فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نسل جدید وانت ریچ

پوست اندازی باربر چینی

عصر خودرو - یکی از محبوب‌ترین وانت‌بار‌های دهه‌های اخیر در کشورمان، وانت‌بار نیسان پیکاپ است که در کشورمان با این نام و در دیگر نقاط جهان با انبوهی از نام‌ها و اسم‌ها، شناخته می‌شود.

پوست اندازی باربر چینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰
  • پوست اندازی باربر چینی
  • پوست اندازی باربر چینی
  • پوست اندازی باربر چینی
  • پوست اندازی باربر چینی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو در ایران مثل شماری از محصولات نیسان موتورز ژاپن از طریق شریک چینی این خودروساز یعنی کمپانی دانگ‌فنگ به کشورمان وارد شد تا از این طریق بتوان با دور زدن تحریم‌ها، حجم بالایی از تولید را در اختیار بگیرد. این خودرو سپس در دانگ فنگ با نام ریچ ساخته شد تا به این صورت این شرکت بتواند وانت‌بار خود را با نام خودش به بازار عرضه کند. دانگ‌فنگ ریچ موجود در کشورمان، اولین نسل این خودرو چینی شده است و اکنون بیش از 2سال است که نسل جدید این خودرو توسط این شرکت چینی عرضه می‌شود.

  از نیسان D21 تا نیو ریچ‌‌
سرآغاز تولید ریچ فعلی در نیسان D21 در سال 1993 دیده می‌شود. این خودرو که در کشورمان نیز حضور دارد، تا سال 1999 روی خط تولید این کمپانی بود و در این سال، نسل جدید نیسان فرانتیر با کد D22 که همان نیسان پیکاپ است، 2 سال بعد از معرفی توسط نیسان موتورز ژاپن، توسط دانگ‌فنگ نیز مونتاژ شد.
اما تولد ریچ در سال 2005 اتفاق افتاد که هر چند بدنه همان بدنه نیسان پیکاپ بود اما طراحی بسیار ناموزون جلو پنجره و چراغ‌ها، نمایی قدیمی و نازیبا تر به آن می‌داد تا فلسفه اصلی تولید آن که طراحی و تولید یک وانت‌بار بر اساس نیسان D22 اما با قیمت کمتر بود، حتی از چهره آن نیز نمایان باشد. با این حال ریچ تا سال 2013 که بهسازی‌ها و فیس‌لیفتی روی آن انجام شد، با همان چهره اول در بازار حضور داشت و مهم‌ترین اقدام انجام شده ‌روی آن در این سال‌ها، مربوط به نصب موتور 3 لیتری دیزل نیسان با کدZD30 روی آن می‌شد. مدل بهینه‌شده ریچ، به بازار کشورمان راه یافت و در نهایت در سال 2013، نسل جدید آن نیز معرفی شد تا در کنار نسل قبلی، در سبد محصولات این شرکت چینی-ژاپنی قرار بگیرد.

تغییرات ظاهری و داخلی ‌
تغییر در داخل ریچ جدید را می‌توان بیشتر در صندلی‌ها و از همه مهم‌تر در بخش پشت آمپر آن دید که کمی به‌روز‌تر شده است و اطلاعات کامل‌تری را با داشتن صفحه نمایش دیجیتالی بزرگ‌شده‌اش، به اطلاع راننده می‌رساند. اما در خارج خودرو، ریچ کاملا پوست‌اندازی کرده است. ظاهر خودرو نمایی جدید‌تر و مدرن‌تر را نمایش می‌دهد و می‌توان آن را تا حدودی برگرفته از نسل دوم نیسان فرانتیر یا همان سری D40 دانست. هر‌چند که در نمای جلو، بیشتر یک تویوتا و خصوصا چهره جدید سری 70 معروف را تداعی می‌کند اما از بغل و عقب کاملا یک نیسان است. در مجموع می‌توان ظاهر ریچ جدید را با توجه به جلوپنجره خشن‌تر، چراغ‌هایی با گرافیک پویا‌تر، بدنه‌ای با خطوط حساب‌شده و... یک وانت‌بار به‌روز دانست که هر چند در مقایسه با محصولات فعلی برترین وانت بار‌های شرقی یعنی فرانتیر و‌ هایلوکس کاملا یک دهه عقب‌تر است، اما خود را از ریچ فعلی نیز، بیشتر از یک دهه جدید‌تر نشان می‌دهد.

مشخصات فنی ‌
ریچ موجود در کشورمان از موتوری بر اساس پیشرانه‌های نیسان با کد ZG24 استفاده می‌کند که طبق گفته‌های شرکت سازنده، با 2438 سی‌سی حجم، توانایی تولید 132 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه همچنان ‌روی ریچ جدید نیز قرار دارد و این در حالی است که این موتور نه‌تنها نسبت به حجم خودش، دارای توان و گشتاور تولیدی اندکی است، بلکه حتی از نمونه اصلی طراحی شده توسط نیسان که طراحی آن مربوط به حدود 2 دهه قبل می‌شود نیز بازده کمتری دارد. با این وجود پیشرانه گفته شده برای ریچ جدید در حدود 137 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در کنار این پیشرانه، می‌توان دو نمونه از موتور‌های دیزلی ساخته شده بر اساس پیشرانه‌های نیسان را نیز برای این خودرو سفارش داد که یکی با کد ZD30 و دیگری با کد ZD25 است. پیشرانه ZD30 حجمی برابر با 2953 سی‌سی دارد که با کمک توربوشارژر خود می‌تواند بالاترین توانی به میزان 128 اسب بخار و بیشترین گشتاوری برابر با 280 نیوتن‌متر تولید کند. دیگر پیشرانه توربو دیزلی گفته شده نیز گشتاوری برابر با نمونه 3 لیتری دارد و با حجم 2498‌سی‌سی، بیشترین توان آن برابر با 113 اسب بخار است.
برای ریچ جدید هنوز امکان سفارش گیربکس اتوماتیک فراهم نشده ‌و جعبه دنده ، همان نمونه 1+5 دنده موجود ‌روی ریچ فعلی است.
ریچ جدید نیز در در نوع تک و دو‌دیفرانسیل ساخته می‌شود و در محور عقب دارای ترمز‌های کاسه‌ای و فنربندی شمش است.
از دیگر تغییرات فنی انجام شده در ریچ جدید می‌توان به افزایش طول به میزان 100 میلی‌متر اشاره کرد که این مقدار افزایش طول نیز دقیقا در فاصله دو محور آن نیز دیده می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو