فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۱۱۷»

بررسی لایحه پاک در مجلس و مصوباتی که می‌تواند هوای کلانشهر‌ها را قابل تنفس کند

عصر خودرو- معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادامه بررسی لایحه هوای پاک در مجلس، تصمیمات جدید مجلس را برای کاهش آلودگی هوا مهم و موثر ارزیابی کرد.

بررسی لایحه پاک در مجلس و مصوباتی که می‌تواند هوای کلانشهر‌ها را قابل تنفس کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مجابی با اشاره به تصویب ده ماده دیگر از لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت مکلف شد حداکثر 3 سال پس از لازم اجرا شدن از قانون هوای پاک، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت سفید و نفت کوره مطابق استاندارد های ملی عرضه کند و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد از فعالیت پالایشگاه هایی که فاقد سوخت استاندارد جلوگیری به عمل آورد.

    همچنین وزارت نیرو مکلف شده نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدید پذیر و پاک به نحوی اقدام کنند که حداقل 30 درصد افزایش سالانه ظرفیت برق کشور از انرژی های تجدید پذیر تامین شود.

    مجابی گفت: انباشت پسماند های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضا های باز و یا سوزاندن آن و انباشت پسماند خانگی و ساختمانی در فضای باز توسط شهرداری ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع اعلام و برای متخلفین جریمه در نظر گرفته شد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ماده دیگر وزارت راه و شهر سازی موظف شد هنگام تهیه طرح جامع و تفضیلی شهر ها، شهرک ها، شهرک های جدید و طرح های هادی روستایی و یا توسعه مناطق به نحوی برنامه ریزی کنند که فصل جداگانه ای از مطالعات به بررسی مسائل زیست محیطی اختصاص پیدا کند و همینطور از نظر فضای سبز و فضای باز اقدامات زیست محیطی با تایید سازمان حفاظت محیط زیست انجام دهد.

    مجابی در ادامه به ماده دیگر که به تصویب نمایندگان رسید؛ اشاره کرد و گفت: حداکثر 10 سال پیش از لازم اجرا شدن قانون هوای پاک شهرداری شهرهای بالای 50 هزار جمعیت موظف اند سرانه فضای سبز خودشان را حداقل به 15 متر مربع برسانند. همچنین دولت مکلف شد به منظور کاهش خسارات ناشی از گرد و غبار همکاری منطقه ای و بین المللی را انجام دهد.

    وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد با مشارکت مردم و دستگاه ها اجرایی محلی و سازمان های بین المللی و سازمان های مردم نهاد داخلی NGO عملیات بیابان زدایی در مناطق بحرانی و زیست بوم های حساس انجام دهد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از دیگر موارد بسیار با اهمیت تصویب شده امروز تکلیف قانونی بر سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی زیست محیطی رودخانه ها، تالاب ها، خور ها، دریاچه ها و زیست بوم ها را تعیین کند و وزارت نیرو مکلف شد با شرایط تر سالی، عادی و خشکسالی سالانه این حق آبه را تامین کند.

    همچنین وزارت راه و شهر سازی (سازمان هوا شناسی) مکلف شد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخداد های گرد و غبار را تکمیل کند.

    مجابی خاطر در ادامه به دیگر مصوبات نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه شهر سازی مکلف شدند از محل بودجه منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی طی 5 سال در برنامه ای که به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد؛ حریم سبز بزرگراه ها و کمربند سبز شهر ها و روستاها تحت تاثیر رخداد های گرد و غبار را ایجاد کنند.

    وی افزود: با توجه به مواد تصویب شده این لایحه به دنبال آنست که بتواند پس از تایید و تصویب نمایندگان مجلس و طی مراحل قانونی اثر گذاری خود برای بهبود وضعیت کیفی هوا داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو