فونیکسریمکسبهتام

مقایسه ولوو XC۹۰ و تویوتا لندکروزر در بازار شاسی‌بلندهای فول‌سایز

زیباروی غربی در برابر جان‌سخت شرقی

عصر خودرو - چند دهه است که تویوتا لندکروزر به عنوان یکی از سلاطین کلاس SUV‌های فول‌سایز شناخته‌شده و فروش بسیار بالایی را در بازار جهانی تجربه می‌کند‌. در بازار کشور ما نیز تقریبا اوضاع به همین منوال بوده و لندکروزر حتی در سال‌های اخیر و با وجود قیمت بسیار بالای خود، به آمار فروش قابل توجهی دست یافته است‌.

زیباروی غربی در برابر جان‌سخت شرقی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، روزهای خوب لندکروزر ادامه داشت تا اینکه چند سال پیش سدی بزرگ به نام  قانون منع واردات خودرو‌های با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی سر راه آن قرار گرفته و خداحافظی اجباری از بازار ایران را به این سامورایی قوی‌هیکل تحمیل کرد. حدود 2‌سال پس از این ماجرا، عملا هیچ SUV‌ فول سایزی به کشور وارد نشد تا اینکه پای یک قدبلند خوش‌تیپ از سرزمین اسکاندیناوی به نام ولوو XC90 به ایران باز شد و به خوبی، این بازار تشنه را سیراب کرد به گونه‌ای که بسیاری بر این باورند که XC90 در بازار ایران، عملا به جانشین لندکروزر تبدیل شده است. البته XC90 بیشتر در کلاس شاسی‌بلند‌هایی همچون لکسس LX570 قرار دارد اما به دلیل نزدیکی قیمت آن به لندکروزر، با آن مقایسه می‌شود. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه این دو خودرو با یکدیگر پرداخته تا متوجه شویم که آیا XC90 توانسته است به خوبی جای لندکروزر را پر کند یا خیر؟

   طراحی
تویوتا لندکروزر در همه نسل‌های خود، چهره‌ای بیابانگرد و نسبتا خشن داشته ‌که نسل مورد بررسی ما یعنی نسل هشتم نیز از این قاعده مستثنی نیست‌. در طراحی ظاهری لندکروزر تقریبا تمامی المان‌ها سعی در القای حس قدرت و ابهت به بیننده دارند که از این دست المان‌ها می‌توان به مواردی همچون خطوط برجسته روی درب موتور، ابعاد بزرگ جلو پنجره و چراغ‌ها اشاره کرد‌. در واقع طراحی لندکروزر با حداقل خطوط صورت پذیرفته که همین موضوع علاوه بر القای حس خشونت، استایل ماندگارتری را برای آن ایجاد کرده است ضمن آنکه هماهنگی طراحی خودرو با نوع کاربری آن باعث شده تا تویوتا ترجیح دهد در طراحی مدل 2016 نیز دست به استایل کلی خودرو نزده و به ارائه یک فیس لیفت اساسی بسنده کند. اما در داخل کابین لندکروزر با وجود مواردی همچون کنسول میانی پهن و بزرگ و مقادیر زیاد چرم و چوب، تا حد زیادی از حس بیابانگردی کاسته شده و حس یک SUV بزرگ و لوکس را به سرنشینان القا می‌کند. البته اگر از کرومی نبودن دستگیره داخلی در‌ها در نمونه 6 سیلندر، چشم پوشی کنیم. این اتاق از لندکروزر در سال 2012 یک فیس‌لیفت مختصر شد که بسیاری از مالکان نمونه‌های قبل از 2012 نیز این فیس‌لیفت را به روی خودرو خود اعمال کرده‌اند‌. در مقابل ولوو XC90 را داریم که نسل فعلی آن در سال 2015 معرفی و با فاصله اندکی وارد بازار ما شد . XC90 نیز همانند لندکروزر طراحی نسبتا ساده‌ای داشته با این تفاوت که به وضوح لوکس‌تر و به‌روز‌تر از رقیب به نظر می‌رسد. اصلی‌ترین المان‌ها در طراحی نمای جلو XC90 را می‌توان جلو پنجره بزرگ و دی‌لایت‌های چکشی‌شکل دانست که در لوکس جلوه دادن این نما تأثیر زیادی دارند‌. نمای کناری ساده بوده و تنها آینه‌های جانبی قرار گرفته روی درب و قوس دور گلگیر‌ها اندکی جلب توجه می‌کند‌. در نمای عقبی نیز چراغ‌های باریک امتداد یافته تا بالای خودرو و خروجی‌های دوگانه اگزوز، تأثیر زیادی روی ابهت ظاهری خودرو داشته‌اند‌. همان سبک طراحی بیرونی XC90 در درون کابین آن نیز مشاهده می‌شود؛ یعنی کابین به دور از هرگونه شلوغی اما کاملا مدرن طراحی شده است که در این بین مانیتور بزرگ قرار گرفته در بخش میانی داشبورد (که بسیاری از آپشن‌های خودرو توسط آن کنترل می‌شود) و طرح مدرن صفحه نشان‌دهنده‌ها از موارد جلب توجه‌کننده در کابین XC90 هستند‌. ضمن آنکه از کیفیت فوق‌العاده اجزای کابین نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت.

  مشخصات و توانمندی‌های فنی
تویوتا لندکروزر نسل هشتم با دو پیشرانه 6 و 8 سیلندر در بازار ایران موجود است که نمونه 8 سیلندر به تعداد بسیار محدود وارد شده ‌و اکثر لندکروزر‌های موجود در بازار داخلی از یک پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری با حداکثر قدرت 240 اسب بخار و حداکثر گشتاور 376 نیوتن‌متر بهره‌مند هستند که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 13 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را برای این سامورایی بیابانگرد به ارمغان می‌آورد‌. البته در عمل، این پیشرانه 6‌سیلندر برای جثه بزرگ لندکروزر کافی نبوده و شتابگیری آن چندان راضی‌کننده نیست‌. در مقابل، ولوو XC90 از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بهره می‌گیرد که این پیشرانه به لطف بهره‌گیری همزمان از سامانه‌های توربوشارژر و سوپر‌شارژر قادر به تولید حداکثر قدرت 320 اسب بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتن‌متر بوده و با اتصال به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8.1 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه و حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت را به این قد‌بلند سوئدی می‌بخشد. در واقع اگرچه پیشرانه XC90 نصف پیشرانه لندکروزر حجم دارد اما سامانه‌های پرخوران کار خود را به خوبی انجام داده و XC90 برتری خود را چه در شتابگیری و چه در مصرف سوخت، به رقیب دیکته می‌کند‌. البته لندکروزر همچنان دو برگ برنده دارد؛ نخست تنفس طبیعی‌بودن پیشرانه که نگهداری و تعمیرات ساده‌تری را به دنبال دارد و دوم پیشرانه پرحجم‌تر که در بازار سنتی ایران بیشتر مورد پسند مشتریان است‌.

  تجهیزات رفاهی و ایمنی
تویوتا لندکروزر GXR 2013 به امکاناتی همچون کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، کولر مجزا برای ردیف جلو و عقب، چراغ‌های جلو زنون مجهز به چراغ‌شور، کول‌باکس، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، مانیتور سقفی برای سرنشینان عقب، سنسور نور، دی‌لایت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، رادیو پخش CD مجهز به چنجر 6 خشابه و بلوتوث، سیستم ترمز ABS + EBD به همراه BA (ترمز اضطراری)، ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای و ... مجهز است که اگرچه مجموعه‌ای کاربردی و قابل قبول است اما با توجه به قیمت بیش از نیم میلیارد تومانی خودرو، توقع بسیار بیشتری از آن می‌رود‌. در مقابل، ولوو XC90 کوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را به همراه دارد‌. XC90 با 3 رده تجهیزاتی مومنتوم
(Momentum)، آر-دیزاین (‌R-Design‌) و اینسکریپشن (Inscription) در بازار ایران موجود است که حتی نمونه پایه یعنی مومنتوم نیز لیست بلندبالایی از تجهیزات را به همراه دارد که این لیست در تیپ اینسکریپشن به اوج خود رسیده و کلمه  لوکس را به خوبی برای شما معنا می‌کند به‌گونه‌ای که پرداختن به تمام آپشن‌های XC90 و نحوه کارکرد آنها، خود نیازمند یک مطلب جداگانه است‌. با این حال اگر بخواهیم تنها به بخشی از مهم‌ترین آپشن‌های آن اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توانیم از این موارد یاد کنیم. کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل، روکش چرم طبیعی صندلی‌ها، مانیتور 12.3 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 4‌گانه مجهز به تصفیه‌کننده هوا و سنسور رطوبت‌سنج، هدآپ دیسپلی، سیستم تنظیم حالات رانندگی، اتو پارک، سیستم تشخیص گارد‌ریل‌های کنار جاده و تنظیم فرمان خودکار، سیستم هشدار‌دهنده خواب‌آلودگی راننده، سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک (City Safety)، سیستم هشدار‌دهنده نقاط کور، سیستم هشدار موانع با قابلیت تنظیم اتوماتیک فاصله، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای و ...

  سخن پایانی
در پایان اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به هریک از دو خودرو مورد بحث داشته باشیم،‌ می‌توانیم بگوییم تویوتا لندکروزر یک شاسی‌بلند با فضای بسیار جادار برای سرنشینان، صندلی‌های راحت، تجهیزات قابل قبول و قابلیت آفرود فوق‌العاده است اما در مقابل، مصرف سوخت نسبتا بالا و شتابگیری نسبتا کندی دارد ضمن آنکه عدم واردات آن در سال‌های اخیر موجب شده تا قیمت نمونه‌های دست‌دوم آن بیش از حد بالا برود‌. ولوو XC90 نیز تقریبا تمامی معیار‌های یک شاسی‌بلند لوکس فول‌سایز را در خود دارد و گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود اما از لحاظ خدمات پس از فروش و هزینه‌های نگهداری، اوضاع چندان مساعدی نداشته و توانایی‌های آفرود آن نیز در حد رقیب ژاپنی نخواهد بود‌. البته با این قیمت، استفاده از لندکروزر نیز به عنوان خودرو آفرود چندان معقولانه نیست و می‌توان با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر، یک شاسی‌بلند آفرودر مناسب خریداری کرد‌. لازم به ذکر است که تویوتا لندکروزر 6 سیلندر GXR در مدل‌های 2009 تا 2013 در بازار موجود بوده و بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد، با رقمی بین 300 تا 650 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند . ولوو XC90 صفر‌کیلومتر نیز بسته به رده تجهیزاتی، بین 520 تا 680 میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو