فونیکسریمکسبهتام

مهم‌ترین خودرو‌های تجاری تازه‌وارد به کشورمان در سال ۱۳۹۶ را بشناسیم

کلاس اولـــی‌ها!

عصر خودرو - سال ۱۳۹۶ را می‌توان سال ورود بزرگان اروپایی به بازار کشورمان بدانیم؛ روندی که می‌توان ریشه آغازین آن را در ۲ سال پیش جست‌وجو کرد که در نهایت منجر به شکستن حباب قیمت‌های بسیار غیر‌منطقی خودرو‌های سنگین در کشورمان شد. امسال خودرو‌هایی که به نحوی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۵ رونمایی شدند و یا خبر ورود آنها را شنیده بودیم، به جاده‌های کشورمان راه خواهند یافت و می‌توان شاهد نوسازی هر چه بیشتر ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای در کشورمان باشیم.

کلاس اولـــی‌ها!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!
  • کلاس اولـــی‌ها!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این لیست نگاهی داریم به مهم‌ترین و محتمل‌ترین‌های این خودرو‌های تازه‌وارد.

کامیونت پرسیکا 
ورود ایران خودرودیزل به بازار کامیونت‌ها در اوایل دهه 80 شمسی و با کامیونت‌های هیوندای صورت گرفت. سپس ایران خودرو دیزل در چند سال پیش کامیونت آرنا را رونمایی کرد و از سال 96 نیز باید منتظر حضور کامیونت جدید این شرکت یعنی پرسیکا باشیم که در ماه‌های آخر سال قبل، فروخته شده است. پرسیکا از موتور‌های کامینز یورو 4 با فیلتر جذب دوده استفاده می‌کند که در دو نسخه 8.8 تنی با موتور 154 اسب بخاری و همچنین پیشرانه‌ای ضعیف‌تر در مدل 6 تنی با 141 اسب بخار عرضه خواهد شد.

مرسدس بنز آکتروس 
آکتروس نسل سوم توسط ایران خودرودیزل در ماه‌های ابتدایی سال پیش رونمایی شد که قرار بود ‌در کنار آکسور‌هایی که عرضه دوباره آنها از مدت‌های قبل‌تر آغاز شده بود، به جاده‌های کشورمان راه یابد. فعلا عرضه این کشنده پرطرفدار در بازار کشورمان آغاز نشده است اما می‌توان انتظار داشت اگر وضعیت دیگر شرکت‌ها و حضور محصولات آنها بدون مشکلی ادامه پیدا کند، ایران خودرو دیزل نیز مجبور به عرضه سریع‌تر یک کشنده با شخصیتی قوی‌تر از آکسور در این بازار
خواهد بود.

ولوو‌های سوئدی 
شرکت سایپا دیزل که در حال حاضر ولوو FH-500 و FH-460 نسل جدید را در سبد فروش محصولات ولوویی خود دارد، در سال گذشته خبر از عرضه 2 محصول جدید خود داد که یکی ولوو FM و دیگری کمپرسی FMX بود که هر دو با موتور 460 اسب بخاری عرضه خواهند شد. در سال جدید حتما شاهد حضور این دو محصول نوین و به‌روز خواهیم بود و احتمالا با توجه به خبرهایی که به گوش می‌رسد، باید منتظر باشیم تا سبد محصولات ولوو را در کشورمان با حضور کامیون‌های سبک‌وزن و میان‌وزن ولوو نیز رنگارنگ‌تر ببینیم.

دانگ‌فنگ T480
محصول جدید دانگ‌فنگ که در کشور چین با نام KX شناخته می‌شود، در کشورمان با نام البرز T480 بازاریابی و فروخته شده است که در سال جدید باید شاهد حضور گسترده آن در جاده‌های کشورمان باشیم. مهم‌ترین نکته در خصوص این کشنده، برخورداری نسبی از تکنولوژی‌های روز همچون موتور پر‌قدرت 480 اسب بخاری و گیربکس خودکار ساخت ZF است. ضمن اینکه به گفته شرکت سازنده در هر دو نسخه دو و سه محوره دارای فنربندی پنوماتیکی است.

سیبا موتورز و FAW 
سیبا موتورز در سال پیش کمپرسی‌های FAW J6 را وارد بازار کرد تا در این بخش از بازار نیز بتواند سهم قابل توجهی همچون بخش کشنده‌های جاده‌ای به دست بیاورد که البته با تولید اندک این کمپرسی، موفقیت قابل توجهی نصیب این شرکت نشد. در سال جاری می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت کمپرسی‌های بیشتری به بازار وارد کرده و از طرفی سهم بسیار بیشتری با کامیونت خوش‌فروش خود یعنی تایگر به دست آورد.

DAF‌های XF و CF 
نماینده این کامیون‌ساز معتبر هلندی در کشورمان در سال پیش خبر از ورود نسل جدید کشنده‌های بلند‌بُرد XF و همچنین کشنده میان‌بُرد CF داده بود. در ابتدای سال جدید عکس‌هایی از ورود کشنده‌های XF با موتور یورو 6 به کشورمان منتشر شد که خبر از ورود این کشنده به کشورمان دارد. اما کشنده دیگری که در صورت بهبود شرایط حمل و نقل در کشورمان، می‌توان امید به حضور آن داشت، کشنده CF است که رقیبی برای ولوو FM، اسکانیا سری G، مرسدس بنز آکسور و دیگر کشنده‌های میان‌برد خواهد بود.

رنو و آریا دیزل 
در سال گذشته خبرهایی از حضور سری T رنو در کنار دیگر محصولات سنگین این شرکت یعنی کمپرسی سری K کامیون‌های سری C شنیده شد. در حال حاضر می‌توان گفت زمان ورود کشنده‌های سری T نزدیک‌تر است و این در حالی است که هر چند گفته می‌شود قرار است تا از پیشرانه‌های 520 اسب بخاری برای این کشنده‌ها استفاده شود، اما با توجه به اخبار قرار گرفته ‌‌روی پایگاه اطلاع‌رسانی این شرکت، ظاهرا قرار است اول کشنده‌ها و کمپرسی‌های 480 اسب بخاری و کامیون 380 اسب بخاری رنو به بازار کشورمان راه یابند. کمپرسی K480 را باید رقیبی برای ولوو FMX بدانیم.

سیسو‌های فنلاندی 
کامیون‌های سیسو را می‌توان یک پله بالاتر از کامیون‌های معمولی موجود در جاده‌ها دید که این ویژگی در نمونه‌های چند‌محوره تمام چرخ محرک آنها بیشتر می‌شود. سیسو هنوز به جاده‌های کشورمان راه پیدا نکرده ‌و این در حالی است که باید در سال جاری منتظر حضور محصولات این سنگین‌ساز فنلاندی باشیم. تمام محصولات جاده‌ای این شرکت دارای مشخصات و ویژگی‌های فنی مشترک با آکتروس نسل سوم و آروکس مرسدس بنز هستند که در انواع 3 تا 5 محوره ساخته می‌شوند.

میستوبیشی فوسو کنتر 
فوسو کنتر کامیونت زیبا و البته شناخته‌شده‌ای در سطح جهانی است که توسط شرکت مایان در سال قبل به بازار کشورمان راه یافت و می‌توان با توجه به استقبال خوبی که از آن شده است، انتظار حضور قوی‌تری از آن در سال 1396 داشته باشیم. می‌توان گفت از بزرگ‌ترین مزیت‌های این کامیونت با‌کیفیت ژاپنی، مشخصات فنی بسیار خوب آن است که به عنوان مثال برای اولین‌بار در یک کامیونت، قفل دیفرانسیل محور عقب را در این خودرو می‌بینیم. کنتر را باید اصلی‌ترین رقیب کامیونت‌های ایسوزو و هیوندای بدانیم که در صورت خدمات پس از فروش گسترده، باید منتظر موفقیت بزرگی برای آن بود.

کامیونت آکیا 
شرکت آکیا در حال وارد‌کردن کامیونت خود با تناژ 5.8 تن به بازار است که این کار از سال پیش آغاز شده است که هر چند تعداد خودرو فروخته شده کمتر از چند ده دستگاه است اما می‌توان با توجه به حضور خوب این شرکت در بحث خودرو‌های مسافری و همچنین ویژگی‌های خوب ظاهری و فنی این کامیونت، به موفقیت آن امید داشت. کامیونت آکیا با نام C300 از یک موتور 2.8 لیتری دیزل بهره می‌برد که دارای توانی برابر با 125 اسب بخار به همراه 320 نیوتن‌متر گشتاور است و از ویژگی‌های جالب توجه این کامیونت می‌توان به فرمان برقی آن اشاره کرد. همچنین این خودرو دارای یک گیربکس دستی 1+5 سرعته است.

وانت بار آمیکو 
آمیکو که در ساخت خودرو‌های باری شرکتی شناخته شده است، در حال واردکردن یک نمونه وانت‌بار دوکابین و تک‌کابین به بازار کشورمان است که باید آن را رقیبی برای وانت‌بار‌های چینی موجود در بازار بدانیم. این وانت‌بار پیشرانه‌ای 2.4 لیتری از ساخته‌های میتسوبیشی با قدرت 143 اسب بخار و 200 نیوتن‌متر گشتاور دارد که می‌توان خطوطی از طراحی فولکس واگن آماروک را در آن دید.

شیر‌های آلمانی 
سال پیش بود که شرکت‌های یاوران خودرو شرق به عنوان نماینده اتوبوس‌های MAN و همچنین شیران دیزل به عنوان نماینده کامیون‌ها و کشنده‌های MAN خبر از عرضه محصولات این شرکت معتبر آلمانی دادند. اتوبوس‌های این شرکت طبق روال سال‌های قبل دوباره در بازار حاضر شده‌اند و می‌توان انتظار داشت که کشنده‌های MAN نیز امسال به دست خریدارانشان خواهند رسید.

ولوو B11R 
در ماه‌های آغازین سال قبل، شرکت رانیران اخباری از ورود اتوبوس جدیدش که با نام B11R شناخته می‌شود، منتشر کرد تا بعد از توقف تولید تنها محصولش یعنی سری B9R دوباره با این اتوبوس به روز‌های اوج خودش باز‌گردد. البته هنوز طبق آماری که از انجمن خودروسازان منتشر شده‌ و بررسی بازار، این خودرو ‌روی خط تولید نرفته است.

کامیونت JMC 
می‌توان امیدوار بود که کامیونت‌های JMC که از سوی شرکت رایان فن گستر دیزل عرضه می‌شوند، امسال رنگ و بوی بیشتری در جاده‌ها و شهر‌های کشورمان داشته باشند. این کامیونت چینی، نمایی شبیه به کامیونت آرنا ایران خودرو دیزل دارد و دارای یک موتور دیزلی با حجم 2771 سی‌سی و قدرت 115 اسب بخار است.

کامیونت‌های هیوندای 
یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سال قبل را، شرکت سروش دیزل مبنا بود که با عرضه مینی بوس‌ها و کامیونت‌های نسل جدید هیوندای، توانست بازار بسیار خوبی را به دست آورد. در این میان کامیونت HD65 هیوندای با فروش بالای هزار دستگاهی خود، یکی از موفق‌ترین خودرو‌های تجاری سال پیش لقب گرفته است که در سال جاری نیز شاهد فروش بالاتر آن خواهیم بود.

کامیون‌های تاترا
در سال جدید شاهد ورود هر چه بیشتر کامیون‌های تاترا که از خاص‌ترین کمپرسی‌های موجود در کشورمان هستند، به بازار خواهیم بود. کامیون‌های تاترا را می‌توان رقیب بسیار قدرتمندی در برابر ولوو FMX  بدانیم که البته کاربری این کمپرسی‌ها در کنار داشتن سیستم حرکتی تمام چرخ محرک و شاسی و محور‌های کاملا مستقل و خاص آنها، کمی ویژه‌تر از ولوو FMX خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو