فونیکسریمکسبهتام

مفهومی‌های جیپ برای سال ۲۰۱۷ رسما معرفی شدند

آس‌های هفت‌گانه جیپ

عصر خودرو- شرکت جیپ امسال هم مطابق سنت سال‌های اخیر خود، مجموعه‌ای بی‌نظیر از خودروهای مفهومی خود را برای همایش سالیانه جیپ سواران به صحرای موآب آورد تا بار دیگر شیفتگان جیپ را شگفت‌زده کند. در ادامه مروری بر هفت خودروی جیپ در همایش امسال خواهیم داشت.

آس‌های هفت‌گانه جیپ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، چند سالی است که شرکت جیپ از زیرمجموعه‌های مطرح گروه فیات-کرایسلر به مناسبت عید پاک مسیحیان اقدام به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی آموزشی برای علاقه‌مندان به آفرود سواری و مالکان برند جیپ می‌کند. این تورهای چندروزه که با شرکت صدها شاسی‌بلند از برندهای توانمند گروه کرایسلر ازجمله جیپ، داج و رم در آستانه عید پاک به مدت یک هفته برگزار می‌شود، سطوح مختلفی از دشواری را در بر می‌گیرد که به سافاری عید پاک جیپ مشهور است. اما این تمام ماجرا نیست. گروه طراحی خودروهای کانسپت شرکت جیپ به‌عنوان یکی از توانمندترین تیم‌های طراحی در جهان به مناسبت این سافاری هرسال تعدادی از برترین مفهومی‌های خود را در این مراسم رونمایی می‌کند که همگی آن‌ها خودروهایی کاملا کاربردی و ساخته شده بر اساس نیاز‌های مشخص هستند و در سافاری عید پاک جیپ پا به پای صدها شاسی‌بلند دیگر در منطقه موآب ایالت یوتای آمریکا به آفرود حرفه‌‌ای می‌پردازند. این خودروهای مفهومی البته معمولا به خطوط تولید نمی‌رسند و حسرت دیدن آن‌ها در خیابان به دل جیپ دوستان می‌ماند اما می‌توانند بخشی از استراتژی این شرکت را نشان دهند. امسال هم در این مراسم شاهد معرفی هفت نمونه مفهومی از محصولات جیپ بودیم که در ادامه مروری کوتاه بر آن‌ها خواهیم داشت.

    جیپ گرند وان (Grand One)
    گرند وان مفهومی شکل یافته بر پایه یک جیپ گرند چروکی ZJ است که به مناسبت 25 امین سالگرد تولد مدل گرند چروکی در این لیست هفت‌تایی حضور یافته است. گرند وان بر رینگ‌های 18 کاستوم و تایرهای عظیم 84 سانتی‌متری BF Goodrich با کد MK2 قرار گرفته است. به‌منظور جای دادن این ستاپ سنگین، گلگیرها تغییر یافته و بزرگ‌تر شده است. نمای ظاهری با حفظ اصالت ZJ با طرح چون جزئی دچار تغییر شده است و فاصله دو محور به همراه ارتفاع خودرو دستخوش افزایش شده است. پیشرانه اما همان نمونه سنتی V8 مگنوم 5.2 لیتری در اتصال با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک است.

    جیپ سافاری
    ایده ساخت مفهومی جیپ سافاری همان‌طور که از نام آن پیداست ترکیب فضای طبیعت با فضای درونی خودرو است در حالی که سرنشینان همچنان از وجود سقف روی سرشان احساس امنیت می‌کنند. سافاری بر اساس رنگلر JK شکل گرفته است و این در حالی است که در جای جای بدنه آن به‌منظور ارتباط بهتر سرنشینان با فضای خارجی از مواد شفاف استفاده شده است تا در هر حال تو از هر زاویه‌ای بتوان بر نمای خارجی خودرو نظارت داشت. روف رک آلومینیومی دوطبقه، چراغ‌های LED سفارشی جلو و عقب، سقف شفاف، در‌های آلومینیومی با پوشش وینیل شفاف دارای زیپ به‌منظور تهویه هوای داخل اتاق و لذت بردن از هوای طبیعی که به ویندورز (Windoors) معروف هستند و حتی دو صندلی تکی عقب که رو به انتهای خودرو نصب شده‌اند تا سرنشینان بتوانند هرچه بیشتر از فضای خارجی خودرو لذت ببرند. چنین خودرویی باید توان آفرود خوبی نیز داشته باشد از این‌رو محورهای جلو و عقب هر دو مجهز به قفل دیفرانسیل و کیت افزایش ارتفاع 2 اینچی هستند. فاصله محور به‌منظور بهبود توان آفرود کاهش یافته و رینگ‌های سفارشی 18 اینچی به تایرهای 89 سانتی‌متری غول‌پیکر BF Goodrich گل‌رو با کد MK2 مجهز هستند. سیستم تعلیق نیز از نوع بادی قابل تنظیم است اما نیرو بخش این عنکبوت آهنی یک پیشرانه توانمند 3.6 لیتری بنزینی پنتا استار V6 است که به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک متصل شده است.

    جیپ کوئیک‌سَند (Quicksand)
    کوئیک‌سند یک جیپ JK رنگلر تغییر یافته با ظاهری مطابق بر هات‌راد‌های هیجان‌انگیز است که المان‌های کلاسیک بسیاری ازجمله رینگ‌های کاستوم کلاسیک 18 اینچی معروف به طرح لوبیا گرفته تا منیفولد‌های وردی هوا کرومی منحصر به فرد از آن یک آفرودر تندوتیز ویژه شیطنت با سرعت بالا در شن‌های عمیق و زردرنگ ساحلی و بیابانی می‌سازد. نیرو بخش کوئیک‌سند یک پیشرانه دیوپیکر V8 کریت 392 همی به حجم 6.4 لیتر است که از هشت سیستم پاشش سوخت انژکتوری مجزا و هدرز بدون منبع بهره برده و به گیربکس 6 سرعته دستی گِتراگ مجهز است. کوئیک‌سند همان اتاق سنتی JK رنگلر را به همراه دارد اما در قسمت انتهایی بسیار کوتاه شده و ارتفاع سقف نیز کاهش یافته است اما شیشه جلو همچنان ویژگی خوابیدن را از دست نداده تا سرنشینان بتوانند از برخورد باد به صورتشان لذت ببرند. کوئیک سند ویژه اجرای حرکت نمایشی تک‌چرخ در شن و ماسه طراحی شده است و از این‌رو تایرهای آن در جلو 84 سانتی‌متر و در عقب 89 سانتی‌متر قطر دارد که در هر دو محور همان برند مشهور BF Goodrich کد MK2 است.

    جیپ تریل پَس (Trailpass)
    تریل‌پس مفهومی است که بر اساس نسل جدید کامپس شکل گرفته است که به کمک رینگ‌های منحصر به فرد 18 اینچی اسپرت دربرگیرنده تایرهای همه‌ جا رو کانتیننتال و کیت افزایش ارتفاع 1.8 اینچی حتی یک سر و گردن بالاتر از مدل کامپس تریل هاوک می‌ایستد. بر سقف تریل‌پس باربند موپار با دو وافل برد و چادر سقفی قرار گرفته و بر نمای خارجی آن طرح منحصر به فردی بر روی درب پیشرانه و خطوط سرتاسری بر دو طرف بدنه نقش بسته است. نیروبخش تریل‌پس پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری تایگرشارک است که به گیربکس 9 دنده متصل شده است.

    جیپ سوئیچ‌بک (Switchback)
    سوئیچ‌بک تیر آخر جیپ در میان مفهومی‌های جدیدش برای برترین و حرفه‌ای‌ترین نوع آفرود است. ترکیبی از قطعات کاربردی جیپ و موپار ازجمله کیت افزایش ارتفاع 4 اینچی، روکش مستحکم دیفرانسیل‌ها، وینچ روبیکان، گارد وینچ و رینگ‌های 17 اینچی با تایرهای 89 سانتی‌متری توان آفرود این شاسی‌بلند چهاردر را به‌مراتب از پیش بیشتر کرده است. نمای خارجی با درهای بدون قاب و سوراخ شده با سقف مستحکم سافاری و باربند، گلگیرهای بزرگ موپار، محافظ چراغ‌های عقب، لایت‌بار عرضی جلو با چراغ‌های توان بالا LED و رنگ‌آمیزی خاص تکمیل می‌شود. نیروی پیشران سوئیچ‌بک از پیشرانه V6 پنتا استار 3.6 لیتری و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تامین می‌شود.

    جیپ CJ66
    CJ66 شاید خاص‌ترین مفهومی امسال جیپ باشد که در حقیقت در نمایشگاه SEMA سال گذشته رونمایی شد. CJ66 در حقیقت از ترکیب اتاق جیپ مدل 1966 تاکسیدو پارک بر شاسی جیپ رنگلر نسل دو (TJ) به همراه قطعات رنگلر نسل سه (JK) و پیشرانه کریت 345 همی (5.7 لیتر) تشکیل شده است که 383 اسب بخار قدرت تولیدی را با کمک گیربکس 6 سرعته دستی در اختیار محورهای قرار می‌دهد تا CJ66 را در کوهستان به پرواز درآورد. رنگ مسی بیابان در ترکیب با رنگ مشکی مات، تایرهای 89 سانتی‌متری، رینگ‌های سیاه 17 اینچی، کیت افزایش ارتفاع دو اینچی و جلو پنجره وینتج 7 شکاف جیپ تکمیل‌کننده نمای خارجی این مفهومی جذاب است. جذابیت CJ66 به اینجا ختم نمی‌شود چراکه دو سرنشین این شاسی‌بلند توانمند بر صندلی‌های منحصر به فرد وایپر تکیه خواهند زد که با کمربند سه‌نقطه اتصالی و کابین رول‌کیج دار محافظت خواهند شد.

    جیپ لومیناتور (Luminator)
    لومیناتور همان‌طور که از اسمش به معنای روشنایی بخش برمی‌آید به‌منظور نشان دادن اهمیت روشنایی در آفرود ساخته شده است. از این‌رو لومیناتور به پیشرفته‌ترین و خاص‌ترین انواع چراغ‌های روشنایی بخش مسیرهای تیره و تاریک آفرود مجهز شده است. پروژه لومیناتو به‌صورت مشترک با شرکت روشنایی ساز مشهور مگنتی مارلی انجام شده است و از این‌رو در زیر خودرو سیستم‌های روشنایی نصب شده است تا به هنگام عبور از صخره‌ها راننده به‌خوبی مسیر خود را تشخیص دهد. سایر چراغ‌های روشنایی در این خودرو شامل چراغ‌های اصلی 7 اینچی بسیار قدرتمند با دو حالت نوردهی، چراغ‌های منحصر به فرد عقب، چراغ‌های LED نصب شده بر ستون A، چراغ‌های LED با نور متمرکز بر سپر جلو و همچنین پروژکتورهای فرمان‌پذیر 10 سانتی‌متری و هماهنگ با فرمان خودرو بر سپر جلو را شامل می‌شود. سیستم روشنایی خاص دیگر در لومیناتور سیستم نورپردازی قدرتمند تنظیم شونده روی در پیشرانه مجهز به سیستم اسکن و دنبال کننده است تا به هنگام آفرود در طبیعت با نور زیاد خود برای چشمان حیوانات و انسان‌ها خطری ایجاد نکند. همچنین بر سقف لومیناتور یک باتری خورشیدی بزرگ و محل فرود درون قرار گرفته است که در ترکیب با مانیتور بزرگ لمسی قرار گرفته بر شیشه بغل انتهایی سمت راننده مجهز به سیستم موقعیت‌یاب و اینترنت ویژگی‌های آفرود این خودرو را تکمیل می‌کند.

    نویسنده: مصطفی انیسی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو