فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۸۲۰»

کمبود جایگاه عرضه بنزین در شهرهای بزرگ

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از کمبود جایگاه عرضه سوخت در شهرهای بزرگ خبر داد.

کمبود جایگاه عرضه بنزین در شهرهای بزرگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، «عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موفق به صادرات روزانه 450 هزار بشکه فرآورده نفتی در سال گذشته شدیم که این میزان از صادرات برای نخستین بار تحقق پیدا کرد و عمده محصولات مازوت، نفت گاز، نفت سفید و LPG بود.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه "دلیل این حجم از صادرات نیز توسعه شبکه گاز است"، گفت: میزان صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری بیشتر خواهد شد.

    وی افزود: در حال حاضر فقط چهار درصد از سوخت نیروگاه‌ها توسط فرآورده تامین می‌شود و بقیه سوخت نیروگاه‌ها گاز، است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: بعد از رفع تحریم، تجهیزات اصلی توسعه پالایشگاه‌ها به داخل کشور آمد که عمده این تجهیزات مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود، همچنین علاوه بر پروژه ستاره خلیج فارس، فاز یک توسعه بنزین سازی بندرعباس  و لاوان در سرویس قرار گرفت و اواخر سال گذشته فاز یک طرح توسعه پالایشگاه آبادان با 1.1 میلیارد دلار توسط ساینوپک افتتاح شد.

    وی ادامه داد: سایر سرمایه‌گذاری ها عمدتا از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین و ژاپن  بوده و در این راستا مراودات سازنده‌ای در زمینه اصلاح کیفیت پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و تبریز داشته‌ایم.

    کاظمی با بیان اینکه "در خصوص پالایشگاه اصفهان زمستان سال گذشته با دایلم کره مذاکره شده است:، گفت: پالایشگاه‌های کشور قدیمی هستند و به میزان زیادی مازوت تولید می‌کنند و از آنجایی که قیمت مازوت کمتر از نفت خام است، بر اساس قانون سال 1389 مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده میزان مازوت را به کمتر از 10 درصد برساند اما در حال حاضر میزان مازوت پالایشگاه‌ها 25 درصد است.

    وی افزود: با راه اندازی واحد بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین واحد بنزین‌سازی بندرعباس و لاوان، 16 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه شد و در مرز خودکفایی قرار گرفتیم که اگر این 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را به 24 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولیدی کشور اضافه کنیم به میزان 40 میلیون لیتر بنزین یورو 4 به تولید می رسد که تلاش می‌شود که به شهرهای بیشتری بنزین یورو 4 توزیع کنیم.

    وی ادامه داد: به طور کلی برای توسعه پالایشگاه‌ها به 14 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که سه میلیارد دلار پالایشگاه آبادان و دو میلیارد دلار پالایشگاه‌های اصفهان، محقق شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه 60 تا 65 درصد تجهیزات پالایشگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر 70 تا 80 درصد کاتالیزهای واحدهای پالایشی نفتی داخل کشور تامین می‌شود.

    کاظمی در ادامه با بیان اینکه سیاست جدید شرکت ملی پالایش و پخش برندسازی جایگاه‌ها است، اذعان داشت: در شهرهای بزرگ با کمبود جایگاه روبه‌رو هستیم، به همین دلیل برند را پیشنهاد کردیم؛ ما نمی‌خواهیم به تجارت کسی ضربه بزنیم و پیشنهاد می‌کنیم جایگاه‌ داران در جهت برندسازی گام بردارند.

    وی در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 92 گفت: پیشرفت اجرایی مجموعه طرح ستاره خلیج فارس در سال 92 به میزان 60 درصد  و واحدهای فرآیندی آن 43 درصد بود که با تلاش‌هایی که صورت گرفت فاز نخست این پالایشگاه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد پالایشگاه‌های بهمن گنو، پارس و آناهیتا گفت: صندوق توسعه ملی وامی را که برای توسعه بهمن گنو نیاز بود در اختیار این پالایشگاه قرار داد و این پالایشگاه در حال انتخاب پیمانکار است. در مورد پالایشگاه پارس، مسائل زیست محیطی مطرح است و برای پالایشگاه آناهیتا سرمایه‌گذاران به صورت جدی وارد عمل شده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو