فونیکسریمکسبهتام

۲۰۶ بخریم یا رنو ساندرو ؟

ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!

عصر خودرو- برای مدت‌ها پژو ۲۰۶ یکه‌تاز بازار خودروهای هاچ‌بک در ایران بود و به دلیل عدم تنوع بازار و نبود خودروهای مدرن، حتی بسیاری خرید یک ۲۰۶ را به مالکیت سدان‌های قدیمی ترجیح می‌دادند. با ورود رنو لوگان و مشخصات فنی نزدیک آن با مدل‌های ۱.۶لیتری ۲۰۶، بسیاری به مقایسه مدل صندوقدار ۲۰۶ و لوگان نیز پرداختند اما فقدان رقیب برای ۲۰۶ هاچ‌بک با مشخصات فنی مشابه لوگان همچنان قابل لمس بود.

ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!
  • ارتباط فرانسوی به سبک ایرانی!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با افزایش تنوع بازار و حضور رقبای چینی، پژو 206 باز هم توانست علی‌رغم تغییرات متعدد فنی و افت کیفیت فراوان محبوب بماند اما این روزها خانواده لوگان با دست پرتری در بازار ایران حضور یافته است. ساندرو آمد و به سرعت محبوب شد تا رقیبی جدی برای چینی‌های خوش آب و رنگ باشد. اما پیش از آنکه ساندرو بخواهد به جنگ چینی‌ها برود، باید ملاقاتی با پیشکسوت بازار داشته باشد تا نهایتا مشخص شود یک هاچ‌بک با مشخصات فنی لوگان بهتر است یا 206 پیر و خسته؛ ملاقاتی که طی یک غروب زمستانی صورت گرفت.

2 رقیب در یک نگاه
پژو 206 آنقدر شناخته شده است که دیگر نیازی به معرفی ندارد؛ خودرویی موفق و محبوب در سطح جهانی که در کشورمان عملا نخستین خودرو جوان‌پسند بازار (خصوصا تیپ 5) محسوب می‌شد. علی‌رغم تمام موفقیت‌ها و محبوبیت‌ها، 206 این روزها بیشتر به فردی پیر و خسته می‌ماند که در حسرت روزهای اوج جوانی است! شیر از رمق افتاده فرانسوی همچنان محبوب بازار است اما این روزها رقیب هموطن تازه‌نفسی را در یک‌قدمی خود می‌بیند که وارد قلمرو وی شده و با ادعای برتری او را به مبارزه می‌طلبد.
ساندرو نسل اول خودروی جدیدی نیست اما حداقل برای بازار تازگی دارد و بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفته که به دنبال کیفیت و مشخصات فنی لوگان در اتاقی کوچک‌تر و شکیل‌تر بوده‌اند. ساندرو با ابعاد و مشخصات مشابه 206، قیمت گران‌تر و سبک طراحی محافظه‌کاری که کمی قدیمی جلوه می‌کند، همچنان برای بسیاری از خریداران یک علامت سوال است و این مسئله با توجه به سطح تجهیزات معمولی این خودرو در مقایسه با رقبایی که مشتریان آپشن‌پسند را نشانه رفته‌اند، جلب توجه می‌کند. سلاح ساندرو در قیاس با رقبا، کیفیت ساخت و مونتاژی است که سازنده و عموم مالکانش تاکید زیادی بر آن دارند؛ کیفیتی که این روزها در محصولات تولید داخل روزبه‌روز در حال تحلیل رفتن بوده و در رقبای چینی این رده قیمتی نیز جالب توجه نیست.

طراحی ظاهری
صحبت در خصوص طراحی ظاهری خودروها را کوتاه می‌کنیم چراکه در این رنج قیمتی چهره محصولات به اندازه کافی برای مردم تکراری و شناخته‌شده است. از دید منطقی، هر دو خودرو از تناسبات قابل قبولی در طراحی ظاهری خود سود می‌برند و به سختی می‌توان ایرادی به سبک طراحی آنها وارد کرد. آنچه که جلب توجه می‌کند، فرم محافظه‌کار ساندرو در قیاس با چهره تهاجمی 206 است که موجب می‌شود 206 تکراری و خسته‌کننده  همچنان جذاب‌تر و جوان‌پسندتر از ساندرو باشد. در خصوص طراحی کلی ساندرو به نظر می‌رسد که طراحان در تلاش بوده‌اند یک مجموعه ساده و هماهنگ و به دور از اغراق و پیچیدگی خلق کنند؛ طرحی که به‌خوبی با ذات آن هماهنگی دارد و مناسب رقابت با رقبای هم‌قیمت در دوران خود و در بازارهای کشورهای در حال توسعه است. تصمیم نهایی مبنی بر برتری چهره ظاهری را بر عهده خوانندگان واگذار می‌کنیم. نکته قابل توجه در روز تست که با مشاهده و بررسی کلی ظاهر خودروها قابل لمس بود، کیفیت ظاهری بسیار بالاتر ساندرو نسبت به 206 ایرانی بود. در 206 ایرانی علی‌رغم عمر دو‌ساله خودرو و کارکرد ناچیز، مواردی همچون رنگ‌پریدگی چراغ‌های عقب، کدری چراغ‌های جلو و وجود فواصل عجیب میان قطعات بدنه قابل مشاهده بود. کیفیت بالاتر ساندرو حتی نسبت به 206‌های فرانسوی مدل بالا نیز جلب توجه می‌کند اما به صورت کلی بخش‌هایی از ساندرو هستند که علی‌رغم کیفیت خوب و عمر بالا کاملا حس ارزانی و سادگی را القا می‌کنند و این مسئله در خصوص اجزای کابین به اوج می‌رسد؛ موردی که موجب شده بسیاری در ایران تمایلی به خرید این رده از محصولات رنو نداشته باشند.
فضای کابین
اکثر ما تجربه قرارگیری در فضای کابین 206 را داریم. طراحی کابین 206 هنوز هم به مانند طراحی ظاهری آن بعد از گذشت سال‌ها در برابر رقبا جذاب به نظر می‌رسد و برای ایرانیان حکم یار قدیمی را پیدا کرده است. متاسفانه در کابین 206 بیش از هر چیز، افت کیفی آزار‌دهنده قطعات است که ذهن را کامل به خود مشغول می‌کند. کیفیت پایین مواد به‌کار رفته در مجموعه داشبورد، غربیلک فرمان و کلیدها کاملا ناخوشایند است و این مسئله زمانی بیشتر حس می‌شود که پشت فرمان ساندرو قرار گرفته و کیفیت بالاتر قطعات را لمس کنید.
با قرار‌گیری در کابین ساندرو چند مورد به سرعت جلب توجه می‌کند. علی‌رغم ابعاد بدنه مشابه، فضای کابین کاملا وسیع‌تر است و این مسئله در خصوص ردیف عقب نمودی دو‌چندان دارد. در فضای کابین ساندرو چینش و فرم طراحی ادوات در مجموع منطقی‌تر از 206 به نظر می‌رسد اما به صورت کلی قرارگیری در پشت فرمان 206 حس و حال بهتری دارد که این مسئله ناشی از موقعیت قرارگیری بهتر راننده و فرم جذاب‌تر ادوات است. طراحی کابین ساندرو اگرچه شرایطی بهتر از لوگان دارد اما در مقام مقایسه با 206 و سایر خودروهای همرده، قدیمی و بی‌روح به نظر می‌رسد و این حس را القا می‌کند که انگار ساندرو خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته در عمل با قرارگیری در کابین ساندرو و در دست گرفتن ادوات تمامی برتری‌های 206 کمرنگ می‌شود خصوصا هنگامی که مشاهده می‌کنید 5 نفر سرنشین در ساندرو شرایطی به‌مراتب مطلوب‌تر و راحت‌تر از 206 را تجربه می‌کنند در حالی‌که فضای صندوق نیز به خوبی پاسخگوی انتظارات با توجه به ابعاد خودرو است و اینجاست که ساندرو شروع به دیکته کردن برتری‌های خود می‌کند. فضای پا، سر و شانه در ساندرو برای تمامی سرنشینان مطلوب است در حالی‌که 206 همواره این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که این ابعاد بیرونی در کجا مصرف شده؟ در پژو اگر سرنشینان جلو راحت‌طلب و کمی قدبلند باشند عملا سرنشینان عقب در ناراحتی کامل خواهند بود و فضای صندوق 245 لیتری آن نیز 75 لیتر از ساندرو کم‌حجم‌تر است. حتی اگر صحبت از جابه‌جایی‌های بزرگ‌تر باشد، ساندرو به لطف ابعاد بزرگ‌تر در صندوق و ارتفاع بیشتر سقف می‌تواند با خوابیدن صندلی‌های عقب فضای بار 1200 لیتری را ارائه دهد که در این کلاس و قیمت قابل توجه است. سطح تجهیزات پایه‌ای یکسانی در هر دو خودرو به چشم می‌خورد. بالابر برقی شیشه‌ها، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع، مه‌شکن‌های جلو و عقب، قفل مرکزی با ریموت، فرمان هیدرولیک، 2 ایربگ، ترمزهای ABS و EBD و ایموبلایزر از جمله موارد قابل ذکری هستند که در هر دو خودرو به چشم می‌خورند و امروزه انتظار وجود آنها را در هر خودرویی داریم. در این زمینه 206  نمایشگر چندمنظوره داشبورد و تهویه اتوماتیک را نسبت به ساندرو اضافه‌تر دارد و ساندرو نیز رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی و کامپیوتر سفری را به صورت استاندارد ارائه می‌کند. البته در ساندرو کاستی‌های نسبتا عجیبی نیز به چشم می‌خورد نظیر فقدان یک شاسی جهت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان که در مدل دستی حذف شده و تنها در نمونه اتوماتیک یافت می‌شود. آپشن‌های بازاری نیز برای هر دو فراوان است اما در خصوص 206 ایرانی همانطور که پیش از این نیز عنوان کرده بودیم به دلیل تغییرات گسترده رخ داده در مجموعه برق و الکترونیک و مالتی پلکس دیگر امکان نصب امکانات و آپشن‌های فابریک پژو در آن وجود ندارد.

تجربه رانندگی
روز تست حرکت را از میدان آزادی به محل عکاسی آغاز کردیم. در هنگام رانندگی با 206 ایرانی در ترافیک جاده مخصوص آنچه که نگارنده را آزار می‌داد عملکرد شل و رها و ژله‌مانند کلاچ بود که به نوعی تشخیص موقعیت دقیق نیم‌کلاچ و نقطه آغاز حرکت را دشوار و احساس ضعف را به راننده منتقل می‌کرد؛ مسئله‌ای که در عمل امکان تعویض دنده‌های سریع را خصوصا برای شتابگیری‌های اولیه سلب کرده و فاصله زیاد بین دنده‌ها نیز این مسئله را تشدید می‌کرد؛ مشکلی که به یک اپیدمی در اکثر 206‌های ایرانیزه و رانا بدل شده و نمایندگی‌ها نیز از رفع کامل آن عاجز هستند. کیفیت پایین مجموعه دیسک و صفحه که موجب شده مالک در کارکرد پایین اقدام به تعویض این قطعه کند و طراحی نامناسب دو‌شاخه کلاچ از جمله دلایل این مسئله هستند. در حین رانندگی با 206 ایرانی به‌جز مسئله کلاچ، در سایر قسمت‌ها تفاوتی با 206‌های فرانسوی مدل پایین احساس نمی‌شود و تنها تغییر مجموعه گیربکس از MA5 به BE1 و فواصل بیشتر مابین دنده‌ها جلب توجه می‌کند. به مدد سیمی‌‌شدن دریچه گاز، تاخیری در گاز خوردن وجود ندارد اما کیفیت پایین ادوات کابین و کنسرت صدایی که ‌هنگام عبور از ناهمواری‌ها نواخته می‌شود آزار‌دهنده است. با قرار گرفتن در پشت فرمان ساندرو اوضاع کاملا تغییر می‌کند. بلندی ارتفاع قابل احساس است و کلاچ سفت‌تر اما بسیار شرایطی بهتر از 206 ایرانی دارد و خبری از احساس ضعف نیست. فاصله کوتاه بین دنده‌ها، عملکرد مناسب دیسک و صفحه و هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس موجب می‌شود حس و حال رانندگی با ساندرو علی‌رغم موقعیت بالاتر راننده به‌مراتب بهتر باشد. با توجه به خروجی نزدیک پیشرانه‌ها و وزن مشابه، ساندرو به دلیل دورگیری سریع‌تر پیشرانه، گشتاور بیشتر در دور پایین‌تر و عملکرد بهتر کلاچ و گیربکس نسبت به 206 ایرانی در شتابگیری‌ها بهتر ظاهر شده و حتی بر نمونه‌های ME7.4.5 پژو 206 نیز برتری دارد اما برای مشخص‌شدن نتیجه نهایی رقابت بین این دو خودرو باید به سراغ نمونه‌های 7.4.4 پژو رفت. در حرکت ساندرو نرم‌تر و ساکت‌تر از 206 بوده و علی‌رغم کارکرد نزدیک با 206 ایرانی، خبری از صدا دادن اجزای کابین نبود. در مانورها ساندرو به دلیل عدم حمایت صندلی‌ها و ارتفاع بالا همانند لوگان حس بی‌تعادلی را تا حدی القا می‌کند اما در کل خوشدست‌تر از لوگان بوده و چابک‌تر احساس می‌شود. البته در مقابل 206 دینامیک رانندگی پویا‌تری دارد اما مشکلات متعدد موجود در آن موجب می‌شود که کمتر به خوشدستی آن فکر کنید.

جمع‌بندی
انتخاب مشخص است. پژو 206 علی‌رغم داشتن ویژگی‌های باطنی خود که در مجموع سبک رانندگی جذاب‌تر و جوان‌پسند‌تری را ارائه می‌کند، به دلیل مشکلات کیفی و فنی کاملا قربانی ساندرو دنده‌ای خواهد بود. ساندرو نسبت به 206 جادارتر، راحت‌تر، پر‌شتاب‌تر و کم‌استهلاک‌تر بوده و در آن مشکلات کیفی و خرابی‌های متعدد مشاهده نمی‌شود. انتخابی به مراتب جدیدتر بوده و البته در بازار آزاد حدود 8 الی 10 میلیون تومان نیز گران‌تر از 206 تیپ 5 معامله می‌شود. در نهایت انتخاب با شماست که قیمت بالاتر ساندرو را به ازای کیفیت بالاتر و عملکرد بهتر پذیرفته و به سراغ آن بروید و یا ترجیح دهید پشت فرمان 206 جوان‌پسندتر با قیمت پایین‌تر قرار بگیرید یا حتی با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر ریسک خرید خودرو دست دوم را پذیرفته، به سراغ 206‌های فرانسوی مدل پایین و کم‌کارکرد بروید که مشکلات مدل‌های ایرانی را ندارند.
در پایان از آقایان احمدرضا خدارحمی و کوروش فرشاد که خودروهای خود را جهت بررسی در اختیار ما قرار دادند تشکر می‌کنیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو