فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌و‌گو با حمید کشاورز توچایی، عضوهیات مدیره شرکت ویسمن موتور اعلام شد

تولید خودرو بر پایه پلت فرم فولکس واگن در گروه بهمن تا ۲ ماه دیگر

عصر خودرو- خرید سهام ۳ شرکت مالک سهام ۶۲.۲ درصدی گروه بهمن توسط ویسمن موتور موجب برخی انتقادها نسبت به کم و کیف انجام این معامله شد. گرچه در نهایت شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت این معامله را در راستای خصوصی‌سازی صنعت خودرو تلقی و از انجام آن استقبال کردند اما انجام این معامله راه تازه‌ای را پیش روی سهامداران جدید گروه خودروسازی بهمن قرار داد.

تولید خودرو بر پایه پلت فرم فولکس واگن در گروه بهمن تا ۲ ماه دیگر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری  «عصر خودرو»، تکاپوی سهامداران جدید بهمن برای نهایی‌کردن قراردادهای تولید مشترک و تامین قطعات تولید خودرو در این گروه خودروسازی در حالی بود که چندی پیش وقوع آتش‌سوزی در انبار قطعات شرکت کروز موجب وارد‌آمدن خسارات مالی شدیدی به سهامداران این شرکت شد و حتی زمزمه‌های واگذاری سهام کروز در ایران خودرو به گوش رسید. این در حالی بود که مدیران شرکت‌های خودروسازی طرف قراردادهای تامین قطعات و مدیران شرکت کروز از نبود مشکلی برای تامین قطعات مورد نیاز برای تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو خبر دادند. اما این پایان راه سرمایه‌گذاران جدید گروه خودروسازی بهمن نبود به نحوی که اکنون مدیران این شرکت نه‌تنها از عادی‌شدن 60 درصدی روند تامین قطعات در شرکت کروز و طرح‌های توسعه‌ای گروه خودروسازی بهمن خبر می‌دهند بلکه به گفته حمید کشاورز توچایی، برنامه توسعه ظرفیت 50 درصدی گروه بهمن تا پایان امسال هدفگذاری شده و علاوه بر آن خودروهای تجاری و سواری جدیدی در چارچوب قراردادهای همکاری جدید با شرکای ژاپنی، آلمانی و ... تولید و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهد شد. ‌در گفت‌و‌گو با حمید کشاورز توچایی، عضوهیات مدیره شرکت ویسمن موتور و سهامدار گروه خودروسازی بهمن برخی چالش‌های پیش روی تولید خودرو و قطعات در این گروه خودروسازی را مطرح کردیم که می‌خوانید.

    تاثیر آتش‌سوزی چندی پیش شرکت کروز بر روند تولید قطعات چگونه بوده و چه اقدامی برای رفع خسارات این آتش‌سوزی انجام داده‌اید؟
    این آتش‌سوزی زیان بزرگی به شرکت کروز وارد کرد و موجب شد تا روند تولید و تامین قطعات کروز به مدت 20 الی 25 روز با تاخیر مواجه شود اما با اقدامات صورت‌گرفته اکنون روند تولید قطعات در این شرکت تقریبا حدود 60 درصد به حالت اولیه برگشته و تا 2 هفته دیگر نیز به طور صد‌درصد مشکلات رفع شده و تامین قطعات صورت می‌گیرد. علاوه بر آن پس از بازگشت تولید به حالت طبیعی برنامه‌ای برای افزایش 20 الی 25 درصدی ظرفیت تولید قطعات نسبت به سال گذشته داریم‌.
    میزان خسارات وارده در این آتش‌سوزی به شرکت کروز چقدر بوده است؟
    در این آتش‌سوزی تقریبا حدود 270 تا 280 میلیارد تومان خسارت به شرکت کروز وارد شد که خسران بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شود.
    آیا علت این آتش‌سوزی مشخص شده است؟
    نه هنوز علت واقعی آتش‌سوزی در شرکت کروز مشخص نشده اما بیشتر بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌ها متوجه نقش سهل‌انگاری در وقوع این آتش‌سوزی است.
    پیش از این اخباری مبنی بر قصد سهامداران شرکت کروز برای فروش سهام خود در شرکت ایران خودرو مطرح شده بود، این اخبار تا چه حد صحت دارد؟
    با توجه به شرایط سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی پتانسیلی برای خرید یا فروش سهام ایران خودرو وجود ندارد و شاهد هیچ حرکت یا جنب‌و‌جوشی در مورد خرید یا فروش سهام خودروسازان نیستیم.
    آیا شما متقاضی عرضه سهام خود در شرکت ایران خودرو هستید؟
    نه این موضوع از جانب ما نبوده و مطالب اعلام شده بیشتر شایعات است. فعلا قصدی برای فروش سهام خود در شرکت ایران خودرو نداریم.
    میزان تولید واقعی گروه بهمن در سال گذشته چگونه بوده است؟
    تولید واقعی گروه خودروسازی بهمن در سال گذشته حدود 20 هزار دستگاه خودرو بوده و هدفگذاری امسال این شرکت تولید حدود 30 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 96 است و این هدفگذاری جدای از مذاکرات و قراردادهایی است که برای همکاری با شرکای خارجی و افزایش تولید و عرضه خودرو در دستور کار داریم.
    با خرید سهام گروه بهمن توسط ویسمن موتور، چه اقداماتی برای تنوع تولید و سبد محصولات این شرکت از طریق مذاکره با شرکای خارجی صورت گرفته است؟
    اکنون عملا حدود 6 تا 7 ماه است که کنترل گروه خودروسازی بهمن ‌‌اختیار ماست. اما با اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی ما آن است که تا یک سال آینده فقط ظرفیت تولید خودروهای سواری در این شرکت خودروسازی را حدود 50 درصد افزایش دهیم و در بخش خودروهای تجاری نیز افزایش ظرفیت 20 تا 25 درصدی هر کدام را هدفگذاری کرده‌ایم. گروه بهمن نیز اکنون فقط در حال بازسازی زیرساخت‌ها(‌ری استراکچر) است. یعنی از کسب و کارهایی(بیزینس‌ها) که مناسب این گروه خودروسازی نیست، خارج شده و به سمت کسب‌و‌کارهایی که پتانسیل و توانمندی لازم را دارد‌، حرکت می‌کند.
    یعنی واگذاری بخش‌های بیمه و ... را در دستور کار دارید؟
    خیر، به طور کلی تلاش می‌کنیم که کسب‌و‌کارهایی که در چارچوب فعالیت‌های گروه بهمن نیست و در آن مزیت نداریم را متوقف کنیم.
    مذکراتی با شرکای ژاپنی و برخی دیگر از شرکت‌های خارجی برای بازگشت و همکاری با گروه بهمن داشته‌اید، نتایج عملی این مذاکرات چه بوده است؟
    این مذاکرات و قراردادها موفقیت‌آمیز بوده به نحوی که تقریبا اکنون تمام خطوط تولید کار می‌کند.
    چه محصولاتی در چارچوب این همکاری‌ها به بازار عرضه خواهد شد؟
    در چارچوب قرارداد با شرکت‌های خودروسازی ژاپنی 2 تا 3 محصول تجاری جدید  از خانواده محصولات جدید ایسوزو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
    با این مذاکرات آیا در بخش خودروهای سواری نیز محصول جدیدی توسط گروه بهمن به بازار عرضه خواهد شد؟
    در مورد تولید خودروهای جدید سواری در حال مذاکره با یک برند مشهور ژاپنی هستیم.
    در مذاکره با شرکای خارجی داخلی‌سازی خودروهای تولید مشترک گروه بهمن چگونه پیش‌بینی شده است؟
    باید بپذیریم که تولید مشترک خودروهای خارجی در کشورمان که داخلی‌سازی نداشته باشد، به هر صورت محکوم به فناست؛ چرا‌که قیمت تمام‌شده این محصولات گران خواهد بود و مصرف‌کننده ایرانی نمی‌تواند مزیتی را در مقایسه با خرید یک محصول خارجی داشته باشد. بنابر‌این همه این خودروها برنامه ساخت داخل را دارند و ما بیشتر ‌روی پلت‌فرم‌هایی کار می‌کنیم که قابلیت ساخت داخل را داشته باشند و تیراژ تولید آنها به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم داخلی‌سازی را انجام دهیم.
    آیا درصد داخلی‌سازی خودروهای مشترک شما به شرکای خارجی در چارچوب این قراردادها مشخص شده است؟
    در قراردادهای تولید مشترک دست ما برای داخلی‌سازی تا صد درصد نیز باز گذاشته شده ‌ و در اینجا فقط اقتصاد است که حکم می‌کند. درست برخلاف قراردادهایی که در مجموعه‌های دیگر بسته می‌شود و معمولا خصولتی هستند و قرارداد درصد داخلی‌سازی محصولات را تعیین می‌کند، در اینجا قرارداد دست ما را برای تعیین درصد داخلی‌سازی باز گذاشته و صرفه اقتصادی و بازار است که به ما این اجازه را می‌دهد که نسبت به داخلی‌سازی محصولات تولید مشترک اقدام کنیم یا نکنیم.
    به طور مشخص تولید مشترک و داخلی‌سازی  در چارچوب پلت‌فرم‌ چه خودروهایی را مد‌نظر دارید‌؟
    تولید مشترک و داخلی‌سازی ‌روی پلت‌فرم‌های خارجی بر مبنای یکی از پلت‌فرم‌های شرکت فولکس واگن آلمان خواهد بود.
    تا چه زمانی محصول مشترک این پلت‌فرم عرضه خواهد شد؟
    احتمالا تا 2 ماه آینده محصول مشترک این پلت‌فرم‌ها تولید و عرضه خواهد شد.
    با توجه به عدم اقبال شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای برای تولید مشترک خودرو و همکاری با خودروسازان ایرانی آیا مشکلات قبلی برای تامین قطعات خودروهای سواری مزدا از طریق ژاپنی‌ها مرتفع شده است؟
    بله، اکنون مشکلی برای تامین قطعات خودروهای گروه مزدا  نداریم. کارکردن با کره‌ای‌ها راحت‌تر از ژاپنی‌هاست اما اکنون نسبتا خوب کار می‌کنند.
    به نظر شما ریشه مشکل عدم اقبال ژاپنی‌ها به همکاری با شرکای ایرانی چیست؟
    ریشه این مشکل بیشتر در مسائل سیاسی است و شرکت‌های ژاپنی به دلیل شرایط سیاسی خاصی که ما داریم، به نسبت شرکت‌های کره‌ای، بیشتر از سوی آمریکایی‌ها برای همکاری نکردن با شرکای خودروساز ایرانی تحت فشار قرار می‌گیرند.
    با خرید سهام گروه بهمن توسط شرکت ویسمن موتور برخی انتقادها نسبت به کم و کیف انجام این معامله و شکل‌گیری انحصار در صنعت خودرو کشورمان مطرح شد، آیا این مشکلات مرتفع شده است؟
    مشکلی در این زمینه نبود و اینگونه انتقادها توسط جریان‌های خاصی مطرح می‌شد که موافق ادامه مدیریت دولتی در صنعت خودرو کشورمان هستند یا به دلیل یک سری مجموعه رانت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، بوده است و‌گرنه فعالیت یک شرکت سرمایه‌گذاری یا مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران برای فعالیت توام درصنعت قطعه‌سازی و صنایع خودروسازی و حتی هواپیما‌سازی کشورمان‌، هیچ ممنوعیت یا محدودیتی ندارد. اینگونه فعالیت‌ها هیچ تناقضی از نظر معاملات عمودی یا افقی ندارد و در هیچ کجای دنیا نیز چنین ممنوعیت‌هایی وجود ندارد. اینگونه انتقادها به دلیل دولتی‌بودن بدنه اقتصاد ایران و تمایل برخی برای تداوم این روند نشأت می‌گیرد.
    آیا سهام کروز در شرکت ایران خودرو منشأ این انتقادها نبوده است؟
    هیچ مغایرتی در این زمینه وجود ندارد چرا که ایران خودرو شرکتی مستقل است و در قانون تجارت نیز پیش‌بینی شده که یک شرکت مستقل چگونه روابط خود با همه افراد را تنظیم کند که منافع کلیه سهامداران صیانت شود. این چیز جدیدی نیست و در همه دنیا قضیه اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها می‌توانند مالک مجموعه‌های مختلفی باشند تا جایی که به منافع سهامداران لطمه‌ای وارد نشود.
    رویکرد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به کم و کیف انجام این معامله چه بوده است؟
    هیچ بازخورد منفی در این زمینه نداشته‌ایم و بازخوردهای صورت گرفته مثبت بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط