فونیکسریمکسبهتام

معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران:

مدت چهارساله معاینه فنی برای خودروها از لحاظ علمی پذیرفته شده نیست

عصر خودرو- معاون محیط زیست تهران در واکنش به مصوبه مجلس در تعیین مدت چهارساله معاینه فنی خودروها گفت: متوسط سن معاینه فنی در کشورهای مختلف جهان میان دو تا سه سال است و از لحاظ علمی مدت چهارساله معاینه فنی برای خودروها پذیرفته شده نیست.

مدت چهارساله معاینه فنی برای خودروها از لحاظ علمی پذیرفته شده نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، پرونده لایحه هوای پاک پس از مدتها در مجلس شورای اسلامی بسته شد، اما انتقاداتی به این لایحه که به زودی تبدیل به قانون خواهد شد، وجود دارد.

    در ماده 6 این لایحه آمده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می‌شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تایید سازمان الزامی است. تبصره 1- دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی 1 سال تعیین می‌گردد.

    سن معاینه فنی در مصوبه پیشین مجلس شورای اسلامی 5 سال در نظر گرفته شد بود که از سوی کارشناسان و مسئولان مورد انتقاد قرار گرفت و قرار بود در لایحه هوای پاک مدت معاینه فنی به 2 یا 3 سال کاهش پیدا کند.

    یکی از مدیران شرکت های خودروساز در این باره عنوان کرده است که قانونی در مورد عمر مفید خودروها وجود ندارد، تا مشخص شود آیا عمر خودرور های ایرانی کفاف انتظار 4 ساله رسیدن به مرحله معاینه فنی را می دهد یا خیر.

    معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست نیز گفته بود: شرایط و کیفیت ماشین‌های تولید داخل با ماشین‌های تولید خارج از کشور متفاوت است، ماشین‌هایی که داخل کشور تولید می‌شوند، پس از مدت کوتاهی در شرایط محیطی ایجاد آلایندگی می کنند.

    وی اظهار کرد: ما تمام توضیحات و پیشنهادات لازم را در ابعاد مختلف برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی  تشریح کردیم اما اینکه نمایندگان نسبت به این موضوع چگونه تصمیم گیری کردند و چه اولویت هایی را در نظر گرفتند و اینکه چرا معاینه فنی دو ساله را به چهار ساله ترجیح داده اند، باید از مجلس پرسیده شود.

    محمد رستگاری معاون نظارت و پایش  محیط زیست تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس و در واکنش به این مصوبه مجلس گفت: وقتی خودروساز، خودروی تولیدی خود را برای 2 سال گارانتی می کند، خود بیانگر میزان کارایی فنی خودروها از سوی خودروساز است.

    وی ادامه داد: انتخاب چهارسال مدت معاینه فنی برای خودروها از لحاظ علمی صحیح نیست.

    این کارشناس با اشاره به اینکه متوسط سن معاینه فنی در کشورهای مختلف جهان میان دو تا سه سال است، اظهار کرد: استدلال مجلس از نبود ظرفیت های لازم در مراکز معاینه فنی در پذیرش حجم زیاد خودرو با کاهش سن معاینه فنی مورد نظر سازمان محیط زیست صحیح نیست.

    رستگاری تاکید کرد: علت ازدحام های موجودی که مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می کند، بیشتر به دلیل نبود فرهنگ مراجعه به موقع  در میان مردم است چراکه بسیاری از مردم روزهای پایانی سال را برای مراجعه به این مراکز انتخاب می کنند.

    رستگاری با بیان اینکه متوسط مراجعه به مراکز معاینه فنی در جهان چیزی حدود 2-3 سال است اظهار کرد: براساس آمار سال گذشته تنها از 20 درصد از ظرفیت مراکز معاینه فنی شهر تهران استفاده شده است.

    در حال حاضر 13 مرکز معاینه فنی با 40 خط در تهران وجود دارد و روزانه 6 هزار خودرو را می تواند بررسی کند، یعنی این مراکز قابلیت حدود 2 میلیون خودرو را دارند که در سال گذشته تنها یک میلیون و دویست هزار خودرو مورد بررسی فنی قرار گرفته اند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو