر و البته در شرایطی بسیار ایمن و حساب شده انجام گرفت اما با این حال بسیار سنگین تر از آن بود که مناسب کولئوس باشد. از این رو حتی با گیر کردن های گاه به گاه در رمل با عمق بیست سانتیمتر بدون شک کولئوس با تکیه بر پیشرانه جانداری که تسلیم فشارها نمی شود، نمره قبولی آفرود در بیابان را میگیرد و ثابت میکند که برای سفرهای آخر هفته ای در مسیرهای ناهموار خاکی با تکیه بر آپشن های ایمنی و رفاهی چون سیستم کمکی پارک، سیستم هشدار دهنده نقطه کور، دوربین دید عقب، سیستم تشخیص فشار باد تایرها (TPMS)، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، فرمان برقی و البته پیشرانه تنفس طبیعی پرتوان برای خانواده های ایرانی بدون شک گزینه ای بسیار قدرتمند و ایمن است.


جمع بندی

کولئوس وارد بازی بزرگی در بازار ایران شده است و باید با رقبای قدرتمند و البته باسابقه ای رقابت کند اما به جرات می توان گفت این تازه وارد رنو حریف قدرتمندی برای بزرگان در این کلاس است. کولئوس طراحی ظاهری و داخلی مناسبی دارد و از قوای محرکه خوبی بهره میبرد. سواری نرم و در عین حال قابل کنترلی دارد و مهمتر اینکه نتیجه آزمون های ما نشان داد غیر از توانایی های شهری، توانایی آفرود مناسبی هم دارد و همه اینها باعث میشود بتوان به آن نمره بالایی داد. مهمتر از همه اینها قیمت رقابتی این خودرو است، جایی که کولئوس با قیمت 199 میلیون و 500 هزار تومان، رو در روی رقبایی قرار میگیرد که همگی بالای 200 میلیون تومان قیمت دارند. به این ترتیب کولئوس مجموعه کامل از تواناییهای فنی و ظاهری را در پکیجی با قیمت مناسب عرضه می کند و همین مسئله متضمن فروش بالای آن است، امری که در دور نخست پیش فروش آنهم شاهدش بودیم و به این ترتیب رقبا باید از هم اکنون جا را برای این رنو تازه وارد باز کنند.

عکس: مصطفی انیسی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو