فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

میزان بنزن هوای تهران سال های ۸۹ و ۹۰ بیش ازهزار قسمت در میلیارد بود

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:استانداردغلظت بنزن در هوا ۵ قسمت در میلیارد ( PPB ) است در حالی که غلظت بنزن هوای تهران در سالهای ۸۹ و ۹۰ بیش از هزار قسمت در میلیارد بود.

میزان بنزن هوای تهران سال های ۸۹ و ۹۰ بیش ازهزار قسمت در میلیارد بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در سال 92 با اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شد انواع آلودگی های سمی در هوای تهران وجود دارد که بنزن یکی از آنها بود.
    وی اظهار کرد: بر اساس اعلام موسسه بین المللی سرطان شناسی بنزن قطعا سرطانزا است از این رو اولین اقدام دولت یازدهم حذف بنزن از بنزین های توزیعی بود.
    وی ادامه داد: دولت قبلی از سال 89 اقدام به تولید و توزیع بنزین پتروشیمی کرده بود که 50 درصد آنرا بنزن تشکیل می داد که منبع اصلی آلودگی هوا بود؛ بررسی های انجام شده درتهران نشان می دهد که میزان بنزن در هوای پایتخت بیش از 300 قسمت در میلیارد است و برخی از نقاط به بیش از هزار قسمت در میلیارد می رسید.
    متصدی تاکید کرد:با توجه به سرطانزا بودن بنزن، دولت اقدامات خود برای حذف این سوخت را آغاز کرد، در آن زمان روزانه 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی توزیع می شد که دولت یازدهم موفق به متوقف کردن تولید و توزیع آن شد و به هیچ عنوان اجازه تولید و توزیع داده نشد.

    *** تاکنون هیچ مجوز توزیع بنزین پتروشیمی داده نشده است
    وی اظهار کرد:گاها برخی جاها درخواست می کنند که بنزین پتروشیمی تولید کنند و سازمان محیط زیست آنرا کنترل کند که اگر مشکلی داشت اجازه تولید ندهد اما من اعلام می کنم تحت هیچ شرایطی اجازه تولید این نوع بنزین داده نمی شود و تاکنون نیز هیچ مجوزی برای این منظور از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.
    متصدی تاکید کرد: در 3 سال اول فعالیت دولت، موفق به ارتقای استاندارد سوخت یورو 2 به یورو 4 شدیم و با راه اندازی پالایشگاه 'ستاره خلیج فارس' واردات بنزین تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و تا سال 98 در سراسر کشور سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع می شود که البته به نظر می رسد با راه اندازی ستاره خلیج فارس این هدف زودتر محقق شود.
    وی گفت: بنابراین دولت در توزیع سوخت استاندارد و حذف سوخت نامناسب به رغم تمام تحریم ها، موفق عمل کرد و موفق به حذف آلاینده ها شد و اکنون میزان غلظت بنزن در تهران زیر 30 قسمت در میلیارد است که با اجرای کامل طرح کهاب ( جمع آوری بخارات سوخت از تانکرها و مراکز توزیع سوخت) به حد استاندارد خواهد رسید.
    وی اظهار کرد: درسازمان حفاظت محیط زیست هیچ وقت برنامه مدونی برای آلودگی هوا برای سراسر کشور وجود نداشت، در دوره ای برنامه ای برا هشت کلانشهر تهیه شده بود اما در دولت یازدهم راهکارهای کاهش آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک تهیه و به تصویب مجلس رسید که دارای 9 محور اساسی و 47 فعالیت زیرمجموعه این محورها است که حذف بنزین پتروشیمی یکی از زیر مجموعه های محور سوخت بوده است.
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین دولت موفق به تولید گازوییل به زیر 50 PPM گوگرد شد و اکنون در تمام کلانشهرها توزیع می شود.

    *** کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها تا زیر هشت درصد
    وی گفت: سال 92 حدود 40 درصد سوخت نیروگاه های کشور مازوت بود که این میزان اکنون به زیر هشت درصد رسیده است؛ یعنی 36 درصد کاهش مصرف مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه ها را داشتیم، در حالی که مازوت یکی از منابع آلاینده هوا است.
    متصدی اظهار کرد: اکنون تمام نیروگاه های کلانشهرها و اطراف کلانشهرها گازسوز شده اند و با توجه به راه اندازی بخش دیگری از پارس جنوبی امسال سوخت تمام نیروگاه ها گاز خواهد بود.
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه ها در سال 95 حدود هشت درصد بود در حالی که قبل از سال 92 میزان مصرف تا 50 درصد بود.
    وی گفت: در سالهای 86- 87 پدیده 'مه دود' را به مدت 2 روز در تهران داشتیم اما تاکنون باران اسیدی گزارش نشده است.
    متصدی با تاکید بر ارائه اطلاعات صحیح در خصوص هوا افزود: سازمان محیط زیست خود را ملزم کرده تا اطلاعات صحیح در اختیار شهروندان قرار دهد؛ از این رو اگر روزی شاخص آلودگی هوا یک واحد بالاتر از شرایط سالم باشد مثلا 101 باشد ( تا واحد 100 هوا سالم است ) هوا را ناسالم اعلام می کنیم ، تمام اطلاعات دستگاه ها به صورت ساعتی اطلاع رسانی می شود، همچنین در مورد گرد و غبار نیز ساعتی اطلاع رسانی می کنیم.

    *** تمام اطلاعات ایستگاه های پایش هوا آنلاین می شود
    متصدی گفت:سازمان حفاظت محیط زیست 190 ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا دارد که تا 10 روز آینده اطلاعات تمام این ایستگاه ها آنلاین می شود و در اختیار افراد جامعه قرار می گیرد؛ براین اساس هرفردی در هر زمانی که بخواهد می تواند با استفاده از بستر اینترنت از وضعیت هوای محل سکونت خود مطلع شود.
    وی افزود: در سطح شهر تهران تابلوهایی وجود دارد که اطلاعات آن مربوط به سراسر شهر تهران است و افراد نمی توانند از وضعیت محل سکونت خود مطلع شوند که با آنلاین شدن ایستگاه ها این امکان فراهم می شود.

    *** امکان تقلب در روند معاینه فنی صفر شد
    وی به بحث معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: بحث معاینه فنی خودروها موضوعی است که مردم تهران همواره از آن در رنج بودند، در این روند شاهد تقلب های بسیار زیاد مانند صادر کردن برگه معاینه فنی در قبال دریافت پول بودیم.
    متصدی افزود: اما کنون تمام 441 مرکز معاینه فنی به سیستم 'سیمفا' که تحت مدیریت وزارت کشورفعالیت می کند، متصل شده اند و دیگر امکان وقوع هیچ تقلبی وجود ندارد چون سیمفا به سیستم شماره گذاری ناجا متصل است.

    *** خروج 960 هزار خودروی فرسوده در دولت یازدهم
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره خروج خودروهای فرسوده گفت: در سال 93 مصوبه ای مبنی بر بهبود حمل و نقل عمومی ، تعویض کاتالیست و خروج خودروهای فرسوده عمومی به تصویب رسیده بود که در سال 95 دولت دوباره مصوبه دیگری را مبنی بر برش یکساله مصوبه 93 در بحث خروج خودروهای فرسوده عمومی تصویب کرد.
    وی افزود: بر این اساس در سال گذشته 40 هزار خودروی فرسوده عمومی از رده خارج شد که 15 هزار خودرو متعلق به تهران بود، در واقع وظیفه شهرداری را دولت انجام داد.
    وی با بیان اینکه تا سال 94 بیش از 350 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده بود، گفت: از سال 83 تا کنون دو میلیون و 150 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که خروج 960 هزار خودرو فقط در دولت یازدهم صورت گرفت.

    *** افزایش 70 روزه هوای سالم در تهران
    متصدی گفت: در تهران در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 70 روز یعنی دو ماه هوا سالم تر بود که نتیجه فعالیت های دولت در راستای کاهش آلودگی هوا است ، اینکه برخی ادعا می کنند آلودگی هوا کاهش نیافته است شاید اطلاعات را متوجه نمی شوند.
    وی افزود: اطلاعات مربوط به هوای تهران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود اما هنوز می شنویم که عده ای می گویند هوا آلوده است.
    متصدی ادامه داد: در سال 92 تعداد روزهای ناسالم 160 روز بود در حالی که در سال 95 این عدد به 89 رسیده است.
    وی اظهار کرد: برخی مدعی می شوند که علت کاهش روزهای ناسالم در سال 95 بارش باران و وزش باد است در حالی که در چهار سال گذشته به طور مداوم کاهش روزهای ناسالم را داشتیم، در سال 92 ، 160 روز،سال 93، 116 ، سال 94، 111 و سال 95، 89 روز هوا ناسالم بوده است.
    متصدی گفت: برخی نیز می گویند برنامه های کاهش آلودگی هوا فقط در تهران دیده شده است در حالی که اینطور نیست و دولت برنامه را برای تمام کشور دیده است، به عنوان مثال با اقدامات صورت گرفته شیراز در سال 95 یک روز ناسالم نیز نداشت ، همچنین روزهای سالم و پاک اصفهان نسبت به سال 92 سه برابر شد.
    به گفته وی برای مقابله با آلودگی هوا در اصفهان دو نیروگاه به علت مصرف سوخت مازوت به طور همزمان پلمپ شدند.

    *** کاهش 30 هزار بشکه از استخراج نفت
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره خوزستان گفت: در سال 92 در اهواز با پدیده بسیار نادری مواجه بودیم و آنهم بروز تنگی نفس در مردم خوزستان بعد از اولین بارش بهاری بود، البته این مشکل از سالهای 88 و 89 شروع شده بود و میزان مراجعه به مراکزدرمانی به 28 هزار نفر نیز رسیده بود.
    وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم برنامه منسجم علمی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه ها، وزارت نفت و صنعت آغاز و در سال 95 موفق به کنترل آن شدیم ، در واقع بعد از سه سال کار تحقیقاتی علت این پدیده مشخص و مهار شد.
    متصدی گفت: علت وقوع تنگی نفس گرده افشانی گیاه کنوکارپوس بود که در اهواز به فراوانی کاشته شده است.
    وی افزود: در زمان بررسی علت وقوع این حالت در مردم ، چندین موضوع مطرح و بررسی شد که یکی از آنها احتمال آلودگی ناشی از فعالیت های نفتی بود از این رو دولت موافقت کرد در منطقه آزادگان روزانه 30 هزار بشکه استخراج نفت را کاهش دهد تا مطالعات به پایان برسد.
    متصدی تاکید کرد: این توقف در حالی صورت گرفت که دولت نیاز مبرمی به تولید نفت و افزایش در آمد داشت اما برای سلامتی مردم خوزستان با کاهش استخراج نفت و فرآوری 30 هزار بشکه موافقت کرد که نشاندهنده توجه دولت به سلامت مردم است.

    *** تالاب هورالعظیم کانون ریزگرد نیست
    وی گفت: براساس مطالعات انجام شده در سال 92 مشخص شده بود که تالاب هورالعظیم یکی از کانون های گرد و غبار در خوزستان است که بر این اساس تلاش سازمان محیط زیست برای آبگیری این تالاب آغاز شد.
    متصدی افزود: در سال 93 اولین دریچه به سوی 14 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم باز شد و با همراهی معاون وزیر نفت سال گذشته نیز حدود پنج میلیارد متر مکعب آب از کرخه به سمت تالاب رهاسازی شد.
    وی با بیان اینکه اکنون 76 تا 80 درصد تالاب آبگیری شده است، اظهار کرد: دیگر تالاب هورالعظیم کانون ریزگرد نیست.
    معاون محیط زیست انسانی سازمات حفاظت محیط زیست گفت: علت خشک شدن تالاب هورالعظیم در دولت قبلی استخراج نفت از بستر آن بود.
    وی ادامه داد: اقدام دیگر برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان نهالکاری است که در این راستا 40 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان نهالکاری می شود که بخشی انجام شده و همچنان ادامه دارد.
    متصدی گفت: اقدام بعدی جمع آوری فلرهای گازی در اهواز است که با همکاری وزارت نفت این کار در حال انجام است.
    متصدی گفت: همچنین شورای عالی آب برنامه مدونی زمان بندی شده با تخصیص اعبتارات برای رودخانه کارون تهیه کرده که مواردی همچون آلودگی و شوری این رودخانه در آن لحاظ شده است.
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع گرد و غبار در اهواز دولت مصوبه ای اختصاصی برای خوزستان تصویب کرده است.

    *** تاکنون سازمان محیط زیست مجوزی برای انتقال آب بین حوضه ای صادر نکرده است
    وی درباره انتقال آب بین حوضه ای گفت: دستور اکید ریاست جمهوری بر انتقال آب بین حوضه ای فقط با مصرف آب شرب است و تاکنون نیز سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای انتقال آب بین حوضه ای حتی برای شرب هم داده نشده است.
    متصدی افزود: در دولت قبل 170 پروژه بزرگ مانند سدسازی، انتقال آب، فعالیت های مربوط به صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و پتروشیمی فاقد مجوز زیست محیطی بود که برخی از آنها تا 100 درصد نیز پیشرفت داشته اند.
    وی ادامه داد: اما از سال 92 تاکنون هیچ پروژه ای بدون مجوز زیست محیطی آغاز نشده است و حتی برخی از پروژه های دوره قبل که پیشرفت هم داشته اند مانند سد خرسان 3، سد شفارود، انتقال آب سیزکوه ، انتقال آب بهشت آباد و انتقال آب سلقان متوقف شده اند.
    متصدی با اشاره به برخی اظهارات درباره انتقال آب سرشاخه های کارون به زاینده رود گفت: تاکنون هیچ پروژه ای از سرشاخه های کارون با هدف انتقال آب به زاینده رود آغاز نشده است.

    *** زباله سوزهای فاقد استاندارد پلمپ می شوند
    متصدی گفت: براساس قانون مدیریت شهری، مدیریت پسماند برعهده شهرداری ها است، شهرداری ها باید از درآمدهایی که در شهر کسب می کنند برای مدیریت پسماند هزینه کنند.
    وی افزود: امروزه در دنیا شهری که پسماندها را با هم جمع کند پذیرفته نیست چون زباله سرمایه است و با مدیریت صحیح درآمد خوبی از آن حاصل می شود در حالی که در شهری مانند تهران زباله ها همچنان درهم و بدون تفکیک جمع آوری می شود.
    متصدی اظهار کرد: درسالهای قبل تعدادی اتاقک درسطح شهر تهران قرار دادند که مردم باید زباله ها را تفکیک و در آن جای می دادند که در بهترین حالت شاید یک یا دو درصد تفکیک صورت می گرفت ، البته ادعا می شود با این روند 8 تا 9 درصد تفکیک می شود که اگر هم این رقم صحیح باشد نسبت به برخی کشورها که تا 60 درصد تفکیک زباله دارند، بسیار ناچیز است.
    وی گفت: روزانه 7 هزارتن زباله در تهران تولید و به کهریزک منتقل می شود که بخشی به کمپوست تبدیل می شود اما چون زباله ها تفکیک شده نیست ممکن است این کمپوست حاوی فلزات سنگین باشد و در حالت دوم اینکه دفن می شوند.
    متصدی درباره تولید برق از پسماند گفت: استراتژی که در خصوص امحا در دنیا وجود دارد به ترتیب بازیافت، تولید به کمپوست، بیوگاز و برق است، در واقع کشورها بر حسب نیازشان این استراتژی را رعایت می کنند؛ اگر کشوری میزان مواد تشکیل دهنده پسماندش از نوع قابل اشتعال باشد به سمت تولید برق می رود و یا اگر کشوری مواد آلی پسماندهای آن زیاد باشد به سمت تولید کمپوست می رود.
    وی ادامه داد: 70 تا 80 درصد مواد تشکیل دهنده پسماندهای تهران مواد آلی است یعنی برای تولید کمپوست کاربرد دارد بنابراین بهترین انتخاب در تهران بعد از تفکیک تولید کمپوست است، بنابراین کشوری مانند ایران که ذخایر نفتی و گازی فراوانی دارد تولید برق از پسماند معنایی ندارد.
    متصدی گفت: سوزاندن پسماند نیز جای تامل دارد، سیستم های قدیمی سوزاندن پسماند آلاینده هایی مانند 'دی اکسین' و 'فوران' در هوا منتشر می کنند ، علاوه بر این گاز فلوئر نیز تولید می کنند که برای سلامت مضر هستند بنابراین اگرفناوری قدیمی باشد و برق تولید شود نه تنها فایده ای ندارد بلکه آلودگی نیز ایجاد می کند.
    وی با اشاره به ادعای شهردار تهران مبنی بر اینکه از پسماند برق تولید می کنیم افزود: روزانه 7 هزار تن پسماند در تهران تولید می شود که از این میزان 200 تن آن در دستگاه زباله سوز کهریزک سوزانده و برق تولید می شود که شاید حدود 2 مگاوات باشد در حالی که روزانه در کشور 74 هزار مگاوات برق تولید می شود.
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال 93 ، 19 راهکار کوتاه مدت برای پسماندهای شمال کشور تدوین کردیم، استانداردهای پسماند سوزها نیز در حد استانداردهای روز اروپا و امریکا تهیه شد.
    وی افزود: اگر زباله سوزی در روند فعالیت خود گازهای اکسین و فوران منتشر کنند با آنها برخورد می شود و به واحدهایی هم که هنوز به بهره برداری نرسیده اند اعلام کرده ایم که استانداردها را رعایت کنند.
    متصدی گفت: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست تعیین محل امحای پسماندهای ویژه است که تاکنون 7محل را مشخص کرده که در استان های قزوین، مرکزی و اصفهان فعالیت آنها آغاز شده است.
    وی اظهار کرد: امکان امحای برخی پسماندها مانند روغن های آسکارل و سموم تاریخ مصرف گذشته در کشور وجود ندارد از این رو حدود هزار و 500 تا دو هزار تن به کشورهایی مانند فرانسه و کره صادر کردیم.
    متصدی درباره باتری های خودرو به عنوان پسماند گفت: قبلا صنایع باتری مصرفی خود را از خارج وارد می کردند اما در سال 93 به 35 درصد کاهش یافت.

    *** ترانزیت پسماندهای ویژه در خاک کشور ممنوع شد
    متصدی گفت: ایران عضو کنوانسیون بازل است از این رو بر این اساس از ابتدای سالجاری ترانزیت پسماندهای ویژه از خاک کشور را ممنوع کرد.

    *** رشد 120 درصدی پایش آنلاین رودخانه ها
    وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ایستگاه های پایش رودخانه ها یک رشد 120 درصدی داشت اظهار کرد: در کشور بیش از 190 ایستگاه پایش آلودگی رودخانه ها وجود دارد که 45 ایستگاه نصب شده بر روی رودخانه ها به صورت انلاین اطلاعات را جمع اوری می کند.
    وی گفت: همچنین با همکاری ارمنستان برنامه مشخصی برای رودخانه ارس تهیه شد تا از ورود آلودگی به آن جلوگیری شود.

    *** تشکیل شبکه پایش امواج
    متصدی درباره پارازیت ها گفت: قانون برای کنترل امواج نداشتیم اما بر اساس لایحه هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ارتباطات و انرژی اتمی مکلف به ایجاد شبکه پایش امواج اعم از رادیویی، پرتوی ، یون ساز و پارازیت ها و آلودگی صوتی شدند.
    وی گفت: از سال 92 دنبال حذف پارازیت ها بودیم که در این راستا نامه ای تهیه و با امضای مشترک رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر ارتباطات به مجلس ارسال شده بود.
    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: موسسه جهانی سرطان شناسی اعلام کرد این امواج احتمالا سرطانزا هستند از این رو ما همان احتمال را در نظر گرفتیم و به دنبال حذف آن در کشور هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو