فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا ‌هیبرید

شرقی‌‌های بهینه

عصر خودرو - تویوتا پریوس به عنوان قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو ‌‌‌هیبرید جهان شناخته می‌شود که در طی چند ماه حضور خود در بازار ایران به فروش نسبتا قابل توجهی دست یافته است‌. از طرفی، با افزایش استقبال خریداران ایرانی از خودروهای ‌‌‌هیبرید، شاهد این هستیم که نمونه‌‌های ‌‌‌هیبرید برخی خودروهای پرفروش بازار نیز، کم کم از راه رسیده و در پی کسب سهم از این بازار جدید هستند که از این نمونه می‌توان به تویوتا کمری‌‌‌ هیبرید، هیوندای سوناتا ‌هیبرید و در آینده نزدیک کیا اپتیما ‌هیبرید اشاره کرد‌.

شرقی‌‌های بهینه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱:۰۰
  • شرقی‌‌های بهینه
  • شرقی‌‌های بهینه
  • شرقی‌‌های بهینه
  • شرقی‌‌های بهینه
  • شرقی‌‌های بهینه
  • شرقی‌‌های بهینه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، باتوجه به اینکه عرضه کمری‌‌‌ هیبرید فعلا متوقف شده و پای اپتیما ‌هیبرید نیز هنوز به ایران باز نشده است، تنها گزینه‌‌های صفر‌کیلومتر زیر 200 میلیون تومان برای علاقه‌مندان به خودروهای‌ هیبرید، تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا ‌هیبرید هستند که در نوشتار پیش رو به بررسی دقیق‌تر و مقایسه این دو با یکدیگر خواهیم پرداخت‌.

طراحی
طراحی تویوتا پریوس به طور کلی یک طراحی خاص و منحصر‌به‌فرد است‌. در نمای جلو، بیش از هر چیز طراحی خاص چراغ‌‌های خودرو جلب توجه می‌کند که در ترکیب با خطوط تیز روی درب موتور و ورودی‌‌های باریک هوا روی سپر، نمایی خشن و تهاجمی را به پریوس می‌دهند‌. نمای کناری پریوس، ساده بوده و تنها شیب تند ستون C‌است که در این نما جلب توجه می‌کند‌. اوج خاص بودن طراحی پریوس نیز در نمای عقب، نمایانگر می‌شود به گونه‌ای که طراحی عمودی چراغ‌‌ها به همراه قسمت شیشه‌ای درب صندوق بار، چهره‌ای کاملا منحصر‌به‌‌فرد به پریوس بخشیده‌اند‌. ناگفته نماند که نحوه نور‌پردازی چراغ‌‌های عقب نیز در شب نمایی زیبا و مدرن از پریوس را به نمایش می‌گذارد‌. کابین پریوس نیز همانند ظاهر خودرو، طراحی خاصی را داراست که مواردی همچون قرارگیری صفحه نشان‌دهنده‌‌ها در قسمت بالا و میانی داشبورد، قطعاتی با رنگ سفید براق و یا شکل خاص لیور دنده، در کمتر خودرو دیگری مشاهده می‌شوند‌. در مقابل سوناتا ‌هیبرید، با دارا بودن طراحی نسبتا مشابه با برادر بنزینی خود، طراحی متداول و عامه‌پسند‌تری را نسبت به پریوس ارائه می‌دهد و حتی به دلیل وجود طرح متفاوت چراغ‌‌های جلو و عقب و جلو پنجره با نمونه بنزینی و همچنین وجود بالچه کوچک روی درب صندوق، سوناتا ‌هیبرید نمایی اسپرت‌تر از نمونه بنزینی دارد‌. در مجموع می‌توان گفت که طراحی پریوس بیشتر عملکردمحور است تا زیبایی‌محور و تویوتا بیشتر از ظاهر زیبا به دنبال بهترین آیرودینامیک و ارگونومی بوده که می‌توان گفت موفق عمل کرده است؛ هرچند این موفقیت به بهای از دست دادن تعدادی از مشتریان است‌. در مقابل، سوناتا ‌هیبرید، طراحی عامه‌پسندتری دارد که افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند‌.

مشخصات و توانمندی‌‌های فنی
قوای محرکه تویوتا پریوس از یک پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری و 2پیشرانه الکتریکی تشکیل شده که البته تنها یکی از پیشرانه‌‌های الکتریکی وظیفه تولید نیرو محرکه را دارد و دیگری نقش ژنراتور را ایفا می‌کند‌. این مجموعه محرکه با تولید حداکثر قدرت 121 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (‌E-CVT‌)، ضمن مصرف تنها 3.6 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای پریوس به ارمغان می‌آورد‌. سواری پریوس بسیار نرم و بی‌صداست، همچنین به لطف وجود پیشرانه الکتریکی، شتاب ثانویه آن نیز مناسب بوده و می‌توان در سبقت‌گیری‌‌ها روی آن حساب کرد‌. در مقابل هیوندای سوناتا ‌هیبرید از یک پیشرانه 2‌لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌گیرد که این مجموعه فنی قادر به تولید حداکثر قدرت 207 اسب بخار و حداکثر گشتاور 398 نیوتن‌متر بوده و قادر است با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 4.7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.3ثانیه و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را برای این کره‌ای خوش‌تیپ به ارمغان آورد‌. در واقع سوناتا ‌هیبرید گرچه از نظر مصرف سوخت و همچنین میزان آلایندگی، به اندازه پریوس بهینه نیست اما با وجود پیشرانه‌ای پرقدرت‌تر، لذت رانندگی بهتری را نسبت به پریوس خواهد داشت‌.
امکانات رفاهی و ایمنی
تویوتا پریوس در تیپ‌‌های تجهیزاتی مختلفی از سوی ایرتویا به فروش می‌رسد که از جمله امکانات رفاهی و ایمنی فول‌ترین تیپ آن می‌توان به این موارد اشاره کرد‌: کیلس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک به همراه دوربین دید عقب، سیستم انتخاب 4‌گانه حالات رانندگی (‌شامل اکو، نرمال، اسپرت و تمام الکتریکی)، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه سنسور رطوبت و همچنین عملکرد مستقل سیستم تهویه از پیشرانه خودرو، سیستم صوتی JBL مجهز به مانیتور لمسی و 10 عدد بلندگو، دی‌لایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌‌های جلو، شارژر بدون سیم تلفن همراه، آینه داخلی الکتروکرومیک، سیستم ترمز ABS+EBD‌، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری (‌VSC‌)، سیستم کنترل لغزش (‌TRC‌)، سیستم تشخیص نقاط کور، 7 عدد ایربگ و‌... که لیست نسبتا کاملی را نشان می‌دهد و علی‌الخصوص در زمینه تجهیزات ایمنی، پریوس خودرو کاملی است‌. در مقابل هیوندای سوناتا ‌‌‌هیبرید هم در 3 تیپ تجهیزاتی توسط شرکت پاکرو به فروش می‌رسد و همانطور که از یک خودرو کره‌ای انتظار می‌رود، تجهیزات رفاهی متعددی را روی این خودرو شاهد هستیم که اگر بخواهیم به تعدادی از مهم‌ترین تجهیزات فول‌ترین تیپ اشاره کنیم به این موارد می‌رسیم:  روکش چرمی صندلی‌‌ها، تنظیم برقی صندلی‌‌های جلو، گرمکن تمامی صندلی‌‌ها، سردکن صندلی‌‌های جلو، سیستم صوتی با نمایشگر 8 اینچی لمسی و ساب ووفر، آینه‌‌های جانبی تاشو برقی، آینه داخلی الکتروکرومیک، چراغ‌‌های جلو زنون به همراه تنظیم ارتفاع اتوماتیک و چراغ شور، کیلس استارتر، گرمکن فرمان، سقف پانوراما، دی‌لایت، دوربین دید عقب، هشداردهنده نقاط کور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (‌HAC‌)، 6 عدد ایربگ و‌... که نمایانگر برتری کامل سوناتا از نظر تجهیزات رفاهی است اما در تجهیزات ایمنی همچنان پریوس برتری را در دست دارد‌.

  سخن پایانی
در پایان اگر نگاهی دوباره به خودروهای مورد بحث داشته باشیم، می‌توان گفت که تویوتا پریوس خودرویی بسیار کم‌مصرف، کم‌استهلاک، با سواری نرم و سطح قابل قبول خدمات پس از فروش است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک خودرو بهینه و عملکرد‌محور برای استفاده‌‌های طولانی‌مدت هستند، انتخابی بسیار خوب باشد به شرط آنکه با ظاهر غیرمعمول آن کنار بیایند‌. سوناتا ‌هیبرید نیز تجهیزات رفاهی کامل و پیشرانه پرقدرتی را دارد ضمن آنکه از نظر عامه‌پسند‌بودن و بازار دست‌دوم، وضعیت بهتری از پریوس دارد و می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی باشد که در خرید یک خودرو معیار‌‌های زیبایی ظاهری، پیشرانه پر قدرت، مصرف سوخت پایین و سطح کامل امکانات رفاهی را به صورت یکجا می‌خواهند‌. لازم به ذکر است که هم‌اکنون ایرتویا، پریوس را صرفا در نمونه تیپ C (‌فول آپشن‌) و با قیمت 156 میلیون تومان با شرایط گوناگون نقدی و اقساطی به فروش می‌رساند‌. سوناتا ‌‌‌هیبرید نیز از سوی شرکت پاکرو در سه تیپ 1 (‌GL‌)، 2‌(‌GLS‌) و 3 (‌GLS+‌) به ترتیب با قیمت‌‌های 170‌، 185 و 195 میلیون تومان با شرایط گوناگون به فروش می‌رسد‌.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو