فونیکسریمکسبهتام

چالش‌های کاهش سرعت رانندگی در ایران به روایت سرپرست اورژانس کشور

عصر خودرو- سرپرست سازمان اورژانس کشور، چالش‌های کاهش سرعت در رانندگان را تشریح کرد.

چالش‌های کاهش سرعت رانندگی در ایران به روایت سرپرست اورژانس کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند امروز در نشست تخصصی "چالش‌های کاهش سرعت در جمهوری اسلامی ایران " در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرعت مهم‌ترین عامل شناخته شده از میان علل وقوع سوانح ترافیکی است، اظهار کرد: از جمله عواملی که بر سرعت تاثیر گذار است می توان به سن راننده و میزان خستگی وی، جنس سطوح جاده و کیفیت آن، تعداد سرنشینان و قدرت خودرو اشاره کرد.

    سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود: مطالعات نشان داده است هر یک کیلومتر سرعتی که از حد مجاز فراتر رود، شانس افزایش حوادث و تلفات ناشی از آن نیز افزایش پیدا می‌کند و تولیدکنندگان در جهان تلاش می‌کنند قدرت خودروها را افزایش دهند و خودرو خود را با این مزیت معرفی کنند که چند کیلومتر در ساعت را می‌تواند طی کند. در این راستا باید عوامل کنترل کننده‌ای برای این مزیت خودرو در نظر گرفته شود.

    وی اضافه کرد: افزایش سرعت معادل افزایش نرخ تصادفات و مصدومان ناشی از آن است و عواقب بسیاری را به دنبال دارد که می تواند لحظات شیرین زندگی افراد را به لحظات تلخ و ناگوار تبدیل کند. در اکثر نقاط جهان مطالعات بسیاری در راستای سرعت و عوامل تاثیر گذار بر آن صورت گرفته است و ای کاش شرایطی فراهم می‌شد که مباحث آموزشی حوادث ترافیکی را در سطوح مختلف تحصیلی جای داد.

    کولیوند بیان کرد: در هر صورت شاهد تلفات بسیاری در حوادث ترافیکی هستیم که برخی از این افراد یا جان خود را از دست می دهند یا عضوی از بدن خود را که در این صورت هزینه‌های بسیاری از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفتاری بر جامعه تحمیل خواهد شد.

    وی افزود: برای مثال اگر بخواهیم مسیر قم - تهران را با سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی کنیم، ممکن است 60 دقیقه‌ای به مقصد برسیم، اما اگر همین مسافت را با سرعت 140 کیلومتر در ساعت طی کنیم، 52 دقیقه‌ای به مقصد خواهیم رسید؛ در این صورت تنها به دلیل هشت دقیقه، درصد خطا و ایجاد حادثه را بالاتر میبریم و ممکن است جان خود و سایر سرنشینان را به خطر بیندازیم.

    سرپرست اورژانس کشور گفت: در این زمینه اگر مسائل ریاضی و درسی دانش آموزان به گونه ای مطرح شود که نگاه آموزشی و فرآیندی داشته باشد، بسیار مناسب خواهد بود. وقتی شاهد افزایش سرعت هستیم، باید میزان آسیب افرادی که دارای امکانات محافظتی کمتری هستند (ماندن عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران) را نیز بررسی کرد. در این زمینه کشور فرانسه مطالعاتی را انجام داده است و نتایج آن حاکی از آن است که با نصب حدود 1000 دوربین کنترل سرعت حدود 30 درصد از تخلفات کاهش یافته است. این کنترل در بازه زمانی 2012 تا 2016 در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفت و به میزان قابل توجهی سرعت وسایل نقیله کنترل شد.

    وی اضافه کرد: رفتارهای خام، ناقص و بدون مهارت رانندگان یا راکبین از عوامل اصلی ایجاد حوادث و سوانح ترافیکی به شمار می‌رود، لذا در این زمینه باید دانش، تکنیک‌ها و مهارت‌های رانندگی و اصول آن، کنترل رفتاری در رانندگان و شناخت خطرات ترافیکی را از ابزارهای مهمی بدانیم که از حوادث ترافیکی جلوگیری خواهد کرد.

    کولیوند با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ترافیکی گفت: مطالعات محققان نشان داده است بهره‌گیری از آموزش در این سطوح می‌تواند به طور جدی و موثر حوادث ترافیکی را کاهش دهد. در کشور ما در این زمینه مطالعات خوبی صورت گرفته که یکی از آن‌ها مختص راکبین موتورسوار است. برای این افراد یک گروه به عنوان شاهد و گروه دیگر به عنوان آموزش دهنده در نظر گرفته شده بود که به مدت 2 جلسه 2 ساعته در هفته و طی 2 ماه به طول انجامید. هنگامی که این مطالعات به مرحله آزمون رسید، به وضوح شاهد تاثیر بسزای آموزش در کاهش حوادث و سوانح ترافیکی بودیم.

    وی بیان کرد: در این زمینه لازم است برنامه‌های آموزشی در راستای حوادث ترافیکی به صورت عملیاتی اجرا شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه آموزش مطرح می‌شود، بحث مهارت است؛ زیرا برخی از رانندگان به اندازه کافی با رانندگی آشنایی ندارند و مهارت لازم را کسب نکرده‌اند و نمی‌دانند در شرایطی مانند بارندگی، یخبندان و ... چگونه باید رانندگی کنند. چنین مهارت‌هایی باید در آموزش‌ها گنجانده شود؛ زیرا در صورتی که مهارت های رانندگان افزایش پیدا کند شاهد کاهش حوادث ترافیکی خواهیم بود.

    سرپرست اورژانس کشور گفت: ضرورت دارد که رفتار ایمن را در درجه اول حس کنیم و بدانیم این رفتار ایمن بر رانندگی خودمان چه تاثیری دارد. نگرش راکبین و رانندگان باید نسبت به رانندگی ایمن تغییر داده شود و این مورد از نکات آموزشی مهمی است که باید به آن توجه شود. معمولا رانندگان تصور می‌کنند که آسیبی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد. در این باره باید باورهای این افراد را تغییر داد تا بدانند اگر رانندگی پر خطری را انجام می دهید به خود و دیگران آسیب می رسانید؛ تمامی این ها یک واقعیت است که در مباحث آموزشی می توان باور ها و نگرش ها افراد را تغییر داد.

    وی افزود: مبحث دیگر کنترل ادراکی است. یعنی باید بدانیم که رفتار نادرست ترافیکی چه ریسک هایی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در زمینه مبحث هیجانی به راکبین موتورسوار باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر آن ها شامل قشر نوجوان و جوان جامعه هستند. این افراد معمولا در لحظه تصمیمی می‌گیرند و ممکن است بحث های هیجانی و احساسی آن ها در لحظه تحریک شود و از عواقب و خطراتی که ممکن است، ایجاد کنند یا برایشان ایجاد شود، اطلاعی نداشته باشند. در این زمینه باید در مباحث آموزشی نگاه کنترل ادراکی و کنترل هیجانی را تغییر دهیم تا کاهش حوادث و سوانح ترافیکی مخصوصا کنترل سرعت در وسایل نقلیه را داشته باشیم. در این صورت کاهش سرعت می‌تواند به میزان قابل توجهی از تلفات جلوگیری کند.

    کولیوند بیان کرد: باید توجه داشت در صورت افزایش سرعت در رانندگی بیشترین افرادی که آسیب می‌بینند، کودکان سرنشین خودرو هستند. مثلا اگر خودرو شما 50 کیلومتر در ساعت سرعت داشته و یک فرزند نوزاد 5 کیلوگرمی در ماشین حضور داشته باشد، ممکن است با اولین برخورد، وزن این کودک چندین برابر و به 100 کیلوگرم نیز برسد و این باعث خواهد شد شدت حادثه و آسیب وارده به آن‌ها بیشتر شود؛ به طور کلی می‌توان گفت درصورتی که نگاه ایمنی افراد کمتر باشد، بیشترین آسیب متوجه کودکان و خردسالان خواهد بود.

    بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، وی ادامه داد: آموزش تکنیک‌های مراحل رانندگی از ضروریات است که از اصلی‌ترین این موارد می‌توان به کنترل سرعت اشاره کرد. نحوه رانندگی و میزان سرعت در شرایط مختلف باید به رانندگان آموزش داده شود. بسیار مناسب است که دستگاه های مسئول، سمینارهایی برای رانندگان برگزار کنند تا رانندگان از لحاظ مهارتی، نگرشی و باوری آموزش‌های مستمر و بازآموزی‌های لازم را دریافت کنند و رویکرد رفتار رانندگان و راکبین با آموزش مناسب به این سمت تغییر داده شود.

    سرپرست سازمان اورژانش کشور تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر دستگاه‌هایی که در این زمینه درگیر هستند، افراد دلسوز، صاحب نظر و علمی هستند. پلیس راهور، جاده‌ای و راهداری در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند. همچنین در مباحث دانشگاهی فعالیت‌های بسیار مناسبی صورت گرفته است. اورژانس و فوریت‌های پزشکی نیز زمانی وارد صحنه می‌شود که حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد یعنی فردی عامل اصلی حادثه است و اورژانس باید برای ارائه خدمات مربوطه در محل حادثه حضور پیدا کند.

    وی تاکید کرد: هرچه قدر که بتوانیم این حوادث را کاهش دهیم به همان میزان هم می‌توانیم خدمات بهتری را در مواقع مورد لزوم ارایه دهیم. همچنین خوشحال خواهیم شد که اتفاقی برای کسی نیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو