فونیکسریمکسبهتام

با ۳۲ میلیون‌تومان رانا بخریم یا تندر؟!

عصر خودرو- رنو تندر و ایران‌خودرو رانا دو رقیب جدی هستند در بازار خودروی ایران رقابتی شانه‌به‌شانه دارند؛ رانا لقب سومین خودروی ملی را یدک می‌کشد و تندر ۹۰ نیز دارای بازخوردهای بسیار مثبتی در بازار است.

با ۳۲ میلیون‌تومان رانا بخریم یا تندر؟!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم آنلاین، رانا بعد از سمند و تیبا سومین خودروی به اصطلاح ملی ایران است، که بر پلتفرم پژو 206 ساخته‌شده است.

    رنو تندر به‌واسطه تعامل دو خودروسازی بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو و نظارت نماینده ایرانی شرکت رنو (رنو پارس) در ایران از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار بوده و به همین دلیل با تقاضای قابل‌توجهی در بازار روبرو است.

    نقد و بررسی فضای بیرونی

    رانا با همان ظاهر شبیه به پژو 206 SD، با چراغ‌های عقب و جلو و سپر و گلگیر متفاوت، طراحی ساده‌ای دارد. خودروی رانا از ورق‌های فولادی با استحکام بالا ساخته‌شده است. که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت 0.7 تا 2.5 میلی‌متر است. از تجهیزات بیرونی این خودرو می‌توان به رینگ چرخ‌های 14 اینچی، چراغ مه شکن جلو و عقب و چراغ همراهی تا درب منزل در محیط‌های تاریک اشاره کرد. آیینه بغل‌های رانا بافرم هندسی شکسته نسبت به 206 حالت بیضی داشته و به راننده تسلط بیش‌تری را می‌بخشد.

    در این کلاس کمترین خطوط منحنی شکل را خودروی تندر90 داراست تا تولید آن به دلیل راحتی در ساخت، ارزان و آسان باشد، که این امر کمی بر روی ظاهر خودرو تأثیر گذاشته است. شاید کم‌تر کسی ظاهر تندر90 را کاملاً بپسندد اما این مورد سلیقه شخصی است. این خودرو ظاهر زمخت‌تری نسبت به سایر خودروهای سدان کوچک دارد که این ویژگی بیشتر در قسمت عقب خودرو به چشم می‌آید. در نمای جلوی تندر90 از چراغ‌های مستطیل شکل برخوردار است. جلوپنجره که بر روی آن آرم شرکت رنو وجود دارد. دو خط طولی که از لبه بالایی در موتور به دو طرف جلوپنجره کشیده شده است. در نمای جانبی نیز طراحی ساده یک خودروی سدان مشاهده می‌شود.

    نقد و بررسی فضای داخلی

    داخل اتاق خودروی رانا ترکیبی از قطعات ارزان‌قیمت و باکیفیت پایین شرکت ایران‌خودرو است. صندلی‌های رانا به خاطر تغییر فوم صندلی‌ها، از صندلی 206 بهتر شده است، ولی فضای بالا سر و فضای زانوها تفاوت زیادی با پژو 206 SD ندارد. از ایرادات مهم که همانند 206 در رانا برطرف نشده است، فضای پای ردیف عقب است که اگر سرنشین‌های جلو برای راحتی بیشتر صندلی خود را به عقب بکشند عملاً فضای پایی برای سرنشینان عقب باقی نمی‌ماند. برخی از تجهیزات داخلی عبارت‌اند از:

    تنظیم دستی سیستم تهویه
    بلندگوهای جلو و عقب
    شیشه‌بالابر جلو و عقب
    بازکن قفل در صندوق از داخل اتاق
    حس‌گر دنده‌عقب برای تیپ LX
    صفحه نمایشگر روی داشبورد برای تیپ LX

    خودروی تندر 90 از داخل اتاقک و صندوق‌عقب بزرگی برخوردار است. فضای بسیار مناسب داخل خودرو و ارتفاع سقف آن اجازه می‌دهد که حتی با قدبلند هم روی صندلی این خودرو راحت بنشینید. در ساخت داخل اتاق این خودرو از مواد باکیفیت پایین استفاده‌شده است. این خودرو دارای صندلی‌های خشکی است، که می‌تواند در سفرهای طولانی باعث ناراحتی شود. از تجهیزات داخل مدل فول این خودرو می‌توان به شیشه‌برقی تمام سرنشینان، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر، بلندگوی جلو و عقب، آیینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن و نمایشگر اطلاعات سفر اشاره کرد که همان‌گونه که گفته شد این امکانات فقط برای تیپ E2 موجود است.

    نقد و بررسی رانندگی خودرو

    رانا با کمی تفاوت تقریباً سواری 206 SD را دارد. در آزمون صورت گرفته مشخص شد که رانا، به طرز عجیبی در شتاب‌گیری اولیه از 206 SD و حتی 206 تیپ 5 بهتر عمل می‌کند. رانا به دلیل طول شاسی کوتاه‌تر، نسبت به خودروهای سدان داخلی مانند پژو پارس و پژو 405، از سواری سفت و خشک‌تری در مقایسه با آن‌ها قرار دارد.

    شاید در ابتدا، صدای بسیار کم موتور تندر 90 و همچنین لرزش بسیار ناچیز بدنه در مواقعی که خودرو را متوقف نموده‌اید، شمارا به‌اشتباه بیندازد تا دوباره تلاش به استارت زدن خودرو کنید. البته این صدای کم تا دور موتور RPM 3000 ادامه دارد، ولی بعدازآن می‌توانید به‌راحتی صدای موتور را گوش کنید. این موضوع باعث می‌شود که شما در ترافیک با آرامش بیشتری رانندگی کنید. سواری نرم و بدون ضربه و تکان از خصوصیات بارز این خودرو است. خودروی تندر 90 ارتفاع بیشتری از سایر خودروهای هم‌سطح خود دارد و شاید به همین دلیل باشد که بیش از سایر رقیبانش مانند 206 سرعت را به راننده نشان می‌دهد. زاویه کور در هنگام دور زدن و مخصوصاً دید بسیار کم آینه‌بغل را می‌توان از مشکلات اصلی این خودرو نامید که البته این مشکل با تعویض آینه با نمونه بزرگتر برطرف خواهد شد.

    نقد و بررسی ایمنی

    خودروی رانا به دلیل اینکه در دسته‌ خودروهای ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد، دارای تجهیزات ایمنی پایین‌تری نیز است. از تجهیزات ایمنی آن می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت رادیویی و کمربندهای ایمنی جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.

    ایمنی تندر90 طبق گزارش‌های موسسه Euroncap برابر با 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی گزارش‌شده است. این خودرو در قسمت جلو دارای ترمز دیسکی و عقب ترمز کاسه‌ای است. ترمز ABS این خودرو از توزیع‌کننده ترمز الکترونیک سود می‌برد. مهندسان بخش ایمنی شرکت رنو از جدیدترین روش‌ها، جهت ایمنی این خودرو استفاده کرده‌اند. کمربند سه‌نقطه‌ای برای تمام صندلی‌ها حتی صندلی عقب، و دو کیسه هوای مخصوص برای راننده و سرنشین جلو در این خودرو موجود است(فولترین مدل).

    قیمت خودرو

    رانا LX تولید سال 95 و تندر 90 مدل E2 تولید سال 91، هر دو با قیمت تقریبی 31.5 میلیون در بازار معامله می‌شوند و برای بودجه 32 میلیونی، هردو می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند؛ با تمامی این اوصاف تصمیم نهایی بر عهده خریدار است.

    نتیجه‌گیری

    خودرو تندر90 که با توجه به کیفیت ساخت موتور و قطعات استفاده‌شده در آن، می‌توان طول عمر بیشتر و بهتری را ارائه دهد؛ از طرفی رانا با داشتن قطعات نه‌چندان باکیفیت چینی، احتمال آسیب در کیلومترهای بالا را به همراه خواهد داشت.

    با توجه به کیفیت مطلوب‌تر خودروی تندر و نیز بازار خرید و فروش به مراتب مطلوب‌تر خرید این خودرو را به شما توصیه می‌کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو