فونیکسریمکسبهتام

بررسی خودرو آریو; اتوماتیکی در محدوده ۵۰ میلیون تومان

عصر خودرو:این روزها بازار خودروی کشورمان متنوع‌تر از گذشته است و در هر محدوده قیمتی چه در رده خودروهای نسبتا ارزان زیر ۵۰ میلیونی و چه در رده خودروهای گران‌قیمت گزینه های متعددی پیش روی مشتریان قرار دارد. درواقع رقابتی شدن بازار و عرضه مدل های متنوع سبب شده که خودروسازان بزرگ کشورمان نیز تنوع محصولات خود را افزایش داده و با تولیدات رنگارنگی در بازار حضور داشته باشند.

بررسی خودرو آریو; اتوماتیکی در محدوده ۵۰ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰
  • 1
  • 1
  • بررسی خودرو آریو; اتوماتیکی در محدوده 50 میلیون تومان

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، در این راستا شرکت سایپا که هماکنون با طیف گسترده ای از انواع مدل ها تا رده 100 میلیونی در بازار حاضر است در نظر دارد به این مقدار بسنده نکرده و در آینده ای نزدیک محصولات جدیدتری هم معرفی نماید. یکی از موفق ترین محصولات زیر 100 میلیونی را میتوان سراتوی تولیدی این شرکت دانست که در گزارشات قبل به تفصیل از آن نوشتیم. سدانی کامپکت و جمع وجور در دو نسخه دنده دستی با موتور 1600 سی سی و مدل اتوماتیک با موتور 2000 سی سی که باوجود قدیمی شدن اتاق، سابقه خوب خود را در ذهن خریداران حفظ کرده و همین امر در کنار گستردگی خدمات پس از فروش سایپا تضمینی در موفقیت آن محسوب میشود. اما اگر بخواهیم سوار بر سدان متوسطی با گیربکس اتوماتیک و با قیمتی حدود 20 میلیون ارزانتر از سراتوی 1600 سی سی شویم، آنگاه چه گزینه ای پیشرو خواهیم داشت؟

محصول مورد بحث ما گزینه دیگر تولیدی سایپا در رده خودروهای اقتصادی با امکانات رفاهی مناسب است. زوتی Z300 که حال در سایت تولیدی سایپای ساوه با نام آریو به تولید میرسد از جمله محصولات تاحدودی جدید در بازار ایران به شمار میرود.

در نگاه اول به نمای ظاهری خودرو میتوان الهام گیری از پلتفرم محصولات تویوتا را به ویژه در نمای جانبی و پشتی دریافت. چراغ های جلو با تزیینات کرومی در درون آن به همراه جلوپنجره دو شاخه کرومی و لوگوی بزرگ سایپا در وسط جلو پنجره، کارکتر اصلی خودرو را رقم میزنند. با گذر از طراحی آرام و نرم بخش جانبی و خط شانه انتهای درب عقب و گلگیر، به بخش پشتی میرسیم. طراحی ساده چراغ های مربعی شکل عقب مجهز به LED و خطوط هماهنگ روی درب صندوق بار و سپر، از نظر کارشناسان به دور از هرگونه ناهمگونی برخی از دیگر محصولات چینی است. طراحی فضای داخلی نیز در جهت همسویی با طراحی ساده و همگون بیرونی، شامل خطوطی نرم روی داشبورد و رودری ها میشود.

با این وجود نه تنها بی حوصلگی طراحی در این بخش دیده نمی شود بلکه خطوط مواج میانه داشبود، استفاده از دو رنگ مشکی و خاکستری در ترکیب آن و پنل های چوبی تیره و براق در کنسول و داشبورد خبر از دقت سازنده در طراحی کابین دارد. از ویژگی های مثبت کابین آریو میتوان به استفاده بهینه از فضا در آن اشاره کرد که شامل محفظه های پایین سیستم صوتی و مخفی بالای فندک، دو عدد جالیوانی و همچنین کنسول زیر استراحتگاه دست میشود.

با استارت زدن خودرو، لرزشی در کابین احساس نمی شود که کاملا خوشایند و حتی شاید دور از انتظار باشد. خودرو بی صدا روشن شده و گیربکس 4 دنده اتوماتیک با قرارگیری در حالت D ،حرکت را در وضعیت اقتصادی آغاز می‌کند که در نمایشگر پشت آمپر نیز علامت (E (Economical به نمایش در می آید. فشردن پدال گاز تا انتها، شتابگیری نرم موتور 112 اسبی با گشتاور 151 نیوتن متری را به دنبال دارد و دور موتور در حالت پرشتاب تا 5000 دور نیز پیش میرود. حالت دیگر گیربکس حالت برفی آن است که با فشردن کلید کوچک کنار دسته دنده فعال شده و با تعویض دنده در دورهای پایین، مانع از انتقال گشتاور زیاد و هرزگردی چرخ های جلو میگردد. با کشیدن دسته دنده به سمت چپ گیربکس به حالت دستی یا منوال تغییر می‌کند در این حالت چنانچه راننده پس از رسیدن دور موتور به 5500 دور نسبت به تعویض دنده اقدام نکند، گیربکس به صورت اتوماتیک عمل تعویض دنده را انجام میدهد.

رانندگی با آریو نرم و بی صدا است و فضای جادار و نورانی کابین دلباز جلوه می‌کند. فضای صندلی های پشتی برای سه نفر سرنشین بزرگسال بویژه در قسمت پا و سر به اندازه کافی جادار به نظر میرسد. عرض 1766 و فاصله محوری 2700 میلیمتری خودرو از مهمترین دلایل این جادار بودن آن به شمار می آیند. ویژگی که سبب شده است این محصول انتخاب مناسبی برای شرکت های تاکسیرانی باشد و این امر از سوی سایپا محقق شده است. همچنین نتیجه عریض بودن خودرو در بخش صندوق بار بزرگ آن نیز مشهود است.

کابین خودروی آریو

امکاناتی از جمله کامپیوتر اطلاعات سفر، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده  صندلی کودک ISOFIX ،سیستم صوتی مجهز به رادیو + Player CD با قابلیت پخش MP3 و پورت USB و سیستم ضد سرقت (Immobilizer) به صورت استاندارد روی آریو ارائه میگردد و به گفته مسئولان سایپا، به احتمال قوی بزودی برای این خودرو امکانات وسیع تری همچون سانروف برقی، صندلی های گرم‌کن و نمایشگر رنگی و دوربین دید عقب نیز قابل سفارش خواهد بود.

در نهایت میتوان آریوی اتوماتیک را خودرویی کاربردی و نسبتا راحت دانست که با بهره‌گیری از پیشرانه 1600 سی سی با قیمت 54 میلیون تومان خودرویی قابل قبول دانست و فقط یکی از معایب آریو را میتوان بازار دست دوم این خودرو دانست که در میان تمام محصولات چینی این مشکل کاملا مشهود است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو