فونیکسریمکسبهتام

واکنش صنعت خودرو به انتخابات فرانسه

عصر خودرو- رقابت‌های نفسگیر ریاست‌جمهوری فرانسه سرانجام به نتیجه رسید و در دور دوم انتخابات، امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌رو و حامی اتحادیه اروپا در برابر مارین لوپن، نامزد پوپولیست راست‌افراطی به پیروزی رسید.

واکنش صنعت خودرو به انتخابات فرانسه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این برای صنعت خودروی فرانسه و حتی جهان خبر مهمی بود چون او به‌عنوان رئیس‌جمهوری کشوری معرفی شد که با فروش نزدیک به 5/ 2 میلیون دستگاه خودرو در سال 2016 عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا را به خود اختصاص داده است و یازدهمین صادرکننده و تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان محسوب می‌شود و بی‌دلیل نیست که چشم فعالان صنعت خودروی جهان به نتیجه انتخابات فرانسه بود.

    در واقع انتخاب ماکرون به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه خبری خوش برای خودروسازان فرانسوی محسوب می‌شود، زیرا این بانکدار سابق وعده داده است مالیات بر کارفرمایان را کاهش خواهد داد و در زمینه استخدام و اخراج کارکنان به شرکت‌ها آزادی عمل بیشتری خواهد داد. پیروزی ماکرون همچنین تهدید وقوع یک جنگ تجاری را که در صورت انتخاب لوپن محتمل بود، ازمیان برد.

    نجات خودروسازی از یک پوپولیست

    لوپن همانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، خودروسازان فرانسوی را وادار خواهد کرد تولید را به این کشور بازگردانند و از افزایش تعرفه‌ها و دیگر اقدامات حمایت‌گرایانه استفاده خواهد کرد. او برنامه دونالد ترامپ را مبنی‌بر وضع تعرفه مرزی بر کالاهای تولید شده در مکزیک تحسین کرده و گفته است که ترامپ سیاست‌هایی را اجرا می‌کند که او حامی‌ آنهاست. این سیاست‌ها بیشترین مشکل را برای خودروسازان فرانسوی که هم‌اینک درگیر هزینه‌های بالای نیروی کار و نوسانات نرخ ارز هستند،‌ ایجاد می‌کند. مارتین بنک، کارشناس صنعت خودرو در مرکز تحقیقاتی آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید: «خودروسازان فرانسوی جهانی شده‌اند و فقط به فرانسه متصل نیستند. خودروسازان فرانسوی از طریق انعقاد قراردادهای شراکت، کاملا بین‌المللی شده‌اند و اوپل نیز به مالکیت پژو- سیتروئن درآمده است. بنابراین بازگشتن به سیاست‌های حمایت‌گرایانه، واقع‌بینانه نیست.» چندی پیش پژو-سیتروئن برندهای اوپل و واکسهال را از جنرال موتورز خریداری و این برندهای آلمانی و بریتانیایی را به مجموعه خود اضافه کرد.

    لوپن همچنین وعده داده بود درصورت پیروزی در انتخابات، فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند. درصورت خروج فرانسه از اتحادیه اروپا توافق تجارت آزاد بین این کشور و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملغی می‌شد و درنتیجه بر کالاهای فرانسوی تعرفه وضع می‌شد. در این صورت، با افزایش قیمت خودروهای فرانسوی، خودروسازان برای فروش خودروهای خود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دچار مشکل می‌شدند.

    سیاست‌های خودرویی ماکرون

    این در شرایطی است که ماکرون اعلام کرده است که روابط فرانسه و اتحادیه اروپا را مستحکم‌تر خواهد کرد و قوانین سختگیرانه حامی کارگران را تسهیل خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند این اقدامات به رنو و پژو-سیتروئن کمک خواهد کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهند و به بهره‌وری تولید دست یابند. ماکرون به‌عنوان وزیر اقتصاد دولت اولاند، حامی مشارکت دولت در صنعت خودروی فرانسه بود. او در سال 2015 سهم دولت فرانسه در شرکت رنو را از 15 درصد به 20درصد افزایش داد و از دستمزد بالای کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو، انتقاد کرد. او در سال 2014 مشاور اولاند بود و به او توصیه کرد دولت 14 درصد از سهام پژو-سیتروئن را خریداری کند تا مانع از ورشکستگی این خودروساز شود. اما اکنون ماکرون طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن دولت به منظور تامین بودجه ایده‌های نوآوری، سهام خود را در برخی شرکت‌ها، ازجمله پژو-سیتروئن و رنو به‌فروش برساند. این طرح با استقبال خودروسازان و سرمایه‌گذاران رو‌به‌رو شده و موجب افزایش ارزش سهام پژو-سیتروئن شده است.

    استقبال صنعت خودرو

    سندیکای صنعت خودروی آلمان از انتخاب ماکرون به ریاست‌جمهوری فرانسه استقبال و اعلام کرد امیدوار است همکاری‌های بیشتری بین خودروسازان آلمانی و فرانسوی صورت گیرد. ماتیاس ویسمن، رئیس سندیکای صنعت خودروی آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با شناختی که از طریق گفت‌و‌گوهایمان از ماکرون به دست آوردیم، می‌دانیم او از چالش‌های پیش‌روی صنعت اروپا به‌ویژه صنعت خودرو آگاه است.» پیش‌تر، صنعت خودروی آلمان از راهیابی ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نیز استقبال و اعلام کرده بود که از او حمایت می‌کند. در آن زمان ویسمن، کارشناس سندیکای صنعت خودروی آلمان، گفته بود: «دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نشان داد سیاست‌های مخالف اقتصاد بازار محور که از سوی جناح راست‌افراطی و چپ افراطی مطرح شد، از حمایت مردم برخوردار نیست.»

    از سوی دیگر کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو نیز پیروزی ماکرون در انتخابات را خبری خوش برای صنعت خودرو دانست. او در مصاحبه‌ای گفت: «ماکرون به دلایل گوناگون انتخاب شد. یکی از آنها پاسخ به این است پرسش است که آیا می‌خواهید بخشی از یک اقتصاد بزرگ‌تر باشید یا می‌خواهید شاهد رفتارهای حمایت‌گرایانه باشد؟» گوسن همچنین گفت: «این واقعیت که ماکرون کسی است که به بازار جهانی، همگرایی اروپا و اهمیت اروپا باور دارد، خبری خوب برای همه شرکت‌ها و همه بنگاه‌هاست.» او معتقد است استقبال ماکرون از جهانی‌شدن موجب رشد سریع‌تر اقتصاد فرانسه خواهد شد. گوسن که مدیرعامل نیسان نیز هست از احتمال فروش سهام شرکت رنو از سوی دولت فرانسه تحت ریاست‌جمهوری ماکرون استقبال کرد و گفت خروج دولت از رنو راه را برای تغییر ساختار اتحاد رنو-نیسان باز می‌کند و موجب عمیق‌تر شدن این اتحاد می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو