فونیکسریمکسبهتام

نسخه شورا برای کاهش آلودگی هوا

مقصد تازه مینی‌بوس‌های فرسوده

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مینی بوس‌های فرسوده به جای آن که از رده خارج شوند به درسرویس دانشگاه‌های و پادگان‌های نظامی به کار گرفته می‌شوند.

مقصد تازه مینی‌بوس‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، احمد دنیا مالی با بیان این که مهم‌ترین هدف کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، توسعه و تجهیز حمل ونقل عمومی بوده، گفت: به همین دلیل بیشترین سهم بودجه در زمان بودجه ریزی به توسعه مترو از سوی شورا اختصاص پیدا کرده است. می‌توان گفت یکی از مهمترین راه کارها در کاهش ترافیک و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو و نیز توسعه حمل و نقل پاک و در گام سوم توسعه حمل و نقل انسان محور است.

    او دربارهٔ پروژه‌های ناتمام شهر تهران نیز توضیح داد:تلاش کمیسیون عمران و حمل و نقل بر این بوده است که پروژه‌های اساسی و زیرساختی شهر تهران که مهمترین آن مترو است دچار خلل نشود که می‌توان گفت در حوزه ساخت تونل مترو در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران دچار انقلاب شگرفی بوده‌ایم. همچنین در حوزه پروژه‌های ناتمام تلاش شده است با عدم تعریف پروژه جدید از پدید آمدن پروژه‌های ناتمام جدید جلوگیری شد و با تعیین برنامه منسجم جهت پرداخت دیون پیمانکاران، پروژه‌های ناتمام تعیین تکلیف شوند.

    دنیامالی در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا که توضیح داد: مهمترین موضوع در آلودگی هوای شهر تهران انجام مجموعه اقدامات به صورت جمعی و گروهی است، اگر بخواهیم موارد را از هم تفکیک کنیم در حوزه تقنینی منظور مجموعه قوانین وضع شده در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران به نسبت قوانین جامعی وضع شده است اما متأسفانه این قوانین به صورت کامل به اجرایی نمی‌شود. در خصوص حمل و نقل ما با دو طیف حمل و نقل روبرو هستیم حمل و نقل عمومی و حمل و نقل خصوصی که در حمل و نقل عمومی تمرکز در حال حاضر بر روی ساخت و بهره‌برداری مترو شهر تهران متمرکز است و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار دارد. در حمل و نقل خصوصی متأسفانه خودروهای فرسوده و کاربراتوری و موتور سیکلت‌های مستقر در شهر تهران سهم قابل توجهی از حجم آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند که می‌بایست با عزم راسخ قوانین مصوب به اجرا گذاشته شود.

    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره تصمیم‌گیری‌هایی که شورا در این زمینه انجام داده است، گفت: یکی از مواردی که شورا برای کاهش آلودگی هوا به آن ورود پیدا کرد، اجرای کاهش یا (LEZ) است. این طرح بر این اساس است که خودروها بر اساس میزان آلایندگی‌شان تقسیم می‌شوند و به خودروهای سبز، آبی و قرمز تقسیم می‌شوند و بر اساس این ملاک می‌توانند به محدوده‌های شهر وارد شوند. اجرای این طرح در آینده می‌تواند محدودیت‌های طرح زوج و فرد و نیز طرح ترافیک را نیز بردارد.

    وی ادامه داد: نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز مورد دیگری بود که سالها مغفول مانده است. بالغ بر بیش از یک هزار مینی بوس فرسوده مدت‌ها می‌شود که نوسازی نشده و با پیگیری‌های کمیسیون عمران واهمیت شهرداری نیمی از آنها نوسازی شده‌اند و این در حالی است که در نوسازی آنها دستگاه‌های دیگر نظیر سازمان محیط زیست و دخیل هستند. این در حالی است که همین تعدادی هم نوسازی شده‌اند خودروهای فرسوده به جای از رده خارج شدن در سرویس‌های دانشگاه‌های و پادگان‌های نظامی به کار گرفته می‌شوند و این یعنی عدم همکاری جمعی که به آن اشاره شد.

    به گفته دنیامالی یکی دیگر از مواردی که کمیسیون عمران شورا پیگیر آن است ورود موتور سیکلت‌های برقی به چرخه حمل و نقل است که این امر نیز نیاز به همکاری جمعی سازمان‌های مسئول نظیر سازمان محیط زیست و وزارت صنایع دارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی از 3٫5 میلیون موتور سیکلت‌های موجود در تهران منبع ارتزاق قشری از شهروندان است بنابراین برای ترغیب آنان به استفاده از موتورهای برقی باید منابعی پیش بینی شود که در وهله اول فشار اقتصادی بر این قشرها وارد نکند و در وهله دوم آنان را ترغیب کند.

    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اضافه کرد: در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوا نیز این کمیسیون بیکار نبوده و اقداماتی همچون تخصیص 20 درصد از عوارض طرح ترافیک برای توسعه سامانه‌های ریلی را می‌توان ذکر کرد.

        Facebook
        Twitter
        Google+
        Share

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو